Permalänk
Medlem

Netonetdator

Hej
Tänkte köpa denna till min son mest pga av gpu.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...
Idag har han en 9700K med ett 1070 gpu och det funkar inte i de högre upplösningarna han vill köra. Tänkte isåfall ta hans gamla dator själv och sälja min gamla.

Permalänk
Medlem

Det beror ju på hur gärna du vill ha en nyare dator, jag hade nog hellre hållit utkik i den här tråden och försökt knipa ett 3060 eller 3070 till hans nuvarande

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1625960-3060-3070-i-la...

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Problemet är att hinna med när det säljs, har ju att det kommer på mailen när det släpps kort, sist då hann jag öppna sidan sen så kraschade den totalt. Har ju tänkt å bygga en ny dator till mig själv men med denna så kan jag ju ta hans och han får en ny istället.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem

Hade också röstat på Taurusen ovan, ganska mycket trevligare för 1000 mer + den är mer "standard" så du kan lättare byta delar i framtiden... Vem vet vad Acer har hittat på för tokerier

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Eventuella delar att byta brukar ju vara cpu, minne och gpu och det tror jag väl inte att Acer har nåt speciellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueboy:

Eventuella delar att byta brukar ju vara cpu, minne och gpu och det tror jag väl inte att Acer har nåt speciellt.

nej men kan va att dom har att "eget" nätagg eller bara ett nätagg som är i lägsta laget överlag.

Edit: står att det är ett 500 watt 87% + i acer datorn samt väldigt osäkert på vad för tillvärkare som gjort den.

Hade nog personligen också föredragit Taurus datorn dels för nätagget och ssd'n, sitter en Kingstone vilket är iallafall dugligt i taurus datorn medans acern har en sandisk och gissar på att det då är den absolut mest budget orienterade ssdn som går att få tag på (va otroligt många som valde just sandisk "förr" iallafall för just detta.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

nej men kan va att dom har att "eget" nätagg eller bara ett nätagg som är i lägsta laget överlag.

Edit: står att det är ett 500 watt 87% + i acer datorn samt väldigt osäkert på vad för tillvärkare som gjort den.

Hade nog personligen också föredragit Taurus datorn dels för nätagget och ssd'n, sitter en Kingstone vilket är iallafall dugligt i taurus datorn medans acern har en sandisk och gissar på att det då är den absolut mest budget orienterade ssdn som går att få tag på (va otroligt många som valde just sandisk "förr" iallafall för just detta.

Moderkortet är ett större problem VRM kylning och VRM är inte alltid den bästa så throttling är vanligt samt att vissa OEM inte tillåter mer än 65W strömbudget till låsta Intel processorer gör att 10700 inte presterar i närheten av sin top prestanda.

Edit Nätaggregatet i OEM datorer brukar oftast vara okej kvalitet som minimum då skit kvalitet nätaggregat kan kosta OEM mycket mer i garanti kostnader än att använda ett okej kvalitets nätaggregat.

Skulle köra på denna Komplett datorn med några ändringar för att maximera prestanda.

Chassi Byt till Corsair 4000D Airflow +268 kr
GPU Byt till ASUS RTX 3070 TUF OC + 3835 kr eller RTX 3070 Dual OC +3414 kr
CPU Byt till 11700 -1000 kr
CPU kylare Byt till CM Hyper 212 Black Edition -260 kr
RAM minnen Byt till Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB +265 kr

Total pris 21007 kr med TUF OC eller 20686 kr med Dual OC

Går att komma ner till 20k ifall man väljer WD SN750 500GB PCI-e 3.0 eller Kingston NV1 1TB PCI-e 3.0 istället för WD SN850 dock så är WD SN850 en av de bättre PCI-e 4.0 SSD.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Tack för förslagen får kika närmare på dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueboy:

Tack för förslagen får kika närmare på dem

Man kan aldrig gå fel med varken kompletts eller främst Inets egna datorer, dessa är att föredra alla dagar framför prebuilts av acer/asus/msi mfl, då det garanterar kompabilitet med framtida uppgraderingar, utan egna moderkort med värdelös VRM-kylning eller nätaggregat som visst fungerar som tänkt, men ändå är en klart sämre del än "riktiga" (mha mellanhänder, högre marginaler etc)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueboy:

Hej
Tänkte köpa denna till min son mest pga av gpu.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...
Idag har han en 9700K med ett 1070 gpu och det funkar inte i de högre upplösningarna han vill köra. Tänkte isåfall ta hans gamla dator själv och sälja min gamla.

Jag köpte Orion P05 med bl.a. 3080, 1TB ssd samt 32 gb minne. Det var inget fel på komponenterna. Bla: ssd från samsung och hyperX ram. Agget och 3080 var dock oem. Det jag störde mig mest på var chassit som lät alldeles för mkt (förvisso ok temp, men så gick fläktarna upp i max, trots att det ingick en 120mm radiator). Dessutom alldeles för mkt rgb i mitt tycke.

Jag flyttade helt enkelt över delarna till mitt gamla chassi. Behöll även mitt gamla agg och Noctua tornkylare. Nöjd ändå då jag fick ett 3080, 10700k, 1tb samsung ssd och 32gb ram för 22900kr..

Med det sagt hade jag oxå valt inets eller kompletts byggen med 3070 än Netonnet. Acers chassi håller inte måttet. Låter satan och inte särskilt lätt att byta ut delar om du vill uppgradera i framtiden.