Livförsäkring och efterlevande

Permalänk
Medlem

Livförsäkring och efterlevande

I dessa tider så är det ju vettigt med både hängslen och svångrem.
Jag har inte uppnått en vad jag anser lastgammal ålder (42)
Men jag har ändå börjat fundera på efterlevande och har precis tecknat en livförsäkring med det högsta beloppet som gick att teckna för att säkra upp för de efterlevande om jag skulle dö.
Lite bakgrund som leder till min fråga:
Jag har en son på 19 år som bor hemma. Han är i nuläget arbetslös men det verkar lovande för honom framöver.
Som många andra tonåringar har han lika bra hand om pengar som Nordkorea har demokrati, Dvs precis noll.
Hans mamma är mer eller mindre helt ur bild, hon visar inget större intresse att hjälpa till vare sig ekonomiskt eller på annat sätt.
Någon annan släkt som är att lita på finns tyvärr inte.
Jag och min fru har inga egna barn och då jag inte vill sätta någon av dom på pottan ifall "skiten träffar fläkten" så har jag delat på
den privata livförsäkringen jag precis tecknat så dom får 50/50.
Då min son är precis som jag var i den åldern och då jag själv fick ett större arv som rann genom fingrarna på mig så vill jag givetvis förhindra att han gör samma misstag.
Min fråga är då finns det någon möjlighet för mig att sätta villkor på pengarna, eller på annat sätt styra var dom går.
Jag tänker ett testamente som är bindande och säger att pengarna ska antingen gå till en insatsen på en bostadsrätt. Alternativt att dom betalas ut månadsvis, lite som tv-vinsten på triss. Typ att det trillar in 10k varje månad på hans konto, för att täcka hyra och det viktigaste.
Någon som har koll på det...

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

Helt rätt det du gjort.
Allt beror på vart du valt att teckna din Livförsäkring, vilka regler, villkor och funktioner som finns hos dom. Jag vet att genom dom flesta banker så sjunker beloppet man tecknat sig för ju äldre man blir, och istället har många försäkringsbolag att beloppet är detsamma genom hela livet men att kostnaden per månad kan öka någon krona per år.

Det du borde göra är att ringa den instans du tecknat livförsäkringen hos och be om en blankett för att kunna välja dels hur det ska fördelas och på vilket sätt.

Som standard är det alltid Make/maka/sambo som första val om man inte gör något aktivt, sedan barn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

I dessa tider så är det ju vettigt med både hängslen och svångrem.
Jag har inte uppnått en vad jag anser lastgammal ålder (42)
Men jag har ändå börjat fundera på efterlevande och har precis tecknat en livförsäkring med det högsta beloppet som gick att teckna för att säkra upp för de efterlevande om jag skulle dö.
Lite bakgrund som leder till min fråga:
Jag har en son på 19 år som bor hemma. Han är i nuläget arbetslös men det verkar lovande för honom framöver.
Som många andra tonåringar har han lika bra hand om pengar som Nordkorea har demokrati, Dvs precis noll.
Hans mamma är mer eller mindre helt ur bild, hon visar inget större intresse att hjälpa till vare sig ekonomiskt eller på annat sätt.
Någon annan släkt som är att lita på finns tyvärr inte.
Jag och min fru har inga egna barn och då jag inte vill sätta någon av dom på pottan ifall "skiten träffar fläkten" så har jag delat på
den privata livförsäkringen jag precis tecknat så dom får 50/50.
Då min son är precis som jag var i den åldern och då jag själv fick ett större arv som rann genom fingrarna på mig så vill jag givetvis förhindra att han gör samma misstag.
Min fråga är då finns det någon möjlighet för mig att sätta villkor på pengarna, eller på annat sätt styra var dom går.
Jag tänker ett testamente som är bindande och säger att pengarna ska antingen gå till en insatsen på en bostadsrätt. Alternativt att dom betalas ut månadsvis, lite som tv-vinsten på triss. Typ att det trillar in 10k varje månad på hans konto, för att täcka hyra och det viktigaste.
Någon som har koll på det...

Mitt tips är att gå till Fonus familjejurister för att sätta upp ett testamente och se till att det DU vill testamentera ska stå som enskild egendom på den person som ska få det.

Det kostar inte mycket att sätta sig ned med dem och skriva ett korrekt testamente.
Lär din son innebörden av att spara och låta pengarna växa.

Med dagens inflation på 2,5% holkas pengars värde ur väldigt snabbt!

Billiga indexfonder är bra att sätta någon 100-lapp i månaden för sonen.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Helt rätt det du gjort.
Allt beror på vart du valt att teckna din Livförsäkring, vilka regler, villkor och funktioner som finns hos dom. Jag vet att genom dom flesta banker så sjunker beloppet man tecknat sig för ju äldre man blir, och istället har många försäkringsbolag att beloppet är detsamma genom hela livet men att kostnaden per månad kan öka någon krona per år.

Det du borde göra är att ringa den instans du tecknat livförsäkringen hos och be om en blankett för att kunna välja dels hur det ska fördelas och på vilket sätt.

Som standard är det alltid Make/maka/sambo som första val om man inte gör något aktivt, sedan barn.

Precis, Jag har delat den så dom får 50/50.
Frugan klarar sig själv, det är grabben jag nojar över. Nu vet jag att hon inte skulle ställa honom på bar backe och skita i honom. Som tur är så bryr hon sig väldigt mycket om honom, till och med än hans egen mamma gör.
Men hon har ju inget som helst ansvar eller släktband till honom.

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

Jag tänkte mycket på hur jag själv var i 18-19 år ålder och kände att jag inte direkt var duktig med pengar. Men just kring 20-21 anser jag att man mognar rejält, även när det gäller ekonomin.
Så i mitt testamente får han tillgång till pengar och värdepapper först på hans 23-årsdag.

Jag har syskon som får agera förvaltare tills sonen får tillgång till pengarna, och de vet att de inte får ta några pengar själva - vilket jag litar på att de inte kommer göra heller.

I ditt fall, när du inte har släkt att lita på, så råder jag dig att kontakta en jurist.

Kikar man på nätet så hittar jag bl.a. den här artikeln.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Mitt tips är att gå till Fonus familjejurister för att sätta upp ett testamente och se till att det DU vill testamentera ska stå som enskild egendom på den person som ska få det.

Det kostar inte mycket att sätta sig ned med dem och skriva ett korrekt testamente.
Lär din son innebörden av att spara och låta pengarna växa.

Med dagens inflation på 2,5% holkas pengars värde ur väldigt snabbt!

Billiga indexfonder är bra att sätta någon 100-lapp i månaden för sonen.

Det var en rätt bra idè. Ska kontakta dom.
Men dom kan kanske inte lösa mina villkor kring livförsäkringsdelen?
Tro mig, jag har försökt lära honom. Men det är som att prata fotbollstaktik med ett schackbräde...

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Det var en rätt bra idè. Ska kontakta dom.
Men dom kan kanske inte lösa mina villkor kring livförsäkringsdelen?
Tro mig, jag har försökt lära honom. Men det är som att prata fotbollstaktik med ett schackbräde...

Jag skulle prata med försäkringsbolaget du tecknat livförsäkringen hos. De kan hjälpa dig med att ändra villkoren för vad som ska hända med den ifall du går bort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ddr:

I dessa tider så är det ju vettigt med både hängslen och svångrem.
Jag har inte uppnått en vad jag anser lastgammal ålder (42)
Men jag har ändå börjat fundera på efterlevande och har precis tecknat en livförsäkring med det högsta beloppet som gick att teckna för att säkra upp för de efterlevande om jag skulle dö.
Lite bakgrund som leder till min fråga:
Jag har en son på 19 år som bor hemma. Han är i nuläget arbetslös men det verkar lovande för honom framöver.
Som många andra tonåringar har han lika bra hand om pengar som Nordkorea har demokrati, Dvs precis noll.
Hans mamma är mer eller mindre helt ur bild, hon visar inget större intresse att hjälpa till vare sig ekonomiskt eller på annat sätt.
Någon annan släkt som är att lita på finns tyvärr inte.
Jag och min fru har inga egna barn och då jag inte vill sätta någon av dom på pottan ifall "skiten träffar fläkten" så har jag delat på
den privata livförsäkringen jag precis tecknat så dom får 50/50.
Då min son är precis som jag var i den åldern och då jag själv fick ett större arv som rann genom fingrarna på mig så vill jag givetvis förhindra att han gör samma misstag.
Min fråga är då finns det någon möjlighet för mig att sätta villkor på pengarna, eller på annat sätt styra var dom går.
Jag tänker ett testamente som är bindande och säger att pengarna ska antingen gå till en insatsen på en bostadsrätt. Alternativt att dom betalas ut månadsvis, lite som tv-vinsten på triss. Typ att det trillar in 10k varje månad på hans konto, för att täcka hyra och det viktigaste.
Någon som har koll på det...

Du kan gå till en jurist eller advokat och få ett testamente skrivet. Du kan egentligen sätta vilka krav som helst på pappret men tänk då på att om du dör om 50 år så kanske din son inte har behov av att köpa en lägenhet då han förhoppningsvis redan ska ha ett fungerande liv med egen familj.
Att han har noll koll på ekonomin tycks vara ett vanligt problem nu för tiden och jag tror att mycket av detta beror på kort och swish där många unga aldrig kommer i kontakt med fysiska pengar.
När jag var liten så fick jag 30kr i veckopeng men då skulle 15kr läggas i spargrisen. Redan då fick man känsla för att pengar inte räckte hur långt som helst och mina föräldrar var en vanlig svenssonfamilj så dessa fanns inte heller i överflöd. Man fick inte en ny jacka bara för att man ville eller ny fotboll eller vad det nu var. Nu för tiden så ser allt väldigt annorlunda ut och barnen pekar på en telefon och föräldrarna säger ja direkt. Då pratar vi en telefon för 10000kr så det är inga billiga saker heller man sätter i händerna på ett barn. Det kan också vara en jacka för 3000kr eller en dator för 20000kr och barnet har ingen morot att spara pengar själv. När jag ville ha en bilbana så fick jag själv betala en del och mina föräldrar betalade resten. Jag betalade kanske en fjärdedel av priset men det var ändå mycket pengar för mig men idag räknar barnen att få allt gratis.

Barnen idag skulle behöva få använda fysiska pengar och på det sättet verkligen se hur högen blir mindre och till slut inte finns mer och då går det heller inte att handla. Lär gärna ditt barn om ekonomi, RÄNTOR och allt annat. Kör lite "lyxfällanstyle" att han får se sin inkomst på i en ruta som sen försvinner ut till olika utgifter så han kanske lär sig. Barn tycker detta är tråkigt så det är ingen enkel uppgift att få ett intresse. Har du själv kunskap om fonder och aktier så är det inte fel att lära honom om det också.

Jag är född på 70-talet så veckopengen jag tar upp kommer alltså från tidigt 80-tal. 30kr nu är inte tillräckligt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har liknande problem. Jag har sparat till mina barn sedan de föddes. När min dotter fyllde 18 fick hon tillgång till pengarna, och det har väl gått så där. Jag tror inte att hon har mycket kvar. Hon är nu 22. De har bekostat körkort, vilket ju är bra, men det hade även funnits en grundplåt till att köpa lägenhet osv. Tror det mesta har gått till häst-grejer, typ svindyr hjälm, sadel osv. Sjukt egentligen.

Nu är sonen på väg att fylla 18 i sommar och vet inte hur jag ska göra, om jag ska försöka skydda pengarna på något vis.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Du kan gå till en jurist eller advokat och få ett testamente skrivet. Du kan egentligen sätta vilka krav som helst på pappret men tänk då på att om du dör om 50 år så kanske din son inte har behov av att köpa en lägenhet då han förhoppningsvis redan ska ha ett fungerande liv med egen familj.
Att han har noll koll på ekonomin tycks vara ett vanligt problem nu för tiden och jag tror att mycket av detta beror på kort och swish där många unga aldrig kommer i kontakt med fysiska pengar.
När jag var liten så fick jag 30kr i veckopeng men då skulle 15kr läggas i spargrisen. Redan då fick man känsla för att pengar inte räckte hur långt som helst och mina föräldrar var en vanlig svenssonfamilj så dessa fanns inte heller i överflöd. Man fick inte en ny jacka bara för att man ville eller ny fotboll eller vad det nu var. Nu för tiden så ser allt väldigt annorlunda ut och barnen pekar på en telefon och föräldrarna säger ja direkt. Då pratar vi en telefon för 10000kr så det är inga billiga saker heller man sätter i händerna på ett barn. Det kan också vara en jacka för 3000kr eller en dator för 20000kr och barnet har ingen morot att spara pengar själv. När jag ville ha en bilbana så fick jag själv betala en del och mina föräldrar betalade resten. Jag betalade kanske en fjärdedel av priset men det var ändå mycket pengar för mig men idag räknar barnen att få allt gratis.

Barnen idag skulle behöva få använda fysiska pengar och på det sättet verkligen se hur högen blir mindre och till slut inte finns mer och då går det heller inte att handla. Lär gärna ditt barn om ekonomi, RÄNTOR och allt annat. Kör lite "lyxfällanstyle" att han får se sin inkomst på i en ruta som sen försvinner ut till olika utgifter så han kanske lär sig. Barn tycker detta är tråkigt så det är ingen enkel uppgift att få ett intresse. Har du själv kunskap om fonder och aktier så är det inte fel att lära honom om det också.

Jag är född på 70-talet så veckopengen jag tar upp kommer alltså från tidigt 80-tal. 30kr nu är inte tillräckligt.

Du skyller mycket på dagens barn men det är ju faktiskt föräldrarnas uppgift att lära sina barn om privatekonomi. Jag är 26 och har aldrig riktigt använt fysiska pengar (i Sverige) och har ändå ett rejält sparande då mina föräldrar lärt mig om pengars värde.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelegrino:

Du skyller mycket på dagens barn men det är ju faktiskt föräldrarnas uppgift att lära sina barn om privatekonomi. Jag är 26 och har aldrig riktigt använt fysiska pengar (i Sverige) och har ändå ett rejält sparande då mina föräldrar lärt mig om pengars värde.

Absolut ligger mycket av detta på de vuxna men samtidigt får man faktiskt också lära sig lite om ekonomi i skolan, iallafall jag fick göra det under både hemkunskapen, matematiken och samhällskunskapen. Samtidigt så skrev jag att många barn idag får pengarna insatta på sina kort varje månad så länge de inte har egen inkomst och det är bara siffor i en app, kanske hade det varit bättre om föräldrarna gick iväg till bankomaten och gav dem pengarna i handen istället så barnen verkligen såg summan och hur sedlarna försvinner när man handlar.
Jag är väl som dig annars, senaste 15 åren så tror jag de gånger jag hållit i en sedel går att räkna på två händer om man nu inte är i Tyskland eller andra länder som ligger lite efter då Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte jag sett alla de nya sedlarna i verkligheten än så länge.

Jag tror många nu för tiden skämmer bort sina barn istället för att lära dem hur det funkar för det är faktiskt lättare att bara ge dem det de vill ha. Har fler vänner som fortfarande betalar både TV-streaming och telefonabonnemang till sina barn fast de är både 20 och 30 år och bott borta med fast jobb och egen inkomst under lång tid.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Du skyller mycket på dagens barn men det är ju faktiskt föräldrarnas uppgift att lära sina barn om privatekonomi. Jag är 26 och har aldrig riktigt använt fysiska pengar (i Sverige) och har ändå ett rejält sparande då mina föräldrar lärt mig om pengars värde.

Absolut, det är det.

Har ingen aning om hur det ser ut i skolan idag, hur mycket ekonomi som finns med i undervisningen. Vad jag minns ifrån skoltiden så fanns där inget speciellt om privatekonomi iallafall.

Bortsett från CSN som jag hade tills för några år sedan så har jag än så länge klarat mig ifrån att skaffa någon skuld. Mer än vanliga fakturor då förstås. Det tycker jag onekligen känns oerhört skönt faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Absolut, det är det.

Har ingen aning om hur det ser ut i skolan idag, hur mycket ekonomi som finns med i undervisningen. Vad jag minns ifrån skoltiden så fanns där inget speciellt om privatekonomi iallafall.

Ekonomi fanns som valbart ämne i grundskolan under några år. Där fick man lära sig allt från maskinskrivning med korrekt fingerställning till hur man gjorde en budget och fick sina pengar att räcka till alla omkostnader. Jag gick sista årgången på min skola innan det utgick ur läroplanen, tror det var 1994.

Permalänk
Moderator
Moderator

Oavsett vilka villkor man sätter upp i ett testamente kommer bröstarvingar alltid ha rätt till sin laglott (halva arvslotten) om de begär jämkning av testamentet.

Nu gissar jag rätt vilt, men vill man villkora en livförsäkring är antagligen försäkringsbolaget enda rimliga möjligheten, och jag misstänker att de inte ger sig in i sådana snårigheter. Alternativet är att betala ut beloppet till någon som förvaltar pengarna istället, och därmed löpa viss osäkerhet om pengarna kanske hamnar i en bungalow på en mauritansk strand istället. Eller kanske inte Mauritius, de kommer knappt existera om några årtionden.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Absolut ligger mycket av detta på de vuxna men samtidigt får man faktiskt också lära sig lite om ekonomi i skolan, iallafall jag fick göra det under både hemkunskapen, matematiken och samhällskunskapen.

Skrivet av Exxovion:

Har ingen aning om hur det ser ut i skolan idag, hur mycket ekonomi som finns med i undervisningen. Vad jag minns ifrån skoltiden så fanns där inget speciellt om privatekonomi iallafall.

Om man tror att ungdomarna ska lära sig att bli ekonomiska från grundskolan så lever man nog i en fantasivärld.
Det får man nog räkna med att föräldrarna och andra positiva förebilder får lära ut istället.
Kanske även högre utbildning.
Privatekonomi handlar till stor del om prioriteringar och värderingar.
Svårt att lära ut något som till stor del inte har något objektivt rätt och fel.
Framförallt om en grundskolelärare ska täcka det på några lektioner till minderåriga.

Titta på lyxfällan.
Tror ändå de flesta som medverkar har lyckats gå ut grundskolan och se hur mycket de har lärt sig om privatekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Har ingen aning om hur det ser ut i skolan idag, hur mycket ekonomi som finns med i undervisningen. Vad jag minns ifrån skoltiden så fanns där inget speciellt om privatekonomi iallafall.

Helt förskräckligt. Jag har vikarierat på olika skolor i Sverige under lång tid, och även 9 klassningar har svårt vid ekonomi. Jag frågade en HEL skolklass (årskurs 9) om hur mkt. 10 procent var på 100, ni tror nog att jag skojar nu, men inte en ÄNDA en svarade på frågan, dom tänkte så det knakade, men ingen vågade svara.

Så frågade jag om deras mobil abonnemang - dom flesta tyckte dom hade fått en fantastisk deal, data och allt för 699,- per mån. När jag räknade ut tillsammans med eleverna att dom överbetalde med ca. 7000,- bara för dom inte visste hur räntor funkar, så spetsade dom öronen kan jag berätta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Om man tror att ungdomarna ska lära sig att bli ekonomiska från grundskolan så lever man nog i en fantasivärld.
Det får man nog räkna med att föräldrarna och andra positiva förebilder får lära ut istället.
Kanske även högre utbildning.
Privatekonomi handlar till stor del om prioriteringar och värderingar.
Svårt att lära ut något som till stor del inte har något objektivt rätt och fel.
Framförallt om en grundskolelärare ska täcka det på några lektioner till minderåriga.

Titta på lyxfällan.
Tror ändå de flesta som medverkar har lyckats gå ut grundskolan och se hur mycket de har lärt sig om privatekonomi.

Har du själv sett på lyxfällan så skulle du inte ha skrivit som du gjorde. Många som inte har förstått vad ränta, inte heller aviavgift eller amortering. Man blir fan i mig mörkrädd

Mycket kräver idag ett visst intresse för annars kommer något roligare att ta över i våra överfulla hjärnor. Har man då inte intresse för privatekonomi eller känner att det inte är viktigt för dig så kommer den där roliga kattvideon på youtube vara viktigare. Hur man ska trigga intresset för ekonomi hos våra ungdomar och i vissa fall äldre också har jag tyvärr inget bra svar på.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Oavsett vilka villkor man sätter upp i ett testamente kommer bröstarvingar alltid ha rätt till sin laglott (halva arvslotten) om de begär jämkning av testamentet.

Nu gissar jag rätt vilt, men vill man villkora en livförsäkring är antagligen försäkringsbolaget enda rimliga möjligheten, och jag misstänker att de inte ger sig in i sådana snårigheter. Alternativet är att betala ut beloppet till någon som förvaltar pengarna istället, och därmed löpa viss osäkerhet om pengarna kanske hamnar i en bungalow på en mauritansk strand istället. Eller kanske inte Mauritius, de kommer knappt existera om några årtionden.

Dessvärre så tror jag du har rätt. försäkringsbolaget kommer inte att ge sig i kast med något liknande och han har ju som myndig rätt till sina stålar, oavsett vad jag skrivit.

Detta blev en tråd som handlade mer om ungdomars brist på ekonomiska kunskaper vilket inte var min fråga.
Barn av idag har generellt kass förståelse för pengar, Vad det beror på kan vi lämna därhän, vare sig det beror på medicinska orsaker, föräldrars brist på uppfostran eller utbildninsväsendets brister i läroplanen.

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

Som dom flesta så sparar vi med pengar till barnen, men allt sparande står i våra namn så det ramlar inte in någon klump summa på 18års dagen eller så, utan det pengarna på dom kontona kommer gå till är just moped/körkort/bil/lgh/resor osv.

Tanken är att dom "själva" betalar för sina egna större utegifter men inte har fri tillgång innan vi känner att mognaden finns där. Dock hänger det ju på att vi håller oss i livet för att det skall funka.

Ett tips till TS är att kolla med facket om advokat finns med i erat avtal, tex elektrikerförbundet som för mig ingår det ~2h/år (kommer inte ihåg exakt mängd) som man kan använda för att sätta upp testamente/samboavtal osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag har liknande problem. Jag har sparat till mina barn sedan de föddes. När min dotter fyllde 18 fick hon tillgång till pengarna, och det har väl gått så där. Jag tror inte att hon har mycket kvar. Hon är nu 22. De har bekostat körkort, vilket ju är bra, men det hade även funnits en grundplåt till att köpa lägenhet osv. Tror det mesta har gått till häst-grejer, typ svindyr hjälm, sadel osv. Sjukt egentligen.

Nu är sonen på väg att fylla 18 i sommar och vet inte hur jag ska göra, om jag ska försöka skydda pengarna på något vis.

Jag sparar till mina barn varsitt ISK som finns i min internetbank och namn, dvs det är egentligen inte barnens konto. När jag tycker att tiden är inne så ger jag dem pengarna.

Då kan jag även justera så att båda barnen får lika mycket, då värdet kan skilja pga att jag sparar i värdepapper.