Nike - Är detta verkligen lagligt?

Permalänk
Medlem

Nike - Är detta verkligen lagligt?

Är lite av en Sneakerhead så håller alltid utkik på nya schyssta färger på Air Jordans / Air Force 1.

Detta fick mitt blod att koka lite.

Facebook reklam:

Går man in på Nikes hemsida så står det såhär:

För skojs skull försökte jag ändå lägga in kundkorg och applicera koden men får detta istället.

WTF? förstår att det är mycket automatik bakom kulisserna här, men vad i h-vete?

Nu kan jag ändå inte köpa dessa skor då jag inte har clownstorlek på fötterna, but still...

Funderade på om man skulle försöka kontakta Nike gällande detta men de verkar ha dragit sig ur Sverige helt, sist jag skulle reklamera en sko så fick jag fula in mig i franska chatten för att få hjälp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt men får massor av reklam och liknande på Facebook, sen när jag klickar på produkten som jag faktiskt vill ha så finns den inte. Så länge Facebook får betalt är det lagligt?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Förstår inte riktigt men får massor av reklam och liknande på Facebook, sen när jag klickar på produkten som jag faktiskt vill ha så finns den inte. Så länge Facebook får betalt är det lagligt?

Men det är ändå Nike som betalar för reklamen, och ansvarar för budskapet de betalar för att genomföra. I detta fallet baserad på data där mitt enda intresse är produkter de inte vill ge rabatt på, men då ändå skapar falsk marknadsföring då jag inte har andra intressen hos dom som de kan rabattera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Men det är ändå Nike som betalar för reklamen, och ansvarar för budskapet de betalar för att genomföra. I detta fallet baserad på data där mitt enda intresse är produkter de inte vill ge rabatt på, men då ändå skapar falsk marknadsföring då jag inte har andra intressen hos dom som de kan rabattera.

Gissar på att det inte är nike i slutändan, som för mig jag är intresserad av elektronik, ljud, datorer mm. Får massor av erbjudanden om billiga slutsteg till och med mining riggar men produkten jag verkligen vill ha finns aldrig i lager, utan det är bara för att locka mig till appen.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Är det inte bara ett fel? Maila deras support och be om hjälp

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Köp skorna ifrån Zalando istället så sparar du 4kr dessutom.

https://www.zalando.se/jordan-air-jordan-1-mid-hoega-sneakers...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Gissar på att det inte är nike i slutändan, som för mig jag är intresserad av elektronik, ljud, datorer mm. Får massor av erbjudanden om billiga slutsteg till och med mining riggar men produkten jag verkligen vill ha finns aldrig i lager, utan det är bara för att locka mig till appen.

Vet vad du menar, detta är inte kinasida som försöker blåsa dig med clickbait, det är Nike som är avsändaren

Skrivet av Gorian:

Är det inte bara ett fel? Maila deras support och be om hjälp

Om du hittar hur så blir jag överraskad
https://www.nike.com/se/sv/help#contact

Obs telefonnumret är bortkopplat sist jag kollade 😅

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Köp skorna ifrån Zalando istället så sparar du 4kr dessutom.

https://www.zalando.se/jordan-air-jordan-1-mid-hoega-sneakers...

Inga 30% som Nike utger det för, och jag har fortfarande inte clownstorlek på fötterna

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Inga 30% som Nike utger det för, och jag har fortfarande inte clownstorlek på fötterna

Är du medlem på Nike?

Jag fick nämligen "Kampanjkoden "30% off" är bara för medlemmar. Bli medlem eller logga in på din Nike-profil för att använda den." när jag försökte mig på det hela.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Lockvaror är ett klassisk uttryck. Jag vill minnas att det är olagligt att ha lockvaror som man aldrig har haft, men jag hittar inget när jag googlar. Att inte ha alla storlekar på kläderna är dock såklart inte ett måste.
I TS reklambild, gör de reklam för rabatt och visar en sko. Så kan de inte på länken säga att den skon som de hade på reklambilden är exkluderad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Är du medlem på Nike?

Jag fick nämligen "Kampanjkoden "30% off" är bara för medlemmar. Bli medlem eller logga in på din Nike-profil för att använda den." när jag försökte mig på det hela.

Jaaa, jag säger ju att jag provat koden redan ( går ej utan att vara inloggad)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Syftet nu är inte att jag ska få tag i dessa skor, utan hela annonsen som går emot deras egna kampanj

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Obs telefonnumret är bortkopplat sist jag kollade 😅

Jag testade nyss och telefonnumret fungerade alldeles utmärkt för mig

0851992310

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag testade nyss och telefonnumret fungerade alldeles utmärkt för mig

0851992310

Ah, då har de återaktiveterat det igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Du kan ju anmäla det till reklamombudsmannen antar jag... så får du se vad det blir av det.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Såvida koden inte fungerar alls skulle det vara brott mot marknadsföringslagen. I detta fall är det då vilseledande marknadsföring enligt 10 § 2 st. 4 p. MFL, då detta kan påverka mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut är marknafsföringen att anse som otillbörlig enligt 8 § MFL. Det är konsumentverket som ser till att MFL efterföljs och det är dit ev. anmälan görs.

Permalänk
Skrivet av Pliind:

Inga 30% som Nike utger det för, och jag har fortfarande inte clownstorlek på fötterna

Har en clown stora eller små fötter?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Har en clown stora eller små fötter?

I min värld har dom stora. Japp, jag har clownstorlek på mina skor.