Ljud från vänster kommer från höger, etc

Permalänk
Medlem

Ljud från vänster kommer från höger, etc

Jag har ett märkligt återkommande problem som endast existerar i mina hörlurar.
Ljud från vänster sida spelas upp i högra kåpan, ljud från höger sida spelas upp i vänstra kåpan. Det enda som hjälper är en ominstallation av drivare från Realtek, men sen 2-3 veckor senare återkommer problemet och dator behöver inte ens reboota, den hotswappar in problemet liksom. Helt plötsligt i en spelsession så märker jag att ljudet är fukkat, igen.
När jag kör ljudet via tvn och via andra högtalare som är inkopplade så kommer det ut från korrekt riktning.

Det är ett nytt moderkort men gamla drivare för ljudet.

Nu när jag tänker på det så tror jag att det kom först efter jag installerade Dolby Atmos för hörlurar, får avinstallera det och kolla om problemet återkommer.

Moderkort:
Gigabyte B550 Aorus Pro AX

Hörlurar:
Steelseries H Wireless

Nån som har några idéer? (förutom Dolby Atmos)

Permalänk
Vila i frid

Det som verkar funka är "If you have only Stereo speakers / 2.1 then plug it in to LINE OUT and set them as Normal Speakers in Aorus Realtek software."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det som verkar funka är "If you have only Stereo speakers / 2.1 then plug it in to LINE OUT and set them as Normal Speakers in Aorus Realtek software."

Var läser du det där någonstans?

Permalänk
Vila i frid

Om man gör som nästan alla andra landar man enligt Google på:
https://forums.tomshardware.com/threads/gigabyte-aorus-z390-r...

Det är flera som refererar till just det inlägget när de har problem med höger/vänster. Det får man också fram genom att - söka lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Om man gör som nästan alla andra landar man enligt Google på:
https://forums.tomshardware.com/threads/gigabyte-aorus-z390-r...

Det är flera som refererar till just det inlägget när de har problem med höger/vänster. Det får man också fram genom att - söka lite.

Ja alltså, jag har googlat.
Men tack, jag ska kolla upp det där iaf men spontant känns det inte som en lösning då jag använder optiska in/ut i datorn. Det är ju dessutom ett annat MB än det jag har.

Permalänk
Medlem

Okej så för info om någon söker på detta i framtiden och har samma problem;
Starta om DACen / stationen som laddar batteriet för Wireless H headsetet...
Det är lite fascinerande att både ominstallation av drivisar och detta löste problemt, eftersom DACen aldrig stängs av, inte heller när datorn är avstängd.