Riot börjar spela in röstchattar i Valorant

Permalänk
Moderator
Forumledare

Hörrni, lägg ner halmgubbarna och ta er tid att läsa vad folk faktiskt skriver.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nasso:

Nej. Tycker du?

Där har man vakter, massa människor runtomkring och folk är inte anonyma.

Tycker du att vanliga svordomar är ett sånt problem? Om någon står och konstant skriker rasistiska budskap (en situation mer likt valorant voice) så hämtar man vakter och polis och de löser problemet.

Övervakningskameror för att enklare kunna identifiera folk som beter sig som svin på fotbollsmatcher och är där för att slåss och gör det till en väldigt otrygg plats att besöka med barn för att man (chocker) vill titta på fotboll. Det skulle jag stödja till 100%.

Haha fy fan vad du är intellektuellt oärlig. Har du varit på en match överhuvudtaget?
Tror du vakter lyssnar på 80 000 människor på en fotbollsarena?

Jag gör ju exemplet med svordomar eftersom saker folk kan vilja censurera VAD SOM. Det är ju det människor här inte verkar förstå. Trakasserier är idag att man inte får skriva ordet "Blind" i titeln på Twitch för det kan vara känsligt mot blinda spelare.

Människor omkring?
Det är fullständigt normaliserat att man skriker svordomar och hånar samt trakasserar spelare och domare. Speciellt bland fansen.
Återigen, du har inte varit på en match.

Ja? En svordom kan ju ingå trakasseri....Som att någon kallar en spelare en hora eller liknande.........?
Menar du på fullaste allvar att man hämtar vakter för att någon svär eller skriker något ilsket på en spelare? HAHAHA

Snälla gå på en match innan du svarar nästa gång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag upplever på riktigt att du ovan använde rädslan för ett socialt kreditsystem för att misskreditera den sociala regeln att man inte får bete sig hur som helst i ett chattrum utan konsekvenser. Det är faktiskt den koppingen du presenterade i inlägget jag först citerade. Alltså att de två inte hålls isär som två olika frågor utan att rädslan för det ena används för att skrämma för det andra. Därav min invändning på den fronten. För det är ju inge snyggt om så var fallet.
Men jag kan som du nämnde ha kommit in mitt i och därmed missat en relevant del här.

Angående inspelning av samtal mellan kollegor - alltså i textform kan jag säga att det är väldigt vanligt.
Email är extremt loggat. Allt innehåll i vad man säger till varandra på arbetslplastsen sparas. Chattarna har loggar. Loggar för kommunikationen på arbetsplatsen är väldigt utbrett vill jag påstå. Extremt mycket. Dessutom är dessa ofta väldigt lättillgängliga.

Tar vi istället liknelsen för spelsammanhang så är det väldigt vanligt att kommunikationen i textform är loggad. Och det kan också bli konsekvenser för hur man yttrar sig på sociala arenor i textform. Samma sociala regler gäller även för tal - men just loggningen av tal i spel har varit tekniskt mer komplicerad. Det tar mycket plats.
Etiskt sett är det inte någon skillnad att spara chattloggar och att spara talloggar från spelsessioner.
Hade det inte funnits några problem med att folk beter sig illa så hade varken chattloggar eller ljudloggar varit nå vidare intressanta att spara.
Men ja - här gör sig väl tyvärr verkligheten påmind.

Vad disney tillåter för typ av politiska uttryck på sin nöjespark, vilken nivå krogägaren tillåter på hur otrevlig man är, hur man får bete sig på ett viss forum eller i ett visst spel - ja det kan såklart diskuteras.
Men samtidigt sker allt det här på någon spelplan där de försöker driva business. Vanligen är det upp till företagaren att välja vad man tillåter i sin verksamhet. Påverkar gästers/kunders beteenden och sätt att uttrycka sig på så ser jag en rimlighet att företaget också får välja vad de önskar och tolererar av sina kunder.
Går företagen väldigt långt och förbjuder exempelvis alla svordomar på liseberg så tänker jag mig att gränsdragningarna kommer gå ut över dem själva.
Om man kräver bordsbön på en restaurang så kommer den rimligen tappa gäster. Förbud mot svordomar på en nattklubb eller en nöjespark kommer rimligen också få gäster att tröttna. Men det är upp till företagaren att välja var de drar gränsen ändå.

Så tänker jag.

Citat:

Angående inspelning av samtal mellan kollegor - alltså i textform kan jag säga att det är väldigt vanligt.

Jag pratar om inspelning av samtal i form av ljud. Tycker du inte det är en skillnad på mejl som automatiskt loggas och som alla i grunden kan förstå, gentemot fullständig ljudavlyssning av alla medarbetare under arbetstid med just intention att vi inte ska trakassera varandra? Rätt stor skillnad.

Och varför sluta där? Varför inte låta vår regering avlyssna oss hela tiden, och sedan om vi begår ett brott kan dom lätt lagföra oss och vi kan minska trakasserier. För problemet med argumentation ni för här är att det inte finns någon godtycklig gräns att luta sig mot. Ni har inget argument för "Nu har det gått för långt". För den finns inte om man ska ha fullständigt säkerhet i ett samhälle. För då slutar det som Nordkorea.

Lämnar diskussionen här för vi kommer inte längre. Jag hoppas innerligt att jag har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Vill bara säga att vetenskapen ger dig rätt också,

Fast "genusvetenskap" är lika mycket vetenskap som "alternativmedicin" är medicin.

Skrivet av Murvel:

"Gender inequality and sexist behaviour is [stängde av hjärnan här]

Det är tvärsäkra konstateranden av vad som är sexism naturligtvis, eftersom det tjänar studiens syfte.

Men på ämnet -- ett starkt bidragande problem för toxicitet online i allmänhet är att många av dagens "rättvisa" matchningssystem på olika sätt tvingar ihop spelare under hot om olika straff som negativt påverkar framtida matchmaking, t.ex. genom att straffa dem som hoppar ur matchen trots att det är omöjligt att avgöra hur ett lag med randoms kommer att prestera ute i lobbyn där sista chansen till "clean exit" nästan alltid finns.

Det finns få saker som är mer vredesinducerande än att försöka riva av några games lite snabbt på kvällen mellan jobbet och sängdags för att bara bli matchad med folk som knappt klarar att styra sin avatar eller ens visar minsta tecken på att de vill lära sig spela, vilket är minst 8 av 10 gånger även i spel som är extremt enkla att lära sig typ GTA Online. När man suttit merparten av timmen man hade och käkarna är som ett skruvstäd p.g.a. att man fortfarande inte lyckats genomföra/vinna en (1) mission/uppdrag/match så behövs det inte speciellt mycket för att trigga en lång harang av blandade kraftuttryck.

Det är inte synonymt med att personen ifråga kommer gå runt och agera likadant IRL, eller att det föreligger några djupare fördomar som källa för uttrycken där och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast "genusvetenskap" är lika mycket vetenskap som "alternativmedicin" är medicin.

Det är tvärsäkra konstateranden av vad som är sexism naturligtvis, eftersom det tjänar studiens syfte.

Men på ämnet -- ett starkt bidragande problem för toxicitet online i allmänhet är att många av dagens "rättvisa" matchningssystem på olika sätt tvingar ihop spelare under hot om olika straff som negativt påverkar framtida matchmaking, t.ex. genom att straffa dem som hoppar ur matchen trots att det är omöjligt att avgöra hur ett lag med randoms kommer att prestera ute i lobbyn där sista chansen till "clean exit" nästan alltid finns.

Det finns få saker som är mer vredesinducerande än att försöka riva av några games lite snabbt på kvällen mellan jobbet och sängdags för att bara bli matchad med folk som knappt klarar att styra sin avatar eller ens visar minsta tecken på att de vill lära sig spela, vilket är minst 8 av 10 gånger även i spel som är extremt enkla att lära sig typ GTA Online. När man suttit merparten av timmen man hade och käkarna är som ett skruvstäd p.g.a. att man fortfarande inte lyckats genomföra/vinna en (1) mission/uppdrag/match så behövs det inte speciellt mycket för att trigga en lång harang av blandade kraftuttryck.

Det är inte synonymt med att personen ifråga kommer gå runt och agera likadant IRL, eller att det föreligger några djupare fördomar som källa för uttrycken där och då.

Spela något annat då. Det är uppenbart att detta inte är givande eller mentalt hälsosamt.
Jag vet att du inte vill höra detta men varför utsätter du dig för detta om det gör dig så förbannad att det kan "trigga en lång harang av blandade kraftuttryck."?????
Du utsätter dig för något som gör att du utsätter andra för din ilska och frustration.

Computer says no.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Spela något annat då. Det är uppenbart att detta inte är givande eller mentalt hälsosamt.
Jag vet att du inte vill höra detta men varför utsätter du dig för detta om det gör dig så förbannad att det kan "trigga en lång harang av blandade kraftuttryck."?????

Oftast handlar det om ett behov av att t.ex. komma ikapp andra spelare med level, grinda ihop till något föremål eller bara försöka bli klar med en längre questkedja under lite strötid. Mer planerade spelomgångar kör man ju aldrig med randoms eftersom det i praktiken är helt omöjligt att alls spela på något meningsfullt sätt.

Väldigt olika beroende på vilket typ av spel det är också såklart. Min upplevelse är att den sämsta miljön som regel är i taktiska shooters och lagspel typ DOTA, särskilt om det är ryssar med som ska hacka och skrika cyka blyat/sända uppspeedad K-pop på maxvolym.

I vissa andra spel är folk ofta extremt hjälpsamma, tålmodiga och lyfter på hatten efter avslutade missions, typ Red Dead Online efter att alla fuskande barn tröttnade och gick och spelade något annat.

Skrivet av SCORPIUS:

Du utsätter dig för något som gör att du utsätter andra för din ilska och frustration.

Nej, jag har ett bra Sennheiser-headset som stänger av min mikrofon när jag fäller upp den, så jag sänder personligen praktiskt taget ingenting av det då den typen av kommunikation ändå inte skulle ändra någonting hos "mottagaren" i en riktning jag önskade.

Däremot har jag slagit sönder lite tangentbord, skrivbordslampor och annat genom åren vilket jag i huvudsak slutat med av ren snålhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast "genusvetenskap" är lika mycket vetenskap som "alternativmedicin" är medicin.

Det är tvärsäkra konstateranden av vad som är sexism naturligtvis, eftersom det tjänar studiens syfte.

Hade du faktiskt läst texten så hade du insett att det är raka motsatsen ill vad du påstår. Att selektivt ta in information är ju ett typiskt kännetecken för all typ av alternativ "vetenskap".

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag är inte alls övertygad om att regler och straff är bästa sättet att påverka åsikter. Snarare är det de mest trubbigaste instrumenten vi har.
Framförallt ur ett större perspektiv. En åsikt försvinner inte för att vi bannar en användare. Min erfarenhet säger mig också att det inte fungerar ”som en tankeställare” heller.

Angående diskussionen så tycker jag att den kan vara relevant. Dels för att det är bra för folk att se hur andra tänker och att få ärlig feedback på hur du själv tänker. Jag tycker de visar sig i denna tråd att folk orkar ta debatten. Pushar man bort alla med avvikande åsikter så kommer de ha andra samlingsplatser där ingen kommer att säga emot dem istället.

Inte minst eftersom gränsdragningen kan vara ganska godtycklig. Är det solklara fall bör de täckas av våra grundläggande trivselregler (som absolut inte är felfria eller oföränderliga) men sedan finns det ju en skala.

Jag vill inte låsa in mig i en allt för kategorisk och svartvit värld. Med det menar jag inte att någon som förespråkar vilken dårskap som helst ska låtas hållas. Men att gränsen inte är knivskarp bara. Vad som är över strax över gränsen för en person är harmlöst för den andra.

Men som du säger: det finns absolut tendenser inom teknik och gaming att låta en hel del unkna åsikter passera förbi obemärkt för att man är rädd att göra sig ovän med sin publik eller sina kunder. Ofta en ganska obefogad oro i min erfarenhet från tidigare jobb. Jag känner själv inte att det är något som påverkar oss på ett medvetet plan i alla fall.
Men det skadar aldrig att rannsaka sig själv och diskutera ämnet så det är nog något vi bör ta och göra.

Läste tidigare någon artikel som studerat hur otrevligt beteende är smittsamt. Nog kan det vara bra att tillåta någon mån av diskussion, men tycker nog denna tråd gått för långt för ganska långe sedan. Min uppfattning är att de som säger ifrån tenderar att göra det ett par gånger och sedan tröttna, medan du kan se ett par personer många gångner uttrycka sig extremt nedvärderande om diverse olika grupper i denna tråd.

Edit: Jag har själv läggt mer energi än vad jag egentligen är villig att spendera på att säga ifrån nu. Har tyvärr svårt att låta bli att göra det när jag ser denna typ av vidrig behandling av medmänniskor. Denna tråden gjör det väldigt sannolikt att jag håller mig undan från forumet den närmsta tiden. Händer detta regelbundet kommer jag förmodligen lämna swec helt. Fungerar de andra som säger ifrån på samma vis så har ni till slut inga kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Typiskt bakvänd kommentar. Man ska inte behöva undvika offentliga rum för att slippa bli diskriminerad! I sådanna fall får de som inte kan bete sig som folk hitta en egen chatt där de kan uttrycka sig som de vill.

''Man ska inte behöva undvika offentliga rum''
''inte behöva undvika offentliga rum''
''offentliga rum''

Du menar som i vardagen där man blir diskriminerad baserad på, merit, kompetens, attityd och hälsa?

Och om du använder kön som ett argument så lär det vara svårt att övertyga gamers då större delen är simps.

Att någon driver med kvinnor på samma sätt som dom skulle driva med män är inte diskriminering, för vi blir testade konstant.

Däremot om du förväntar dig särbehandling som matchar ditt privatliv/ideal är det en form av diskriminering gentemot andra.

Om du använder samma argument som dessa ''hottub'' streamers lär du inte vinna mycket empati.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

Straffa någon för att den är sämre än dig? Lägg ner skiten nu, det är ett spel inte ditt riktiga liv.

Klart det är mitt riktiga liv, klart man straffar någon hur tro du militären funkar?

Som jag skriv innan jag straffa bara dom som förstör för mig, och det tycker jag är helt rätt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Folk här verkar inte fatta skillnaden mellan ljud som går genom ett filter / processor kontra att det samlas och lagras på disk. Det finns teknologier som kan tolka och transkribera i realtid utan att lagra något, så som jag tycker det borde funka. Om nu ett sådant system behövs överhuvudtaget.. jag tycker att konton som rapporteras mycket kan 'premutas' så som Valve gjort i t.ex. Dota2. Detta känns ju som en ursäkt för att börja övervaka folk och samla personliga data.

Permalänk
Medlem

Börjar bli gammal tror jag, Hör sällan skrikande barn eller massa toxic skräp. Där jag hör det mest är via reddit / forums osv.

Här är ett gammalt klipp från ett av mina favoritspel som utspelade sig i en PuG. Majoriteten av spelen är så.
Men så är majoriteten av spelarna runt 30-50 med så.. kanske det spelar roll.

Mitt klipp är dock från 2017 och slutade spela runt 2019 då PGI helt sket i communityn och spelarna.
Det är på uppgång igen, men det är inte som förr. hade iaf 2000+ i match queue, nu om vi har tur 400.
Mestadels tack vare MW5 då de tabbade sig så totalt iom epic dealen.

Ett liknande klipp, som faktiskt har en LITEN del utav "suck" i sig. "it's always the assaults"

Sedan må väl tilläggas om ni orkar kika på dessa klipp, så spelade jag in dessa på min laptop med 640m. Så jag kör allt i lägsta grafik osv.

Så jag förstår men ändock inte förstå vissas klagomål. Men antar att jag helt enkelt spelar fel spel för att de ska va så illa som det låter i media.
Däremot t.ex PoE som jag spelar som mest (över 7000h) Har under de senaste åren blivit riktigt toxic att ens kolla forum/reddit. Folk gnäller på allt. Skulle du komma med någon konstruktiv kritik så blir du påhoppad direkt.

Men mja.. saknar väl gamla MWO communityt antar jag. Sjukt roligt pvp spel med 12v12.
Spelet höll i sig länge men dog tack vare teamet som förstörde för dem själva. Vilket även alla streamers/youtubers om spelet håller med om.

Får se om deras nya ledning kan få en uppsving igen.

Men men skrikande barn eller manbabys har jag sällan råkat ut för, så ställer mig därför frågande.
T.o.m när jag rankade i vanilla wow privs så var det inte så illa.
Dock kan väl sägas att när vi fick en tjej med på teamet så började alla direkt flörta med henne trots att hon hade pojkvän vilket alla visste. Så jag kan förstå hennes frustration där.

Och så är det nog i alla spel där, väldigt törstiga. Men är det det man är ute efter så kan man leta ut sig på dejt appar imo.

Sedan så håller jag lite med han som nämnde bathtub streams. Jag kollar sällan på streams, följer några få då jag har tid. Men även jag har sett den nya trenden där tjejer som missbrukar twitch för att göra reklam för porr.
Det är en loophole i twitch ToS. Som många vill att de ska fixa, men de gör inget åt det. För det ger twitch pengar.
Medans t.ex mathil som är en populär streamer i PoE, brukade streama utan tröjja ibland då han är rippad. De tillåts inte. Män får inte visa sig utan tröjja.

Blir lite OT nu igen känner jag, men ville ge min sida på det hela med.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av superegg:

Klart det är mitt riktiga liv, klart man straffar någon hur tro du militären funkar?

Eeeh, inte alls så som du tror 🤔

Ett kollektivt konsekvenssystem som uppmuntrar samarbete och problemlösning, ja, men inte bestraffning
Mer en blandning av ”gör om, gör rätt” (på kortare tid ) och lite ”adapt and overcome”.

Var fasiken har du gjort din militärtjänst? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad som skulle hända är att folk skulle bli felkategoriserade för det första, så toxiciteten skulle läcka ut. För att inte tala om att man skulle "rapportbomba" in folk man inte gillar in i den toxiska kategorin, som en slags griefing. Dessutom skulle den gärna spilla över på andra spel, när folk lär sig i detta spel att det är OK att bete sig som man gör, genom att man träffar många andra som beter sig precis som en själv och därmed legitimerar det egna beteendet.

Tror jag i alla fall, efter att ha sovit på saken.

Ja det blir nog aldrig tekniskt felfritt. Det är den andra delen av svaret som är mest intressant. Om det finns en marknad för att bete sig som en langående tonårsgrabb - det man verkar kalla toxiskt - skulle man acceptera att det finns en plats för detta på internet i proportion till efterfrågan? Jag tolkar många svar i tråden och den generella trenden inom onlinegaming så att man vill straffa bort det beteendet oavsett om en stor grupp, kanske majoriteten, vill ha det så eller i alla fall inte har något problem med saken.

Således, om det går att testa min hypotes och om den visar sig stämma, så handlar det ytterst om att uppifrån med social ingenjörskonst förändra en hobby coh att detta inte nödvändigtvis eller i alla fall inte enbart handlar om att göra vinst. Jag menar, utan att vilja peka ut specifika grupper eller individer, att det finns ideologiska och psykologiska strömningar som påverkar saken i den här riktningen.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

... We show that lower-skilled players were more hostile towards a female-voiced teammate, especially when performing poorly."...

Det där var intressant! Min egen erfarenhet (och, måste jag nog erkänna, agerande i något fall) från liknande situationer utanför spelvärlden är snarare en något positiv särbehandling av kvinnor.
Vill man ha in kvinnor i en mansdominerad verksamhet ser man till att de som vågar ta steget får det så bra som möjligt, i alla fall de första åren tills de blivit varma i kläderna.
Män som kommer in i en kvinnodominerad verksamhet (undersköterska, förskolepedagog eller liknande) blir också lite positivt särbehandlade av sina kollegor.

Notera att jag betonar ordet vill ovan. Personer som inte vill ha integration agerar förstås tvärt om! Detta är inte heller begränsat till kön, utan kan även gälla andra egenskaper som gör att den person som "ska" premieras/motarbetas inte är som "oss andra".

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Klart det är mitt riktiga liv, klart man straffar någon hur tro du militären funkar?

Som jag skriv innan jag straffa bara dom som förstör för mig, och det tycker jag är helt rätt.

Ja fast nu talar vi om spel och inte militären, eller har du halkat in på något annat?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superegg:

Klart det är mitt riktiga liv, klart man straffar någon hur tro du militären funkar?

Som jag skriv innan jag straffa bara dom som förstör för mig, och det tycker jag är helt rätt.

Var har du gjort militärtjänst egentligen ?
Att bete sig illa och vara otrevlig i sociala sammanhang var knappast något som lärdes ut när jag gjorde militärtjänst på AMF4 iaf.

Sedan är det ganska stor skillnad på att vara i militären och att spela datorspel - right?

Jag tror du får vara lite ödmjuk här.
Om du spelar med vänner du valt så får ni ha era kommunikationsregler som ni själva tycker är lämpliga. Nivån är upp till er.
Sätts man ihop med andra personer så får man emellertid ha någon form av grundrespekt för andra. Bete sig hövligt. Precis samma regler som i matbutiken, i skolan, på jobbet och liknande.
Ha i åtanke att om du matchas ihop med andra så har du valt dem lika lite som de har valt dig. Är du sur över att alla inte är på samma nivå eller har identiska ambitioner med dig så är det matchmakingen du bör klaga på snarare än andra människor som valts fram av matchmakingen.

Hur man än vänder och vrider på det så är det rimligt att inte sikta på att vara en rövhatt mot andra. Det gäller inte vissa situationer utan det gäller alla situationer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Parmenides:

Ja det blir nog aldrig tekniskt felfritt. Det är den andra delen av svaret som är mest intressant. Om det finns en marknad för att bete sig som en langående tonårsgrabb - det man verkar kalla toxiskt - skulle man acceptera att det finns en plats för detta på internet i proportion till efterfrågan? Jag tolkar många svar i tråden och den generella trenden inom onlinegaming så att man vill straffa bort det beteendet oavsett om en stor grupp, kanske majoriteten, vill ha det så eller i alla fall inte har något problem med saken.

Således, om det går att testa min hypotes och om den visar sig stämma, så handlar det ytterst om att uppifrån med social ingenjörskonst förändra en hobby coh att detta inte nödvändigtvis eller i alla fall inte enbart handlar om att göra vinst. Jag menar, utan att vilja peka ut specifika grupper eller individer, att det finns ideologiska och psykologiska strömningar som påverkar saken i den här riktningen.

Om man kan garantera att de spelare som vill bete sig som svin mot andra, endast spelar med och mot andra spelare som uttryckligen accepterar ett sådant beteende från andra, så är det svårt att säga till dessa att de inte ska få ha en sådan gemenskap. Jag tvivlar dock starkt på att det verkligen finns en bred marknad för just det i ett spel som Valorant, där någon som beter sig som en skitstövel inte kan få några som helst varaktiga konsekvenser in-game eller socialt för det. Så frågan blir därför hypotetisk in till absurdum.

Skulle man börja med att försöka tillgodose en sådan marknad, så skulle man behöva ha en helt annan sorts spel. Det närmaste jag kommer på är Eve Online. (Men jag har inte spelat detta på många år, och aldrig på en särskilt hög nivå, så ta en del som jag skriver om spelet med en rejäl nypa salt.) Det här är ett spel med konsekvenser på riktigt om man dör i spelet. Man förlorar sitt skepp, och eventuella resurser som man har på skeppet. Skepp som kan vara jäkligt dyra beroende på vad man flyger runt i. Det är lite av charmen med spelet på något sätt. För att farma dyrbara resurser måste du bege dig ut i laglösa stjärnsystem, i relativt försvarslösa skepp som ensamma är lätta byten för rymdpirater, som inte vet bättre än att utpressa eller förstöra den typen av skepp. Därför spelar man i grupp på ett sätt så att man kan bli försvarad mot dessa attacker. Typ.

I ett sådant spel ser jag inget problem med om folk vill förstöra för andra. Det är ändå en del av spelet. Och om du vill spela ihop så får du själv välja en "corporation" med folk som delar dina egna värderingar på något sätt. Det är inte samma som att spela i en stor pool med randoms.

Här skulle man till och med kunna argumentera för att det skulle kunna vara okej för själva spelutvecklaren att överlåta det till spelarna till att sätta sina egna regler för vad som är okej beteende. "Vill du flyga Internet-rymdskepp och knacka bög, annexera Sudetengalaxen, eller leka rymd-AFA? Kör bara." Rymden är laglös, och grym, och ingen kan göra dig skrika. Vill du skipa rättvisa så är det upp till dig och dina kompisar. Git gud or GTFO.

För att vara tydlig: Man skulle kunna argumentera för det, men jag tycker personligen att den typen av diskriminering som går ut över egenskaper som man har i verkliga livet som man inte kan ändra på bör vara off-limits i den eskapistiska verklighet som ett onlinespel av den naturen innebär.

Men om vi ska återgå till verkligheten i den här tråden, som handlar om Valorant, så handlar detta i grund och botten om ett lagbaserat PvP-spel, där toxiciteten kommer från de spelare man genom matchmakingen tvingas att spela MED. Och där man som spelare inte har någon rimlig möjlighet att straffa ett beteende som man själv inte tycker om. Där man inte kan snacka ihop sig med sina kompisar och säga att "den här snubben spelar vi inte med". Man är helt ensam och utlämnad. Givet ett sådant spel, att man vill ha ett spel som funkar så (och det finns ju så klart fördelar med att kunna logga in, spela ett par spel, och sedan logga ut), så måste man som ansvarig för att driva denna matchningspool se till att spelarna trivs och beter sig sportsligt.

Sedan är ju inte inspelning av voice-chat den enda lösningen på detta, eller kanske ens den bästa lösningen, men det är nog ingen som vet vad som funkar riktigt än. Personligen tror jag mer på att försöka hitta system där man tvingar spelare att i alla fall vara minimalt sociala för att kunna spela ihop.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Eeeh, inte alls så som du tror 🤔

Ett kollektivt konsekvenssystem som uppmuntrar samarbete och problemlösning, ja, men inte bestraffning
Mer en blandning av ”gör om, gör rätt” (på kortare tid ) och lite ”adapt and overcome”.

Var fasiken har du gjort din militärtjänst? 🤔

Syfta mer på Kina, Ryssland, USA någon bestraffningen måste dom få om dom inte lyder order.

Skrivet av BM-Mods:

Ja fast nu talar vi om spel och inte militären, eller har du halkat in på något annat?

Som jag har skrivit innan, så ser jag det som samma sak.

Skrivet av Söderbäck:

Var har du gjort militärtjänst egentligen ?
Att bete sig illa och vara otrevlig i sociala sammanhang var knappast något som lärdes ut när jag gjorde militärtjänst på AMF4 iaf.

Sedan är det ganska stor skillnad på att vara i militären och att spela datorspel - right?

Jag tror du får vara lite ödmjuk här.
Om du spelar med vänner du valt så får ni ha era kommunikationsregler som ni själva tycker är lämpliga. Nivån är upp till er.
Sätts man ihop med andra personer så får man emellertid ha någon form av grundrespekt för andra. Bete sig hövligt. Precis samma regler som i matbutiken, i skolan, på jobbet och liknande.
Ha i åtanke att om du matchas ihop med andra så har du valt dem lika lite som de har valt dig. Är du sur över att alla inte är på samma nivå eller har identiska ambitioner med dig så är det matchmakingen du bör klaga på snarare än andra människor som valts fram av matchmakingen.

Hur man än vänder och vrider på det så är det rimligt att inte sikta på att vara en rövhatt mot andra. Det gäller inte vissa situationer utan det gäller alla situationer.

Som jag skriv ovanför så syfta jag mer USA, Ryssland, Kina, Sverige är ett mesigt land som inte tar något på allvar.

För mig så är det samma sak, jag tar alla krigs spel på allvar och då menar jag allvar.

Jag använder inte någon grundrespekt/nod i spel, jag bryr mig inte om någon som är i mitt lag så länge dom gör ett bra jobb så kanske jag visa lite respekt mot dom.

För om dom inte klara av spela så kanske dom borde gå över till ett annat spel som the sims

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Precis som brottslighet generellt, så är konsekvenserna av många brott alldeles för veka, och absolut inte avskräckande nog. Detsamma gäller online, och framför allt om man kan vara anonym. På sikt tror jag vi kommer behöva legitimera oss online, oavsett om det är på forumet här eller i kommentarfältet på blaskan.

En stor del användare skulle då helt sonika sluta använda tjänster som kräver att man legitimerar sig för att använda dom.

Finns ett helt drös med orsaker till att man inte vill identifiera sig som person när man skriver om något online.

Doxing och andra harrasments en redan där skäl nog att aldrig propagera för en sådan värld.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lonewolfshade:

En stor del användare skulle då helt sonika sluta använda tjänster som kräver att man legitimerar sig för att använda dom.

Finns ett helt drös med orsaker till att man inte vill identifiera sig som person när man skriver om något online.

Doxing och andra harrasments en redan där skäl nog att aldrig propagera för en sådan värld.

Det finns också en hel del som skulle se det som positivt att man skulle behöva legitimera sig med t.ex. BankID för att bli "verifierad" i ett spel och slippa fuskare. För att det ska kunna gå att dela ut kännbara straff och avstängningar.

Personligen slipper jag helst det, just på grund av integritetsaspekterna, men jag kan absolut se fördelarna.

Det kanske till och med går att bygga på ett sätt som inte totalt förstör den personliga identiteten. Tänk ett system där man legitimerar sig mot BankID mot en bertodd part, som i sin tur ger dig en unik pseudonym för en viss specifik tjänst, men som kan garantera att man inte kan byta pseudonym för att kringgå en avstängning, och det helt utan att behöva röja ens riktiga personuppgifter till tjänsten i frågan. Och där dessa pseudonymer inte går att korrelera mellan olika tjänster. Alltså att tjänst A och tjänst B inte kan snacka ihop sig och veta om du är samma person. Helst utan att denna centrala betrodda tjänst, som spindeln i nätet, vet vad alla dina pseudonymer är.

Det kanske går att lösa med några kryptografiskt på något sätt, jag alternativt någon smartare skulle behöva fundera på det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superegg:

Som jag skriv ovanför så syfta jag mer USA, Ryssland, Kina, Sverige är ett mesigt land som inte tar något på allvar.

För mig så är det samma sak, jag tar alla krigs spel på allvar och då menar jag allvar.

Jag använder inte någon grundrespekt/nod i spel, jag bryr mig inte om någon som är i mitt lag så länge dom gör ett bra jobb så kanske jag visa lite respekt mot dom.

För om dom inte klara av spela så kanske dom borde gå över till ett annat spel som the sims

Det är helt OK att ta sitt datorspelande på allvar. En del vill verkligen satsa där.

Det är emellertid inte samma sak som att man behöver vara ett svin online.
Det är inte socialt accepterat att bete sig illa när man går och handlar oavsett hur seriöst man tar sin matlagning.
Det är inte OK att bete sig illa mot andra när man bygger lego även om man tar sitt legobyggande seriöst.
Det är inte OK att bete sig som en rövhatt på jobbet även om man tar jobbet seriöst. Samma sak gäller i skolan.

Här är det alltså av vikt att förstå att ta en hobby (eller jobb) seriöst aldrig rättfärdigar att bete sig svinigt.

Det gäller överallt.
I alla sammanhang. Utan undantag. Var inte en rövhatt helt enkelt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det finns också en hel del som skulle se det som positivt att man skulle behöva legitimera sig med t.ex. BankID för att bli "verifierad" i ett spel och slippa fuskare. För att det ska kunna gå att dela ut kännbara straff och avstängningar.

Personligen slipper jag helst det, just på grund av integritetsaspekterna, men jag kan absolut se fördelarna.

Det kanske till och med går att bygga på ett sätt som inte totalt förstör den personliga identiteten. Tänk ett system där man legitimerar sig mot BankID mot en bertodd part, som i sin tur ger dig en unik pseudonym för en viss specifik tjänst, men som kan garantera att man inte kan byta pseudonym för att kringgå en avstängning, och det helt utan att behöva röja ens riktiga personuppgifter till tjänsten i frågan. Och där dessa pseudonymer inte går att korrelera mellan olika tjänster. Alltså att tjänst A och tjänst B inte kan snacka ihop sig och veta om du är samma person. Helst utan att denna centrala betrodda tjänst, som spindeln i nätet, vet vad alla dina pseudonymer är.

Det kanske går att lösa med några kryptografiskt på något sätt, jag alternativt någon smartare skulle behöva fundera på det.

Kännbara straff och avstängningar.....

Blir du avstängd från ett spel jag spelar kan du tidigast komma tillbaka 2035. Inga som helst problem att göra det utan ett IRL namn. Har heller aldrig varit det sedan konton ens började bli en sak i spel.

Känns lite som dom som tror att en MAC avstängning är ett svårt hinder för någon som helst normal datoranvändare att komma runt.

Real name fads leder också till rent idiotiska händelser som när ett dussin mmo jag spelade, tyckte det var en bra ide att prompt visa den mailadressen användarna valt för att skapa sina konton direkt ovanför karaktärernas huvuden.

Att dom mailadressena skulle vara fullständigt oanvändbara efter det var det tydligen ingen som tänkte på.

Folk bettedde sig som skit på BBS boards också och det hanterades likadant som det görs på diverse forum idag av regler och mods.

Användandet av tex BankID skulle bara agera en högre entrybar inget annat svin kommer förbli svin även om deras riktiga namn skulle visas upp.

I slutändan är det ändå konsekvenser från andra omkring dom som är det enda som kan resultera i någon ordentligt effekt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lonewolfshade:

Kännbara straff och avstängningar.....

Blir du avstängd från ett spel jag spelar kan du tidigast komma tillbaka 2035. Inga som helst problem att göra det utan ett IRL namn. Har heller aldrig varit det sedan konton ens började bli en sak i spel.

Det beror ju helt på hur svårt det är att skapa ett nytt konto.

Måste du köpa ett nytt exemplar av spelet? (I praktiken blir då en avstängning som en slags böter.) Eller är det Free to Play och du bara kan skapa ett nytt konto?

Det är lite det som är problemet för många spel, det är bara öppna nytt konto om man blir avstängd.

Skrivet av lonewolfshade:

Känns lite som dom som tror att en MAC avstängning är ett svårt hinder för någon som helst normal datoranvändare att komma runt.

Real name fads leder också till rent idiotiska händelser som när ett dussin mmo jag spelade, tyckte det var en bra ide att prompt visa den mailadressen användarna valt för att skapa sina konton direkt ovanför karaktärernas huvuden.

Att dom mailadressena skulle vara fullständigt oanvändbara efter det var det tydligen ingen som tänkte på.

Jo, jag håller med. Att visa folks riktiga namn får ju inte folk att bete sig vettigt. Om något så har Facebook totalt tagit död på den myten.

Det är ju inte riktigt det som jag skrev dock. Medspelarna ska inte veta vem du är, och helst inte spelleverantören heller, den ska bara få veta "den här personen har varit här förr" eller inte.

Skrivet av lonewolfshade:

Folk bettedde sig som skit på BBS boards också och det hanterades likadant som det görs på diverse forum idag av regler och mods.

Användandet av tex BankID skulle bara agera en högre entrybar inget annat svin kommer förbli svin även om deras riktiga namn skulle visas upp.

I slutändan är det ändå konsekvenser från andra omkring dom som är det enda som kan resultera i någon ordentligt effekt.

Ja, det skulle absolut bli en högre entry bar. Det är mycket svårare att fixa en fejkad identitet hos myndigheter med personnummer etc som man kan få ett BankID för, än att bara skapa ett nytt konto och en ny mailadress i valfritt F2P-spel. Och att faktiskt göra det skulle bli ett riktigt brott, inte bara att vara en rövhatt på nätet liksom.

Bara för att en lösning inte är helt vattentät gör inte den värdelös.

Permalänk
Medlem

Jag har inte sett en tråd här på sweclockers där folk visar exakt vilka vidriga rövhattar dom är sedan forumsdelen Övriga ämnen rensades och fick nödvändiga nya regler.

Besviken på att det är så tyst från sweclockers redaktion faktiskt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det kanske är lätt för dig att skriva sånt här, men när man är i ett krig så tänker man inte så.

Du är inte i ett krig. Du spelar ett datorspel.

Citat:

Sånt här skämtar jag aldrig om, jag är beroende av siffror så vare gång någon lyckas döda mig så slå jag mig själv eller om någon annan lyckas komma första plast. Och då menar jag djup beroende av siffror och kan göra vad som helst, och jag saknar gränser.

Har du funderat på att prata med någon om det här? Det låter inte precis som du mår bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Angående intäkter: Om ett företag vill att folk ska spela spel, så behöver de städa upp bland folk. En pragmatisk lösning för att bibehålla intäkterna kan vara att toxiska rövhattar får spela i sina egna lobbys med andra toxiska rövhattar, och vettigt folk får spela med varandra. Men då behöver man ju något sätt att kategorisera spelarna i fråga, eller hur? De lär inte själva välja "jag är en toxisk rövhatt". Så något slags anmälningssystem måste det bli.

Lysande.

Vill minnas att något spelföretag gjorde det med de som åkte fast för fusk, de blev endast matchade med andra fuskare.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har inte sett en tråd här på sweclockers där folk visar exakt vilka vidriga rövhattar dom är sedan forumsdelen Övriga ämnen rensades och fick nödvändiga nya regler.

Besviken på att det är så tyst från sweclockers redaktion faktiskt.

Hej.

Jag har varit fast i annat efter en sväng av aktivitet i tråden. Ingen ursäkt men SweClockers är ju mer än en enskild tråd.

Men i alla fall:

Vi tittar absolut på hur vi bör skruva på saker för att förbättra gemenskapen här.

Jag tycker personligen att det är ett antal uttalanden här som är långt bortom rimlighetens gränser.

Så jag ber om lite tålamod i frågan så att vi kan prata med varandra internt, mellan moderatorer och anställda osv.

Om vi gör förändringar så vill jag att vi gör det med någon slags uttalad plan, samspelt och med uppföljning. Inte att vi ad hoc och individuellt kastar oss över det. Regelrätta övertramp mot befintliga regler ska vi såklart hantera. Är definitionsfrågorna för luddiga i de befintliga reglerna får vi diskutera det också förstås.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hej.

Jag har varit fast i annat efter en sväng av aktivitet i tråden. Ingen ursäkt men SweClockers är ju mer än en enskild tråd.

Men i alla fall:

Vi tittar absolut på hur vi bör skruva på saker för att förbättra gemenskapen här.

Jag tycker personligen att det är ett antal uttalanden här som är långt bortom rimlighetens gränser.

Så jag ber om lite tålamod i frågan så att vi kan prata med varandra internt, mellan moderatorer och anställda osv.

Om vi gör förändringar så vill jag att vi gör det med någon slags uttalad plan, samspelt och med uppföljning. Inte att vi ad hoc och individuellt kastar oss över det. Regelrätta övertramp mot befintliga regler ska vi såklart hantera. Är definitionsfrågorna för luddiga i de befintliga reglerna får vi diskutera det också förstås.

Hej.
Jadå, tålamod finns det gott om nu när jag vet att det pågår något från er sida och att ni tittar till denna tråden
En uttalad plan är precis vad som behövs. Jättebra 👍
Får jag föreslå en fredagspanel i ämnet? Kanske inte just denna fredagen då, men i en snar framtid.
Det är ett ämne som berör oss alla så.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Eller så kan ju folk sluta bete sig som femåringar och säga massa dumma saker på internet?

Förvisso. Men jag tycker då att det skall vara upp till var och en vad man vill säga. Tycker folk det man säger är dumt så kan de ju framföra sitt ogillande på samma sätt, istället för att man ska hålla på och förbjuda vad som får och inte får sägas.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever