Hur intar ni er dagliga dos koffein?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Hej, jag heter Phod och jag är koffeinberoende. Jag ligger på 200--300mg per dag, och jag har inte för avsikt att sluta med det. Tyvärr så tål inte magen kaffe, och om jag dricker té kommer jag upp i så stora mängder efter ett tag. Därför har jag kört på energidryck, som tyvärr blir ganska dyrt i längden.

Jag tror det var här på SweClockers jag såg en annons för X-Tubz, så nu har mitt beroende dragit mig ännu längre ner i skiten. Det var ju ganska gott och lättdrucket, så jag antar att jag får passa mig så att jag inte ökar mitt koffeinintag ännu mer.

Så vidare till min fråga.

Så du är "beroende" och räknar mg och "måste komma upp till en viss nivå", snacka om placebo-beroende.

Med koffein så räcker det oftast med en kopp te ( med koffein ) eller en kopp kaffe per dag för att bli av med abstinensen över hela dagen oavsett hur "beroende" du är.

Abstinensen blir man av med efter 2-4 dagar helt utan koffein utan några som helst bieffekter och även då är bara första dagen/morgonen värst.

Permalänk
Medlem

Kaffe på morgonen, 1-2 koppar. Sen hinner man med 2-3 koppar på jobbet under raster. Sen blir de inte mera efter jobbet. Kan hända att de blir något glas cola på kvällen, oftast cola till lunch också.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Tabletter, men bara när jag absolut måste. Mår inte bra av koffein.

Gillar ej smaken av kaffe eller te oavsett sort, energidrycker vill jag ogärna hålla på med.

Permalänk
Avstängd

Dricker kaffe. Vet ej hur mycket man får utav det från Pepsi Max för att säga att det är en intagskälla det med.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Jag var rätt sen att börja dricka kaffe, började på caféer på gymnasietiden typ men nu dricker jag hyfsat stora mängder. Brukar göra sex koppar (enligt maskinen) det första jag gör på morgonen. Dessa brukar jag hinna dricka upp innan tjejen vaknar så hon gör mer kaffe sen varav jag nog dricker ytterligare tre koppar (de glas jag använder för kaffe rymmer ungefär tre koppar plus mjölk). Sen kanske en eller två till sådana glas under dagen. På jobbet blev det ju fler kaffepauser men samtidigt drack jag nog mindre mängder totalt sett då jobbets maskin ger rätt små koppar. Å andra sidan espresso, macchiato och liknande istället för vanligt kaffe så koffeinmängden var väl ungefär den samma.

Permalänk
Medlem

Häver väl i mig några koppar per dag. Räknar jag på det så blir det nog 7-8 koppar på vardagarna varav 5 på jobbet. Sen 2-3 efter hemgång.
På helgen blir det nog emellan 4-5.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Dricker kaffe. Vet ej hur mycket man får utav det från Pepsi Max för att säga att det är en intagskälla det med.

Koffeininnehållet i kaffe varierar ganska mycket, men rent generellt så är nog koffeinhalten i Pepsi ungefär en femtedel av koffeinhalten i kaffe. Så nog är det en koffeinkälla, och det skapar ett visst beroende. Men en Pepsi håller dig inte vaken på kvällen. Enligt den här artikeln krävs det 100-200mg för det. Hur man påverkas av koffein är dock mycket individuellt.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phod:

Koffeininnehållet i kaffe varierar ganska mycket, men rent generellt så är nog koffeinhalten i Pepsi ungefär en femtedel av koffeinhalten i kaffe. Så nog är det en koffeinkälla, och det skapar ett visst beroende. Men en Pepsi håller dig inte vaken på kvällen. Enligt den här artikeln krävs det 100-200mg för det. Hur man påverkas av koffein är dock mycket individuellt.

Så sant! Jag känner en snubbe som typ inte kan somna om han dricker kaffe efter 16:00 medan jag kan typ dricka kaffe efter 18:00 och ändå somna senare. Jag dricker Gevalia, Nordströms och Löfbergs Lila kaffe (det som är billigast när jag gör kaffeinköp). Fantastiskt nog så har jag flera kg kaffe hemma då jag bara köpt när det varit typ "3 för 79 kr" och dylikt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Brygger två kannor om 6 "koppar" vatten med 7 doser kaffe på en vanlig arbetsdag. Blir 4 faktiska koppar.

På helgen blir det normalt en kanna, men ofta istället 8 koppar vatten och doser kaffe istället.

Föredrar Zoegas Skånerost, men blir också Skånerost/Mörkrost av andra märken.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Under gymnasiet så snittade jag 1-2 Nocco eller Celsius om dagen, det var ett dyrt placebo-beroende.

Nu dricker jag två koppar kaffe om dagen om de inte är totalt kaos och jag verkligen behöver fokusera, då blir det fyra koppar.

Permalänk
Inaktiv

En nocco på morgonen och en celsius på kvällen. Ca 200mg per burk

Permalänk
Medlem

Grundschemat är följande:

  1. Energidryck på morgonen för att komma igång. Dricker hellre kallt än varmt på morgonkvisten. Varierar lite mellan Monster Fiesta/Ultra och Nocco Legend/Sunny Soda

  2. Kaffe efter lunchen. Just nu Alfred Nordqvist bönor som males och sedan bryggs i en Aeropress rakt ner i en Ember mugg. Muggen håller kaffet i 57 grader så dricker det över en längre tid än tidigare.

  3. Framåt eftermiddagen går jag på min Pepsi Max. Antingen 2-3st 33cl burkar totalt under eftermiddagen/kvällen eller motsvarande från sodastreamen och deras koncentrat.

  4. Kvällen avslutas med en kopp te. Twinings Earl Grey i påse. Toppas med en skvätt mjölk och en tesked honung.

Dagar som är lite extra tunga blir det ibland en extra kopp kaffe någon gång under dagen.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Brygger två kannor om 6 "koppar" vatten med 7 doser kaffe på en vanlig arbetsdag. Blir 4 faktiska koppar.

På helgen blir det normalt en kanna, men ofta istället 8 koppar vatten och doser kaffe istället.

Föredrar Zoegas Skånerost, men blir också Skånerost/Mörkrost av andra märken.

Jag körde länge skånerost, den är mindre syrlig än många andra varianter vilket jag uppskattar, sen upptäckte jag Mollbergs blandning som också är en skånerost egentligen men lite godare i mina ögon. Efter det har jag dock gått över helt till Arvid Nordqvist Wanyama som påminner rätt mycket om skånerost/mollbergs men godare, men den verkar också ha lite mindre koffein vilket passar mig bra med tanke på mängderna jag bälgar i mig.

Permalänk
Proffsmoddare

Intravenöst eller rektalt.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Intravenöst eller rektalt.

Anser du att smaken är som baken då också?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Genom munnen. Blir väl tre-fyra koppar vanligt bryggkaffe om dagen, huvudsakligen Zoega's Blue Java eller Intenzo.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Avnjuter en god kopp kaffe och en giffel nu

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Kaffe när tillfälle ges. På jobbet blir det ofta en energidryck eller två, då jag inte har tid att vänta på kaffet att bli klart.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Kaffe 2-3 muggar per timme ungefär mellan kl 5:00 till 21:00 mån till sön

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av e1m1:

Anser du att smaken är som baken då också?

Smakar ofta lite nötigare den vägen.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

brukar dricka 3-5 koppar kaffe mellan 06-13, ibland en energidryck. För några dagar sedan tänkte jag att jag ska prova att vara utan ett tag och se om jag somnar lättare på kvällen. Fyfan vilken huvudvärk och illamående hela dag 1 utan kaffe.
Däckade sedan så fort jag kom hem och vaknade framåt 22, tog en dusch och somnade igen (sov 12 timmar). Bara för att slippa må så fruktansvärt dåligt. Sedan dagen efter det så var det bättre.
Återstår att se om problemet med att somna på kvällen blir bättre, annars blir det kaffe snart igen!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av C4B12:

Smakar ofta lite nötigare den vägen.

Kopi Luwak?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Jacob:

Kopi Luwak?

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlowe:

brukar dricka 3-5 koppar kaffe mellan 06-13, ibland en energidryck. För några dagar sedan tänkte jag att jag ska prova att vara utan ett tag och se om jag somnar lättare på kvällen. Fyfan vilken huvudvärk och illamående hela dag 1 utan kaffe.
Däckade sedan så fort jag kom hem och vaknade framåt 22, tog en dusch och somnade igen (sov 12 timmar). Bara för att slippa må så fruktansvärt dåligt. Sedan dagen efter det så var det bättre.
Återstår att se om problemet med att somna på kvällen blir bättre, annars blir det kaffe snart igen!

Säger en hel del om vad som händer när kroppen får "avtända" från ett regelbundet koffeinintag. Tänk vad som händer för folk som slutar med tyngre grejer... Huvva. Känner igen mig med huvudvärken, de gångerna jag faktiskt glömt att göra en kopp på morgonen, jag slapp dock illamåendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Hur intar ni.....?

Dricker det...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Pepsi ibland, Kaffe varje dag när man jobbar det hör liksom till...
PWO när man ska träna såklart.
Känner dock inte av några negativa effekter av det, kan dra 4 koppar kaffe och sen somna som en bebis
Eller helt skippa koffein ett par dagar utan att det heller får några bieffekter ^^

Permalänk
Medlem

Tänker på det där med koffeinmängd i kaffe. Espresso är ju mer koncentrerat med jag drar själv en stor mugg (3 dl) mellanrostat kaffe på morgonen. Jag brygger med en Aeropress vid 80 °C för att få ner beskan (tycker nog att det även har en positiv påverkan på tarmsystemet). Mitt go-to-kaffe är Zoegas Mezzo. En fyllig mellanrost, nej jag är för lat för att mala själv men borde nog börja med detta i framtiden. Ju mörkare rostning ju mindre koffein, kanske inte skiljer mer än 5 % vid våra normala rostningsgrader iof.

Räkneexempel för 100% Arabica.

Dosering 8 g kaffe (koffeinhalt 1 %) ger 80 mg koffein per kopp. (Robusta hade gett 160 mg koffein)

Bryggkaffe
1,35 dl (135 g)
Koffeinhalt: 80/135= 0,6 mg/g

Espresso
3,5 cl (35 g)
Koffeinhalt: 80/35=2,3 mg/g

Det lustiga med exemplet ovan, vem tusan gör en kopp på 1,35 dl bryggkaffe? Det är ju typ en mun

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

oftast blir det kaffe, ibland har jag perioder där jag dricker mest espresso. sedan är det väl lite i den läsk man dricker också men det är inget jag märker av tror jag.

jag har koffeinpiller hemma som jag tar då och då med lite vatten om jag har väldigt bråttom, sedan dricker jag väl energidryck en gång per halvår eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

10-12 koppar eller ca. 3st 0.5l termosmuggar med bryggkaffe (halva vattenmängden plus en skopa per kopp kaffe - alltid Gevalia), några skvättar 3% mjölk. Dricker inga energidrycker eller ens cola förutom kanske nån rom & cola per år.

Jag fick scrolla oväntat långt för att hitta någon med kaffevanor som liknar mina. Har termoskanna, fyller den på morgonen, tömmer den strax efter lunch. Senare än 15 kan jag inte dricka kaffe, för då somnar jag inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Blev lätt beroende av Nocco när dottern föddes. Köpte mig tre burkar med X-Gamer när Matkoma körde någon deal på maxps. Bara öppnat en av burkarna än. Smakar syntetiskt och jävligt. Fick testa mig fram gällande hur mycket vatten kontra pulver jag skulle köra. Och blev 100ggr bättre när jag körde kolsyrat vatten. Så kör pulver och lite vatten, skakar och fyller på med kolsyrat vatten efteråt.

Nu har jag testat X-Gamer i kolsyrat vatten, och jag kan bara hålla med. Det är så man ska göra. Men jag kolsyrar en flaska i sodastreamern och häller i pulver i det kolsyrade vattnet. Det löser sig bättre än sirapssmakerna man normalt använder.

Som nästa steg ska jag försöka smaksätta isté med pulvret.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607