Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paul50:

Googla finns lite olika sett i olika affärer. Jag föreslår att bygga något själv. Jag fick hem min Electrolux EXP26U338CW ChillFlex Pro Portabel i går. Ska bygga så jag använder ett litet sidofönster.

Tänker mig nåt i stil med detta: https://www.clasohlson.com/se/Fönsterkit-till-AC,-Woods-...
Fönstret verkar vara 420 cm i omkrets.

EDIT: Funkar detta till vanliga fönster tro? Fönstret är ju över 400 cm i omkrets så går inte med den lilla...
https://www.webhallen.com/se/product/321351-Arctus-Airlock-10...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Tänker mig nåt i stil med detta: https://www.clasohlson.com/se/Fönsterkit-till-AC,-Woods-...
Fönstret verkar vara 420 cm i omkrets.

EDIT: Funkar detta till vanliga fönster tro? Fönstret är ju över 400 cm i omkrets så går inte med den lilla...
https://www.webhallen.com/se/product/321351-Arctus-Airlock-10...

Jo det funkar. Men för mig som har rökare bredvid mig plus massa trafik (Bor mitt i stan)
Så jag ska bygga igen det riktigt med isolering ,plus att där inte dras in någon luft (Vi har fläktsystem i vårt hus med bra sug)
Sen då ha det så bara ett genomgående rör. Det är många som bygger lite själv. Tycker det är dyra saker dessa kit.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paul50:

Jo det funkar. Men för mig som har rökare bredvid mig plus massa trafik (Bor mitt i stan)
Så jag ska bygga igen det riktigt med isolering ,plus att där inte dras in någon luft (Vi har fläktsystem i vårt hus med bra sug)
Sen då ha det så bara ett genomgående rör. Det är många som bygger lite själv. Tycker det är dyra saker dessa kit.

Rökfri fastighet och inte så mycket trafik ändå...tror vi klarar oss...och är inte händig nånstans... Nåväl, hittade en för 500 cm fönster på amazon!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Rökfri fastighet och inte så mycket trafik ändå...tror vi klarar oss...och är inte händig nånstans... Nåväl, hittade en för 500 cm fönster på amazon!

Gött

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem

Är det något speciellt man ska tänka på om man ska köpa en plywoodskiva till fönstret? Förutom måtten då.. skikt? ska den vara behandlad på något sätt? Har tänkt att måla den, och den är inte skyddad av någon balkong eller liknande så det kommer kunna regna på den.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

Är det något speciellt man ska tänka på om man ska köpa en plywoodskiva till fönstret? Förutom måtten då.. skikt? ska den vara behandlad på något sätt? Har tänkt att måla den, och den är inte skyddad av någon balkong eller liknande så det kommer kunna regna på den.

Kanske limma fast en sån här, t.ex med spraylim. https://www.funidelia.se/duk-rektangular-silverfargad-basic-christmas-99197.html?gclid=CjwKCAjw9r-DBhBxEiwA9qYUpdghmryk95RDjxzUT2HMwqqAprS-Fnzoc7iMq9MdR2PzF_cgV14YExoC0n0QAvD_BwE

Permalänk
Avstängd

AC Bygg

Ja då var man färdig. Blev skit bra. Eftersom jag börja få varmt i min lägenhet redan i februari när solen står på. Så har jag nu byggt en året runt lösning. Sen har jag då riktigt tätt så jag sliper luft som tränger in. Har problem med grannar som röker.
Sen då slippa all ljud som kommer från gatan och sidovägar med massa bilar min i stan.
Så jag visar er detta så ni kanske får lite idéer. Material kostnad 550 kr.
Så kom nu sommar. Jag är redo.........

https://1drv.ms/u/s!An0FBzVUuO-qlnCn8nBy7j_Kriyu?e=B8Xqx7

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem

Ahh sorry men orkar inte gå igenom 75 sidor för en liten fråga...

Är det ens lönt att skaffa en "Portabel AC" man fyller med vatten? Typ som denna? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5312956
Tristar AT-5464 Tar ju dessutom bara 60w.

Eller kyler en fläkt från Jula lika lite?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Ahh sorry men orkar inte gå igenom 75 sidor för en liten fråga...

Är det ens lönt att skaffa en "Portabel AC" man fyller med vatten? Typ som denna? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5312956
Tristar AT-5464 Tar ju dessutom bara 60w.

Eller kyler en fläkt från Jula lika lite?

Kort och gott: Nej, det är inte värt det.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brekker:

Kort och gott: Nej, det är inte värt det.

Och om man vill ha ett utförligare svar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon42512:

Och om man vill ha ett utförligare svar?

Då finns det 75 sidor av tråd på ämnet

Äe men det beror väl på vad man vill veta mer av. Mycket har ju behandlats i tråden redan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Och om man vill ha ett utförligare svar?

Skrivet av Söderbäck:

Då finns det 75 sidor av tråd på ämnet

Äe men det beror väl på vad man vill veta mer av. Mycket har ju behandlats i tråden redan.

Finns bara några sidor bak, var inte länge sen nån frågade.

Men du ökar bara luftfuktighet och kyler inte rummet. Du kyler luften som går mot dig men blir inte bättre än en stor golvfläkt.

Så, köp en stor golvfläkt eller en ac för 3-4000+kr. Vill du ha en rimlig så minimum 9000 BTU.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Tror ni folk kommer "scalpa" fläktar och AC i sommar?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Tror ni folk kommer "scalpa" fläktar och AC i sommar?

Jag köpte min AC vid månadsskiftet juni/juli förra året, till "scalperpris" av butik (gav 6k, den brukar ligga på 4,5-5k annars). Jag var bara glad att jag fick tag i en så pass sent! Detta året ska jag dock också få fönstermarkiser installerade. AC hjälpte, men tror det kommer göra mycket att stoppa strålarna från att nå insidan av rummet

Permalänk
Medlem

Finns ju numera smidiga såna här som kan vara bra om man inte vill trixa själva

https://www.maxgaming.se/sv/tillbehor-smarta-hem/fonstertatni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Jag köpte min AC vid månadsskiftet juni/juli förra året, till "scalperpris" av butik (gav 6k, den brukar ligga på 4,5-5k annars). Jag var bara glad att jag fick tag i en så pass sent! Detta året ska jag dock också få fönstermarkiser installerade. AC hjälpte, men tror det kommer göra mycket att stoppa strålarna från att nå insidan av rummet

Ja.. Jag kommer dö i sommar, det är säkert. Ett enormt fönster mot solsidan, ingen ac, och litet rum.
Köpt en dörrhasp så jag kan ha dörren lite på glänt iallafall..

Eftersom att jag inte planerar att bo längre tid(max 2år) här så känns det inte värt att investera i något dyrt och stort som AC.. Men ändå funderat på att hitta något och ev. sälja längre fram. Tror dock inte sommaren blir såååå varm i år.. Men det är nog bara önske tänkande.

Kan starkt rekommendera "bil-snö-skydd" eller sådant och täcka fönster med på solsidan. Med stor risk att grannar klagar, men det är väldigt effektivt.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Ja.. Jag kommer dö i sommar, det är säkert. Ett enormt fönster mot solsidan, ingen ac, och litet rum.
Köpt en dörrhasp så jag kan ha dörren lite på glänt iallafall..

Eftersom att jag inte planerar att bo längre tid(max 2år) här så känns det inte värt att investera i något dyrt och stort som AC.. Men ändå funderat på att hitta något och ev. sälja längre fram. Tror dock inte sommaren blir såååå varm i år.. Men det är nog bara önske tänkande.

Kan starkt rekommendera "bil-snö-skydd" eller sådant och täcka fönster med på solsidan. Med stor risk att grannar klagar, men det är väldigt effektivt.

Tänker du på in- eller utsidan? Sitter det på insidan är det risk att glaset hettas upp så mycket att det kan spricka (pga tidigare mikrorepor). Har svårt att tänka mig hur det ska sitta fast ordentligt på utsidan, men går kanske att lösa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Tror ni folk kommer "scalpa" fläktar och AC i sommar?

Handlarna höjer alltid priserna till sen vår och sommar. Som billigast när vintern börjar komma.

Skrivet av frean754:

Finns ju numera smidiga såna här som kan vara bra om man inte vill trixa själva

https://www.maxgaming.se/sv/tillbehor-smarta-hem/fonstertatni...

Funnits hela tiden men kul att det går att köpa från lite mer kända svenska butiker. Borde hjälpa med tillgången.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Klippte en Sandstrøm SAC10C19E för lite över tretusen med personalrabatt.

Ska testköra den i i dagarna trots skitväder bara för att se ljudnivå och så man är nöjd innan öppet köp går ut.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av candyraver:

Ahh sorry men orkar inte gå igenom 75 sidor för en liten fråga...

Är det ens lönt att skaffa en "Portabel AC" man fyller med vatten? Typ som denna? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5312956
Tristar AT-5464 Tar ju dessutom bara 60w.

Eller kyler en fläkt från Jula lika lite?

Du får springa och fylla på vatten stup i kvarten. Sen använde jag is klossar med vatten som är då frysta under natten i frysen.
Men samma här. massa jobb. Men man kände bra kyla.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Du får springa och fylla på vatten stup i kvarten. Sen använde jag is klossar med vatten som är då frysta under natten i frysen.
Men samma här. massa jobb. Men man kände bra kyla.

Sådana där blåa man har i kylväskor?
Har aldrig haft sådan variant, skaffade en Honeywell AC cirka 2002-2003. 12.000BTU. Tog hål i väggen satte dit en ventil för varmluften. Kylde väldigt bra. Riktad mot Athlonburk med GF3-500Ti.

Två nackdelar: Aggregatet lät som en helvetesmaskin i sovrummet. Tänk allierat bombanfall över Berlin 1944. Andra nackdelen var att man fick tömma aggregatet på kondensvatten. Tioliters-spann i aggregatet fick tömmas var femte timme cirka.

Körde detta två-tre somrar innan jag satte in luftvärmepumpar i huset. Mitsubishi första åren, Panasonic sedan 2020.
6kWh kyleffekt, huset blir som ett fryshus även om det är 30+ ute. Bonus är att man kan överklocka burkarna redigt bra, har därför aldrig brytt mig skaffa AIO.. Luftvärmepumparna går nästan ohörbart tyst. (20dB). Väggklockan tickar högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Tänker du på in- eller utsidan? Sitter det på insidan är det risk att glaset hettas upp så mycket att det kan spricka (pga tidigare mikrorepor). Har svårt att tänka mig hur det ska sitta fast ordentligt på utsidan, men går kanske att lösa..

Har haft det året runt så i 2 år iallafall utan problem, hade det bakom en gardin/persienn efter jag fick klagomål av hyresvärden.
Tänkte på insidan Hade fäst det med gummisnoddarna på gardinstänger och i fönsterramen.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Ja.. Jag kommer dö i sommar, det är säkert. Ett enormt fönster mot solsidan, ingen ac, och litet rum.
Köpt en dörrhasp så jag kan ha dörren lite på glänt iallafall..

Eftersom att jag inte planerar att bo längre tid(max 2år) här så känns det inte värt att investera i något dyrt och stort som AC.. Men ändå funderat på att hitta något och ev. sälja längre fram. Tror dock inte sommaren blir såååå varm i år.. Men det är nog bara önske tänkande.

Kan starkt rekommendera "bil-snö-skydd" eller sådant och täcka fönster med på solsidan. Med stor risk att grannar klagar, men det är väldigt effektivt.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilinterior/solskydd/solfilm-...

Problem solved

Har ett dubbelfönster mot solsidan som släppte in mängder med värme innan jag fick idén att testa solfilm, med film på fönstren blev det svalare i rummet och sen när det monterades riktig luftvärmepump så sparar man el (pengar!) genom att den inte behöver jobba lika hårt.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Du får springa och fylla på vatten stup i kvarten. Sen använde jag is klossar med vatten som är då frysta under natten i frysen.
Men samma här. massa jobb. Men man kände bra kyla.

Usch låter ju jobbig... Sen mecka med kondensen också?

Typiskt I-landsproblem, jag måste möblera om en hel del om jag ska skaffa en "riktigt AC med rör till fönster" och ja, hålla på att mecka med tätning och sånt med. Nu kanske jag inte klagar men jag lär ångra det jag precis skrivit lagom till Juli när jag sitter där med min Jula-200kr-fläkt i 28 grader..."

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Usch låter ju jobbig... Sen mecka med kondensen också?

Typiskt I-landsproblem, jag måste möblera om en hel del om jag ska skaffa en "riktigt AC med rör till fönster" och ja, hålla på att mecka med tätning och sånt med. Nu kanske jag inte klagar men jag lär ångra det jag precis skrivit lagom till Juli när jag sitter där med min Jula-200kr-fläkt i 28 grader..."

En ac ligger definitivt på första plats över bästa köp sista 2 åren.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

En ac ligger definitivt på första plats över bästa köp sista 2 åren.

Låter dom mycket?
Känns det på elräkningen eller det är värt de?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Låter dom mycket?
Känns det på elräkningen eller det är värt de?

Olika modeller låter olika mycket.
Dem flesta ligger på 50-65dB beroende på mode.
Ca 1kwh så beroende på ditt elpris? 1 krona timmen typ.
Bästa köpet jag gjort för hemmet sen jag flyttade hemifrån.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Låter dom mycket?
Känns det på elräkningen eller det är värt de?

Ljudnivån varierar mycket mellan modeller men ingen är ens i närheten av att vara tyst så en viss ljudnivå får du räkna med. För min del när jag skaffade så var ljudnivån ett pris värt betala för att alls kunna sova. Värmen var mycket värre.

Det märks definitivt på elräkningen men för min del var det inget snack om att det var värt det. Är dock tacksam att jag idag bor där jag inte längre behöver någon AC alls.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Låter dom mycket?
Känns det på elräkningen eller det är värt de?

Ja alla låter till viss del, sen finns det säkert gissa som låter mindre. Men alla låter mer eller mindre.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Gör solfilm på dubbla fönster på solsidan i en lägenhet nytta trots att byggnaden är i tegel?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |