Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal burk, i5 4670k med en z87-G45 gaming moderkort.
Tror ni jag kan bygga en rigg av den?

Tänkte ta ut mina 3070s från min PC så den inte står på 24/7 och installera min gamla GTX 1650 endast för gaming 😅

Tänkte dessutom köpa en mining rigg på amazon som kan stå lite avskilt (kostar ca 400sek).

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ravnit:

Jag har en gammal burk, i5 4670k med en z87-G45 gaming moderkort.
Tror ni jag kan bygga en rigg av den?

Självklart. Vet inte vilken bit du trodde skulle hindra dig men den har PCI-E och en bra mycket kraftigare CPU än du behöver för GPU-mining.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag körde igång lite NiceHash för första gången på typ 4 år eller något och har cirka 25MH/s med ett GTX 1070. Profitabilityn pendlar en del, men verkar ligga på $2.3-3.5/24h, vilket bör bli $69-105 per månad.

Om RTX 3070 ligger på cirka 60MH/s antar jag att motsvarande profitability skulle bli $5.5-8.5, eller på en månad $165-255. Sen gissar jag att skattmasen på ett eller annat sätt ska ha sitt innan det blir fiat.

Är det värt mödan att ha en burk igång 24/7 och tortera ett 3070 för att kanske få ut någonstans i storleksordningen 1-2k/månad, med en överhängande risk för kursras? Jag kanske missar något här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Ja det är lite tråkigt att när eth gått upp så känns det som de eth man får ut av miningen blivit mindre,till exempel när eth sköt till $2600, jag fick ut mer när det låg runt $2000, några % skillnad , så även fast eth gått upp har det legat på ungefär samma om man växlar det direkt till kronor. Ja bortsett från dagens utdelning dock som gav nästan dubbla.

Den utdelning jag fick idag fick jag nästan var och varannn dag när eth låg runt $1800, men ja de var ju inte värt lika mycket då.

Kolla:
https://etherscan.io/chart/hashrate
Eftersom antal ETH som generas är i det närmaste konstant per tidsenhet så krävs det mer och mer Hashes per ETH när hasharaten ökar.
Sen kanske de som minar inte vara så ledsna över bristen på grafikkort, hade det funnits fler hade hashraten säkerligen varit ännu högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Jag har en gammal burk, i5 4670k med en z87-G45 gaming moderkort.
Tror ni jag kan bygga en rigg av den?

Tänkte ta ut mina 3070s från min PC så den inte står på 24/7 och installera min gamla GTX 1650 endast för gaming 😅

Tänkte dessutom köpa en mining rigg på amazon som kan stå lite avskilt (kostar ca 400sek).

Dubbelkolla så att ditt moderkort stödjer ''Above 4g decoding''. Detta gör så att du kan köra fler än 3-4 GPU. Är denna avaktiverad så kan du som sagt inte ha fler än 3-4 GPU på den riggen. Gjorde själv det misstaget. Visst, bios update kan funka, men lite läskigt att göra på äldre moderkort.

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag körde igång lite NiceHash för första gången på typ 4 år eller något och har cirka 25MH/s med ett GTX 1070. Profitabilityn pendlar en del, men verkar ligga på $2.3-3.5/24h, vilket bör bli $69-105 per månad.

Om RTX 3070 ligger på cirka 60MH/s antar jag att motsvarande profitability skulle bli $5.5-8.5, eller på en månad $165-255. Sen gissar jag att skattmasen på ett eller annat sätt ska ha sitt innan det blir fiat.

Är det värt mödan att ha en burk igång 24/7 och tortera ett 3070 för att kanske få ut någonstans i storleksordningen 1-2k/månad, med en överhängande risk för kursras? Jag kanske missar något här.

Är man rädd för kursras så är det bara att sälja sin krypto och skicka slantarna till coinbase/paypal för sedvanlig banköverföring.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Dubbelkolla så att ditt moderkort stödjer ''Above 4g decoding''. Detta gör så att du kan köra fler än 3-4 GPU. Är denna avaktiverad så kan du som sagt inte ha fler än 3-4 GPU på den riggen. Gjorde själv det misstaget. Visst, bios update kan funka, men lite läskigt att göra på äldre moderkort.

Hittar inget sådant i bioset 😅
Hmm kanske inte bra? En annan person pratade om PCIE lanes? 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Hittar inget sådant i bioset 😅
Hmm kanske inte bra? En annan person pratade om PCIE lanes? 😅

Beroende på hur många kort man vill ha måste CPUn dessutom ha tillräckligt med PCIe lanes. Det är dock oftast inget man behöver fundera särskilt mycket på så länge man ändrar till PCIe gen 1 i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag körde igång lite NiceHash för första gången på typ 4 år eller något och har cirka 25MH/s med ett GTX 1070. Profitabilityn pendlar en del, men verkar ligga på $2.3-3.5/24h, vilket bör bli $69-105 per månad.

Om RTX 3070 ligger på cirka 60MH/s antar jag att motsvarande profitability skulle bli $5.5-8.5, eller på en månad $165-255. Sen gissar jag att skattmasen på ett eller annat sätt ska ha sitt innan det blir fiat.

Är det värt mödan att ha en burk igång 24/7 och tortera ett 3070 för att kanske få ut någonstans i storleksordningen 1-2k/månad, med en överhängande risk för kursras? Jag kanske missar något här.

Nja, kör båda i en burk..?

Frågan är snarare: är det en bra idé att köpa ett överprisat 3070 för mining?

Om du har båda korten så äre väl bara att köra.
Men kanske för du mer betalt av att sälja ditt 1070.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Nja, kör båda i en burk..?

Frågan är snarare: är det en bra idé att köpa ett överprisat 3070 för mining?

Om du har båda korten så äre väl bara att köra.
Men kanske för du mer betalt av att sälja ditt 1070.

Jag var nära att kommentera det, men jag kan förstå om man redan sitter på korten och vill tjäna lite extra (och inte är alltför rädd för slitage) men det verkar lite mer tveksamt att köpa loss ett dyrt grafikkort på Tradera för att eventuellt kunna få igen pengarna efter kanske 3-6 månader.

Edit: Sen är kalkylen iofs svår, har legat på $5-7 idag med ett 1070, vilket nästan motsvarar siffrorna jag räknade på för ett 3070 som har 2.4x högre hashrate. Men det kan säkert dyka ner igen.

Permalänk
Medlem

kursras i ethereum är knappast nära förestående. Volatilt kan det vara som alla finanser. Ethereum kommer ta över crypto marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Nja, kör båda i en burk..?

Frågan är snarare: är det en bra idé att köpa ett överprisat 3070 för mining?

Om du har båda korten så äre väl bara att köra.
Men kanske för du mer betalt av att sälja ditt 1070.

Jag har svårt att se meningen med det mot att bara köpa ETH eller BTC. Ska du bryta krypto får du först lägga ut ~11 000Kr för kortet. Sen har du drygt 50% skatt på all krypto du bryter. När du sen i framtiden vill sälja det mot fiat får du skatta på vinsten.

Väg det mot att köpa certifikat för ~11 000Kr och ha dem på ISK, där du får skatta motsvarande typ en korv med bröd.

Det enda pluset jag kan se med att köpa ett 3070 är att du kan sälja det sen när du är klar med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har svårt att se meningen med det mot att bara köpa ETH eller BTC. Ska du bryta krypto får du först lägga ut ~11 000Kr för kortet. Sen har du drygt 50% skatt på all krypto du bryter. När du sen i framtiden vill sälja det mot fiat får du skatta på vinsten.

Väg det mot att köpa certifikat för ~11 000Kr och ha dem på ISK, där du får skatta motsvarande typ en korv med bröd.

Det enda pluset jag kan se med att köpa ett 3070 är att du kan sälja det sen när du är klar med det.

Jag köpte mitt kort för gaming men kan det betala av sig självt är det ju välkommet.

50% skatt? Är väl närmare 35% om man tänker elskatt/vinstskatt och årsinkomst under 500k~?

Just nu är det galet bra utdelning, 260kr på 24h med 102mh/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av npftd:

Jag köpte mitt kort för gaming men kan det betala av sig självt är det ju välkommet.

50% skatt? Är väl närmare 35% om man tänker elskatt/vinstskatt och årsinkomst under 500k~?

Just nu är det galet bra utdelning, 260kr på 24h med 102mh/s.

Det är såklart en annan sak om man köper kortet för gaming.

För kryptobrytning är det inkomstskatt plus egenavgifter, vilket blir dryga 50% om du har en inkomstskatt på 30%. Sen skattar du på vinsten vid varje försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av npftd:

Jag köpte mitt kort för gaming men kan det betala av sig självt är det ju välkommet.

50% skatt? Är väl närmare 35% om man tänker elskatt/vinstskatt och årsinkomst under 500k~?

Just nu är det galet bra utdelning, 260kr på 24h med 102mh/s.

Nej det är egenavgifter också, så 50% är nära. 1000 kronor mineat ger dig 1000 * 0,69 * 0,7 = 483 kr i fickan.

Om kursen ändrar sig innan du hinner plocka ut i kronor (det är garanterat...) så ska du betala vinstskatt på prisökningen (värdet vid växling - värdet vid tilldelningen). Du får dra av förlusten till 70% om värdet istället har gått ned sedan du blev tilldelad din krypto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Nej det är egenavgifter också, så 50% är nära. 1000 kronor mineat ger dig 1000 * 0,69 * 0,7 = 483 kr i fickan.

Om kursen ändrar sig innan du hinner plocka ut i kronor (det är garanterat...) så ska du betala vinstskatt på prisökningen (värdet vid växling - värdet vid tilldelningen). Du får dra av förlusten till 70% om värdet istället har gått ned sedan du blev tilldelad din krypto.

Mer än jag visste, tack för upplysningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Nej det är egenavgifter också, så 50% är nära. 1000 kronor mineat ger dig 1000 * 0,69 * 0,7 = 483 kr i fickan.

Om kursen ändrar sig innan du hinner plocka ut i kronor (det är garanterat...) så ska du betala vinstskatt på prisökningen (värdet vid växling - värdet vid tilldelningen). Du får dra av förlusten till 70% om värdet istället har gått ned sedan du blev tilldelad din krypto.

Med så hög skatt känns det ju knappt värt det, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Nej det är egenavgifter också, så 50% är nära. 1000 kronor mineat ger dig 1000 * 0,69 * 0,7 = 483 kr i fickan.

Om kursen ändrar sig innan du hinner plocka ut i kronor (det är garanterat...) så ska du betala vinstskatt på prisökningen (värdet vid växling - värdet vid tilldelningen). Du får dra av förlusten till 70% om värdet istället har gått ned sedan du blev tilldelad din krypto.

Tack för upplysningen.
Jag har fortfarande svårt att fatta hur jag ska skatta på en inkomst som jag inte ens får flytta över till mitt bankkonto?

Är det 31% skatt på värdet som har mimats och sedan 30% skatt på valutaväxlingen?

Jag trodde att det var 22% vid miningen och sedan 30% vid valutaväxlingen? Alltså att du skattar 454kr totalt på varje 1.000kr.

Sedan är det väl skattefritt upp till 12.500kr varje år (hobbyverksamhet)?

Du får sedan dra av el, förslitning, inköp osv.

Men återigen när du ska försöka plocka ut pengarna så ska du träffa en skum kille på plattan och göra upp en affär.... Bra jobbat där Sverige....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Tack för upplysningen.
Jag har fortfarande svårt att fatta hur jag ska skatta på en inkomst som jag inte ens får flytta över till mitt bankkonto?

Är det 31% skatt på värdet som har mimats och sedan 30% skatt på valutaväxlingen?

Jag trodde att det var 22% vid miningen och sedan 30% vid valutaväxlingen? Alltså att du skattar 454kr totalt på varje 1.000kr.

Sedan är det väl skattefritt upp till 12.500kr varje år (hobbyverksamhet)?

Du får sedan dra av el, förslitning, inköp osv.

Men återigen när du ska försöka plocka ut pengarna så ska du träffa en skum kille på plattan och göra upp en affär.... Bra jobbat där Sverige....

22%? Det är kanske bolagsskatt i aktiebolag du tänker på? Majnar du i AB? Det funkar lite annorlunda. Generellt är skatt+arbetsgivaravgift på arbete i Sverige 50-70% beroende på inkomstnivå.

Hobby är bara skattefritt om du saknar annan inkomst - grundavdraget som gäller all inkomst av tjänst. Så det är skatt från första kronan om du har jobb.

Du drar av elen och avskrivning först.
Därefter betalar du arbetsgivaravgift.
Sist betalar du kommunalskatt.

Skatten ska du betala, i kronor, oavsett om du växlar kryptovalutan till kronor eller ej.

Därefter behöver du ha koll på omkostnadsbeloppet vid växling så att du får rätt på kapitalskatten/avdrag på kapitalförlust. Dvs ungefär som beskattning på aktieaffärer i aktiedepå.

Det finns egentligen ingen anledning att majna i Sverige - billigare och lättare att köpa certifikat i ISK. Sverige vill vara sist på alla bollar.

Finns många andra bra trådar här i forumet om beskattning vid mining och vid efterföljande växling till kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

22%? Det är kanske bolagsskatt i aktiebolag du tänker på? Majnar du i AB? Generellt är skatt+arbetsgivaravgift på arbete i Sverige 50-70% beroende på inkomstnivå.

Hobby är bara skattefritt om du saknar annan inkomst - grundavdraget som gäller all inkomst av tjänst. Så det är skatt från första kronan om du har jobb.

Du drar av elen och avskrivning först.
Därefter betalar du arbetsgivaravgift.
Sist betalar du kommunalskatt.

Skatten ska du betala, i kronor, oavsett om du växlar kryptovalutan till kronor eller ej.

Därefter behöver du ha koll på omkostnadsbeloppet vid växling så att du får rätt på kapitalskatten/avdrag på kapitalförlust. Dvs ungefär som beskattning på aktieaffärer i aktiedepå.

Det finns egentligen ingen anledning att majna i Sverige - billigare och lättare att köpa certifikat i ISK. Sverige vill vara sist på alla bollar.

Finns många andra bra trådar här i forumet om beskattning vid mining och vid efterföljande växling till kronor

Det är fan helt sjuk...
Lättare att behålla den lilla mängd mining på binance och använda ett binance kort då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Det är fan helt sjuk...
Lättare att behålla den lilla mängd mining på binance och använda ett binance kort då...

Det är lätt men Skatteverket lär granska och begära in rapporter från Binance förr eller senare. För att få kort av dem behöver man vara verifierad väl? Dvs de har ditt personnr och Skatteverket kan jämföra med din deklaration. Jag avråder starkt från att växla krypto/utländsk valuta till kronor på varje köp med kort - eftersom varje sådan växling vid ett köp i affär skall deklareras som en avyttring - som om du sålt en aktie i aktiedepå. Inte kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Jag avråder starkt från att växla krypto/utländsk valuta till kronor på varje köp med kort - eftersom varje sådan växling vid ett köp i affär skall deklareras som en avyttring - som om du sålt en aktie i aktiedepå. Inte kul.

Avråder du det pga att det är jobbigt att deklarera eller av annan anledning? Personligen så ser jag det som en stor fördel i dagsläget sålänge jag har mitt kort laddat med en krypto som jag inte avyttrar till ett historiskt extremt lågt anskaffningsvärde.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Det finns egentligen ingen anledning att majna i Sverige - billigare och lättare att köpa certifikat i ISK. Sverige vill vara sist på alla bollar.

Certifikat på ISK i all ära(äger en del själv), men det finns en del rätt stora fördelar med att hantera sin krypto själv. Man slipper höga avgiften,du kan få ränta på din krypta och du kan låna mot din krypto.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Det är lätt men Skatteverket lär granska och begära in rapporter från Binance förr eller senare. För att få kort av dem behöver man vara verifierad väl? Dvs de har ditt personnr och Skatteverket kan jämföra med din deklaration. Jag avråder starkt från att växla krypto/utländsk valuta till kronor på varje köp med kort - eftersom varje sådan växling vid ett köp i affär skall deklareras som en avyttring - som om du sålt en aktie i aktiedepå. Inte kul.

Jag skatter om det är så att systemet tillät det.
Om jag måste hålla på med en massa krångel och hoppa från det ena till det andra bara för att få in pengarna på mitt konto så är det fan inte värt det.
Den största anledningen är att bankerna ser en som en kriminell och kan avsluta ditt konto på bums om de känner för det.

Edit:
Ni som minar. Kolla eran est ernings just nu! Herre gud!

Permalänk
Medlem

Det har spårat totalt i lönsamhet, ligger mellan 145 - 180kr om dagen med ETT enda 3070 kort.

Ska ställa om och mina ETH direkt istället för via Nicehash.. BTC kommer inte stiga mycket mera (inte i nivå med ETH iaf), ETH där emot är som en raket med 100% ökning i värde på en månad.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Avråder du det pga att det är jobbigt att deklarera eller av annan anledning? Personligen så ser jag det som en stor fördel i dagsläget sålänge jag har mitt kort laddat med en krypto som jag inte avyttrar till ett historiskt extremt lågt anskaffningsvärde.

Pga att varenda köp skall deklareras ja. Administrativa bördan per köp är för hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Det har spårat totalt i lönsamhet, ligger mellan 145 - 180kr om dagen med ETT enda 3070 kort.
https://i.imgur.com/aPSR2BA.png

Ska ställa om och mina ETH direkt istället för via Nicehash.. BTC kommer inte stiga mycket mera (inte i nivå med ETH iaf), ETH där emot är som en raket med 100% ökning i värde på en månad.

Ja det är galet nu. Frågan är hur länge det står i sig? Svårhetsgraden ökar ju hela tiden så förr eller senare kommer lönsamheten sjunka för de som kör med singleGPU som jag.
Eth sjönk rejält i natt men jag ser ingen sänkning av lönsamhet per dygn. Konstigt då jag tyckt mig se ett direkt samband.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ja det är galet nu. Frågan är hur länge det står i sig? Svårhetsgraden ökar ju hela tiden så förr eller senare kommer lönsamheten sjunka för de som kör med singleGPU som jag.
Eth sjönk rejält i natt men jag ser ingen sänkning av lönsamhet per dygn. Konstigt då jag tyckt mig se ett direkt samband.

"slutet" för ETH mining ska ju enligt rykten vara slut till 2022 så gissar på att det kommer vara otroligt lönsamt fram till det sista.

Nicehash fungerar ju så att någon betalar dig i BTC för att mina ETH till dom, ju flera som vill köpa ETH hashrate ju högre stiger vinsten för minare på NH.

Svajar helt sjukt just nu, 80 - 180kr.. För någon vecka sedan låg jag mellan 40 - 60kr/24h

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Det har spårat totalt i lönsamhet, ligger mellan 145 - 180kr om dagen med ETT enda 3070 kort.
https://i.imgur.com/aPSR2BA.png

Ska ställa om och mina ETH direkt istället för via Nicehash.. BTC kommer inte stiga mycket mera (inte i nivå med ETH iaf), ETH där emot är som en raket med 100% ökning i värde på en månad.

Vill man fortsätta använda Nicehash (tex om man har få kort och hellre får utbetalt oftare) så kan man alltid köpa ETH av sin BTC, antingen direkt från Nicehash eller annan exchange.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vill man fortsätta använda Nicehash (tex om man har få kort och hellre får utbetalt oftare) så kan man alltid köpa ETH av sin BTC, antingen direkt från Nicehash eller annan exchange.

Varför använda Nicehash när man enkelt kan skippa mellanhanden?