Därför är elektronikhyllorna tomma – kretsbristen förklarad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

@Ozzed Måste bara säga det är bra att det finns folk som dig som kan ta de här diskussionerna på ett moget sätt. Jag har i stort sett samma åsikter som dig kring crypto, men när jag väl börjar diskutera det tappar jag lätt kontrollen, devolverar, och börjar kalla folk för själviska sociopatjävlar, och det är ju inte ett särskilt bra argument (även om det är sant 😊) Ska man ha en chans att övertyga någon att de är inne på fel spår måste man tyvärr ha en ängels tålamod och inte förringa dem som personer.

Det blir slitsamt att försöka prata med nihilister som tror att det för sent att göra något med klimatet, och/eller att det viktigaste är att se efter sig själv och sin allra närmaste familj och skiter i resten av mänskligheten.

Så är det. Jag kan förstå att man blir frustrerad och irriterad när man diskuterar saker som är extremt polariserande. Men ska man komma någonstans så är tålamod ett måste.

Man får helt enkelt försöka ha för ögonen vad syftet är. När man diskuterar saker så handlar det ju inte om att den som skriker högst för sakens skull vinner, utan syftet är ju att ge andra människor nya infallsvinklar, och i bästa fall så ett frö så att de kanske förstår varför man tycker att de har fel.

Och ska man göra det, så är det meningslöst att liksom skälla ut folk, då den enskilda individens onda handlingar i ett större sammanhang sällan har onda avsikter på ett personligt plan utan det är ett lirkande innan man får folk att nå den insikten.

Sedan är det också viktigt att när du ser att du blivit utsatt för ett retoriskt knep, typ halmgubbe eller personangrepp eller whataboutism, ta aldrig betet, utan förklara att du genomskådat personen. Och kom ihåg att när sådant dyker upp så betyder det oftast att personen vet att den har fel och egentligen har gett upp. Det är väl de tipsen jag kan ge för att orka med. Och tack för att du tycker att jag gör det bra ❤️

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kyraal:

@Ozzed Måste bara säga det är bra att det finns folk som dig som kan ta de här diskussionerna på ett moget sätt. Jag har i stort sett samma åsikter som dig kring crypto, men när jag väl börjar diskutera det tappar jag lätt kontrollen, devolverar, och börjar kalla folk för själviska sociopatjävlar, och det är ju inte ett särskilt bra argument (även om det är sant 😊) Ska man ha en chans att övertyga någon att de är inne på fel spår måste man tyvärr ha en ängels tålamod och inte förringa dem som personer.

Det blir slitsamt att försöka prata med nihilister som tror att det för sent att göra något med klimatet, och/eller att det viktigaste är att se efter sig själv och sin allra närmaste familj och skiter i resten av mänskligheten.

Måste vara därför @Ozzed inte hugger på mina beten. Jag håller oftast inte med honom, men jag beundrar att han är lugn. Jag tillhör nog de som vill att min familj har det så bra som möjligt, annars har jag ju inte gjort mitt jobb. Vi lever i en värld där konkurrens finns där, mellan människor. Annars hade vi tjänat lika mycket oavsett vad vi hade jobbat med. Det handlar om bostad, kretsar. De som har de har och de som inte har, de blir utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

För varje miner som köper ett kort är det en gamer som inte får sitt kort. Det kommer aldrig glömmas och aldrig förlåtas!

Bitterheten är total.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tycker båda är lite fel ute här, Apple har erkänt att de införde nerklockningen för att vissa hade problem med att telefonerna stängde av sig, men uppdateringen kan vi nog dra slutsatsen att den även drabbade andra som inte hade problem.

Ja men de är normalt att en cpu klockar ner sig när den inte kan hålla tillräckligt hög spänning från strömkällan. Det var ingen uppdatering som trollade fram lägre klockfrekvens i äldre telefoner, snarare tvärtom, prestandan utökas oftast i deras äldre telefoner. Problemet med Apple är att de inte berättade att telefonens cpu klockas ner när batteriet tappar hälsa, men som är en självklarhet men inte för gemene man.
Dock är det myten om att onda Apple förstör äldre telefoner som triggar, nåt som kan komma från packade Peter på festen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Bitterheten är total.

Ärligt talat så känns det betydligt bättre sedan nvidia gått ut med att de ska börja stryps Hashrate. Det är väl självklart att man som miner skiter totalt i att man stjäl nöjet från gamete genom att använda kort ämnade för gaming och kreatörer till helt själviska syften som i bästs fall bara gagnar en själv när det råder brist på kort.

Men om företaget som gör kort åt oss gamers, alltså GeForce. The way it's meant to be played och allt det där. Om de hade glott på andra hållet när deras avsedda målgrupp blir helt utan kort... Ja, det hade känts rätt hopplöst och hemskt. Men i och med att Nvidia nu begränsat Hashrate på GeForce så visar de att de vill att det är vi gamers som är de rättmätiga ägarna till GeForce-kort. Så de har både gett mig vatten på min kvarn och egentligen avslutar diskussionen. En miner her lika många argument som en 15-åring som tycker det är drygt att en moppe inte får köra fortare än 30km o timmen. Så nej, jag är inte särskilt bitter. Situationen kommer att ordna upp sig känner jag, så jag är snarare hoppfull än bitter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Måste vara därför @Ozzed inte hugger på mina beten. Jag håller oftast inte med honom, men jag beundrar att han är lugn. Jag tillhör nog de som vill att min familj har det så bra som möjligt, annars har jag ju inte gjort mitt jobb. Vi lever i en värld där konkurrens finns där, mellan människor. Annars hade vi tjänat lika mycket oavsett vad vi hade jobbat med. Det handlar om bostad, kretsar. De som har de har och de som inte har, de blir utan.

Vi lever också i en värld med en reglerad marknad för att lämna ut orättvisor. Och att Nvidia nu stryper Hashrate får väl ses som en form av självreglering. Det är trotts allt vi gamers, inte miners, som har tagit Nvidia dit de är idag. Så det är klart att det hade stuckit i ögonen om de fortsatt ha attityden att de skiter i vem som köper korten och vad de använder dem till bara de tar betalt. Som företag måste man hitta en balans mellan vinstmaximering och goodwill om man vill fortsätta tjäna pengar länge.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ärligt talat så känns det betydligt bättre sedan nvidia gått ut med att de ska börja stryps Hashrate. Det är väl självklart att man som miner skiter totalt i att man stjäl nöjet från gamete genom att använda kort ämnade för gaming och kreatörer till helt själviska syften som i bästs fall bara gagnar en själv när det råder brist på kort.

Men om företaget som gör kort åt oss gamers, alltså GeForce. The way it's meant to be played och allt det där. Om de hade glott på andra hållet när deras avsedda målgrupp blir helt utan kort... Ja, det hade känts rätt hopplöst och hemskt. Men i och med att Nvidia nu begränsat Hashrate på GeForce så visar de att de vill att det är vi gamers som är de rättmätiga ägarna till GeForce-kort. Så de har både gett mig vatten på min kvarn och egentligen avslutar diskussionen. En miner her lika många argument som en 15-åring som tycker det är drygt att en moppe inte får köra fortare än 30km o timmen. Så nej, jag är inte särskilt bitter. Situationen kommer att ordna upp sig känner jag, så jag är snarare hoppfull än bitter.

läst dina inlägg nu om hur hemska miners är som "använder" grafikkorten på fel sätt. Det fick mej att fundera på hur hemsk jag är från din synvinkel, som sitter på 2st 3070 kort (sitter i olika burkar) men spelar sällan då tid inte finns längre. De får som mest jobba på slösurf och diverse streaming plattformar. Bör jag krypa i dammet inför Gamer Master Race och ge bort mina grafikkort? Har jag blivit reserverad en speciell plats i helvetet nu?

Utöver det så kan jag ärligt säga att jag testat eth mining en sväng bara för att jämföra elförbrukning mot gaming.
om jag minns rätt så förbrukade miningen straxt över hälften av vad att spela gjorde. Utöver det så hade jag en temp på ~60 grader vid mining men vid spel så låg den på 75-80 grader. Är ungefär det jag minns av det experimentet.

Bara för att påtala min ställning i detta så är jag varken för eller emot att miners kan köpa RTX grafikkort,
Sedan så har du säkert mer koll än jag på den där begränsning av hashrate men jag har ett minne av att det bara gällde 3060 korten? Och miners har ju alltid köpt grafikkort för att minea på men det är ju bara nu på senare år som det blivit populärt och därför som kreti och pleti köper korten och skalparna frodas i detta.

Bristen tror jag även är skapad ovetandes av gamers och inte bara miners då de lägger beställningar på flera kort på flera ställen för att få ett kort först (Har varit så sedan lanseringen och har säkert varit så vid varje nylansering). Ungefär såhär tänker jag 1 Gamer beställer ett grafikkort från 4 olika butiker så butikerna tillsammans lägger en order på 4st. Dålig tillgång ger restnotering på 3 kort för mycket. Så detta gör säg 100 pers och då har vi 300 kort för mycket i restnotering, släng in lite miners som gör exakt samma sak så börjar vi bygga en lång lista på kort som egentligen inte borde ligga på beställning. Hade säkert varit brist om alla hade beställt 1 kort var bara men den restade listan hade garanterat varit kortare.

Jag tror inte att "GeForce" begränsade hashraten i korten enbart för att gamers skulle ha dom utan mer för att styra miners att köpa ett dyrare kort som inte nödvändigtvis är bättre. vilket om de lyckas med kommer ge dom ännu mer i kassan.

Visa signatur

CPU: 3800X GPU: Asus EKWB 3070 MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming Wifi II RAM: Crucial Ballistix Kylning: Egenbyggt vattenkyld med utgång från Fractal Design Kelvin 240

Permalänk
Medlem

Sjukt bra läsning!
Jag som i 1.5 år smitt planer på att byta ut min i7-4790k och gtx 970 mot nytt när 30-serien lanserats och tyckte början av 2021 kändes som en lämplig tid för det, har fått inse att jag var för korkad som inte hängde på låset och förbokade och att det inte blir en ny dator detta året.

Så jag får nöja mig med min PS5, och vara glad över att jag har den åtminstone.

Kanske också är dags att låta det kommande året bli en möjlighet att beta av en bråkdel av sin alldeles för stora backlog av ospelade spel i hyllan, som ju sträcker sig långt bak i tiden. Kanske låta mina lite mindre använda maskiner så som PC-engine, Saturn och Neo geo MVS få lite kärlek.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ja men de är normalt att en cpu klockar ner sig när den inte kan hålla tillräckligt hög spänning från strömkällan. Det var ingen uppdatering som trollade fram lägre klockfrekvens i äldre telefoner, snarare tvärtom, prestandan utökas oftast i deras äldre telefoner. Problemet med Apple är att de inte berättade att telefonens cpu klockas ner när batteriet tappar hälsa, men som är en självklarhet men inte för gemene man.
Dock är det myten om att onda Apple förstör äldre telefoner som triggar, nåt som kan komma från packade Peter på festen.

Tror inte du läste inlägget du svarar på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Acobra:

läst dina inlägg nu om hur hemska miners är som "använder" grafikkorten på fel sätt. Det fick mej att fundera på hur hemsk jag är från din synvinkel, som sitter på 2st 3070 kort (sitter i olika burkar) men spelar sällan då tid inte finns längre. De får som mest jobba på slösurf och diverse streaming plattformar. Bör jag krypa i dammet inför Gamer Master Race och ge bort mina grafikkort? Har jag blivit reserverad en speciell plats i helvetet nu?

Utöver det så kan jag ärligt säga att jag testat eth mining en sväng bara för att jämföra elförbrukning mot gaming.
om jag minns rätt så förbrukade miningen straxt över hälften av vad att spela gjorde. Utöver det så hade jag en temp på ~60 grader vid mining men vid spel så låg den på 75-80 grader. Är ungefär det jag minns av det experimentet.

Bara för att påtala min ställning i detta så är jag varken för eller emot att miners kan köpa RTX grafikkort,
Sedan så har du säkert mer koll än jag på den där begränsning av hashrate men jag har ett minne av att det bara gällde 3060 korten? Och miners har ju alltid köpt grafikkort för att minea på men det är ju bara nu på senare år som det blivit populärt och därför som kreti och pleti köper korten och skalparna frodas i detta.

Bristen tror jag även är skapad ovetandes av gamers och inte bara miners då de lägger beställningar på flera kort på flera ställen för att få ett kort först (Har varit så sedan lanseringen och har säkert varit så vid varje nylansering). Ungefär såhär tänker jag 1 Gamer beställer ett grafikkort från 4 olika butiker så butikerna tillsammans lägger en order på 4st. Dålig tillgång ger restnotering på 3 kort för mycket. Så detta gör säg 100 pers och då har vi 300 kort för mycket i restnotering, släng in lite miners som gör exakt samma sak så börjar vi bygga en lång lista på kort som egentligen inte borde ligga på beställning. Hade säkert varit brist om alla hade beställt 1 kort var bara men den restade listan hade garanterat varit kortare.

Jag tror inte att "GeForce" begränsade hashraten i korten enbart för att gamers skulle ha dom utan mer för att styra miners att köpa ett dyrare kort som inte nödvändigtvis är bättre. vilket om de lyckas med kommer ge dom ännu mer i kassan.

Lösningen är ju att du ger mig dina 3070 inkl datorerna. Du använder ju inte datorn och sen ska du ge mig hälften av maten också. Du slänger mat, alltså använder du maten på fel sätt. Du får också ge mig bilen, cykeln ja…allt.

Det här är ett klassiskt exempel där man ställer människor mot varandra, miners vs gamers. Gamers köper sällan fler än ett kort till datorn medan miners hade köpt på sig flera hundra 3080 om det var möjligt. Där får @Ozzed rätt.

LHR -korten kommer över hela Geforce-linjen. Så håll hårt i dina 3070. Sen säljer du korten och köper 3080Ti när de väl kommer ut….förresten. Du får köpa 1030 istället. För du spelar ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så är det. Jag kan förstå att man blir frustrerad och irriterad när man diskuterar saker som är extremt polariserande. Men ska man komma någonstans så är tålamod ett måste.

Man får helt enkelt försöka ha för ögonen vad syftet är. När man diskuterar saker så handlar det ju inte om att den som skriker högst för sakens skull vinner, utan syftet är ju att ge andra människor nya infallsvinklar, och i bästa fall så ett frö så att de kanske förstår varför man tycker att de har fel.

Och ska man göra det, så är det meningslöst att liksom skälla ut folk, då den enskilda individens onda handlingar i ett större sammanhang sällan har onda avsikter på ett personligt plan utan det är ett lirkande innan man får folk att nå den insikten.

Sedan är det också viktigt att när du ser att du blivit utsatt för ett retoriskt knep, typ halmgubbe eller personangrepp eller whataboutism, ta aldrig betet, utan förklara att du genomskådat personen. Och kom ihåg att när sådant dyker upp så betyder det oftast att personen vet att den har fel och egentligen har gett upp. Det är väl de tipsen jag kan ge för att orka med. Och tack för att du tycker att jag gör det bra ❤️

Håller med dig i allt du skriver, och det är starkt att du står på dig i dina argument med ditt lugn.

Ang vem som har rätt till korten - jag hade inte brytt mig huruvida ett kort går till en miner eller en gamer, om det vore så att miners köper ett kort precis som gamers.

Nu är det ju inte så utan girigheten gör att de vill ha 2,3,5 ja till och med 10 eller 15 kort.

Argumenten från deras sida är oftast av typen arga oneliners kopplat med lite domedagsprofetia i stil med "det centraliserade bankväsendet trycker ju upp pengar på måfå hejvilt"

Nej jag gillar att du står på dig. Det är klart att gamers har första tjing på hårdvara i första hand ämnade för spel. Och jag håller inte med om att gaming inte ger någon samhällsnytta. Man måste vara rätt fyrkantig i sin tankevärd om man inte förstår sambandet i att hårdvara köps - fabriker kan finnas kvar - människor på dessa fabriker har fortsatt jobb, och utvecklingen går framåt.

Och vidare, skulle vi enbart fokusera på att göra saker som har 100% samhällsnytta på kort sikt så skulle vi med samma logik ta bort systembolaget, stänga ner alla streamingtjänster, ja allt i princip som handlar om att individen har roligt och kan slappna av. Människor behöver få ägna sig åt saker de tycker är roligt annars mår de inte bra på sikt och då kan de heller inte vara produktiva. Så enkelt är det. Vi må leva i ett ekorrhjul drivet av staten som handlar om att jobba - äta - dö, givetvis med lite nyanser däremellan. Men säger man nej till det så säger man också nej till sjukvård, skola, allmänn trygghet, och alternativet är att leva i en hydda i skogen, och då vet jag vad jag väljer.

Sedan tycker jag det är extremt komiskt att många av miningförespråkarna hackar på "det centraliserade bankväsendet" och klaga på "fiatvaluta", trots det cashar ut i just "fiatvaluta".

Hälsningar från en som spelar lite casual med en laptop med 1660ti mobile. När undertecknad inte spelar, jobbar grafikkortet med proteinfolding simulationer i folding@home och jag får betalt i BANANO. Det är alltså en form av mining men till gagn för medicinsk forskning.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Lösningen är ju att du ger mig dina 3070 inkl datorerna. Du använder ju inte datorn och sen ska du ge mig hälften av maten också. Du slänger mat, alltså använder du maten på fel sätt. Du får också ge mig bilen, cykeln ja…allt.

Det här är ett klassiskt exempel där man ställer människor mot varandra, miners vs gamers. Gamers köper sällan fler än ett kort till datorn medan miners hade köpt på sig flera hundra 3080 om det var möjligt. Där får @Ozzed rätt.

LHR -korten kommer över hela Geforce-linjen. Så håll hårt i dina 3070. Sen säljer du korten och köper 3080Ti när de väl kommer ut….förresten. Du får köpa 1030 istället. För du spelar ju inte.

Misstänkte det var så detlåg till, jag ska bara dra på mig kräla i dammet byxor. Fast jag tror inte du är så intressarad av allt utom rtx korten, jag har den perfekta kombin med ett 3070 och en R5 1500x i burken jag använder mest xD

Då har jag lärt mig något nytt, är ett smart drag av dom men så länge det inte är en fysisk förändring så kommer det att knäckas som allt annat.

Det är ju faktiskt så att gamers/entusiaster köper mer än ett kort bara för att ha det nyaste/testa nytt, en del säljer dom vidare några lägger dom på hyllan som dekoration. Jag känner folk i båda fallen så vet det händer.
Personligen är jag mer emot skalpers om jag ska vara ärlig.

Nee jag är nog ganska nöjd med båda korten jag har så kommer inte uppgradera än på typ 3 generationer. Kör på det jag har tills det går sönder/inte pallar med längre.

Var drar man gränsen för vad som är en gamer? MSröj eller finns det en lägsta nivå på spelande? När får man privilegiet att köpa ett 30xx kort?

Visa signatur

CPU: 3800X GPU: Asus EKWB 3070 MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming Wifi II RAM: Crucial Ballistix Kylning: Egenbyggt vattenkyld med utgång från Fractal Design Kelvin 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acobra:

läst dina inlägg nu om hur hemska miners är som "använder" grafikkorten på fel sätt. Det fick mej att fundera på hur hemsk jag är från din synvinkel, som sitter på 2st 3070 kort (sitter i olika burkar) men spelar sällan då tid inte finns längre. De får som mest jobba på slösurf och diverse streaming plattformar. Bör jag krypa i dammet inför Gamer Master Race och ge bort mina grafikkort? Har jag blivit reserverad en speciell plats i helvetet nu?

Utöver det så kan jag ärligt säga att jag testat eth mining en sväng bara för att jämföra elförbrukning mot gaming.
om jag minns rätt så förbrukade miningen straxt över hälften av vad att spela gjorde. Utöver det så hade jag en temp på ~60 grader vid mining men vid spel så låg den på 75-80 grader. Är ungefär det jag minns av det experimentet.

Bara för att påtala min ställning i detta så är jag varken för eller emot att miners kan köpa RTX grafikkort,
Sedan så har du säkert mer koll än jag på den där begränsning av hashrate men jag har ett minne av att det bara gällde 3060 korten? Och miners har ju alltid köpt grafikkort för att minea på men det är ju bara nu på senare år som det blivit populärt och därför som kreti och pleti köper korten och skalparna frodas i detta.

Bristen tror jag även är skapad ovetandes av gamers och inte bara miners då de lägger beställningar på flera kort på flera ställen för att få ett kort först (Har varit så sedan lanseringen och har säkert varit så vid varje nylansering). Ungefär såhär tänker jag 1 Gamer beställer ett grafikkort från 4 olika butiker så butikerna tillsammans lägger en order på 4st. Dålig tillgång ger restnotering på 3 kort för mycket. Så detta gör säg 100 pers och då har vi 300 kort för mycket i restnotering, släng in lite miners som gör exakt samma sak så börjar vi bygga en lång lista på kort som egentligen inte borde ligga på beställning. Hade säkert varit brist om alla hade beställt 1 kort var bara men den restade listan hade garanterat varit kortare.

Jag tror inte att "GeForce" begränsade hashraten i korten enbart för att gamers skulle ha dom utan mer för att styra miners att köpa ett dyrare kort som inte nödvändigtvis är bättre. vilket om de lyckas med kommer ge dom ännu mer i kassan.

Låt mig vara väldigt tydlig med att jo, Hashrate kommer begränsas på alla kort, förutom 3090. Så om man hört att det bara gäller 3060 så är det väldigt fel, men kan dock förstå i så fall att man tycker att Nvidias åtgärder är lite tafatta. Men vad det handlar om är alltså en heltäckande lösning för att totalt ta bort all efterfrågan från miners på alla kort som gamers rimligen vill ha.

Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar. Bara för att man står i kö så bidrar man ju faktiskt inte till någon äkta brist sålänge man inte köper en produkt. Det är ju först när man faktiskt lagt beslag på produkten som man tagit bort den från marknaden så att säga.

Miners köper ofta flera flera kort som påpekats. Finns väl knappast några pengar att tjäna idag om du bara köper ett kort att mina med, så nej. De köper flera. Medans en gamer nöjer sig med ett per burk i alla fall.

Om du inte använder dina 3070 längre så är det väl inget onormalt? Man kan fortfarande vara gamer trots att tiden man lägger varierar. Men du kommer ju förmodligen ha glädje av korten i framtiden.

En sak vill jag vara väldigt tydlig med: jag kommer aldrig vända gamers mot gamers i kampen mot miners. Utan vi rättfärdiga rakryggade måste ju hålla ihop.

Om man är en gamer som inte har något emot eller är likgiltig inför mining... Ja då fick man tag på ett nytt kort utan problem eller går helt enkelt inte i tankarna att skaffa ett nytt kort, och förstår inte hur olidligt frustrerande det är helt enkelt. Och i det läget kan jag bara hänvisa till liknelser och medkänsla i allmänhet.

Om det är brist på en produkt med en uppenbar målgrupp, så är det den målgruppen som har förtur till de exemplar som finns. Inte folk som använder produkten till något helt annat. Svårare än så behöver det inte vara rent moraliskt och principiellt. Men tycker man sat är svårt så ger ju kanske det faktum att Nvidia tar i med hårdhandskarna själva en fingervisning. Det är klart att det handlar om pengar. Men kan de dra in mer cash på att gynna oss gamers så gärna för min del.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Acobra:

Misstänkte det var så detlåg till, jag ska bara dra på mig kräla i dammet byxor. Fast jag tror inte du är så intressarad av allt utom rtx korten, jag har den perfekta kombin med ett 3070 och en R5 1500x i burken jag använder mest xD

Då har jag lärt mig något nytt, är ett smart drag av dom men så länge det inte är en fysisk förändring så kommer det att knäckas som allt annat.

Det är ju faktiskt så att gamers/entusiaster köper mer än ett kort bara för att ha det nyaste/testa nytt, en del säljer dom vidare några lägger dom på hyllan som dekoration. Jag känner folk i båda fallen så vet det händer.
Personligen är jag mer emot skalpers om jag ska vara ärlig.

Nee jag är nog ganska nöjd med båda korten jag har så kommer inte uppgradera än på typ 3 generationer. Kör på det jag har tills det går sönder/inte pallar med längre.

Var drar man gränsen för vad som är en gamer? MSröj eller finns det en lägsta nivå på spelande? När får man privilegiet att köpa ett 30xx kort?

Jag tror vi får upprätta en ny myndighet där man får skicka in en ansökan kring sitt behov av datakraft. Hur datakraften används och ha en direkt uppkoppling som i realtid analyserar din användning. Startas MSRöj så flaggas det och cyberpolisen kommer direkt och hämtar datorn med tillhörande sladdar.

För att det ska vara någon av rättvisa så får @Ozzed jag, @SprengPanda sitta i en panel som dömmer ut straffen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Låt mig vara väldigt tydlig med att jo, Hashrate kommer begränsas på alla kort, förutom 3090. Så om man hört att det bara gäller 3060 så är det väldigt fel, men kan dock förstå i så fall att man tycker att Nvidias åtgärder är lite tafatta. Men vad det handlar om är alltså en heltäckande lösning för att totalt ta bort all efterfrågan från miners på alla kort som gamers rimligen vill ha.

Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar. Bara för att man står i kö så bidrar man ju faktiskt inte till någon äkta brist sålänge man inte köper en produkt. Det är ju först när man faktiskt lagt beslag på produkten som man tagit bort den från marknaden så att säga.

Miners köper ofta flera flera kort som påpekats. Finns väl knappast några pengar att tjäna idag om du bara köper ett kort att mina med, så nej. De köper flera. Medans en gamer nöjer sig med ett per burk i alla fall.

Om du inte använder dina 3070 längre så är det väl inget onormalt? Man kan fortfarande vara gamer trots att tiden man lägger varierar. Men du kommer ju förmodligen ha glädje av korten i framtiden.

En sak vill jag vara väldigt tydlig med: jag kommer aldrig vända gamers mot gamers i kampen mot miners. Utan vi rättfärdiga rakryggade måste ju hålla ihop.

Om man är en gamer som inte har något emot eller är likgiltig inför mining... Ja då fick man tag på ett nytt kort utan problem eller går helt enkelt inte i tankarna att skaffa ett nytt kort, och förstår inte hur olidligt frustrerande det är helt enkelt. Och i det läget kan jag bara hänvisa till liknelser och medkänsla i allmänhet.

Om det är brist på en produkt med en uppenbar målgrupp, så är det den målgruppen som har förtur till de exemplar som finns. Inte folk som använder produkten till något helt annat. Svårare än så behöver det inte vara rent moraliskt och principiellt. Men tycker man sat är svårt så ger ju kanske det faktum att Nvidia tar i med hårdhandskarna själva en fingervisning. Det är klart att det handlar om pengar. Men kan de dra in mer cash på att gynna oss gamers så gärna för min del.

Som sagt så har jag inte jättekoll på hur det är tänkt med begränsningen utan jag har bara läst om det i samband med 3060 kort och att det inte skulle vara något de ändrar på redan köpta kort.

Så hur kan man veta hur många kort man ligger back om man inte tar beställda kort minus tillverkade? Har du 400 beställningar men bara 100 kort så ligger du 300 back. Gå in och kika i diverse 30xx trådar så ser du hur folk slänger beställningar hejvilt. Varje onödig beställning bygger på statistiken över hur mycket back tillverkarna ligger.
Oavsett vem som köper dom.

Är du lika arg på dom som minar med sina kort vid sin off-tid från datorn, Alternativt minar med bara ett kort? De är ju miners oxå eller är det så att du är arg på miningfarmsen som köper sina grafikkort i bulk direkt ifrån fabriken i Kina/Asien istället för de vanliga kanalerna?

Visst är det jobbigt för dom som inte kan köpa det nyaste senaste kortet men vi lever i ett samhälle där kapitalism regerar till sista kronan. Men det är ju precis likadant för den andra sidan då de vill ha bästa möjliga produkt oavsett vad den är till för. Kan ge mig tusan på att ifall det skulle komma ett "miningkort" som spöar 3090 serien så skulle du nog försöka få tag i ett.
Att dom lägger spärrar på korten ser jag som en naturlig reaktion på marknaden samtidigt som det ger massivt bra PR från gamer sidan. Så jag ser inga fel i att dom gör det om du trodde det. Att ha 2 separata serier är bara bra men för att det ska fungera behövs det justeringar på pris kontra effektivitet ration och för tillfället så så är det fel serie som har bäst ratio på det.

Kan säga att första kortet tog 3v att få efter beställning och andra kortet tog 2dagar till brevlådan. En kompis som jag tipsade om att det fanns köpte ca 1,5v efter mig och då fanns det i lager fortfarande.

Jag hoppas iafall att jag ska få tid över till spelande någon gång i framtiden men ser mörkt ut just nu tyvärr.

Visa signatur

CPU: 3800X GPU: Asus EKWB 3070 MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming Wifi II RAM: Crucial Ballistix Kylning: Egenbyggt vattenkyld med utgång från Fractal Design Kelvin 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Jag tror vi får upprätta en ny myndighet där man får skicka in en ansökan kring sitt behov av datakraft. Hur datakraften används och ha en direkt uppkoppling som i realtid analyserar din användning. Startas MSRöj så flaggas det och cyberpolisen kommer direkt och hämtar datorn med tillhörande sladdar.

För att det ska vara någon av rättvisa så får @Ozzed jag, @SprengPanda sitta i en panel som dömmer ut straffen.

Känns som ni skulle vara en väldigt jävig domstol xD
Att flagga miner är ju rätt sak att göra xD
Är det en förmildrande omständighet ifall man spelar gpukrävande spel utöver sin "mininghobby"?

Visa signatur

CPU: 3800X GPU: Asus EKWB 3070 MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming Wifi II RAM: Crucial Ballistix Kylning: Egenbyggt vattenkyld med utgång från Fractal Design Kelvin 240

Permalänk
Medlem

Måste säga att det är väldigt naivt att tro att Nvidia skulle bry sig om gamers. Enda anledningen till strypning av hashrate är att de inte vill riskera att marknaden svämmar över av billiga begagnade grafikkort vid en (eventuell?) Kryptokrasch likt 2018.

Jag minar inte själv och har tidigare varit kraftig motståndare. Har dock läst in mig lite mer på teorierna bakom och tycker det är intressant att se var det slutar och om det är början på en revolution inom finansmarknaden vi ser.

Det enda jag stör mig på med miners är att de olikt gamers inte nöjer sig med ett kort, annars skulle jag snarare jämföra dem med överklockare som optimerar sina gpuer för benchmarks men sällan spelar.

Tycker generellt inte om artificiella begränsningar av hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acobra:

Som sagt så har jag inte jättekoll på hur det är tänkt med begränsningen utan jag har bara läst om det i samband med 3060 kort och att det inte skulle vara något de ändrar på redan köpta kort.

Så hur kan man veta hur många kort man ligger back om man inte tar beställda kort minus tillverkade? Har du 400 beställningar men bara 100 kort så ligger du 300 back. Gå in och kika i diverse 30xx trådar så ser du hur folk slänger beställningar hejvilt. Varje onödig beställning bygger på statistiken över hur mycket back tillverkarna ligger.
Oavsett vem som köper dom.

Är du lika arg på dom som minar med sina kort vid sin off-tid från datorn, Alternativt minar med bara ett kort? De är ju miners oxå eller är det så att du är arg på miningfarmsen som köper sina grafikkort i bulk direkt ifrån fabriken i Kina/Asien istället för de vanliga kanalerna?

Visst är det jobbigt för dom som inte kan köpa det nyaste senaste kortet men vi lever i ett samhälle där kapitalism regerar till sista kronan. Men det är ju precis likadant för den andra sidan då de vill ha bästa möjliga produkt oavsett vad den är till för. Kan ge mig tusan på att ifall det skulle komma ett "miningkort" som spöar 3090 serien så skulle du nog försöka få tag i ett.
Att dom lägger spärrar på korten ser jag som en naturlig reaktion på marknaden samtidigt som det ger massivt bra PR från gamer sidan. Så jag ser inga fel i att dom gör det om du trodde det. Att ha 2 separata serier är bara bra men för att det ska fungera behövs det justeringar på pris kontra effektivitet ration och för tillfället så så är det fel serie som har bäst ratio på det.

Kan säga att första kortet tog 3v att få efter beställning och andra kortet tog 2dagar till brevlådan. En kompis som jag tipsade om att det fanns köpte ca 1,5v efter mig och då fanns det i lager fortfarande.

Jag hoppas iafall att jag ska få tid över till spelande någon gång i framtiden men ser mörkt ut just nu tyvärr.

Det är väl rimligt att anta att den som tillslut får sitt kort avbokar de andra denne beställt. Med det sagt är jag inte förtjust i fenomenet heller, men tycker inte det kan likställas eller ens jämföras med någon som köper ett kort en gamer borde fått för att sedan använda det till mining.

Är arg bör rättas till var arg. När de begränsade korten väl kommer så löser det ju problemet, förutsatt då att spärren fungerar som tänkt. Säkerligen lär ju folk försöka knäcka spärren, men man får hoppas att Nvidia alltid är steget före. Om miners håller sig till CMP-korten så finns liksom inget att bråka om. Det är bara när miners klafsar in med leriga stövlar på vårt territorium jag blir upprörd. Men nvidia håller ju på att sätta strömförande taggtråd runt tomten så att säga, så det fixar sig.

Angående din fråga om hur arg jag är på vem så kan jag väl säga att om du är en gamer I själ och hjärta och mest spelar med ditt kort, men ibland minar så är jag inte sur. Men om du köpt ditt kort med avsikten att mina, eller som jag till och med hört skräckhistorier om, inte ens ägde en PC innan bommen, men har köpt ett helt system inklusive ett eller flera grafikkort med avsikten att mina, ja det är sådant som får mitt piss att koka.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Vi lever också i en värld med en reglerad marknad för att lämna ut orättvisor. Och att Nvidia nu stryper Hashrate får väl ses som en form av självreglering. Det är trotts allt vi gamers, inte miners, som har tagit Nvidia dit de är idag. Så det är klart att det hade stuckit i ögonen om de fortsatt ha attityden att de skiter i vem som köper korten och vad de använder dem till bara de tar betalt. Som företag måste man hitta en balans mellan vinstmaximering och goodwill om man vill fortsätta tjäna pengar länge.

Var finns denna värld? Lönen är inte reglerad iaf. Var i detta finns rättvisan att vi utbildar läkare med feta löner? De kunde åtminstone ha själva betalat för utbildningen. Vi ger ju de gratis idag. Är med och finansierar deras kompetens. Rättvist vore om de jobbade gratis =P.

Samhället handlar om att roffa åt sig... så jävla mycket att man inte behöver fundera över när man kan gå i pension. Du talar om Nvidia som om de är något ärofullt företag... det är ju företag. Deras VD ska se till att de tjänar massoooor med pengar till aktieägarna. Något annat är ju direkt tjänstefel.

För mig sticker det inte i ögonen alls. Om det hade varit så som du hade tänkt vi konsumenter fungerar, så räcker det med att titta på Intel. Hur svinigt de hade betett sig. Betala Dell, Compaq, HP att inte köpa AMDs kretsar... Tror du någon minns det här idag? Helt ärligt? Alla köper ju Intel för att de ger flest FPS i Fortnite.... ja.. inte nu längre då.. då köper man AMD.

Folk bryr sig om prestanda. Skitsamma hur de har betett sig innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Var finns denna värld? Lönen är inte reglerad iaf. Var i detta finns rättvisan att vi utbildar läkare med feta löner? De kunde åtminstone ha själva betalat för utbildningen. Vi ger ju de gratis idag. Är med och finansierar deras kompetens. Rättvist vore om de jobbade gratis =P.

Samhället handlar om att roffa åt sig... så jävla mycket att man inte behöver fundera över när man kan gå i pension. Du talar om Nvidia som om de är något ärofullt företag... det är ju företag. Deras VD ska se till att de tjänar massoooor med pengar till aktieägarna. Något annat är ju direkt tjänstefel.

För mig sticker det inte i ögonen alls. Om det hade varit så som du hade tänkt vi konsumenter fungerar, så räcker det med att titta på Intel. Hur svinigt de hade betett sig. Betala Dell, Compaq, HP att inte köpa AMDs kretsar... Tror du någon minns det här idag? Helt ärligt? Alla köper ju Intel för att de ger flest FPS i Fortnite.... ja.. inte nu längre då.. då köper man AMD.

Folk bryr sig om prestanda. Skitsamma hur de har betett sig innan.

Om du läst mina tidigare inlägg så vet du att jag knappast tycker att Nvidia eller något annat företag för den delen är ärofulla. Självklart handlat allt om att tjäna så mycket pengar som möjligt. Och det är klart att om man tvingar miners att köpa vissa dyrare kort så tjänar man mer pengar, och gynnar gamers. Så det är ett smart drag.

Resten av ditt inlägg riskerar att bli en diskussion av politisk karaktär, så jag ger mig inte in i detaljer. Men man bör komma ihåg att alla inte ser oreglerad kapitalism som vore det av guds nåde, så att förutsätts det när man diskuterar med folk är att ge sig själv skygglappar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Om du läst mina tidigare inlägg så vet du att jag knappast tycker att Nvidia eller något annat företag för den delen är ärofulla. Självklart handlat allt om att tjäna så mycket pengar som möjligt. Och det är klart att om man tvingar miners att köpa vissa dyrare kort så tjänar man mer pengar, och gynnar gamers. Så det är ett smart drag.

Men då får ju miljön ta stryk. När minerkorten inte är lönt längre. Då de inte går att sälja vidare. Hur ser du på det? Såg ett klipp kring miner som gjorde sig av med RX570 4GB då ETH gick över 4GB och det blev olönsamt. Hade det varit minerkort utan utgångar så hade de hamnat på soptippen. Är det bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Men då får ju miljön ta stryk. När minerkorten inte är lönt längre. Då de inte går att sälja vidare. Hur ser du på det? Såg ett klipp kring miner som gjorde sig av med RX570 4GB då ETH gick över 4GB och det blev olönsamt. Hade det varit minerkort utan utgångar så hade de hamnat på soptippen. Är det bra?

Dom jag varit inne på tidigare så är det så att kort som miners har haft inte är särskilt eftertraktade av gamers är det bra kvalitet på komponenterna i övrigt så brukar det ändå vara så att fläktarna är slut och måste bytas. Inget problem för den händige men skulle nog ändå säga att det är något som gemene gamer inte ger sig på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna spåra "mining är dåligt för miljööööön"-argumentet till sin källa. Inte för att det inte stämmer då nästan alla mänsklig verksamhet är dålig för miljön men jag uppfattar det som en så kallar forcerad meme.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Enklaste lösning är att förbjuda krypto valutor.
Detta kommer omedelbart att frigöra en hel del kapacitet på kretskorts sidan.

Exempel på varför mining är dåligt för klimatet:
Man har köpt upp ett nedlagt kolkraftverk, byggt om det till naturgas och kommer att använda all el enbart för bitcoin mining:
https://arstechnica.com/tech-policy/2021/05/private-equity-fi...

Bitcoin miningen i Kina tar mer ström än Italien förbrukar.
https://edition.cnn.com/2021/04/09/business/bitcoin-mining-em...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

DU anser att gamers ska ha företräde till GPU...
Tydligt att varken tillverkare eller återförsäljare delar den uppfattningen...

Finns det ngt uttalat löfte till dig och andra gamers att ni, och endast ni, har rätt att köpa nya gpu?
Var hamnar i så fall jag, som varken gamar eller minar? Vilka komponenter skulle jag ha rätt att byta i min dator?

Du klankar ner på en verksamhet samtidigt som du själv sysslar med en som är precis lika samhällsonyttig och värdelös för alla som inte sysslar med den. Vilken samhällsnytta har gaming? Mår andra människor bättre för att du gamar? Ger det oss ett bättre samhälle?

Om du utgår från min grundfråga istället för att gnälla om onyttan med mining och miners uppköp av GPU så motivera varför du som gamers anser dig ha större rättighet att köpa en produkt än ngn annan. DET var min undran, inte vad skitsnack Nvidia och andra lurar i hjärndöda småttingar som tror allt de hör/läser. Exakt vad har Nvidia gjort för att du som gamers ska kunna köpa ny GPU nu? Snacka skit kan vi alla göra, liksom ge tomma löften. Efter ohört mkt kritik och påtryckningar vidtar de NU åtgärder de borde vidtagit redan när nya generationen släpptes. Allt i panik för att försöka återvinna lite förtroende från kunderna.

Du lever i ett land där alla har lika värde och rättigheter, det innebär också att miners har exakt samma rätt som gamers att köpa vad de vill i den mängd de kan. Du kan omöjligt vara så dum att du tror att ett affärsdrivande företag som Nvidia bryr sig var pengarna ramlar in ifrån.
Efter alla turer med denna generation GPU så är det skrattretande att ngn överhuvudtaget tar deras uttalanden på allvar.

Dags för dig att inse att verkligheten ger fan i både dig och dina åsikter i frågan. I verkliga livet har du ingen fördel av att vara gamers. Men det hade likväl varit roligt att veta vad du grundar din tanke på, att bara gamers ska få köpa GPU. Följfråga på det blir då: är det ngn särskild kategori spel man måste spela eller räcker det med MS patient?

Nvidias GPU:er är givetvis inte utvecklade i primärsyfte att mina, det kan en femåring räkna ut, sedan vad folk använder dem till är en helt annan femma och upp till var och en. Tossiga diskussioner här alltså, dessa GPUer hade definitivt inte existerat för vanliga svenssons om det inte vore för gaming, det är precis vad som primärt drivit tekniken framåt.

Om gaming inte tillför samhället något så är tillför inte fotboll något heller.. totalt meningslöst resonemang då det givetvis tillför oavsett om det är ekonomiskt, tekniskt eller både och som i detta fall. Spel och filmindustrins utveckling/framsteg har spillt över i var och varannan bransch där ute genom årtiondena.

Vad var det nu Carmack sa, "det vi sysslar med inom spelindustrin är många gånger betydligt mer komplext än att sätta en gubbe på mars".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Dra den om vargen och Rödluvan också när du ändå är igång. Krypto en livsnödvändighet? Och sedan att gamers skulle betala av sina kort med mining? Man får ändå anta att är man en gamer så har man köpt sitt kort för att spela med, och att då förkorta livslängden avsevärt genom att mina med det är extremt kontraproduktivt.

Sen är det också så att stater runt om i världen gillar det etablerade bankväsendet, och upplever de att Krypto börjar bli ett för stort problem så har de lagstiftning och polisväsende till sitt förfogande så det där är inget annat än rosa drömmar.

Säg det till alla Venezuelaner som använder krypto för att köpa mat till sina barn, där har vi ett praktbevis på vikten av krypto. Förstår att många inte besitter fantasin att tänka sig en värld där västvärldens monetära system havererar och hyperinflateras, inte som vi har sett det tidigare i historien eller? *host* Tyskland 1923, Kina 1930-40, Grekland 1941-45, Ungern 1945, Argentina/Brasilien 1980-90, Jugoslavien 93, Zimbabwe 08 *host*

https://i.insider.com/5057996aeab8ead83b000000?width=1000&for...

För den som vill se en längre lista, tyvärr är inte hela listan med på bilden men tycker det talar sitt klara språk om vikten av decentraliserade valutor.

Så ja krypto är livsnödvändigt för vissa länder, och det kan bli även för oss. Faktum är att krypto inte meningslösa "hittapå" pengar, krypto är en monetär revolution. Första gången i historien kan vi ha en riktig global decentraliserad valuta, en valuta kontrollerad av folket. Det är inte bara viktigt som parallellekonomi för att bekämpa hyperinflation och finanskris men också ett verktyg för att förstärka demokrati.

Guldrushar har det funnits många i historien, krypto har blivit en modern sådan, men bortse från alla drömmar om rikedom och se helheten, blockchain är en fantastisk teknologi som kommer revolutionera världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Menar du att mining inte har ett påhittat värde, var finns samhällsnyttan? Vad bidrar mining med?

Resten av det du säger har jag egentligen redan svarat på i det du citerat, det känns som du argumenterar mot ingenting. Ja, jag anser att gaming och gamers ska ha mer rätt till hårdvara än en resursslukande kryptovalutor med påhittat värde.

Hur dagens brist har uppstått rör mig inte det minsta, om det hade producerats dubbelt så mycket GPU:er så hade miners stått för du dubbelt så mycket resursslöseri istället, dåligt argument.

Ja, jag tycker att gamers ska ha företräde till GPU, vilket uppenbarligen är en åsikt Nvidia delar också eftersom de sätter in spärrar mot just mining.

Bekämpa hyperinflation, förstärka demokrati, återta makten åt folket, global valuta, decentralisering av monetära system, decentralisering av information/data, transparens och validering av data, osv, listan är lång.

Ett bra exempel är demokratiska val. Hur skapar man ett säkert system som kan validera röster, erbjuda transparens så folket får se alla röster och säkerställa att valfusk är omöjligt? Det hade varit utmärkt i t.ex. det senaste presidentvalet i USA när hälften av befolkningen skriker "count the votes". Idag förlitar vi oss på att människor räknar rätt och att de gör rätt, människan är opålitlig och bristfällig, varför litar vi på människan när blockchain kan göra detta åt oss betydligt säkrare och mer transparent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Säg det till alla Venezuelaner som använder krypto för att köpa mat till sina barn, där har vi ett praktbevis på vikten av krypto. Förstår att många inte besitter fantasin att tänka sig en värld där västvärldens monetära system havererar och hyperinflateras, inte som vi har sett det tidigare i historien eller? *host* Tyskland 1923, Kina 1930-40, Grekland 1941-45, Ungern 1945, Argentina/Brasilien 1980-90, Jugoslavien 93, Zimbabwe 08 *host*

https://i.insider.com/5057996aeab8ead83b000000?width=1000&for...

För den som vill se en längre lista, tyvärr är inte hela listan med på bilden men tycker det talar sitt klara språk om vikten av decentraliserade valutor.

Så ja krypto är livsnödvändigt för vissa länder, och det kan bli även för oss. Faktum är att krypto inte meningslösa "hittapå" pengar, krypto är en monetär revolution. Första gången i historien kan vi ha en riktig global decentraliserad valuta, en valuta kontrollerad av folket. Det är inte bara viktigt som parallellekonomi för att bekämpa hyperinflation och finanskris men också ett verktyg för att förstärka demokrati.

Guldrushar har det funnits många i historien, krypto har blivit en modern sådan, men bortse från alla drömmar om rikedom och se helheten, blockchain är en fantastisk teknologi som kommer revolutionera världen.

Ditt inlägg är helt världsfrämmande, nej ingen köper mat till sina barn för krypto. I Venezuela används betalkort och USD, och betalkorten (debitkort) har börjat gå mot USD då flera av de lokala bankerna faktiskt har valuta att backa korten/kontona med. Fattiga har inga besparingar och leva på oavsett vilken valuta som används och de klarar sig tack vare den mat och de subventionerade varor som den lilla staten distribuerar, när de använder kontanter är det USD som gäller.

Manipulerar du kryptovalutors värde är du en hjälte, gör du samma sak med andra värdepapper så sitter du resten av livet i fängelse. Om inte det är talande vet jag inte vad som är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Säg det till alla Venezuelaner som använder krypto för att köpa mat till sina barn, där har vi ett praktbevis på vikten av krypto. Förstår att många inte besitter fantasin att tänka sig en värld där västvärldens monetära system havererar och hyperinflateras, inte som vi har sett det tidigare i historien eller? *host* Tyskland 1923, Kina 1930-40, Grekland 1941-45, Ungern 1945, Argentina/Brasilien 1980-90, Jugoslavien 93, Zimbabwe 08 *host*

https://i.insider.com/5057996aeab8ead83b000000?width=1000&for...

För den som vill se en längre lista, tyvärr är inte hela listan med på bilden men tycker det talar sitt klara språk om vikten av decentraliserade valutor.

Så ja krypto är livsnödvändigt för vissa länder, och det kan bli även för oss. Faktum är att krypto inte meningslösa "hittapå" pengar, krypto är en monetär revolution. Första gången i historien kan vi ha en riktig global decentraliserad valuta, en valuta kontrollerad av folket. Det är inte bara viktigt som parallellekonomi för att bekämpa hyperinflation och finanskris men också ett verktyg för att förstärka demokrati.

Guldrushar har det funnits många i historien, krypto har blivit en modern sådan, men bortse från alla drömmar om rikedom och se helheten, blockchain är en fantastisk teknologi som kommer revolutionera världen.

Nu är det inte lätt att veta om man inte följer allt jag skriver i varenda tråd, men jag har tidigare sagt att mitt största problem inte är krypto som fenomen, utan just proof of work med komponenter som inte behövs till just det och konkurrerar med övriga marknaden. Är det nu så viktigt I låglöneländer och man vill använda det som argument, så är det I så fall rent ut sagt jävligt ironiskt att valutorna i fråga genererar högst inkomster på svindyr hårdvara. Så om tanken var att rädda fattiga länder från instabila valutor och korrupta banker så känns det som någon inte riktigt tänkt klart.

Dessutom så verkar det ju som folk tänker överge Ethereum och hoppa på något annat om den valutan övergår till proof of stake, så många verkar ändå föredra proof of work, vilket känns som det på sikt begränsar tillgängligheten och gör de rika rikare och de fattiga fattigare. Precis som med Fiat-valutor, så har man då egentligen löst något av problemen?

Nej, det är ingen retorisk fråga och jag försöker inte vara dryg. Jag är bara nyfiken då du faktiskt gav mig en ny infallsvinkel viket tyvärr är sällsynt i diskussioner om polariserade ämnen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ditt inlägg är helt världsfrämmande, nej ingen köper mat till sina barn för krypto. I Venezuela används betalkort och USD, och betalkorten (debitkort) har börjat gå mot USD då flera av de lokala bankerna faktiskt har valuta att backa korten/kontona med. Fattiga har inga besparingar och leva på oavsett vilken valuta som används och de klarar sig tack vare den mat och de subventionerade varor som den lilla staten distribuerar, när de använder kontanter är det USD som gäller.

Manipulerar du kryptovalutors värde är du en hjälte, gör du samma sak med andra värdepapper så sitter du resten av livet i fängelse. Om inte det är talande vet jag inte vad som är.

Här är en intressant artikel som talar om vikten av krypto för många Venezuelaner,
https://www.dw.com/en/venezuelans-try-to-beat-hyperinflation-...

Citat:

Jose Maldonado, a journalist who writes for crypto news platform Cointelegraph, says it's even possible to pay street vendors with digital coins in some bigger Venezuelan cities like Caracas, Maracaibo or Valencia. The trend was also spreading to traditional brick-and-mortar stores, he told DW in an email.

"Whether it's furniture, clothing or groceries — virtually everything can be purchased with cryptocurrencies," he said, adding that Venezuelans' coins of choice are mainly Bitcoin, Ether, Dash and Eos.

Utöver det används Venezuelas egna krypto "Petro" som betalningsmedel för 15% av allt bränsle. Du har ju rätt att de fattiga än så länge inte riktigt följt med men medelklassen är definitivt med på tåget.

Lyssnade på en podcast "Followthemoney" där dem diskuterade hur många unga Venezuelaner livnärde sig på digital valuta innan krypto, nämligen World of Warcraft, där in-game guld användes som bank och inkomst.

Citat:

Manipulerar du kryptovalutors värde är du en hjälte, gör du samma sak med andra värdepapper så sitter du resten av livet i fängelse. Om inte det är talande vet jag inte vad som är.

John McAfee var 2017s Elon Musk när det kommer till kryptohås, han är idag fänslad i Spanien och riskerar livstids fängelse. Så nej det är inte helt och hållet vilda västern, men som allt annat tar det tid innan systemen mognar och regleras. Internet är ett bra exempel på detta, som fortfarande idag är lite av vilda västern, där man kan spotta ur sig de värsta tänkbara trakasserierna och gå fri. Sen ska man vara ärlig så krävs det inte mycket för att "håsa" krypto, räcker att det nämns i en Tweet så blir alla kryptofantaster galna, medans alla världens rika investerare, analytiker och andra finansherrar konstant predikar om aktiemarknaden, vilket i princip också är ett "pyramidscheme" när man zoomar ut lite.

https://www.cityam.com/john-mcafee-on-life-in-prison-and-the-...