Permalänk
Medlem

E-Sport och idrott

Snubblade över att e-sportsförbundet vill bli medlem i Riksidrottsförbundet.
Detta öppnar ju upp lite frågeställningar hurvida det ska klassas som idrott.

Jag ställer mig tveksam, vad tycker ni?

https://www.tv4.se/artikel/10Eo30R5BTKh3Nycl1OoV1/sa-ska-e-sp...

Permalänk
Avstängd

Spel hör inte hemma inom sport/idrott, spelen har blivit sämre då det ska anpassa till e-sport samt att folk spelar för att tjäna pengar och inte som för i tiden man spelar för skoj skull.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Skummade igenom listan på accepterade idotter inom förbundet och måste ändå säga att jag inte finner att e-sport riktigt platsar där.

Existerar väl redan några gränsfall i form av boule, motorsport, skyttesport m.m.
Dessa anser jag vara gränsfall då den fysiska prestationen inte är märkbart krävande likt e-sport.

Det ska absolut klassas som sport, men inte idrott. Då fiskar man lite djupt anser jag.

Permalänk
Medlem

Nej, e-sport ska räknas som en idrott.

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen skillnaden på sport och idrott? Har för mig att OS talade om att plocka in e-sport som en gren.
Om man spelar till exempel Fifa på datorn räknas det som e-idrott då men inte CS?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Citat:

Med idrott avses organiserad fysisk aktivitet där träning och möjlighet till tävling bidrar till välmående. Den fysiska prestationen har mer än försumbar betydelse.

https://www.rf.se/globalassets/riksidrottsforbundet/nya-dokum...

Nej, de flesta former av esport passar inte riksidrottsförbundets definition av idrott.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Sport är inte samma som idrott.

Att försöka trycka in det i samma kategori som idrott är ett långskott, men sport är det definitivt.

Alla grenar i t.ex. Olympiska spelen är långt ifrån originalandan men tillåts ändå, tänker främst på saker som Curling, Golf ( vafan ) etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Spel hör inte hemma inom sport/idrott, spelen har blivit sämre då det ska anpassa till e-sport samt att folk spelar för att tjäna pengar och inte som för i tiden man spelar för skoj skull.

Vilka spel har blivit sämre pga e-sport?

Främst är det ju spel som lever vidare pga esport och därför fått uppföljer och mer utveckling, fixar osv. Bland annat csgo, dota2, age of empires (esport som fixade aoe2HD och aoe2DE), ett tjugotal arena shooters, hela battle royale saken.

Skrivet av Quelor:

Skummade igenom listan på accepterade idotter inom förbundet och måste ändå säga att jag inte finner att e-sport riktigt platsar där.

Existerar väl redan några gränsfall i form av boule, motorsport, skyttesport m.m.
Dessa anser jag vara gränsfall då den fysiska prestationen inte är märkbart krävande likt e-sport.

Det ska absolut klassas som sport, men inte idrott. Då fiskar man lite djupt anser jag.

Många motorsporter har ju dock enormt stora krav på fysiken.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Vilka spel har blivit sämre pga e-sport?

Främst är det ju spel som lever vidare pga esport och därför fått uppföljer och mer utveckling, fixar osv. Bland annat csgo, dota2, age of empires (esport som fixade aoe2HD och aoe2DE), ett tjugotal arena shooters, hela battle royale saken.

Tänkte mest anmält, känns som alla FPS spel är gjorde för det ända mål som tex valorant.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Idrott? - Nej
Sport? - Ja

Jag ser väl egentligen inga problem med att E-sport går med i Riksidrottsförbundet så som förbundet jobbar idag: (Från Wikipedia)

Citat:

Riksidrottsförbundets främsta uppgift är att stödja medlemsförbunden och företräda idrottsrörelsen i kontakter med bland annat myndigheter och politiker. Det kan exempelvis handla om att påvisa idrottens positiva värden i kontrast till det negativa som ibland får massmedial uppmärksamhet. En annan viktig uppgift för Riksidrottsförbundet är den strategiska ledningen. Det kan handla om vilken strategi idrotten ska välja när det gäller till exempel finansiering, organisationsformer och kommunikation men också inriktning på och innehåll i verksamheten.

Stryk idrott och hela uttalandet blir rätt whatever. Borde dock rimligen gå att skapa ett eget "E-sportsförbund" med tanke på hur mycket pengar som finns inom gaming idag.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

E-sport är sport inte idrott.
Schack är sport inte idrott.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Tycker hela din frågeställning är helt fel, röstade dock Ja.

E-Sport är inte en Idrott, men det är absolut en Sport.
Det finns väldigt många Sporter som är med i Riksidrottsförbundet som inte är en idrott, tex Boule, Golf, Curling, Shack mfl
Så har absolut inga problem med att få in E-Sport där i dessa sammanhang.
Dock är det väldigt många som verkar tro att det bara är Idrotter i Riksidrottsförbundet där det krävs en fysiskt prestation i typ ben och armstyrka. Kanske skulle de byta namn till RikssportFörbundet?
Blir också lite konstigt då typ Usa bara har ett namn "Sports" medan vi i Svenskan har både Sport och Idrott.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Esport i sig har ofta extrema krav med på den mentala kapaciteten att hålla sig skärpt(tekniskt on point) under lång tid.

Se bara som exempel ett Dota set från the International, spelas bäst av 5, ett game kan vara upp till 1h(ibland över ibland under).Detta och de små pauserna mellan (strategisnacket) gör ju att bara för ett set måste man vara on point i 4-6h.

Du har mer ansvar över strategitänket (dock ej helt insatt i hur deras coachers roll spelar in) än exempelvis fotboll.
Känns dessutom som en mycket rättvisare typ av sport där domare i sig inte bör spela in i närheten av lika stor roll.

Från egen erfarenhet inom super smash bros melee, så lärde man sig fundamentala grejer som gjorde att man blev teoretiskt klart bättre än innan i fotbollen bara genom positionering. Grymt bra erfarenheter som definitivt borde stödjas mer runtomkring för att göra Sverige än mer konkurenskraftigt även om vi har en ganska bra position inom esporten resultatmässigt pga många drivna individer.

Permalänk
Medlem

Varför man vill få in "e-sport" i Riksidrottsförbundet har inget med att få definiera det som idrott utan med föreningsliv och ekonomi typ.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem

All e-sport är inte idrott. Möjligen om det är typ Dance Dance Revolution eller typ något VR-tjofräs. Däremot är det sport.

Detta venn-diagram från svenska wikipedia tycker jag sammanfattar det rätt väl:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Idrott#/media/Fil:Sportidrott.p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tänkte mest anmält, känns som alla FPS spel är gjorde för det ända mål som tex valorant.

Ja Valorant är gjort för det. Men det finns ju hundratals singleplayer spel om det är vad du vill ha. Rena titlar för e-sport är minoritet, men du hör mest av dem för de har enormt många spelare och då en stor budget för reklam (plus såklart all e-sport som skapar buzz).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför man vill få in "e-sport" i Riksidrottsförbundet har inget med att få definiera det som idrott utan med föreningsliv och ekonomi typ.

Kanske passar med e-sporten Excel då.

https://www.windowscentral.com/microsoft-excel-esport-watch-p...