Europadomstolen tvingar Sverige skriva om FRA-lagen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

De enda med insyn är Siun och de har inte klarat av den uppgift de är ålagda att utföra, det är vad som bekymrar mig. Jag pekar bara på uppenbara brister i DEN statliga verksamheten. Det är även vad jag gör som en del i min profession, fast åt företag, pekar ut stolleprov och ger förslag på förbättringar. Vet inte om du följ forat någon längre tid men även jag har varit föremål för myndigheters intresse (polisförhör), enkom för att driva en Tor Exit nod. Numera via VPN eftersom Stadsnätet (inte min ISP Bahnhof) inte tyckte om den trafik som genererades och stängde av min internetanslutning.

Började redan 2010 men torskade installationen så jag har ny identitet. Namnet är från Falkvinges tid innan det blev "kidnappat" av Troberg och andra.
https://metrics.torproject.org/rs.html#details/F27B47CED45724...

Jag var medlem här när sajten skapades o fram tills mitt data intresse dog helt.. sedan när jag jag fick upp ögonen lite för retro datorer försökte jag komma på mitt gamla användarnamn, men tidens tand gjorde sitt o jag har inte en aning om vad jag hade.. eller om det blivit raderat efter alla års inaktivitet.. så jag skaffa nytt här för några år sedan.

Nej jag har inte följt forumet direkt, jag har bara postat i linuxdelen och retro delen, det var faktiskt ganska nyligen jag klicka på aktiva trådar som först och deltagit i lite fler trådar utanför lilla linux o retrobubblan

Det är aldrig skojigt när någon blir intresse för myndigheterna. Men oftast är det ju inte oskyldig forums-surfning o läsa aftonbladet som orsakar det.
Driva exit-nod i sig är ju inte kriminellt, men det är ju trafiken via din nod som kan vara problemet som skapar uppmärksamheten. Lite som om jag skapar öppet wifi, så är det ju jag som får hettan om någon annan missbrukar det... sedan måste man kämpa för att bevisa att man själv inte är den brottslige utan det är någon annan.

Jag tillhör skaran som inte klickar på länkar jag inte har koll på, så sorry om jag inte kikar på länken. inget illa menat.

Så ja om man har nättrafiksaktivitet som drar uppmärksamhet, så ligger man ju lite mer i farozonen att bli granskad.
Men ärligt talat.. ska man driva sådant man inte har full koll på, så är nog en 4G/5G med kontantkort smartare drag och att monitorera o logga all trafik ur din nod för att skydda dig själv.. ja då är du din egna signalspanare på andra

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon309108:

Det är aldrig skojigt när någon blir intresse för myndigheterna. Men oftast är det ju inte oskyldig forums-surfning o läsa aftonbladet som orsakar det.

Det slutade med att jag fick undervisa krimmaren och deras två IT-forensiker (varav en lärling) hur Tor fungerar i praktiken. Lite smått skrämmande låg kunskapsnivå, som t.ex. vad PDT betyder efter tidsangivelser i Microsofts loggar. fyi, Svenska SIDA (dina skattepengar) har sponrat Tor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Det slutade med att jag fick undervisa krimmaren och deras två IT-forensiker (varav en lärling) hur Tor fungerar i praktiken. Lite smått skrämmande låg kunskapsnivå, som t.ex. vad PDT betyder efter tidsangivelser i Microsofts loggar. fyi, Svenska SIDA (dina skattepengar) har sponrat Tor.

tyvärr ett problem i många branscher.. du har utbildade mekaniker med jätte fina papper som blir totalt utklassade av en som är självlärd som bott i garaget med sina hobbybilar och plockat ner dem i molekyler för att plocka ihop dem igen. På bilmeksutbildningarna plockar de inte ner bilar i molekyler på det sättet, Lika så med it-forensiker o de som jobbar med pentesting.. en ren högskoleutbildning ger bra kunskap och behörigheter.. en hacker som bott alla vakna timmar vid dataskärmen under 10 år har oftast mer kunskap. Det är ju därför man kan se vissa hackers som fått anställning på säkerhetsföretag utan att ha utbildningar då deras hackerhistorik gjort dem kända.
Det hade nog varit bättre att de skickat en sysadmin eller it-tekniker än en forensiker, då hade du nog inte behövt förklarat det
Microsofts loggar?? körde du inte linux för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Inget verktyg ger en 100% garanti att stoppa all typ av kriminalitet. Den typen av löfte eller att en metod måste stoppa precis allt kan du inte räkna med. Det har givetvis inte utlovats från FRAlagen heller. Det blir inte ett rättvist mått för någon metod som ordningsmakten använder.

Men hur effektiv är signalspaningen då? Väldans bra fråga hörrö ;).
Det handlar om underrättelseverksamhet som vanliga dödliga aldrig haft nå vidare insyn i - i något land antagligen. En teoretisk möjlighet är att FRA stoppat 24 av 25 akilov-liknande grejer. Rent framgissat givetvis. Ja eller ingen.
Men hur ser det ut på andra fronter? Har FRA givit relevant information till oss i helt andra sammanhang kanske? Exempelvis för att förhindra företagsspionage - få insyn i vilka länder som kan ligga bakaom Ddos-attacker mot riket eller kanske givit värdefullt informationsunderlag till UD? Eller kanske regeringen kring rådande säkerhetsläge?
Ja svaret är precis detsamma. Vi vet inte.
Det är väldigt svårt för oss att avgöra storleken av nyttan eftersom innehållet hålls hemligt. Det kan man ha olika åsikter om i sig. Men jag tror inte vi vanliga dödliga har underlaget riktigt för att kunna säga hur värdefullt underrättelsesystemet faktiskt är i nuläget.

Jag utförde signalspaning åt FRA för längesedan(dock inte i Sverige) där vi lyssnade på det var som var intressant i luften. Luften är fri säger man ju så det är fritt fram att sätta upp en antenn och lyssna
Om man ser på vårt uppdrag vi hade så fångar signalspaning upp oerhört mycket information, folk har en tendens att nämna små pusselbitar i förbifarten då och då.
När man sedan har analytiker som lägger "pusslet" så kan man få fram oerhört mycket information och lägesbilder på det man spanar på.

Sedan underlättar det givetvis att ha tillgång till rolig hårdvara också om man ska bedriva signalspaning

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon309108:

Microsofts loggar?? körde du inte linux för det?

Det var polisens eget bevismaterial, bl.a. loggar från hotmail där tidsangivelserna hade suffixet Pacific Daylight Time dvs Seattle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Salam = Fred. Köp Gevalia nu

Du är väldigt nära iaf habibi.

Kuriosa. Texterna slumpades fram från en kampanjsida som hette HejFRA som gick ut på att man skulle lägga olika ord i sin mejlsignatur för att plockas upp av filtret. Tänkte det kunde vara roligt att se om någon kom ihåg det.
Det är från tiden innan man blev pessimistkonsult och faktiskt orkade bry sig.

Som gammal debbatör är detta en roligt tråd för mängden argumentationsfel är enorm.
Man blir nyfiken på hur mycket vi som vill vara ifred ska behöva utstå för att vissa av populationen ska känna sig trygga.
Man tycker att vi som är paranoida på ett sätt borde kunna finna en kompromiss med de som är paranoida åt andra hållet.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av FilleMang:

Man tycker att vi som är paranoida på ett sätt borde kunna finna en kompromiss med de som är paranoida åt andra hållet.

Man gör väl det vanliga, hyr in konsulter som lobbar lite. Jag föreslår Konrad Zacharias och Arne X.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Det var polisens eget bevismaterial, bl.a. loggar från hotmail där tidsangivelserna hade suffixet Pacific Daylight Time dvs Seattle.

ahaaaa

Skrivet av FilleMang:

Man tycker att vi som är paranoida på ett sätt borde kunna finna en kompromiss med de som är paranoida åt andra hållet.

Det jag finner rent ut sagt som dagens komik höjdpunkt, är alla som skriker integritet o morrar åt staten... men sedan använder de facebook, google, microsoft, apple osv... snacka om dubbelmoral när det kommer till integritets argument

Jag värnar om integritet.. och jag stödjer kampen mot att ISP o tele leverantörer ska datalagra all våran trafik.
Jag använder inte Googles tjänster, apple, microsoft, facebook eller amazons saker.. Jag kör dumtelefon och Linux för jag tycker de fem stora IT-jättarnas masshysteri om datainsamling är värre än hela kina o nordkorea ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Det jag finner rent ut sagt som dagens komik höjdpunkt, är alla som skriker integritet o morrar åt staten... men sedan använder de facebook, google, microsoft, apple osv... snacka om dubbelmoral när det kommer till integritets argument

Jag värnar om integritet.. och jag stödjer kampen mot att ISP o tele leverantörer ska datalagra all våran trafik.
Jag använder inte Googles tjänster, apple, microsoft, facebook eller amazons saker.. Jag kör dumtelefon och Linux för jag tycker de fem stora IT-jättarnas masshysteri om datainsamling är värre än hela kina o nordkorea ihop.

Helt klart finns det en sanning i det. Samtidigt väljer man "frivilligt" vilka tjänster på internet man vill använda. I utbyte mot att Google får göra en profil på ens mejlkonversationer så får man en "kostnadsfri" mejltjänst m.m.

Statlig massövervakning är en tjänst vi betalar för varken vi vill eller inte och där blir det ett krux.

Vi försöker hitta en balans här i hemmet. Damen använder till exempel Instagram men vägrar äta på restaurang som inte tar kontanter. Jag väljer att inte chatta i privat kapacitet om det inte är krypterat osv.
Ingen av oss försöker på något sätt vara hemliga utan det är en magkänsla man antingen har eller inte.

Telia säljer data om vart jag går och står varje dag även om Google platstjänster är blockerat på telefonen, anledningen är att min arbetsgivare begär att jag är tillgänglig. Någonstans får man göra en kompromiss men där får man åtminstone chans att vara del av dialogen.
Jag hoppas att fler lyckas gå i närheten av ditt spår med tiden, om inte borde de iaf ha möjligheten att göra en välinformerat val själva.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FilleMang:

Helt klart finns det en sanning i det. Samtidigt väljer man "frivilligt" vilka tjänster på internet man vill använda. I utbyte mot att Google får göra en profil på ens mejlkonversationer så får man en "kostnadsfri" mejltjänst m.m.

Statlig massövervakning är en tjänst vi betalar för varken vi vill eller inte och där blir det ett krux.

Vi försöker hitta en balans här i hemmet. Damen använder till exempel Instagram men vägrar äta på restaurang som inte tar kontanter. Jag väljer att inte chatta i privat kapacitet om det inte är krypterat osv.
Ingen av oss försöker på något sätt vara hemliga utan det är en magkänsla man antingen har eller inte.

Telia säljer data om vart jag går och står varje dag även om Google platstjänster är blockerat på telefonen, anledningen är att min arbetsgivare begär att jag är tillgänglig. Någonstans får man göra en kompromiss men där får man åtminstone chans att vara del av dialogen.
Jag hoppas att fler lyckas gå i närheten av ditt spår med tiden, om inte borde de iaf ha möjligheten att göra en välinformerat val själva.

Jo självklart är det frivilligt att använda de fem stora jättarna... men det jag menade var att om man nu använder dem så ska man inte skrika integritet problem åt staten.. Ska de klaga på FRA osv så kan de börja med att manifestera mot jättarna oxå.. Känns lite mer som att de både vill ha kakan och äta den samtidigt.
Jag har liiite problem med dubbelmoral o folk som vänder kappan efter vinden Jag har absolut inga problem med att folk har olika åsikter, tycken och smak.. om de kan stå för dem i alla lägen hihihi

Samma här.. Jag skyddar mig enbart för de fem... när det kommer till FRA så tycker jag att de ska få utföra sitt arbete det är tänkt för. På något sätt måste man ju faktiskt få stopp på cyberattacker, terrorister o mördare lixom.. alla lever online idag.. så att jaga dem IRL med analoga medel blir attans svårt.. då måste de ju ha möjlighet att jaga dem digitalt.
Men 10månaders ISP och Telefoni lagring är absurt.. 1månad okej.. så har de ju på banker, affärer osv i sina kamera system.. det är ju runt 4veckor de lagrar. Det känns okej tidsperspektiv om det enbart har med aktuella brottsutredningar.

Vad jag köper för kläder denna månaden är ju staten totalt ointresserade av, då de skiter i mode lixom.. Men de fem skiter inte i det, då de tjänar pengar på att veta vad jag gillar för kläder. Och bara för att jag köper ettpar svarta leggings denna månaden så vill ju inte jag ha annonser om leggings i veckor efteråt.. jag lär garanterat inte köpa leggings nästa gång jag behöver kläder, då blir det kanske en topp och vad har då leggings annonser för nytta.
Sedan är det kul att inte få riktade annonser o flöden, då man får en bredare syn på saker o ting. samt jag slipper att telefonen påpekar att det är rea i affären jag snart passerar på storgatan. *hahaha*

Okej... men om du inaktiverar wifi samt GPS när du är ute o går förutom platsdata.. då måste den ju bli lite dummare i var du är.. för apparna tror jag inte kan komma åt mastdata så de kan se vilken telemast du är uppkopplad mot.. Fast ioförsig sa du telia.. Men precisionen på longitud/altitud försämras ju kraftigt om inte masten kan känna av telefonens GPSdata.. trianguleringen blir ju sämre ju längre ifrån masterna sitter.. inne i stan med määängder av antenner blir den ju mer precis medans på landet blir det upp till 100meters felmarginal.

Jag övergav windows på grund av win7eol 2020.. win10spyware vägrar jag och att modda win10 så det blir rent, är ogjort arbete efter en stor rollup då det är rullande release på 10an.. Bara börja om på noll en gång om året typ *suck lixom*. Där av blev det Linux för att slippa modda datorer varje år.
Dumtelefon är just för att när jag åker hemifrån för att handla, umgås med vänner o släkt.. då vill jag vara offline.. det är avkopplande. Jag hade smartphone när den kom ut o lite mer än ett år(08-09).. Men jag vart bara stressad av den där jädra telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

Du är väldigt nära iaf habibi.

Kuriosa. Texterna slumpades fram från en kampanjsida som hette HejFRA som gick ut på att man skulle lägga olika ord i sin mejlsignatur för att plockas upp av filtret. Tänkte det kunde vara roligt att se om någon kom ihåg det.
Det är från tiden innan man blev pessimistkonsult och faktiskt orkade bry sig.

Som gammal debbatör är detta en roligt tråd för mängden argumentationsfel är enorm.
Man blir nyfiken på hur mycket vi som vill vara ifred ska behöva utstå för att vissa av populationen ska känna sig trygga.
Man tycker att vi som är paranoida på ett sätt borde kunna finna en kompromiss med de som är paranoida åt andra hållet.

jag pratar Arabiska, det är inte "nära"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Samma här.. Jag skyddar mig enbart för de fem... när det kommer till FRA så tycker jag att de ska få utföra sitt arbete det är tänkt för. På något sätt måste man ju faktiskt få stopp på cyberattacker, terrorister o mördare lixom.. alla lever online idag.. så att jaga dem IRL med analoga medel blir attans svårt.. då måste de ju ha möjlighet att jaga dem digitalt.
Men 10månaders ISP och Telefoni lagring är absurt.. 1månad okej.. så har de ju på banker, affärer osv i sina kamera system.. det är ju runt 4veckor de lagrar. Det känns okej tidsperspektiv om det enbart har med aktuella brottsutredningar.

Absolut, polisväsendet borde ha tillgång till en viss mängd verktyg. SÄPO betydligt mer. FRA... Förmodligen ett meningslöst organ som man valt att behålla för att namnet är häftigt och man gillar att vara det landet som samarbetar mest med USA av alla icke engelskspråkiga-länder (enligt Snowden och Duncan Campbell).

Offentlighetsprincipen borde gälla så vi vet vilken information som lagras och varför. Att dokumentera sexuell läggning och liknande i all evighet sen ge bort den informationen till andra länder är förmodligen inget som gör oss säkrare.
Det är naturligtvis så att vi ska ha ett samarbete med andra nationer och arbeta för bra relationer, det behöver bara finnas någon möjlighet att ha översikt över detta för gemene man.

Ett vanligt exempel på övervakning är fartkameror och vad de kostar i förhållande till att ha en cirkulerande polisbil på samma sträcka som visar allmänheten att de finns där. På samma sätt kan vi då fundera på om inte SÄPO och rikspolisen m.m som faktiskt gör vårt land säkrare inte kunde spenderat FRA-pengarna på ett bättre sätt för att skydda oss mot till exempel attentatet på Drottninggatan.
Försvaret behöver naturligtvis också möjligheten att skydda oss mot digitala hot men det är något helt annat än FRA.
Är personligen för försvaret men den kontakt jag haft med dem gör att man inte kan säga mycket mer än att de behöver se över hur de ser på IT, detsamma gäller Polisen.

Skrivet av mkl:

jag pratar Arabiska, det är inte "nära"

Nej, det är spot on om vi bara fokuserar på den delen. Jag trodde vi pratade i samband med textens helhet.

https://myislam.org/99-names-of-allah/as-salam/
https://simple.wikipedia.org/wiki/Names_of_God_in_Islam

Känns dock som ett sidospår i ämnet. Jag kan inte mer arabiska än man lär sig igenom att snacka världsproblem med polarna på Vårväderstorget osv. Min kompetens ligger snarare i hur lite vi får ut av massövervakning/avlyssning i förhållande till vad vi lägger på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

Nej, det är spot on om vi bara fokuserar på den delen. Jag trodde vi pratade i samband med textens helhet.

https://myislam.org/99-names-of-allah/as-salam/
https://simple.wikipedia.org/wiki/Names_of_God_in_Islam

Känns dock som ett sidospår i ämnet. Jag kan inte mer arabiska än man lär sig igenom att snacka världsproblem med polarna på Vårväderstorget osv. Min kompetens ligger snarare i hur lite vi får ut av massövervakning/avlyssning i förhållande till vad vi lägger på det.

Got you Hoppas att ni äter gott samtidigt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FilleMang:

Absolut, polisväsendet borde ha tillgång till en viss mängd verktyg. SÄPO betydligt mer. FRA... Förmodligen ett meningslöst organ som man valt att behålla för att namnet är häftigt och man gillar att vara det landet som samarbetar mest med USA av alla icke engelskspråkiga-länder (enligt Snowden och Duncan Campbell).

Av det jag vet så bedriver inte säkerhetspolisen egen signalspaning utan de anlitar FRA för det.. Lika så polisen när de jobbar mot europool osv i jakt på hackers så använder de FRA. våra polismyndigheter har mest it-grupper o analytiker samt tekniker för lokal avlyssning. (dock tänker jag inte hugga det uttalandet i sten, men jag har för mig jag har läst det i någon offentlig rapport)

Citat:

Offentlighetsprincipen borde gälla så vi vet vilken information som lagras och varför. Att dokumentera sexuell läggning och liknande i all evighet sen ge bort den informationen till andra länder är förmodligen inget som gör oss säkrare.
Det är naturligtvis så att vi ska ha ett samarbete med andra nationer och arbeta för bra relationer, det behöver bara finnas någon möjlighet att ha översikt över detta för gemene man.

joo det bör väl framgå i viss mån, för vissa saker som du säger är ju oväsentliga... en terrorists läggning har nog inte betydelse om den är farlig eller inte. *hahaha* den är nog farlig oavsett
Sedan lite ja och nej.. viss information kan nog behövas sparas länge.. inte i hundra miljoner år, men den där 100års grejen jag läst något om som har med sekretesstjofräs att göra.. Det är såå länge sedan jag hörde om det där på en föreläsning om hur längre stadssekretess på hemliga dokument ska gälla.. Men 100år kliar bekant i bakhuvudet.
Men om någon kissa på trappan till riksdagen ska väl knappast sparas i 100 år

Citat:

Ett vanligt exempel på övervakning är fartkameror och vad de kostar i förhållande till att ha en cirkulerande polisbil på samma sträcka som visar allmänheten att de finns där. På samma sätt kan vi då fundera på om inte SÄPO och rikspolisen m.m som faktiskt gör vårt land säkrare inte kunde spenderat FRA-pengarna på ett bättre sätt för att skydda oss mot till exempel attentatet på Drottninggatan.
Försvaret behöver naturligtvis också möjligheten att skydda oss mot digitala hot men det är något helt annat än FRA.
Är personligen för försvaret men den kontakt jag haft med dem gör att man inte kan säga mycket mer än att de behöver se över hur de ser på IT, detsamma gäller Polisen.

Fartkameror stör jag mig jäkligt mycket på men jag tänker inte säga varför
Men jag förstår att fartkamerorna gör nytta ur trafiksäkerhetssynpunkt.. så polisbilarna kan användas på andra platser. Det är ju lite därför polisen vill kunna sätta upp mer övervakningskameror, så att de kan lägga personalresurserna på andra ställen vid olika tidpunkter för att vara effektivare.
Säpos funktion är ju ganska glasklar lika så polisens funktion, noa insatsstyrkan osv.. Men rikspolisen de finns väl inte längre.
Det var ju tack vare kamerorna på Drottningatan som gjorde att de dels kunde identifiera honom samt se tillvägagångssätt osv.. Så där gjorde ju kamerorna jädrigt bra nytta. Tyvärr kommer sådana terrorister slinka igenom.. Men de har ju även tagit några som varit i förberedelse för attentat.. så helt odugliga är de ju inte.
Sedan måste man ha i åtanke att våra polismyndigheter är ganska hårt bakbundna.. regelverket vad de inte får göra är nästan längre än vad de får göra. Hade vi haft en poliskår som är som USA's då skulle vi nog ha lite mindre kriminella på gatan..
Visst vissa kriminella skulle härdas, men många småkriminella som bara vill visa sig fräna men inombords är fega.. de skulle inte vilja möta USA's poliser på gatan.
Edit: Det är ju många insatser som aldrig offentliggörs, för att inte skrämma upp allmänheten om hur "NÄRA" det var att dittan och dattan hände.
Så det är ju oxå en stor orsak till att mycket görs i det tystasom vi aldrig får reda på.. Alla vi vet innerst inne i våra hjärtan att vårat samhälle är farligt och det är ruggigt att inte fler saker har hänt.. Men om myndigheterna skulle bekräfta våra misstankar så skulle panik bland allmänheten uppstå.

Hur som.. saker behövs, MEN det behövs en renovering av myndigheterna och en anpassning av dem till det moderna samhället. och åt pipan för mycket bygger på typ 100år gamla lagar.. Hela svenska grundlagen behöver en modernisering.. utan stress, så det inte blir knasiga hål o felaktiga saker.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Undra egentligen vad FRA har lett till. Jag minns dock IPRED mycket tydligt, där folk i stor skara öppnade upp sitt trådlösa nätverk under namnet IPRED och låt alla använda. Undra om dessa personer hade gjort det idag?

Så du menar att man är helt off nu alltså...?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Transparans är viktigt, men vilken nivå av transparans är rätt nivå?

Samtliga nivåer? Om du inte kan bromsa i tid så kommer det bara sluta tråkigt.

Säger sig självt liksom.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

Samtliga nivåer? Om du inte kan bromsa i tid så kommer det bara sluta tråkigt.

Säger sig självt liksom.

Det du inte tar i bektande är att "fientliga nationer" kan utnyttja den transparens vi pratar om. Det är den balansen jag undrar över. Är helt med dig i principen här, men inser att det praktiskt inte är möjligt pga "yttre hot" och allt vad det heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Det du inte tar i bektande är att "fientliga nationer" kan utnyttja den transparens vi pratar om. Det är den balansen jag undrar över. Är helt med dig i principen här, men inser att det praktiskt inte är möjligt pga "yttre hot" och allt vad det heter.

Det är just av denna anledning som övervakning är en slippery slope ur ett integritetsperspektiv. Rättväsendet grinar över att bovarna har blivit tekniska och det är just därför som rättväsendet tjatar ständigt om att de behöver fler och "bättre" verktyg för att förebrygga brott (dvs inte lösa begångna brott, vilket är en klar skillnad på begått och förebrygga) samtidigt som kriminella fortsätter att anpassa sig och extrapolerar vi den trenden så är resultatet inte fler lösta brott utan en utarmning av integritationsprincipen.

Men vilka skulle dessa "fientliga nationer" vara, menar du?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

Det är just av denna anledning som övervakning är en slippery slope ur ett integritetsperspektiv. Rättväsendet grinar över att bovarna har blivit tekniska och det är just därför som rättväsendet tjatar ständigt om att de behöver fler och "bättre" verktyg för att förebrygga brott (dvs inte lösa begångna brott, vilket är en klar skillnad på begått och förebrygga) samtidigt som kriminella fortsätter att anpassa sig och extrapolerar vi den trenden så är resultatet inte fler lösta brott utan en utarmning av integritationsprincipen.

Men vilka skulle dessa "fientliga nationer" vara, menar du?

Det låter logiskt för mig att de behöver fler och mer teknologiska verktyg när hela världen blir mer teknologisk. Naturlig följd av utvecklingen. Kan inte ha poliser utan datorer idag t.ex., eller hur?

Vilka nationerna är vet jag inte. Vi lever i en oavnlig tid med fred över en längre period än vad vi haft förr men vem säger att detta inte ändras? Bara nyligen började Israel och Gaza flamma upp igen. Mellanöstern är inte ens något man behöver förklara; det är synonymt med "krig" hos vissa personer. Ryssland traskade lugnt in i Ukraina utan att någon gjorde ett piss egentligen och många tror att det var mer ett "test" för att se hur lätt eller svårt det skulle vara. Kina är heller inte några att bara ignorera.

Jag sitter inte och tänker på detta dagligen, men om man zoomar ut och blickar över världen så är det extremt mycket våld och väldigt många stora diktatorer som "rustar upp" sin militär, vilket de gjort en längre tid. Många tänker att det bara är för att avskräcka men det finns inga garantier.

Jag har själv ingen aning om hur farliga andra nationer är och vad de kan tänkas göra, men kolla bar USAs historia från andra världskrigets slut till idag. Inget vackert där de gått in i andra länder och skapat problem. Det är inte direkt krig, men det skapar oroligheter för egen vinning. Tänker att det är mer sådant man tänker på nuförtiden snarare än rent krig där folk kör in med pansarvagnar. Sen som sagt, Ukraina är inte långt bort egentligen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Det låter logiskt för mig att de behöver fler och mer teknologiska verktyg när hela världen blir mer teknologisk. Naturlig följd av utvecklingen. Kan inte ha poliser utan datorer idag t.ex., eller hur?

Jovisst men vad ska de göra när kriminella kör ett krypterat blockchain decenteraliserat nätverk som dessutom raderar meddelanden efter en viss tid? Tjura och grina över att kryptering och decenteraliserade nätverk inte är olagliga. Fuck that.

Skrivet av Anthraxious:

Vilka nationerna är vet jag inte. Vi lever i en oavnlig tid med fred över en längre period än vad vi haft förr men vem säger att detta inte ändras? Bara nyligen började Israel och Gaza flamma upp igen. Mellanöstern är inte ens något man behöver förklara; det är synonymt med "krig" hos vissa personer. Ryssland traskade lugnt in i Ukraina utan att någon gjorde ett piss egentligen och många tror att det var mer ett "test" för att se hur lätt eller svårt det skulle vara. Kina är heller inte några att bara ignorera.

Jag sitter inte och tänker på detta dagligen, men om man zoomar ut och blickar över världen så är det extremt mycket våld och väldigt många stora diktatorer som "rustar upp" sin militär, vilket de gjort en längre tid. Många tänker att det bara är för att avskräcka men det finns inga garantier.

Jag har själv ingen aning om hur farliga andra nationer är och vad de kan tänkas göra, men kolla bar USAs historia från andra världskrigets slut till idag. Inget vackert där de gått in i andra länder och skapat problem. Det är inte direkt krig, men det skapar oroligheter för egen vinning. Tänker att det är mer sådant man tänker på nuförtiden snarare än rent krig där folk kör in med pansarvagnar. Sen som sagt, Ukraina är inte långt bort egentligen...

Detta är mer geo-politik än teknologi och övervakning. Vill du fortsätta prata om det så föreslår jag att du drar iväg ett PM till mig för jag diskuterar det gärna.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.