gtx 1070 idle clock och fläktar

Permalänk
Medlem

gtx 1070 idle clock och fläktar

Min gp lägger till med ett störande beteende med att den kör fläkten på och av hela tiden vilket gör att det blir lite brummande ljud.

Har kollat lite i gpu-z (https://imgur.com/a/6jkG9WS)
och jag tycker att gpu core clock ligger högt för att idla? Alltså bara sitta i desktop och använda browsern?

Måste väl vara det som höjer tempen och orskar fläkten att hålla på som den gör?
Verkar också som att fläkten har svårt att köras stabilt på under 30% av sin kapacitet för när jag experimenterar i msi afterburner så är 30% det lägsta jag kan ha den på utan att den går upp och ner hela tiden.

Har läst lite om att två skärmar eventuellt kan orska detta problem men har inte hittat något stabilt om detta.

Vad är normal klock speed i idle?
Se dator i sig jag har ju ett ganska litet chassi så jag förväntar mig lite högre temps än andra chassin.

Tacksam för tips

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Att två skärmar (eller fler) med blandade uppdateringsfrekvenser kan orsaka problem med höga klockfrekvenser i idle är känt sedan länge, ja. Finns mig veterligen ingen riktig lösning, mer än att sänka till t.ex. 120 Hz om man har en 144 Hz-skärm. Med det sagt så ligger mitt 1070 och idlar på 139 MHz just nu medan jag skriver det här med två skärmar, en 144 Hz och en 60 Hz. Hoppar dock upp rejält om jag t.ex. byter flik.

Sen är det väldigt mycket som är hårdvaruaccelererat idag, så att det håller på och hoppar en del får man räkna med. Vill du kan du ju testa att stänga av hårdvaruacc. i din browser och se om det gör skillnad.

Jag har precis samma 1070 (sitter dock tredjepartskylare på idag) och kylningslösningen på det kortet är minst sagt bristfällig. Kan verkligen rekommendera att undervolta det med customkurva i MSI Afterburner om du inte redan gjort det. Jag fick både lägre temperaturer och högre bibehållna klockfrekvenser i spel när jag gjorde det. Kan också påpeka att kylpastan hade torkat ut fullständigt och var hård som cement när jag bytte kylare, så bara byta till färsk kylpasta kan troligtvis sänka några grader.

Klev ner från 1.050V till 0.950 om jag inte minns fel, men sweet spot för din GPU kan givetvis skilja sig. Det skulle också kunna hjälpa till att hålla temperaturen i "2D-läge" under 55 grader så att fläkten inte håller på och drar igång. Mitt låg också ganska nära den gränsen trots relativt välventilerat chassi.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

Mitt 1070ti ligger runt samma men är en halvpassiv variant där fläktarna är avstängda under 60°c

Kan ju testa att sätta en kurva liknande min. Sätt fläkt 0% upp till 60°c och sen en relativt rakt upp kurva med 100% vid 90°c

Ligger normalt runt 70 vid normalt spelande och inte överdrivet högljutt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Mitt 1070ti ligger runt samma men är en halvpassiv variant där fläktarna är avstängda under 60°c

Kan ju testa att sätta en kurva liknande min. Sätt fläkt 0% upp till 60°c och sen en relativt rakt upp kurva med 100% vid 90°c

Ligger normalt runt 70 vid normalt spelande och inte överdrivet högljutt.

Jag skulle rekommendera en väldigt låg hastighet (säg ca 15-25%, många fläktar startar inte alls förrän däromkring) som bottenvärde istället för en lösning så som denna. Anledning är att det sliter onödigt mycket på fläktar och kortet i sig att konstant gå upp och ner några grader i temperatur och låta fläktarna konstant stanna och starta upp igen om och om igen med hög frekvens. Det här förutsätter att ditt kort inte håller sig under den satta minimum-temperaturgränsen för att starta fläktarna enbart med chassifläktarna, vilket inte är omöjligt att det gör.

I ditt exempel lär för de flesta datorer starta GPU-fläktarna vid ca 60c, slå igång några sekunder tills temperaturen går ner till 55-59C någonstans (beroende på fan hysteresis inställningnar) och sen slå av för att återigen slå på igen några sekunder senare när temperaturen kryper tillbaka upp till 60-62 någonstans. Om och om igen.

Det är lite av en petitess men om man som jag ofta har sin dator står idle och planerar att behålla sitt grafikkort ca 3-5 år så vill man se till att det håller tills man känner att det är läge att uppgradera. Vid normal användning utan tusental timmar i idle per år är det oftast inga problem förrän man närmar sig minst 2-4 år av ålder på kortet, men är i en del fall värt att tänka på

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Att två skärmar (eller fler) med blandade uppdateringsfrekvenser kan orsaka problem med höga klockfrekvenser i idle är känt sedan länge, ja. Finns mig veterligen ingen riktig lösning, mer än att sänka till t.ex. 120 Hz om man har en 144 Hz-skärm. Med det sagt så ligger mitt 1070 och idlar på 139 MHz just nu medan jag skriver det här med två skärmar, en 144 Hz och en 60 Hz. Hoppar dock upp rejält om jag t.ex. byter flik.

Sen är det väldigt mycket som är hårdvaruaccelererat idag, så att det håller på och hoppar en del får man räkna med. Vill du kan du ju testa att stänga av hårdvaruacc. i din browser och se om det gör skillnad.

Jag har precis samma 1070 (sitter dock tredjepartskylare på idag) och kylningslösningen på det kortet är minst sagt bristfällig. Kan verkligen rekommendera att undervolta det med customkurva i MSI Afterburner om du inte redan gjort det. Jag fick både lägre temperaturer och högre bibehållna klockfrekvenser i spel när jag gjorde det. Kan också påpeka att kylpastan hade torkat ut fullständigt och var hård som cement när jag bytte kylare, så bara byta till färsk kylpasta kan troligtvis sänka några grader.

Klev ner från 1.050V till 0.950 om jag inte minns fel, men sweet spot för din GPU kan givetvis skilja sig. Det skulle också kunna hjälpa till att hålla temperaturen i "2D-läge" under 55 grader så att fläkten inte håller på och drar igång. Mitt låg också ganska nära den gränsen trots relativt välventilerat chassi.

Hmm nu har jag ju två likadana skärmar med 144hz så det borde ju inte vara det som orsakar problem.

Har pillat lite i MSI afterburner och satte en annan fläktkurva så att den inte kan hamna i det start och stoppläget som den gör nu men jag tycker ju ändå att dess idle clock är för hög.
Hittade inte riktigt hur man gör en sån kurva för att fixa volten och hur ser jag till att det blir rätt under load?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Hmm nu har jag ju två likadana skärmar med 144hz så det borde ju inte vara det som orsakar problem.

Har pillat lite i MSI afterburner och satte en annan fläktkurva så att den inte kan hamna i det start och stoppläget som den gör nu men jag tycker ju ändå att dess idle clock är för hög.
Hittade inte riktigt hur man gör en sån kurva för att fixa volten och hur ser jag till att det blir rätt under load?

Ctrl+F så kommer du till frekvenskurvan. Finns en mindre guide här på Swec.

Vad kör du med för energisparinställningar i nVidia-kontrollpanelen?

Om du pillar på fläktkurvan var bara medveten om att VRM-kylningen på det här kortet är separat och består av en väldigt liten kylfläns. Finns inte heller någon temperatursensor på VRM så jag vet inte om det finns några som helst säkerhetsfunktioner för throttling om VRM-komponenterna blir för varma. Jag mätte en hel del manuellt när jag bytte kylare för att vara på säkra sidan nämligen.

Så var lite försiktig och gå inte för bananas En liten höjning av när fläktarna går igång lär dock vara lugnt.

EDIT:

Kan ju vara intressant att jämföra siffror i idle kanske. Medan jag skriver det här ligger GPU Clock på 139 MHz, Board Power Draw på 14W och GPU på 9W. Så har du något att jämföra med. Laddar jag en ny flik hoppar det upp till 1582/~37W/17W en kort stund. Sådana spikar blir ju jobbiga för semipassiva läget med originalkylaren misstänker jag.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag använder detta 👍

Enable Power-Saving Mode on NVIDIA GPUs with Multiple Monitors

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Ctrl+F så kommer du till frekvenskurvan. Finns en mindre guide här på Swec.

Vad kör du med för energisparinställningar i nVidia-kontrollpanelen?

Om du pillar på fläktkurvan var bara medveten om att VRM-kylningen på det här kortet är separat och består av en väldigt liten kylfläns. Finns inte heller någon temperatursensor på VRM så jag vet inte om det finns några som helst säkerhetsfunktioner för throttling om VRM-komponenterna blir för varma. Jag mätte en hel del manuellt när jag bytte kylare för att vara på säkra sidan nämligen.

Så var lite försiktig och gå inte för bananas En liten höjning av när fläktarna går igång lär dock vara lugnt.

EDIT:

Kan ju vara intressant att jämföra siffror i idle kanske. Medan jag skriver det här ligger GPU Clock på 139 MHz, Board Power Draw på 14W och GPU på 9W. Så har du något att jämföra med. Laddar jag en ny flik hoppar det upp till 1582/~37W/17W en kort stund. Sådana spikar blir ju jobbiga för semipassiva läget med originalkylaren misstänker jag.

Tror inte jag orkar med jobbet att underklocka den, må hänga på sweclockers men jag clockar inte längre
Ah bra varning, men tyckte fläktljudet var så lågt på 30% så jag kör det hela tiden, jag når ju inte under 55 grader i mitt chassi ändå även under idle och under load går den upp till 80 men då följer ju fläkten med.

min powersetting är adaptive men har testat runt lite där också utan effekt.
Asså min gpu clock ligger stabilt på 987hz så det är märkligt ändå om din klarar av att driva desktop på 140hz, ca 1000hz gör ju lite mer för värmen om man säger så.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Låter ju som kylpastan torkat så är nog dags att byta den, gjort på 10 minuter på de flesta kort.
Förutsätter att du har datorn rensad från malware o grejer som kan nyttja din gpu.

Visa signatur

No1. Intel Core i7-11700K @5ghz - Msi MPG Z590 Gaming Plus
- 32gb DDR4-3200MHz - GIGABYTE RTX 3080 Ti EAGLE
--------------------------------------------------------------------------------
No2. Intel Core i7-10700K @5GHz - Msi MPG Z490 Gaming Carbon WIFI
- 32GB DDR4-3200MHz - ZOTAC RTX 2080 Ti ArcticStorm