SweClockers vinterdator 2020

Permalänk

Klar för leverans: 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Corsair är väl en "safe bet" att rekommendera; etablerad OEM med bra support och RMA om det trots allt skulle skita sig.
Sen tycker jag 750W är way overkill för denna vinterdatorn ala 2020. Enligt Swecs egna tester av RTX3060 så drar systemet under belastning ca. 300W. Så ett nätagg av kvlitet och kring 550-600W är mer än nog för att driva runt burken inkl. lite extra fläktar och HDD/SSD. 550-wattaren av samma märke och modell är ca. 300:- lägre i pris.. FD Ion+ Platinum 560W känns lockande..

Finns ju minst två andra tillverkare med minst lika bra, om inte bättre nätagg Jo, 650 watt lät ju som i artikeln hade varit någon form av gräns, i för sig verkar ju grafikkorten igen dra mer ström och ha rätt kraftiga strömspikar som kan få datorn stänga av sig (verkar som nätagget inte hinner med i svävningarna och vissa har tydligen inbyggda defekter, så är lite av en röra med nätagg tydligen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vad tror folket om att byta ut moderkortet till ett "MSI MAG X570 Tomahawk WiFi" just för att få inbyggd Wi-Fi?
Öppen för andra förslag också, tipsade brorsan om det här datorn sp han funderar på den men han måste ha Wi-Fi.

Ska användas till jobb + gaming och eventuellt gaming i VR.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?o=5259248

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Vad tror folket om att byta ut moderkortet till ett "MSI MAG X570 Tomahawk WiFi" just för att få inbyggd Wi-Fi?
Öppen för andra förslag också, tipsade brorsan om det här datorn sp han funderar på den men han måste ha Wi-Fi.

Ska användas till jobb + gaming och eventuellt gaming i VR.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?o=5259248

Det går också att köpa lösa wifi-kort att koppla in, eller helt andra moderkort med B550 och Wifi för färre kronor, men men...

Det funkar ju med det du föreslår också, även om jag tycker det är i dyraste laget

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Shadee:

Vad tror folket om att byta ut moderkortet till ett "MSI MAG X570 Tomahawk WiFi" just för att få inbyggd Wi-Fi?
Öppen för andra förslag också, tipsade brorsan om det här datorn sp han funderar på den men han måste ha Wi-Fi.

Ska användas till jobb + gaming och eventuellt gaming i VR.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?o=5259248

Det finns även en ”wifi”-version av Asus-moderkortet vi använde i bygget.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Det gjorde vi!

Även om jag verkligen gillar NR200P så kändes det som att byggupplevelsen skulle bli lite för komplicerad för den här typen av system.

Varför valde ni just P400? I mitt tycke är P300 mycket bättre på alla sätt och vis. Billigare dessutom.

Permalänk
Skrivet av Grobar:

Hur långt kommer man med 8gb ram på GPUn? 2-3 år?

Beror på dina krav. Jag har tänkt behålla mitt 1060 6GB i ytterligare 2-3 år.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av SmekusNamnus:

Varför valde ni just P400? I mitt tycke är P300 mycket bättre på alla sätt och vis. Billigare dessutom.

Mer flexibilitet gällandes ventilation och fler medföljande fläktar. Nu gillar jag P300A också, men det vore intressant att höra vad som gör det till ett mycket bättre chassi på alla sätt och vis än P400A?

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni rekommendera för skärm ihop med vinterdatorn? Då förstås med fokus på spel och helst inte en skärm som är lika dyr som datorn :p.