Permalänk
Medlem

Köpa eget modem för internet

Hej!

Jag håller på att skaffa internet till en bostad och den lägenheten har bara internet via tv uttaget. Jag kan en hel del om routrar men kan inte ett skit om modem.

Detta är vad dom erbjuder mig att köpa med internetbeställningen: DNA F-3890V3 FIBER PLUS MODEM
https://www.power.fi/puhelimet-ja-kamerat/puhelimet/dna-f-389...

Saken är den att jag tycker det är ett absurt pris att lägga 1500-1700kr på ett modem/router. Så jag undrar helt enkelt om det finns ett modem jag kan köpa som kringgår den höga summan eller är det så mycket modem normalt kostar?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Christley:

Hej!

Jag håller på att skaffa internet till en bostad och den lägenheten har bara internet via tv uttaget. Jag kan en hel del om routrar men kan inte ett skit om modem.

Detta är vad dom erbjuder mig att köpa med internetbeställningen: DNA F-3890V3 FIBER PLUS MODEM
https://www.power.fi/puhelimet-ja-kamerat/puhelimet/dna-f-389...

Saken är den att jag tycker det är ett absurt pris att lägga 1500-1700kr på ett modem/router. Så jag undrar helt enkelt om det finns ett modem jag kan köpa som kringgår den höga summan eller är det så mycket modem normalt kostar?

Det du länkar har Docsis 3.1 så det är väl det du tekniskt behöver och det går att hitta andra modeller med stöd för det och det finns ju ev en begmarknad också men mycket är gamla Comhem gateways och de brukar ha "Comhem mjukvara"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det du länkar har Docsis 3.1 så det är väl det du tekniskt behöver och det går att hitta andra modeller med stöd för det och det finns ju ev en begmarknad också men mycket är gamla Comhem gateways och de brukar ha "Comhem mjukvara"

Har noll koll på vad Docsis 3.1 är. Antar att det är mjukvara för att decoda signalen?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Kolla blocket efter något beggat, folk kastar ju sånt där annars.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Christley:

Har noll koll på vad Docsis 3.1 är. Antar att det är mjukvara för att decoda signalen?

Det är den modemstandard som lär användas av din internetleverantör eftersom det var det som stöddes av den modell du blivit anvisad.
Docsis är tekniken som används av kabeltv modem, likt att adsl och vdsl används för telefonlinjemodem.
Den enda större operatör som använt Docsisteknik i Sverige är Comhem men i finland är det kanske annorlunda förutsättningar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/DOCSIS

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Säker på att inget fiber finns installerat? Testa slå upp din adress på https://www.bredbandsval.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Säker på att inget fiber finns installerat? Testa slå upp din adress på https://www.bredbandsval.se.

Finns inget fiber tyvärr. Och det är en finsk adress så den lär inte synas där heller

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Vad är det för leverantör som inte "bjuder" på hårdvaran?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av reverend benny:

Kolla blocket efter något beggat, folk kastar ju sånt där annars.

Kan vara lurigt då det mesta som finns på begmarknaden i Sverige är gamla Comhem enheter, vet inte om de är omöjliga att använda men de brukar köra Comhem mjukvara och ha deras konfigurationer och det är inte jättelätt att byta till en generisk mjukvara i dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På ett sätt är det kanske bäst att köra det som leverantören säljer med, lättare att få support.
Sen vet jag inte om det ett så högt pris för modem/router. En vettig router från en seriös leverantör kostar ju ungefär dom pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Vad är det för leverantör som inte "bjuder" på hårdvaran?

Välkommen till finland

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Hej!

Jag håller på att skaffa internet till en bostad och den lägenheten har bara internet via tv uttaget. Jag kan en hel del om routrar men kan inte ett skit om modem.

Detta är vad dom erbjuder mig att köpa med internetbeställningen: DNA F-3890V3 FIBER PLUS MODEM
https://www.power.fi/puhelimet-ja-kamerat/puhelimet/dna-f-389...

Saken är den att jag tycker det är ett absurt pris att lägga 1500-1700kr på ett modem/router. Så jag undrar helt enkelt om det finns ett modem jag kan köpa som kringgår den höga summan eller är det så mycket modem normalt kostar?

Du länkar till en "radioaffär" som man skulle ha sagt förr i tiden. Dvs. "Power". Motsvarande liknande Elgiganten. Om nu inte modemet är "operatörslåst" till din påtänkta operatör, så borde du kunna köpa vilket modem som helst som uppfyller specifikationerna. Kolla på amazon.de om de har något passande.

(Jag har köpt en hel del nätverksgrejor därifrån till mycket bättre pris än de svenska, antar att det är samma juttu i Finland)
Förr, när jag hade ADSL2+ från Telia, köpte jag ett eget modem för 299 spänn för att slippa modemavgiften från telia som var 29 kronor/mån. Gick jättebra att använda. Gick med "vinst" efter 10 mån.

Lite eftertanke: Modemet du länkar är ju också en router och trådlös AP. Kanske därför den är dyr. Sådana brukar vara kassa både på routing och som AP. Bättre att köpa ett dedikerat modem som bara är ett modem. Antagligen mycket billigare också. (Jämför mitt ADSL2+ modem som bara kostade 299, det var bara ett modem).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Du länkar till en "radioaffär" som man skulle ha sagt förr i tiden. Dvs. "Power". Motsvarande liknande Elgiganten. Om nu inte modemet är "operatörslåst" till din påtänkta operatör, så borde du kunna köpa vilket modem som helst som uppfyller specifikationerna. Kolla på amazon.de om de har något passande.

(Jag har köpt en hel del nätverksgrejor därifrån till mycket bättre pris än de svenska, antar att det är samma juttu i Finland)
Förr, när jag hade ADSL2+ från Telia, köpte jag ett eget modem för 299 spänn för att slippa modemavgiften från telia som var 29 kronor/mån. Gick jättebra att använda. Gick med "vinst" efter 10 mån.

Lite eftertanke: Modemet du länkar är ju också en router och trådlös AP. Kanske därför den är dyr. Sådana brukar vara kassa både på routing och som AP. Bättre att köpa ett dedikerat modem som bara är ett modem. Antagligen mycket billigare också. (Jämför mitt ADSL2+ modem som bara kostade 299, det var bara ett modem).

Håller helt med om den eftertanken. Vilket är lite därför jag kollar på om jag kan hitta något, men kan verkligen ingenting om modem. Så vet inte ens vad jag letar efter så kan inte riktigt kolla på amazon.

Jag tror inte modemet är operatörslåst. Det lät inte som så när jag kontaktade deras support och deras hemsida säger att man kan ha eget modem också.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Christley:

Håller helt med om den eftertanken. Vilket är lite därför jag kollar på om jag kan hitta något, men kan verkligen ingenting om modem. Så vet inte ens vad jag letar efter så kan inte riktigt kolla på amazon.

Jag tror inte modemet är operatörslåst. Det lät inte som så när jag kontaktade deras support och deras hemsida säger att man kan ha eget modem också.

Du verkar leta efter ett modem som ska stödja Docsis 3.1 eftersom det var det du hänvisades till.

Hittade ett på Amazon, 2000 kr
https://www.amazon.se/AVM-20002910-Kabelmodem-DOCSIS-3-1-Giga...
Fanns ett annat men det hade inte redovisat stöd för Docsis 3.1

Handlar du på "com" (import) finns inget under $150 ( fel av mig, den här stödjer bara Docsis 3.0)
https://www.amazon.com/NETGEAR-Nighthawk-C7000-Compatible-Pro...

Denna har Docsis 3.1 och kostar $ 150
https://www.amazon.com/ARRIS-SURFboard-Approved-SB8200-Frustr...

men du har denna för $370
https://www.amazon.com/NETGEAR-Nighthawk-Cable-Modem-Router/d...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det billigaste är att köpa ett begagnat Comhem modem.
En WI-FI HUB C2 kan man få för 200 kr på blocket. Den skall klara av Docsis 3.1 om jag har förstått rätt.
Om detta sedan fungerar men en annan operatör kan jag inte säga.
Kanske finns det något forum i Finland som kan svara på detta.
https://www.tele2.se/kundservice/drift-och-felsok/tele2-wifi-...

Koax modem/router är inget man köper i Sverige, så det finns i stort sätt bara de från Comhem/Tele2.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan vara lurigt då det mesta som finns på begmarknaden i Sverige är gamla Comhem enheter, vet inte om de är omöjliga att använda men de brukar köra Comhem mjukvara och ha deras konfigurationer och det är inte jättelätt att byta till en generisk mjukvara i dem.

Sant, det kanske är dumt att chansa.
Men man borde ju kunna höra med leverantören vilka alternativ som finns.