Tävla om Qnap-NAS med snabbt nätverk och expansionsmöjligheter

Permalänk
Melding Plague

Tävla om Qnap-NAS med snabbt nätverk och expansionsmöjligheter

En kompakt låda med proffsfunktioner och plats för 10 Gbps Ethernet ligger i potten, när Qnap nu bjuder på frågesport.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

En kompakt låda med proffsfunktioner och plats för 10 Gbps Ethernet ligger i potten, när Qnap nu bjuder på frågesport.

Läs hela artikeln här

Det har nog blivit något fel? Står att tävlingen avslutas 11/6 men det står också en stor röd banner om att tävlingen är avslutad och väntar på juryns beslut.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Stefflo:

Det har nog blivit något fel? Står att tävlingen avslutas 11/6 men det står också en stor röd banner om att tävlingen är avslutad och väntar på juryns beslut.

Allt är rätt, den är bara avslutad för dig

Ska vara fixat nu

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Allt är rätt, den är bara avslutad för dig

Ska vara fixat nu

Känner mig utvald😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Missar jag något, eller är inte m.2 eller 10 gbps ett lite underligt val? Jag menar, enda poängen att ha 10 gbps är ju om man har en m.2-enhet, för 10 gbps till hårddiskarna blir ju pärlor till svin (för de två 2,5 gbps-nic:sen räcker ju gott och väl, om de körs kombinerat)? Så ingen eller båda vore väl vettigare, liksom?

Men min läsförståelse kanske är prutt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Missar jag något, eller är inte m.2 eller 10 gbps ett lite underligt val? Jag menar, enda poängen att ha 10 gbps är ju om man har en m.2-enhet, för 10 gbps till hårddiskarna blir ju pärlor till svin (för de två 2,5 gbps-nic:sen räcker ju gott och väl, om de körs kombinerat)? Så ingen eller båda vore väl vettigare, liksom?

Men min läsförståelse kanske är prutt.

Ett par vanliga SATA SSDer toppar väl 2,5gbps utan problem? Även om de körs ihop...

Sen kanske man inte kör SATA SSDer i raid i en NAS normalt sett så jag håller med dig i grundfrågan.

Permalänk
Medlem

Har de fixat alla säkerhetsproblem de lidit av den senaste tiden? Ransomware, hårdkodade användaruppgifter (backdoors), etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Ett par vanliga SATA SSDer toppar väl 2,5gbps utan problem? Även om de körs ihop...

Sen kanske man inte kör SATA SSDer i raid i en NAS normalt sett så jag håller med dig i grundfrågan.

Jag tror att backfeed tänker sig att man använder mekaniska hårddiskar för lagring.
Men att man använder SSD som en cache för bättre prestanda.
Det var åtminstone så jag tolkade inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Ett par vanliga SATA SSDer toppar väl 2,5gbps utan problem? Även om de körs ihop...

Sen kanske man inte kör SATA SSDer i raid i en NAS normalt sett så jag håller med dig i grundfrågan.

Absolut, men för mig är NAS synonymt med garage för roterande rostplattor. Två ssd:er packar man ju annars lätt in i nästan vilket chassi som helst (om inte annat med dubbelhäftande tejp), och slipper betala för dyr extern husering.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Missar jag något, eller är inte m.2 eller 10 gbps ett lite underligt val? Jag menar, enda poängen att ha 10 gbps är ju om man har en m.2-enhet, för 10 gbps till hårddiskarna blir ju pärlor till svin (för de två 2,5 gbps-nic:sen räcker ju gott och väl, om de körs kombinerat)? Så ingen eller båda vore väl vettigare, liksom?

Men min läsförståelse kanske är prutt.

Det alternativ som QNAP förmodligen tänkt är att man ska köpa deras expansionskort som har både 10 GbE och M2 plats på samma kort. Som du skriver, ingen eller båda är huvudalternativen. Sedan kan ju bara en M2 SSD fortfarande vara vettig som cache till två mekaniska HD om man kör de två 2.5GbE i aggregerat läge (och förstås även för att kompensera för accesstider på mekaniska diskar). Bara 10 GbE är kanske vettigare i de större modellerna med fler diskplatser där man kan naturligare går över 5 gpbs med bara SATA-diskar.

Permalänk
Medlem

Får se hur det går för alla tävlande!