Uncharted 4: A Thief's End näst på tur till PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Aldrig spelat Uncharted.

Vilket av dem är bäst i serien?

Jag kom mig aldrig för att spela dom på PS3, utan körde bara remastered på PS4.

Skulle nog säga att fyran är bäst, sedan tvåan. Mellan ettan och trean har jag svårt att bestämma mig. Lost Legacy har jag inte hunnit kört än.

Fantastiska spel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gilgamesh:

snart kanske det räcker med enbart PC?

Det har räckt med enbart PC sedan slutet av 80-talet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Levandebild:

Random, då borde ju original-trilogin släppas först? Jag har visserligen bara spelat första (på PS3) men de hör väl liksom ihop och bör spelas i ordning? Låter mycket märkligt att börja här. Annars logiskt att ge upp gammal skåpmat för att tjäna mer på dem igen.

Är just därför Sony släpper spel på PC, går att tjäna ganska lätta pengar. Och de vill tjäna mer pengar.

Trilogin är det säkert mer jobb att få att rulla. I värsta fall är det tre spel som måste fixas till. Uncharted 4 är nyare och kanske mer lättarbetat.

Sedan är RPCS3 i så pass bra skick idag att det mesta till PS3 faktiskt rullar på rätt bra via emulation. Men det tjänar inte Sony pengar på förstås.

Permalänk
Medlem

Borde ta tag i Uncharted-serien. Har alla på PS4 men inte spelat någon av dom.
Så många spel, så lite tid.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Hoppas de släpper en 60 fps patch till PS5. Har länge varit sugen på att dra igenom 1-4 igen men är inte så sugen på att köra 4an i 30 fps. Och nej, jag tänker inte köpa om det på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertilBesvärjaren:

Du kunde ju svarat på minst dålig då. Förstår dock inte varför man plågar sig igenom fyra spel om man tycker det första var kasst.

Minst dåliga är ettan och tvåan antar jag. Bra fråga alltså, köper jag spel så brukar jag i regel tvinga mig igenom dem, har några undantag som bara var helt olidliga. Varför jag köpte fyran kan jag inte svara på, recensenterna fick mig antar jag :D.

Men fyran var det klart sämsta.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv

4, spinoff, 2, 3, 1 och sämst Vita-utgåvan.

Permalänk
Medlem

Jag har försökt mig på Uncharted-spelen flera gånger, men har absolut ingen som helst glädje av dem. Jag vet inte, inte storförtjust man försöker skapa interaktiva/spelbara filmer. Problemet är att det oftast slutar med att de inte är så roliga som spel, samtidigt är de inte heller lika bra som riktigt bra filmer. Detta gäller även Last of Us. helt okej zombiefilm, däremot kändes många scener "gjorda" då många av de cinematiska elementen gjorts förr. Som spel är det helt okej, men inget som utmärker sig.

Men det är ju en preferensfråga, jag gillar spel som är designade med gameplay-first, Spelar hellre Breath of the Wild, eller lite gammal hederlig Doom med Brutal Doom mod.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Lutar starkt åt att inte köpa en PS5 nu när Sony verkar inse att det finns en maskin kallad PC, me like!

Kommer ju knappast gälla nya exklusiva titlar vid launch, räkna med ett par års väntetid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VincentQ:

Jag kom mig aldrig för att spela dom på PS3, utan körde bara remastered på PS4.

Skulle nog säga att fyran är bäst, sedan tvåan. Mellan ettan och trean har jag svårt att bestämma mig. Lost Legacy har jag inte hunnit kört än.

Fantastiska spel

Jag gillade lost legacy, men det var lite jobbigt att spela igenom för på senare banorna när det händer mycket, så droppar frameraten till vad som känns som 10-15fps (skojar inte).
Med lite tur kanske den följer med PC-versionen av UC4, så man kan spela det i över 60fps.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Är just därför Sony släpper spel på PC, går att tjäna ganska lätta pengar. Och de vill tjäna mer pengar.

Trilogin är det säkert mer jobb att få att rulla. I värsta fall är det tre spel som måste fixas till. Uncharted 4 är nyare och kanske mer lättarbetat.

Sedan är RPCS3 i så pass bra skick idag att det mesta till PS3 faktiskt rullar på rätt bra via emulation. Men det tjänar inte Sony pengar på förstås.

Jo, den biten förstår jag. Att ge ut spel som kanske inte säljer på konsol längre till PC för att ge dem nytt ekonomiskt liv. Why not? Men medan Days Gone och Horizon: Zero Dawn är fristående spel kan de som inte spelat dem på konsol ändå vara med från början. Men nu? Del fyra som första släpp? Men de kanske räknar med att det är konsolspelare som spelat alla delar redan och vill ha uppgraderad upplevelse som köper? Själv skulle jag göra marknadsanalysen att det främst är PC Master Race-användare som skytt konsoler och inväntat släpp som nu kommer anamma spelet och då är ju del fyra väldigt märklig plats att börja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag gillade lost legacy, men det var lite jobbigt att spela igenom för på senare banorna när det händer mycket, så droppar frameraten till vad som känns som 10-15fps (skojar inte).
Med lite tur kanske den följer med PC-versionen av UC4, så man kan spela det i över 60fps.

Kört på PS4 eller PS5? Jag kör ju på PS5 nu, kan ju hoppas den inte droppar så lågt

Permalänk
Medlem
Skrivet av VincentQ:

Kört på PS4 eller PS5? Jag kör ju på PS5 nu, kan ju hoppas den inte droppar så lågt

Körde det på PS4, dock var det ganska nära release, så möjligt att det patchats på ps4 och är bättre även där. Men efter att man varit på ett tåg (utan att spoila något) så var det flera tillfällen som fpsen droppade hårt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Levandebild:

Jo, den biten förstår jag. Att ge ut spel som kanske inte säljer på konsol längre till PC för att ge dem nytt ekonomiskt liv. Why not? Men medan Days Gone och Horizon: Zero Dawn är fristående spel kan de som inte spelat dem på konsol ändå vara med från början. Men nu? Del fyra som första släpp? Men de kanske räknar med att det är konsolspelare som spelat alla delar redan och vill ha uppgraderad upplevelse som köper? Själv skulle jag göra marknadsanalysen att det främst är PC Master Race-användare som skytt konsoler och inväntat släpp som nu kommer anamma spelet och då är ju del fyra väldigt märklig plats att börja på.

Det är ett bra spel, de med PC som redan spelat spelet på PS4 kan nog vara sugen på att få uppleva en ny bättre version av spelet med mer lämpliga kontroller. Samt folk som inte spelat innan av olika anledningar.

Uncharted-spelen går snudd på att spela igenom i vilken ordning som helst, bara 4an och Lost Legacy som har någon direkt koppling storymässigt. I de tre första spelen så sker väldigt lite personlighetsutveckling utan det är mest skjuta ihjäl massor av motståndare samt uppleva fantastiska miljöer på jakt efter någon mytologisk skatt eller liknande.

Sedan kan man nästan anta att om Sony släpper de tre första spelen på PC så är det inte en trilogy utan tre separata spel till ett högre pris för att maximalt tjäna in pengar på ännu en omlansering. Men vi får se. Personligen ser jag hellre Lost Legacy än trilogin då trilogin iallafall kan emuleras. Men rubbet vore fint.

Permalänk
Medlem

Ville köra Uncharted för länge sedan. Det var då jag lärde mig om exklusiva titlar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Woaini:

Jobbigt att jag aldrig tycker dom lyckas porta konsolspel bra.

Styrning och menyhantering osv blir alltid så klumpigt.

Inte om du kör med xbox xontroll eller något liknade. Dessa är bättre med kontroll.

Permalänk
Inaktiv

Days Gone fungerar riktigt fint med tangentbord och mus, så jag har rätt stora förhoppningar på eventuell Uncharted 4. De kan om de vill.

Permalänk
Medlem

Ska man spela Uncharted bör man spela dem i ordning för att få ut det mesta av dialogen i de fall det refereras till vad som hänt i de tidigare spelen. I alla fall om man bryr sig om storyn och inte bara spelelementen. Även om varje story i sig är hyfsat isolerade.

Permalänk
Medlem

Strategin verkar som nämnts i tidigare sammanhang att släppa spel från förra generationen som strax ska få uppföljare i den nya konsolgenerationen och på så vis locka över pc-spelare till den nya generationens konsol. Så exklusiva ps5 titlar lär inte hitta över till PC innan ps6 är antågande.

Det innebär tyvärr att vi kommer få vänta MÅNGA år på att horizon forbidden west. Efter ha sett gameplay som nyligen släppts från forbidden west så bär det emot att erkänna det faktum att det fullkomligen PISSAR på allt som finns på pc och som kommer släppas på pc inom nära tid vad gäller grafik. Jag skulle lätt köpa ps5 enbart för det spelet om det inte vore för att jag
1) vägrar spela på allt under locked 60 fps
2) vägrar spela med annat än mus och tangentbord

Sorry för OT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

Strategin verkar som nämnts i tidigare sammanhang att släppa spel från förra generationen som strax ska få uppföljare i den nya konsolgenerationen och på så vis locka över pc-spelare till den nya generationens konsol. Så exklusiva ps5 titlar lär inte hitta över till PC innan ps6 är antågande.

Det innebär tyvärr att vi kommer få vänta MÅNGA år på att horizon forbidden west. Efter ha sett gameplay som nyligen släppts från forbidden west så bär det emot att erkänna det faktum att det fullkomligen PISSAR på allt som finns på pc och som kommer släppas på pc inom nära tid vad gäller grafik. Jag skulle lätt köpa ps5 enbart för det spelet om det inte vore för att jag
1) vägrar spela på allt under locked 60 fps
2) vägrar spela med annat än mus och tangentbord

Sorry för OT

Fast Days Gone verkar ju inte få någon uppföljare och ett nytt Uncharted är det nog inte heller tal om så vet inte om din analys är så korrekt. Men du har nog rätt i att PC-användare lär få vänta ett bra tag på Forbidden West då Sony lär vilja ha tidsexklusivitet och känslan av att Playstation 5 är mer än ett PC-substitut.

Permalänk
Medlem

*ctrl +f*
"bloodborne"
inga hits.

Då skriver jag det då. Bloodborne, pls nästa kthxbye.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:

*ctrl +f*
"bloodborne"
inga hits.

Då skriver jag det då. Bloodborne, pls nästa kthxbye.

Allt jag önskar mig är Bloodborne i minst 60 fps, är det så mycket begärt? =/