USA vill införa hårdare reglering av kryptovalutor

Permalänk
Melding Plague

USA vill införa hårdare reglering av kryptovalutor

Biden-administrationens nya skattelagstiftning föreslår att transaktioner värda över 10 000 USD ska rapporteras till skattemyndigheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förbjud skiten så vi kan få den här sorgliga perioden överstökat.

Permalänk
Medlem

Känns fullt rimligt, önskar att samma gällde i EU så deklarationen inte blev sådan djungel för mig varje år.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Verkar som att det bara gäller för företag, och inte privatpersoner med tanke på detta citatet:

As with cash transactions, businesses that receive cryptoassets with a fair market value of more than $10,000 would also be reported on

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Förbjud skiten så vi kan få den här sorgliga perioden överstökat.

Förbjud allt jag inte gillar!!! Eller så fortsätter vi leva i ett fritt och demokratiskt väst, jag föredrar det senare. Kina, Turkiet eller Indien kanske skulle passa dig bättre?

Permalänk
Medlem

Ni/någon får gärna rätta mig om jag har fel, alltid bra med kunskap, men i artikeln så verkar det som att USA vill ha mer kontroll över kryptovalutorna, och det är väl en av anledningarna till att de finns? Decentraliserade...

Jag är helt med på att man behöver skatta för ev. vinst man gör med handel av krypto, liksom med handel av andra valutor eller värdepapper. Så en viss kontroll behövs ändå.
Jag tycker det är väldigt smidigt att de värdepappersförsäljningar jag gjort kommer på mitt skattebesked, så jag behöver inte hålla koll på sådan något mer. Det var inte alltid bättre förr...

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Ni/någon får gärna rätta mig om jag har fel, alltid bra med kunskap, men i artikeln så verkar det som att USA vill ha mer kontroll över kryptovalutorna, och det är väl en av anledningarna till att de finns? Decentraliserade...

Jag är helt med på att man behöver skatta för ev. vinst man gör med handel av krypto, liksom med handel av andra valutor eller värdepapper. Så en viss kontroll behövs ändå.
Jag tycker det är väldigt smidigt att de värdepappersförsäljningar jag gjort kommer på mitt skattebesked, så jag behöver inte hålla koll på sådan något mer. Det var inte alltid bättre förr...

De vill ha in sina skatter, det är det enda det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Ni/någon får gärna rätta mig om jag har fel, alltid bra med kunskap, men i artikeln så verkar det som att USA vill ha mer kontroll över kryptovalutorna, och det är väl en av anledningarna till att de finns? Decentraliserade...

Jag är helt med på att man behöver skatta för ev. vinst man gör med handel av krypto, liksom med handel av andra valutor eller värdepapper. Så en viss kontroll behövs ändå.
Jag tycker det är väldigt smidigt att de värdepappersförsäljningar jag gjort kommer på mitt skattebesked, så jag behöver inte hålla koll på sådan något mer. Det var inte alltid bättre förr...

Detta handlar nog mest om att dom vill ha bättre kontroll över hur dom flyttas in och ut ur dollarn.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Verkar som att det bara gäller för företag, och inte privatpersoner med tanke på detta citatet:

As with cash transactions, businesses that receive cryptoassets with a fair market value of more than $10,000 would also be reported on

Vad jag har förstått så kopierar man rätt långt lagstiftningen som gäller för kontanter, vilket också gäller privatpersoner.

https://www.irs.gov/newsroom/cash-payment-report-helps-govern...

Sen så ska ju det här genom kongressen också, och saker kan ändra.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Intressant fakta:

Ca 70 år tog det innan allmänheten accepterade sedlar i stället för metallmynt (Guld är guld).

Ca 35 år tog det innan allmänheten accepterade bankkortet i stället för sedlar (Cash is king!).

Det har gått 10 år sen kryptovalutor kom till världen...en rimlig uppskattning är att om 5-10 år kommer det vara accepterat av fler än det de som är emot.

Kryptovalutor är framtiden oavsett om man vill det eller ej.

Det finns dock såklart än idag folk som föredrar guld eller cash...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizzle:

Intressant fakta:

Ca 70 år tog det innan allmänheten accepterade sedlar i stället för metallmynt (Guld är guld).

Ca 35 år tog det innan allmänheten accepterade bankkortet i stället för sedlar (Cash is king!).

Det har gått 10 år sen kryptovalutor kom till världen...en rimlig uppskattning är att om 5-10 år kommer det vara accepterat av fler än det de som är emot.

Kryptovalutor är framtiden oavsett om man vill det eller ej.

Det finns dock såklart än idag folk som föredrar guld eller cash...

Det första hindret är att få personer som borde gilla teknisk utveckling att gilla den kanske största och viktigaste tekniska utvecklingen sedan Internet. Men det ser halvmörkt ut när man läser SweC-kommentarer.

Permalänk
Medlem

Eliten ska dra åt snaran.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

10000 usd känns dumt om det nu inte är på totalen. Är det per enskild transaktion så lär väl bara många överföringar på 9999 usd göras framöver.

Nä, förbjud banker att acceptera usd överföringar från brokers som coinbase så är problemet löst. Man kan t ex ge en tidsgräns så de flesta hinner sälja ut sig ur pyramiden. Har läst att många svenska banker redan agerar så pga penningtvättslagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Ni/någon får gärna rätta mig om jag har fel, alltid bra med kunskap, men i artikeln så verkar det som att USA vill ha mer kontroll över kryptovalutorna, och det är väl en av anledningarna till att de finns? Decentraliserade...

Jag är helt med på att man behöver skatta för ev. vinst man gör med handel av krypto, liksom med handel av andra valutor eller värdepapper. Så en viss kontroll behövs ändå.
Jag tycker det är väldigt smidigt att de värdepappersförsäljningar jag gjort kommer på mitt skattebesked, så jag behöver inte hålla koll på sådan något mer. Det var inte alltid bättre förr...

Jag ser det som två olika saker, att själva bakomliggande tekniken är decentraliserad kan ju ingen göra något åt, däremot kan man försöka lagstifta kring krypto som sådan i syfte att förhindra brott. Tanken är nog inte att kontrollera den decentraliserade blockkedjetekniken utan att lägga redovisningsansvaret på de som utnyttjar tekniken till sina finansiella förehavanden.

Nackdelen med en sådan lösning är att det brukar sluta med krångliga och snåriga regelverk vilket kan eventuellt leda till att man kan sätta dit vem som helst som använder sig av krypto då alla har gjort sig skyldiga till "någonting". Jag vet inte hur man kan komma runt det.

Krypto och kryptering är två moderna dilemmor för lagstiftare. Alla är någonstans överens om att det är bra teknik, att det är vägen framåt och något som ska skyddas, men samma teknik i händerna på kriminella kan istället leda till problem. Den enda "lösningen" på dilemmat är förbud, som bl.a. Kina har valt att göra. Men det tror jag inte kommer hända i USA och då får man som sagt lagstifta runt problemet istället.

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått från andra källor så gäller detta endast företag som tar emot Bitcoin transaktioner som är då vid tidpunkten är värda över 10 000 dollar. Det kanske är värt att nämna i artikeln? https://mobile.twitter.com/ErikVoorhees/status/13954237883056...

Även om de skulle införa det så har man inte förstått varför man köper Bitcoin om man börjar rapportera in det till myndigheter.

Det är mycket FUD nu. Men i princip samma FUD som jag har hört i år, ända sedan jag började spara i Bitcoin.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Förbjud skiten så vi kan få den här sorgliga perioden överstökat.

Kryptovalutor och så får väl existera, men förbjud mining utan syfte mer än att bryta. Tänk hur mycket som hade gjorts om allt gått åt proteinvikning eller annan forskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Förbjud skiten så vi kan få den här sorgliga perioden överstökat.

Hahaha jag tror du kanske behöver tänka om och vänja dig. Bitcoin har funnits i 11 år och kommer fortsätta finnas i oändlighet, anden är ute ur lampan så att säga.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Förbjud allt jag inte gillar!!! Eller så fortsätter vi leva i ett fritt och demokratiskt väst, jag föredrar det senare. Kina, Turkiet eller Indien kanske skulle passa dig bättre?

Samtidigt har man ju rätten i ett fritt och demokratiskt väst tycka att det bör förbjudas. Bara för att man lever i ett demokratiskt land så betyder det ju knappast per automatik att allt ska vara tillåtet i sin nuvarande form.

Jag tror kryptovalutor har en plats i samhället i framtiden, men inte i deras nuvarande form. Att de står utanför centralbanker är både för och nackdel. Jag personligen anser också att risken är större än vad det någonsin kan vara värt.

Jag tycker också att kryptovalutor ska förbjudas eller regleras hårdare, och att länder ska satsa mer på att införa sina egna kontrollerade diton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Kryptovalutor och så får väl existera, men förbjud mining utan syfte mer än att bryta. Tänk hur mycket som hade gjorts om allt gått åt proteinvikning eller annan forskning.

Du verkar inte förstå säkerhetsaspekten av mining och varför ska man förbjuda folk att göra vad de vill med energin de köper? Dessutom kommer man bara göra så de som verkligen satsar på mining kommer få Bitcoinen och dess köpkraft.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Kryptovalutor och så får väl existera, men förbjud mining utan syfte mer än att bryta. Tänk hur mycket som hade gjorts om allt gått åt proteinvikning eller annan forskning.

Men självdör inte hela systemet utan brytarna, för de agerar ju uträkningsmusklerna som tillåter räkning och överföringsuppgifter?

Skrivet av Gimberg:

Hahaha jag tror du kanske behöver tänka om och vänja dig. Bitcoin har funnits i 11 år och kommer fortsätta finnas i oändlighet, anden är ute ur lampan så att säga.

Nej. Bitcoin kommer bli en historiskt parentes när bubblan spricker och spekulanterna sugna på revansch går till nästa objekt. Att kryptovalutor i sin helhet kommer bestå, som det ser ut idag, är något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Förbjud allt jag inte gillar!!! Eller så fortsätter vi leva i ett fritt och demokratiskt väst, jag föredrar det senare. Kina, Turkiet eller Indien kanske skulle passa dig bättre?

Fritt och demokratiskt betyder ju dock inte att vi ska tillåta allt eller inte ha saker som är förbjudna?
Finns många saker här i väst som är förbjudna.

Man är väl dessutom fri att tänka att man vill förbjuda saker också? Precis som du är fri att tänka att du inte vill förbjuda det. Om tillräckligt många vill det ena eller det andra, så blir det det som sker. Det är ju det som är demokrati.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizzle:

Intressant fakta:

Ca 70 år tog det innan allmänheten accepterade sedlar i stället för metallmynt (Guld är guld).

Ca 35 år tog det innan allmänheten accepterade bankkortet i stället för sedlar (Cash is king!).

Det har gått 10 år sen kryptovalutor kom till världen...en rimlig uppskattning är att om 5-10 år kommer det vara accepterat av fler än det de som är emot.

Kryptovalutor är framtiden oavsett om man vill det eller ej.

Det finns dock såklart än idag folk som föredrar guld eller cash...

Kryptovaluta kommer medföra inflation och total ekonomiskt kollaps ifall den accepteras som vanlig betalningsmedel.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Folk som sätter sig mot kryptovalutor förstår jag mig inte på, ja, just nu är det vissa krypto som inte är särskilt bra för miljön (särskilt btc som använder en substantiell mängd energi per transaktion), särskilt på grund av Kinas extrema användning av kolkraft för många kryptoanläggningar. Men det som måste förstås är att krypto är i ett utvecklingsstadium och har knappt existerat ett decennium. Och vi har redan fler länder (Kina, Sverige, bl.a.) som redan har påbörjat utveckling av egna digitala valutor, är bara en tidsfråga innan fler hakar på.

Jag tror att fysiska pengar och bankkort kommer att vara borta inom 20-30 år. Betalningar gör man nu med klockan eller telefonen. Nu väntar vi bara på att samtliga generationer ska få ett ordentligt incitamentet till att övergå till de digitala verktygen fullständigt. (Bara att kolla på utvecklingen 2012 = 93% som använt kontanter i Sverige, 2020 = 50%. Ungefär en halvering på mindre än 10 år och det lär bara fortsätta i den takten).

Att krypto börjar regleras i flera länder visar väl enbart på att det börjar mer och mer bli en accepterad form av tillgång och kanske eventuellt i ett senare stadie kan övergå till att vara det som de är utvecklade till att egentligen existera som, valutor.

Ge det ett par decennium till, tror detta kommer ha en riktigt intressant utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Vad jag har förstått från andra källor så gäller detta endast företag som tar emot Bitcoin transaktioner som är då vid tidpunkten är värda över 10 000 dollar. https://mobile.twitter.com/ErikVoorhees/status/13954237883056...

Även om de skulle införa det så har man inte förstått varför man köper Bitcoin om man börjar rapportera in det till myndigheter.

Det är mycket FUD nu. Men i princip samma FUD som jag har hört i år, ända sedan jag började spara i Bitcoin.

Eller så är det Voorhees som försöker hålla uppe värdet i sina investeringar.

Han har oberoende helt missförstått vad det handlar om, men så har han ju också ett intresse i att inte förstå.

Från agendan:

Citat:

The American Families Plan Tax Compliance Agenda, sida 21"Within the context of the new financial account reporting regime, cryptocurrencies and cryptoasset exchange accounts and payment service accounts that accept cryptocurrencies would be covered. Further, as with cash transactions, businesses that receive cryptoassets with a fair market value of more than $10,000 would also be reported on."

Det här är alltså en presentation av lagstiftningsagendan. Det är inte själva lagförslaget, som alltså inte presenterats ännu.

Det finns tolkningsmöjligheter där. Både för att cryptocurrencies nämns separat från exchange accounts och payment service accounts, och för att det hänvisas till redan gällande lagstiftning som gäller konsumenter. Oberoende så är det väl bara fråga om huruvida betalningar som görs direkt P2P ska falla under det här. Allt annat, inklusive att köpa och sälja via marknadsplatser, kommer då rapporteras vidare.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Inväntar Ozzed med spänning. 😂

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av wizzle:

Intressant fakta:

Ca 70 år tog det innan allmänheten accepterade sedlar i stället för metallmynt (Guld är guld).

Ca 35 år tog det innan allmänheten accepterade bankkortet i stället för sedlar (Cash is king!).

Det har gått 10 år sen kryptovalutor kom till världen...en rimlig uppskattning är att om 5-10 år kommer det vara accepterat av fler än det de som är emot.

Kryptovalutor är framtiden oavsett om man vill det eller ej.

Det finns dock såklart än idag folk som föredrar guld eller cash...

Jag citerar mig själv här från en annan tråd som handlade om diskussion kring krypto

-------------------------------------------

-------------------------------------------

"För transparens skull:
Jag har mine:at, jag är inte emot krypto som koncept-valuta och tycker blockchain-tekniken är intressant.

Men!
Jag vågar påstå att miners är mer själviska än de flesta andra konsumenter gällande specifikt GeForce eller RX-modeller av grafikkort. Inte nog med att miners använder scripts/bottar likt scalpers för att köpa upp från butikshyllor, de får direkta linor till stora kvantiteter genom bulk-orders och därmed ger andra konsumenter svårare möjligheter för tillgång (gamers, 3D-artister och andra kreatörer – t.o.m. företag drabbas).

Sedan törs jag även påstå att mining i sig som det fungerar i dagsläget för valutor som BTC och ETH är inte hållbart ur ett ekonomiskt perspektiv sett till dess instabilitet (en Tweet från Musk och valutan tankar...). Det är helt enkelt för volatilt och osäkert, spekulativ valuta i sin högsta form – Mer så än aktier, lånobligationer o.s.v.

Även om man kollar ur ett miljö-perspektiv när det kommer till energiförbrukningen ser inte mining speciellt ljust ut med dagens implementationer. Här hoppas jag att nya metoder likt ETH 2.0 och Proof-of-Stake som hävdas sänka energiförbrukningen med nästan 99%+ blir nya normen.

Sedan kan vi diskutera kringliggande saker som att specifika mining-kort plockas fram, som direkt blir e-waste utan möjlighet för något annat i praktiken så fort nästa kort med lite bättre hashrates lanseras och miners dumpar sina gamla kort på tippen bara.

I slutet av dagen ser jag inte dagens (populära) krypto(s) som en positiv existens alls faktiskt. Däremot ser jag att framtida implementationer och blockchain-tekniken som grund i sig kan vara sund för teknisk utveckling, framförallt för kommersiella bruk och globalisering. Svenska e-kronan verkar som exempel för mig väldigt intressant, även om den i dagsläget inte känns redo för lansering inom närmaste framtiden per se."

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Du verkar inte förstå säkerhetsaspekten av mining och varför ska man förbjuda folk att göra vad de vill med energin de köper? Dessutom kommer man bara göra så de som verkligen satsar på mining kommer få Bitcoinen och dess köpkraft.

Skrivet av Mr.Borka:

Men självdör inte hela systemet utan brytarna, för de agerar ju uträkningsmusklerna som tillåter räkning och överföringsuppgifter?

Läs inlägget jag skrev igen.

Varför man ska förbjuda? Ja, vad bidrar mining med? Har ställt den frågan förut och inte fått något svar faktiskt. Ska du vara den som faktiskt gör det? Antar att du står och är förbannad för att det finns lagar om max tomgångskörning också? Du har ju betalat för bensinen och bilen, så då ska väl de ge sjutton i att du kör den i tomgång? Eller hastigheter på vägar, man borde få utnyttja sin bil!

Finns massor med lagar och regler om hur man får använda sina saker, mining och kryptovalutor är något nytt som börjar växa mer och behöver regleras precis som allt annat.

Permalänk
Medlem

Mera FUD i syfte att pressa ner priserna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr.Borka:

Men självdör inte hela systemet utan brytarna, för de agerar ju uträkningsmusklerna som tillåter räkning och överföringsuppgifter?

Det beror kanske på vilket system man pratar om. Olika kryptovalutor fungerar olika.

Mängden bitcoins delas ut i en fast mängd per tidsperiod.
Hur fördelningen går till baseras på att lösa uträkningsproblem. Svårigheten på problemet anpassas efter hur många som är med och löser problemen så att utdelningstakten bibehålls.
Det går alltså att dela ut lika många bitcoins om 50 datorer minear som om 50 miljoner datorer minear.
Det är en fördelningsfråga.
Skillnaden är att det går åt en miljon gånger mer el om 50 miljoner datorer minear än 50 - just för att klurigheten för att lösa mininguppgiften blir svårare om fler ska dela på belöningen.

Ur det perspektivet går det att göra utdelningsprocessen mycket mindre energislukande. Andra sätt att fördela slantarna som inte kräver att alla deltar med beräkningskraft för att lösa pussel som inte behöver lösas egentligen.

Med det sagt - en del av den här beräkningskraften som går åt i nätet är inte bortkastad. En andel av det går snarare åt att ett gäng omkringliggande noder för en transaktion ska verifiera denna transaktionen.
Men det är alltså en annan del av beräkningsutrymmet som bitcoin kräver än den delen som balanseras för att jämna ut utdelningstakten av coins.

Komplext värre

Kan man göra om bitcoin till att använda andra fördelningssätt än beräkningsprestanda då? I dont know. Vad jag vet är att det finns andra kryptos som försökt lösa det här på andra sätt.
Exempelvis då chia som istället använder tomt hårddiskutrymme. Det verkar emellertid också ha spårat ur lite ;).
Men det finns ännu fler sätt att fördela olika valutor på.
Fler sätt inom kryptovärlden.
Men ja - i USA delade man ju ut US dollars till varje medborgare. Mer som helikopterpengar. Det är ett annat sätt att fördela en ny valuta.

Vad som är rätt eller fel har jag ingen aning om

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Dagens kryptovalutor är helt klart inget annat än en spekulativ tillgång (och enligt mig en kass sådan). Dagens kryptovalutor kommer aldrig bli accepterade i samhället som vanligt betalmedel i större skala. Aldrig.

Däremot är idén om kryptovalutor bra i grunden. Men dagens kryptovalutor är inte lämpade som vanligt betalmedel.
Det ska inte behövas en sån jäkla massa datorkraft för transaktioner och brytning. Det är inte hållbart någonstans och inte framtiden.

Men kanske kan tekniken användas för något nytt och vettigt betalmedel i framtiden.

Jag förstår dock om man vill investera i kryptovalutor idag (och växla till Fiat som många av er gör). Värdet är högt och stiger. Det svänger också rejält ibland så timar man det bra kan man tjäna pengar snabbt.
Men det är tråkigt att ni knappt bryr er om de negativa sidorna samt riskerna. Känns som de flesta endast bryr sig om sin egna personliga vinst. Speciellt också ni som köper grafikkort för att sälja vidare (scalping). Men det är ju inget nytt i dagens samhälle...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken