Rädda NVMe-SSD från vin-dränkt laptop

Permalänk
Medlem

Rädda NVMe-SSD från vin-dränkt laptop

Mousserande vin och laptops gillar inte varandra. Det är den gamla vanliga historien. Ett glas skumpa for omkull och rann rätt in i baksidan av en laptop där fläktarnas utblås sitter. Datorn var ihopfälld, men inte avstängd och startar givetvis inte längre. Det gick på drullen och pengarna är väg från försäkringsbolaget. Tänkte dock försöka rädda det som räddas kan. Det ska sitta en M.2 NVMe-SSD i den som jag tänkte ge mig på att plocka ut.

Vad har jag för alternativ för att försöka rädda dokument och bilder från den? Och än mer, hur riskfyllt kan det vara? Har försökt googla på "M.2 NVMe to USB" och hamnar på dunkla Amazon-annonser, eller rätt dyra prylar från Kjell och Co. som jag inte ens är hundra på gör vad jag letar efter. Har en M.2-slot på min stationära, men är inte överförtjust vid tanken på att peta in en potentiellt skadad SSD där. Vet inte heller om det finns inte så pass mycket på disken att det är värt 600 spänn för nödvändig kringutrustning.

Alla tips, guider och allmänna råd är guld värda.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Offra jobbdatorn? Om du har tillgång till en med en tom slot som aldrig kommer användas ändå

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk

Förutsatt att du fortfarande kan få ut pengar från försäkringsbolaget så ta en skruvmejsel och plocka isär datorn. I bästa fall räcker det med att ta bort baksidan. Detta är enkelt. Då du har öppnat datorn kan du göra en bedömning vad som har kortslutit sig. Om nu disken inte är direkt i närheten av skadan från vätskan, och kanske t.o.m. helt har klarat sig, så skulle jag inte vara särskilt orolig att den i sin tur skulle skada ditt moderkort.

Permalänk

Det finns enkla M.2 till sata konverterare också att köpa billigt, kolla "M.2 NGFF SSD To 2.5inch SATA". Alltså det behöver inte vara en, lite dyrare, extern ssd disk med usb anslutning från Kjell & Company.

Permalänk
Medlem

Jag personligen hade kört på den där Plexgear-kabinetten. Kan väl vara bra att ha i framtiden dessutom till något? 599:- var ju ingen summa.

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puoti Pelkonen:

Det finns enkla M.2 till sata konverterare också att köpa billigt, kolla "M.2 NGFF SSD To 2.5inch SATA". Alltså det behöver inte vara en, lite dyrare, extern ssd disk med usb anslutning från Kjell & Company.

M.2 till SATA kräver dock att det är en m.2 med sata-protokoll, eftersom det är en NVMe kräver det en annan adapter

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Finns usb-nvme-kabinett för 300 kr på Amazon som fungerar bra, använder själv nedanstående produkt. Kan låna ut den om du bor i Göteborg.

https://www.amazon.se/gp/product/B07RBCWWJG/ref=ppx_yo_dt_b_a...

#19014601

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

M.2 till SATA kräver dock att det är en m.2 med sata-protokoll, eftersom det är en NVMe kräver det en annan adapter

Så är det säkert! Jag skruvar mest med äldre grejer och detta har jag inte haft så mycket anledning att sätta mig i ännu.

Jättefint att du påpekar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpii:

Offra jobbdatorn? Om du har tillgång till en med en tom slot som aldrig kommer användas ändå

Det vore något. Jobbdatorn är dock väldigt mycket företagets...

Skrivet av Puoti Pelkonen:

Förutsatt att du fortfarande kan få ut pengar från försäkringsbolaget så ta en skruvmejsel och plocka isär datorn. I bästa fall räcker det med att ta bort baksidan. Detta är enkelt. Då du har öppnat datorn kan du göra en bedömning vad som har kortslutit sig. Om nu disken inte är direkt i närheten av skadan från vätskan, och kanske t.o.m. helt har klarat sig, så skulle jag inte vara särskilt orolig att den i sin tur skulle skada ditt moderkort.

Ja, försäkringsärendet är klappat och klart och de hade inget intresse av datorn i övrigt, så därav att jag tänkte bärga det som går. Det är min förhoppning också, att disken sitter en bra bit från själva spillet. Tack för SATA-tipset - det tänkte jag inte på. Det som ändå oroar mig vore om disken kan ha blivit stekt i samband med en kortslutning, som i sin tur förstör min stationära? Dessvärre är väl det halvt om halvt omöjligt att säga, antar jag, innan man står där med en potentiellt väldigt svedd dator.

Skrivet av KLIONE:

Jag personligen hade kört på den där Plexgear-kabinetten. Kan väl vara bra att ha i framtiden dessutom till något? 599:- var ju ingen summa.

Nej, det är väl förvisso inte dumt att ha en sådan. Jag är dock tredje part i det här målet, om man säger. Det är inte min vinmarinerade laptop vars innanmäte ska försöka räddas, så den det berör får väl ta ställning till de där 600 kronorna, om inga andra sätt verkar bättre.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Känner att jag behöver fråga här: Är jag onödigt harig inför risken att SSD:n från laptopen skulle skada andra apprater som jag ansluter den till?

Skrivet av sweisdapro:

M.2 till SATA kräver dock att det är en m.2 med sata-protokoll, eftersom det är en NVMe kräver det en annan adapter

Noterat. Bra att du såg det!

Skrivet av eas@tetris:

Finns usb-nvme-kabinett för 300 kr på Amazon som fungerar bra, använder själv nedanstående produkt. Kan låna ut den om du bor i Göteborg.

https://www.amazon.se/gp/product/B07RBCWWJG/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Okej! 300 kronor kändes ju lite mer överkomligt, kanske, för att chansa på en disk som eventuellt är död. Jättesnällt av dig att erbjuda utlån - dessvärre finns jag och disk i Stockholmsområdet. Tackar för tipset, i alla fall.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Känner att jag behöver fråga här: Är jag onödigt harig inför risken att SSD:n från laptopen skulle skada andra apprater som jag ansluter den till?

Noterat. Bra att du såg det!

Okej! 300 kronor kändes ju lite mer överkomligt, kanske, för att chansa på en disk som eventuellt är död. Jättesnällt av dig att erbjuda utlån - dessvärre finns jag och disk i Stockholmsområdet. Tackar för tipset, i alla fall.

Hade tänkt föreslå att du kopplar in usb-kabinettet till en mobiltelefon som ej längre används, men tyvärr kräver android att disken formateras före användning. Inväntar svar från någon mer kunnig, även om jag tycker det låter orimligt att en död disk skulle kunna döda både adaptern och tillhörande dator.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puoti Pelkonen:

Så är det säkert! Jag skruvar mest med äldre grejer och detta har jag inte haft så mycket anledning att sätta mig i ännu.

Jättefint att du påpekar!

Inga problem, just m.2 är lite av en jungel ibland

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Jag har köpt mig ett billigt case på Amazon som har stöd för både nvme och sata diskar över m2 till usb, och det fungerar över förväntan. Att priset bara är 258kr är ett plus.

https://www.amazon.se/gp/aw/d/B08WL3LQTC?psc=1&ref=ppx_pop_mo...

Permalänk
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Känner att jag behöver fråga här: Är jag onödigt harig inför risken att SSD:n från laptopen skulle skada andra apprater som jag ansluter den till?

Noterat. Bra att du såg det!

Okej! 300 kronor kändes ju lite mer överkomligt, kanske, för att chansa på en disk som eventuellt är död. Jättesnällt av dig att erbjuda utlån - dessvärre finns jag och disk i Stockholmsområdet. Tackar för tipset, i alla fall.

Jo, jag tror nog att du är "onödigt harig". Min erfarenhet av elektronik som kortslutits är att det kommit både sprakande ljud och rökpuffar (vilket lyckligtvis inte har hänt så ofta för min egen del) och att man därefter tydligt kan se brända partier, eller delar på t.ex. ett moderkort. Sedan angående kringutrustning är nog inte min bild att det de vanligen tar någon skada. Jag föreställer mig enbart att det inte längre kommer fram någon el till de olika komponenterna.

Sedan ang. felsökning så behöver du kanske ställa in något i bios för att moderkortet skall kunna läsa den sortens disk. Här finns det säkert många som kan hjälpa till med felsökning om den inte skulle synas direkt.

Permalänk
Medlem

https://noerdic.se/collections/m-2-nvme-ssd, ligger i Sollentuna så har du tur har du den dagen efter beställning.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danolundgren:

Jag har köpt mig ett billigt case på Amazon som har stöd för både nvme och sata diskar över m2 till usb, och det fungerar över förväntan. Att priset bara är 258kr är ett plus.

https://www.amazon.se/gp/aw/d/B08WL3LQTC?psc=1&ref=ppx_pop_mo...

Skrivet av MatteN:

https://noerdic.se/collections/m-2-nvme-ssd, ligger i Sollentuna så har du tur har du den dagen efter beställning.

Tack för era tips. Plockade ur SSD:n idag - vad jag begriper och ser så ska väl endera av dessa grejer funka ihop med den? Eller har jag helt missat någonting?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Tack för era tips. Plockade ur SSD:n idag - vad jag begriper och ser så ska väl endera av dessa grejer funka ihop med den? Eller har jag helt missat någonting?

https://i.imgur.com/SlsYDVN.jpg

Jadå. Hittar dessvärre ingen officiel dokumentation från SK Hynix men enligt endanstående guide är det en m-key nvme.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Samsung Sverige

Innan du kopplar in SSD:n skulle jag nog överväga att rengöra den lite med isopropylalkohol och en mjuk tandborste. Om du har socker från vinet liggande kvar någonstans kan det säga fräs.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung