Helgsnack: Har komponentbristen skadat ditt datorintresse?

Permalänk
Medlem

Ja definitivt.. Jag hade däremot en Gaming Laptop som närmade sig 6 år med ett 980M som starkaste sida..
Så jag beslutade mig att köra en Team Red build och låta det vara vårens "projekt" att få ihop alla delar utan att nyttja och göda Scalpers eller Miners.. Det tog 2 månader av daglig struggle att försöka få ihop alla komponenter. Många, många kontakter som visat baksidan av mänsklighetens sidor... Varit så sjukt att en person har kunnat sälja 7 stycken grafikkort efter varandra med ett överpris mellan 3500-7500 från MSRP..

Men till slut så sitter man här med en ny gaming rig till butikspriser.. även att 11.999 för ett 6800xt känns fortfarande som ett rån.

rättstavning
Visa signatur

Ryzen 5 5600x, XFX 319 MERC 6800 XT, G.Skill Trident Neo Z 16gb 3600mhz
MSI X570 Gaming Plus, Firecuda 520 1tb, Samsung 980 1tb, Fractal Ion+ 760W Platinum.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Muumin:

Varför skriver ni här då frågan uppenbarligen inte är riktad åt er som har så "frukansvärt lätt" att få era grejer?

Frågan var "Har komponentbristen skadat ditt datorintresse?" så du menar att man får bara svara om svaret på den frågan är "ja"?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

Mitt datorintresse (för köp) är inte skadat, bara pausat... med det är ändå kul att hänga med lite om vad som är på gång.

Permalänk

Ja, tyvärr.
Fick löneförhöjning, ville köpa mer minne, en SSD och ett nytt grafikkort.

Priserna var högre, de grafikkort som finns kvar är högre än min lön.

Som tur var, har jag en el gura så tidsfördriv på annat håll finns..

Permalänk

Definitivt. Hade planerat att låta inet bygga ihop en ny burk åt mig i vintras då jag fortfarande kör på sandy bridge. Kände att det var bra tillfälle med med nya processorer och grafikkort samt att priserna på typ minne och ssd var relativt låga. Men pga bristen tröttnade jag och köpte mig en ps5 istället tack vara tips från vänliga själar här 😃

Permalänk
Medlem

Jepp, vad är det för mening att läsa tester eller nyheter om produkter som inte finns att köpa? Helt poänglöst.

Permalänk
Medlem

Nej, har fått tag i allt jag velat ha än så länge.
Blev dock en Ryzen 5800 istället för 5600. Men det köpet är jag riktigt nöjd med.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Ja, tappat helt och hållet. Har pengar som ligger och skräpar, men tänker inte supporta någon scalper på något vis. Antar att pengarna spenderas lagom till 4080 eller 5080 om det produceras i en vettig mängd. Sen kanske ett PS6 eller PS5 pro

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Hedersmedlem

Näe. Jag har det jag behöver sedan nå år eller två så komponentbristen har jag inte blivit så påverkad av.

Prisökningarna på grafikkort de senaste åren har däremot fått intresset för stationära att svalna en del.
Blir kanske konsol nästa gång om bara grafikkorten kostar 2-3 gåner mer än konsolerna gör.
Plus då att gputillverkarna fifflar med lanseringspriserna vilket också kyler av intresset för hela karusellen en del.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Intresset nej, men suget på att köpa är på botten. Extrema överpriser, 3080 var värt MSRP när det släpptes, nu skulle jag inte ens vara villig att betala MSRP för det kortet.

Hm? Kortet har ju inte blivit sämre, så varför?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Datorentusiasmen var som starkast under dom åren då man faktiskt fick nya funktioner och prestanda som möjliggjorde nya tillämpningar, tex:

Kraft/hårdvaruaccelerering av MPEG1/2/4, MP3, i allt högre upplösning, osv (kunde ställa hårda krav på både CPU, GPU, ASIC's, instickskort)
Ljudkort, och på den tiden även kompetenta MIDI-lösningar, resan från pcspeaker till 8-bit mono, 16-bit stereo, OPL, Wavetable, osv
3D-acceleration, nya funktioner som mipmaping, bilinear filtering, T&L, och ja, hela resan fram till DX12.
Milstolpar i skärmens upplösning. 1600x1200, 1920x1200, 3840x2160 (men helst x2400), och duglig LCD-output
Hårddiskstorlekar som möjliggjorde lagring i nya ändamål (i stora mängder), tex spel, musik, o film i högre res
Kraft att orka driva vettiga kreativitetslösningar (autocad, cam, 3dsmax, mathlab, photoshop, musikskapande, m.m) i minimalistisk användning
Kraft till en ny era av spel i det som subjektivt för mig är bra grafik. Där anser jag fortf att GTX680 är fantastiskt.

Numera är min entusiasm mest riktad mot att göra datorer mindre och strömsnålare (och vid mobilitet bra batteritid), kompetent iGPU, fläktlösa, täppa till hårdvaru-buggar ...och jo, entusiasm för att slippa storebrors SW/HW, all övervakning i moderna OS, osv. Och att slippa "prenumeration" på kreativitets software (att köpa för ett ansenligt pris ska alltid va möjligt).
...Det största hotet mot min entusiasm på sikt är ålder/hälsa, och dystopisk utveckling i samhället (tex alla tråkiga mentaliteter och överstolta apmäniskoattityder, o kriminaliteten som härjar i mitt eget bostadsområde, som får en att tappa lusten att skapa).
F.nv. är jag alltså inte speciellt påverkad av just hv-bristen.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Nej inte alls.. Tog en vecka att få mitt första kort
Korten var överprisade ja, men mellanskillnaden kan man mina ner på nolltid.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm? Kortet har ju inte blivit sämre, så varför?

Med den logiken ska pris aldrig gå ner på teknik. Förrförra generationens grafikkort har ju inte heller blivit sämre.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv

Byggde ny dator i höstas men köpte inget nytt grafikkort. Körde på ett 1060 och sen ett 3070 i vår. Tjejen ville ha ett 3070 också och då hade jag tur och fick ett till. Hade haft tankarna länge på en NAS ,Köpte en Synology 920+ och 4 stycken 16TB Exos x16 för strax över 20K. Supertråkigt, men hade jag köpt den idag så hade priset gått en bit över 30K.

Komponentbrist skapar snarare ett större intresse då man numera kan köpa vad man vill (inom rimliga gränser), back in the days fanns det komponenter men man hade inte råd. Nu har man råd men inga komponenter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nioreh83:

Med den logiken ska pris aldrig gå ner på teknik. Förrförra generationens grafikkort har ju inte heller blivit sämre.

Nä, men förrförra generationen är inte den senaste längre, medan 3000-serien är det och kommer fortsätta vara det ett tag framöver.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Nej det har det inte, fast nuvarande situation är givetvis jättetråkig för alla utom tillverkarna (och scalpers).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kibbo:

Nej det har det inte, fast nuvarande situation är givetvis jättetråkig för alla utom tillverkarna (och scalpers).

Du glömde miners :P. Körde lite Death Stranding igår. Det var fint. Nästan samma känsla man fick när man drog igång Glide med 3DFX och lirade lite Quake om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

Tyvärr måste jag nog påstå att komponent bristen har påverkat mitt dator intresse väldigt mycket eftersom jag brukar tillbringa dagarna med att bygga datorer med begagnade komponenter vilket numera inte är möjligt, det var redan innan bristen svårt att hitta grafikkort till bra priser och numera är det omöjligt eftersom säljare lägger på det dubbla till priset och köpare desperat betalar priserna vilket resulterar i att alla andra höjer priserna. Är tyvärr rädd för att priserna på begagnade grafikkort inte kommer sjunka i samma takt som nya när bristen på komponenter är över eftersom privat personer alltid inbillar sig att deras saker är värda mycket mer och håller fast vid sitt utsatta pris in i det sista och har noll koll på vad marknadsvärdet är, utan följer alla andra när värdet ökar men halkar efter när det sjunker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ahlundia:

Tyvärr måste jag nog påstå att komponent bristen har påverkat mitt dator intresse väldigt mycket eftersom jag brukar tillbringa dagarna med att bygga datorer med begagnade komponenter vilket numera inte är möjligt, det var redan innan bristen svårt att hitta grafikkort till bra priser och numera är det omöjligt eftersom säljare lägger på det dubbla till priset och köpare desperat betalar priserna vilket resulterar i att alla andra höjer priserna. Är tyvärr rädd för att priserna på begagnade grafikkort inte kommer sjunka i samma takt som nya när bristen på komponenter är över eftersom privat personer alltid inbillar sig att deras saker är värda mycket mer och håller fast vid sitt utsatta pris in i det sista och har noll koll på vad marknadsvärdet är, utan följer alla andra när värdet ökar men halkar efter när det sjunker.

Därför är det bästa att lägga upp begagnade kort på Tradera. Då är det köparna som avgör vad det är värt. Betalade 900kr för mitt 1060 6GB. Får se hur mycket det landar på.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

För mig som bevakar industrin är det mer spännande än på väldigt många år! Kretsbristen med tillhörande geopolitik och den invecklade leveranskedjan, konkurrensen mellan AMD, Nvidia och Intel som äntligen är på riktigt igen. För att nämns några saker.

Privat är tyvärr svaret ja. Hade planer om att uppgradera både min huvudsakliga stationära och vardagsrumsdatorn, men det har jag lagt på is. Folk som frågar om råd är det astrist att ge beskedet att de i princip kan glömma ett grafikkort. Har i bästa fall kunnat rekommendera en OEM-dator med hyfsat prisvärda specifikationer (och ett grafikkort!!!).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jacob:

För mig som bevakar industrin är det mer spännande än på väldigt många år! Kretsbristen med tillhörande geopolitik och den invecklade leveranskedjan, konkurrensen mellan AMD, Nvidia och Intel som äntligen är på riktigt igen. För att nämns några saker.

Privat är tyvärr svaret ja. Hade planer om att uppgradera både min huvudsakliga stationära och vardagsrumsdatorn, men det har jag lagt på is. Folk som frågar om råd är det astrist att ge beskedet att de i princip kan glömma ett grafikkort. Har i bästa fall kunnat rekommendera en OEM-dator med hyfsat prisvärda specifikationer (och ett grafikkort!!!).

Håller med dig helt @jacob! Kriget mellan AMD & Intel där Athlon var först med 1GHz. När Prescott var överhettad från fabrik. När Emil och Jonas var toppsminkade och sjöng julsånger. Ja… Cobben det var tider det. Sen dominerade Intel i 10 år. Nu är AMD tillbaka.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Jacob:

För mig som bevakar industrin är det mer spännande än på väldigt många år! Kretsbristen med tillhörande geopolitik och den invecklade leveranskedjan, konkurrensen mellan AMD, Nvidia och Intel som äntligen är på riktigt igen. För att nämns några saker.

Privat är tyvärr svaret ja. Hade planer om att uppgradera både min huvudsakliga stationära och vardagsrumsdatorn, men det har jag lagt på is. Folk som frågar om råd är det astrist att ge beskedet att de i princip kan glömma ett grafikkort. Har i bästa fall kunnat rekommendera en OEM-dator med hyfsat prisvärda specifikationer (och ett grafikkort!!!).

Känner verkligen likadant. Intel, AMD, Nvidia fyrar av på alla cylindrar. M1 gav oss det första riktiga x86-alternativet för privatanvändare på cirka 20 år. Realtids ray tracing börjar bli mainstream
Nya konsoler.
Och som du säger: intressanta händelser i branschen överlag.

Privat så la jag ner mina tankar på att bygga ny dator dock. Min redan fem år gamla dator får nog leva i 1-2 år till misstänker jag. Börjar snart bli vintage
Orkar inte engagera mig i jakten som ändå slutar med att jag skulle betala överpriser osv.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

nä, jag kan spela dom spel jag kör i den upplösningen/inställningar jag vill använda, med andra ord ser jag ingen mening att uppgradera just nu. risken finns väll att man blir "tvungen" när väl nya bf kommer.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Därför är det bästa att lägga upp begagnade kort på Tradera. Då är det köparna som avgör vad det är värt. Betalade 900kr för mitt 1060 6GB. Får se hur mycket det landar på.

Men ska man göra klipp är det Blocket som gäller. Men man måste vara snabb.

Permalänk
Hedersmedlem

Nja, inte direkt. Byggde ny dator i rätt tid för att slippa hela det här kalaset som pågått ett tag nu.

Har lagt mer tid och pengar på retroprylar istället. Roligare komponenter med mer personlighet (på gott och ont) än moderna saker.

Sen är det ju den där detaljen med flygande enhörningar... Enhörningar kan inte flyga eftersom de inte har vingar. Men alicorns har både horn och vingar

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv

Helt klart påverkad av händelsen. Inte själva problemet med bristen, men det som kom i dess spår. Alla scalpers, spekuleringar, konflikter etc etc.

Så ja, dagarna ägnas åt annat än hårdvara nu.

Permalänk
Medlem

Handlar nästan aldrig datordelar (ekonomisk orsak) men ändå så försvinner en hel del av suget när man bara ser priser stiga och tillgänglighet sjunka. Snackat med en kollega om att skaffa sin första dator, men blir svårt att hjälpa och rättfärdiga dessa priser.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte mitt teknikintresse kan minska. Ibland vore det nästan skönt om det kunde göra det så man slipper köpa så mycket teknikgrejer Men jag kan fan inte sluta. Jag har inte drabbats så hårt av komponentbristen direkt, har kunnat köpa sådant som det inte riktigt varit så mycket brist på.
Nu i månaderna som varit så har jag uppgraderat hela mitt nätverk till 10Gbit/s istället för 1Gbit/s. Har inte varit problem att få tag på grejer till det. Men jag lider med alla som väntar på grafikkort.. Som tur är så spelar jag ingenting så jag klarar mig lätt på mitt GTX 1660 Super.. Jag skulle klara mig på Intels inbyggda i cpu:erna om det vore så..
Körde på UHD 630 ett tag och gick hur bra som helst till det jag använder datorn till. Datorintresset blir billigare så länge man inte spelar

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Nja, det har väl på sätt och vis bidragit.

Men överlag tycker jag utvecklingen har varit avstannande och tråkig bra länge nu.

När mitt hårdvaruintresse var som störst så var det liksom en spännande tid, AMD Athlon hade precis lanserat, kampen mellan AMD och Intel att nå först till 1Ghz osv.
Det var väldigt stora skillnader generation till generation.

Det har återupptäckts lite igen på sistone men komponentbrist och absurda prissättningar har gjort det ointressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nja, det har väl på sätt och vis bidragit.

Men överlag tycker jag utvecklingen har varit avstannande och tråkig bra länge nu.

När mitt hårdvaruintresse var som störst så var det liksom en spännande tid, AMD Athlon hade precis lanserat, kampen mellan AMD och Intel att nå först till 1Ghz osv.
Det var väldigt stora skillnader generation till generation.

Det har återupptäckts lite igen på sistone men komponentbrist och absurda prissättningar har gjort det ointressant.

Fast priserna är väl generellt billigare nu än vid 1ghz tiden? Även om man bortser från inflationen, men speciellt om man tar hänsyn till den...