Nvidia Geforce GTX 600 och GTX 700 "Kepler" snart utan nya drivrutiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Svårt att sia om vad för krav Win kommer att ha på drivrutiner framöver / om något kommer att gå sönder tack vare uppdatering av någon del av Windows. Förmodligen inte på ett eller ett par år om jag fingo bara gissa, vilket torde räcka för de allra flesta : )

Med tanke på att vissa gamla grafikkort från millennieskiftet fortfarande fungerar i Windows 10 så är nog risken liten att det scenariot inträffar för överskådlig framtid.

Permalänk
Medlem

ja dom kan ju inte uppdatera dom i all evighet så :/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Med tanke på att vissa gamla grafikkort från millennieskiftet fortfarande fungerar i Windows 10 så är nog risken liten att det scenariot inträffar för överskådlig framtid.

Vilka då?
Fungerar väl i vilka spel? Några?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vilka då?
Fungerar väl i vilka spel? Några?

NVIDIA har Win10-drivrutiner för i alla fall 8000-serien (från 2006) och framåt. Hur bra de fungerar i spel vågar jag inte säga, men gissningvis är kortens avsaknad av moderna funktioner ett större problem än att drivrutinerna inte uppdaterats på ett tag.

Permalänk
Medlem

Jag lirar dagligen BF1 på GTX 660

Permalänk
Medlem

Känns som igår när 600 serien kom...

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

trisst, blev till att gå tillbaka till det gamla 770 när "nya" kortet dog. Och det är ju sååå lätt att bara köpa nytt kort just nu.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag sitter med GTX680 och spelar lite indi samt andra simplare titlar, kommer det göra någon skillnad för mig framöver?

Tänkte uppgradera när nästa GPU serie eller Index 2 släpps, nyare spel spelas sålänge på konsol.

Nu spelar jag inte Fortnite, Minecraft och Roblox, men GTX 680 duger väl fortfarande bra till det?
Många integrerade kretsar är väl fortfarande sämre?

Förmodligen inte. Legacy drivrutinerna finns kvar. Vissa fixar kan du göra själv i nvidiaProfileInspector.
Jag kommer nog kolla om jag kan tvinga in nya drivrutiner via moddade inf filer men lär dröja då jag inte rört den datorn som har mitt 680 på månader.
För att bli av med buggar då, inte prestanda.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

NVIDIA har Win10-drivrutiner för i alla fall 8000-serien (från 2006) och framåt. Hur bra de fungerar i spel vågar jag inte säga, men gissningvis är kortens avsaknad av moderna funktioner ett större problem än att drivrutinerna inte uppdaterats på ett tag.

När jag använde HD 5770 i julas märkte jag att Chrome svartlistat den serien, med hänvisning till att drivrutinerna inte höll måttet. Firefox rapporterade däremot att hårdvaruaccelleringen var aktiverad och det märktes inga problem.
Jag använde Geforce 8 senast 2019 och då fungerade fortfarande hårdvaruaccellereringen i alla webbläsare.

Win10-drivrutiner tror jag inte är något direkt att oroa sig för, när AMD:s DX10-generation fick problem i samband med en uppdatering så slutade Microsoft att uppdatera dessa system tills de fixat problemet, även om det tog några veckor innan det var åtgärdat.
Det äldsta grafikkortet jag provat i Win10 är Geforce 6200 och man märkte inga problem.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lordsqueak:

trisst, blev till att gå tillbaka till det gamla 770 när "nya" kortet dog. Och det är ju sååå lätt att bara köpa nytt kort just nu.....

Du kan ju fortfarande använda kortet, skillnaden är att drivrutinerna inte uppdateras längre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

NVIDIA har Win10-drivrutiner för i alla fall 8000-serien (från 2006) och framåt. Hur bra de fungerar i spel vågar jag inte säga, men gissningvis är kortens avsaknad av moderna funktioner ett större problem än att drivrutinerna inte uppdaterats på ett tag.

Var och en är fri att gissa.

Det är ganska mycket specifika spelfixar och generella buggfixar och förbättringar som hänger med nya drivar. För att inte nämna nya versioner av DX och andra förutsättningar som ändras. 2006 är inte milennieskiftet heller.

Vi får väl återbesöka tråden om tio år

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Helvete, nu kommer jag inte längre kunna swappa min installations disk mellan min primära (980ti) och min sekundära (770) dator

Permalänk
Medlem

Awkward när 750/Ti fortsätter få och 760 blir förpassad till historien

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk

Varför tror alla att grafikkorten kommer sluta att fungera?

Jag uppgraderar drivrutiner när något inte fungerar med nya spel, eller om jag har tråkigt och går igenom datorn. Ett GTX 700 lär ju inte få så bra prestanda i nya spel direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon som vet hur länge AMD stöder sina kort? Har för mig att de är bättre på det.

Beror på hur man ser på det. AMD hade kasst stöd för Radeon HD 2000-4000 när Windows 10 kom (vet inte hur det var med Win8), men ändrade sig sedan och legacydrivare var tillgängliga.

Men mina gamla AMD-kort HD 4650, 6450, 6670, har varit mycket struligare att få igång än mina gamla Nvidia 320 och 8400GS, i Windows. AMDs äldre produkter verkligen hatar Windows 10. Att ställa om från HDMI-overscan i Windows 10 måste typ göras i registret då ingen AMD-kontrollpanel funkar, etc. Större Windowsuppdateringar brukar mosa mina AMD-drivrutiner.

Jag har inga problem med att äldre kort inte får anpassade drivare för nya spel. Men det finns inga goda skäl till att kapa support i onödan. Hade exempelvis en Canon-printer. Drivrutinerna funkade bra i Windows 7. Men installationsprogrammet vägrade i Windows 7, hävdade att bara Windows Vista dög. Några månader senare kom en uppdatering av installationsprogrammet, men då kanske många redan dumpat skrivaren och köpt en ny.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Intressant då det fortfarande verkar tillverkas och säljas nya Fermi-baserade kort (GT710-baserade).

Själv sitter jag på ett gtx660. Hade tänkt uppgradera/byta i vintras, men priserna för kort (nytt eller "bättre beg") gör att det skjutits på framtiden. Nu fick jag ju veta att det kommer finnas fixar inom 470/LTSB av drivisarna ett par-tre år framåt, så förhoppningsvis har hw-refresh biten kunnat tas om hand om tills dess.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

700-seriens toppkort hänger med fortfarande. Exempelvis 780 och 780 Ti.
Konstigt beslut av Nvidia.

Permalänk
Medlem

660 sitter i frugans dator. Duger gott till det den används för.
Nuvarande drivrutin verkar stabil och bra.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Funderade lite för ett par veckor sedan när jag uppdaterade drivare till mitt ålderstigna GTX690 och enbart hittade GameReady Drivers. Å andra sidan var det så länge sedan jag uppdaterade drivarna till det kortet så kanske har det alltid enbart funnits dessa!?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

700-seriens toppkort hänger med fortfarande. Exempelvis 780 och 780 Ti.
Konstigt beslut av Nvidia.

Hänger med i vad? Deras 3 GB VRAM är ett reellt problem i nyare titlar.

Skrivet av NcLr:

Funderade lite för ett par veckor sedan när jag uppdaterade drivare till mitt ålderstigna GTX690 och enbart hittade GameReady Drivers. Å andra sidan var det så länge sedan jag uppdaterade drivarna till det kortet så kanske har det alltid enbart funnits dessa!?

Jag har svårt att hitta ett introduktionsdatum men de har hetat "Game Ready" sedan 2010 åtminstone, och eftersom ditt kort kom ut i mars 2012 så har de alltid hetat så i det fallet.

Permalänk

Vem bryr sig? Nya grafik drivrutiner är högst överskattade och korten kommer ju fortsätta att fungera ändå. Nya spel kommer dom inte klara av oavsett. Man kan inte förvänta sig att en produkt ska få stöd i all evighet, och som sagt så kommer dom ju fortfarande att fungera.