Köpråd hårdvara eller mjukvara?

Permalänk
Medlem

Köpråd hårdvara eller mjukvara?

Tjenare!

Sysslade mycket med datorer förr och byggde egna och åt vänner sen fick jag barn och köpte hus och här sitter jag idag ilsken när datormaskinen inte funkar som jag vill.
Har en fusk version av windows 10 som bara tycks funka sämre och sämre. Är utelåst från flera funktioner såsom att diagnostisera nätverk etc etc.

Funderar på att köpa en genuin Windows 10 pro Retail för strax runt 1000kr och formatera om datorn och köra en ny fräsch installation.
Sökte i min inkorg och hittade att jag köpte datorn Februari 2016 så den har 5år på nacken.
5år går fort när man fått barn..
Förr satt man alltid på max 1år gammal hårdvara och spelade dom mest krävande spelen på max settings.
Idag blir det mest streama film och word dokument.
Iallafall så är datorn slö utav bara fan och jag vet inte var felet ligger ( fusk Windows? ) eller att datorn bara är gammal och inte lika vass längre.
Nedan följer en lista på datorns alla komponenter och det jag vill är att få hjälp med vad jag ska göra. Ska jag köpa en riktigt Windows 10 pro licens eller måste jag uppgradera datorn och isåfall vad måste bytas och vad kan behållas?

Moderkort: ASUS Z170-A
Processor: Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB
Ram-minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX Röda
SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB
SSD PCIE: Corsair Force Series MP500 240GB
Hårddisk: Western digitals 2TB
Chassi: Fractal Design Define R4 Vit
Processorkylare: Corsair Hydro H90
Grafikkort: ASUS Radeon R9 390X 8GB DC3 STRIX OC
Nätagg: Pure Power L8 730W

Som förut tog det 2min att komma in på Netflix.se
Har inga spel installerat på datorn, kört fullständigt virus sökning, diskdefragmenteraren, allt är rensat och fräscht men satans så slött.
Detta medans Wifi på telefonen funkar bra så inget fel på internet.

Visa signatur

CPU=Intel E8500@ 4.18ghz(Cooler Master Hyper 212)| MOBO=ASUS P5Q-E P45|VIDEO=XFX radeon HD 4890 XT 990mhz|RAM=4Gb Corsair Dominator 1066mhz|500GB 32Mb WD|powersupply Corsair 750W|

Permalänk
Medlem

Ser ut som en fin dator. Jag hade köpt en 1TB NVME PCIE3 disk, då dessa kan bli väldigt slöa när de blir fulla.
Kostar typ 1000kr

Sen köper du en Windows Pro licens på ebay, kostar vad? 50kr?100kr? Eller valfri annan cd-key site, de funkar och är lagliga.

Sen installerar du om Windows på den nya disken.
Typ
https://cdkey.se/microsoft-windows-10-pro-mui-oem-windows-dow...

98kr