Direktöversättning "Benchmarking"...

Permalänk
Avstängd

Direktöversättning "Benchmarking"...

Skriver en annons på blocket och tanken slog mig att annonserar jag här så skriver jag att jag har "bänkat" elller nåt i stil med: Kortet har genomgått Benchmarking i Unigine etc..

Men när en talar med personer som inte kan antas är lika insatta kan en använda ordet benchmark(-ing)/Bänkat och de flesta som shoppar efter komponenter en bänkar förstår vad man talar om?

I annat fall vad är en bra översättning?

Jag har redan publicerat annonsen men gör alltid det och redigerar ner i efterhand för att korta ner och skriva så koncist & lättförståeligt som möjligt vilket jag gör nu

Permalänk
Avstängd

Det beror på syftet lite, jag antar att du menar att du har pressat komponenterna med dessa tester, inte att det handlar om att jämföra med annan hårdvara, och i så fall är väl översättningen 'stresstestat'.

Permalänk
Medlem

Prestandatest

Permalänk
Medlem

Bänktest finns väl. Slang: bänka? Prestandatest annars imo.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Prestanda testat?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror på syftet lite, jag antar att du menar att du har pressat komponenterna med dessa tester, inte att det handlar om att jämföra med annan hårdvara, och i så fall är väl översättningen 'stresstestat'.

Stresstest är ju mer se vad som krävs innan det går sönder eller om det klarar något, prestandatest känns mer korrekt då man testar vilken prestanda något har dvs hur den presterar.

Man stresstestar för att se om överklockningen är stabil, man prestandatestar för att se resultatet av överklockningen. Det är iaf så jag skulle uttrycka det.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Benchmarking översätts väl närmst till prestandatestning, det verkar dock inte vara vad du gjort så då håller jag med snajk om att det är stresstestat som avses. Oavsett språk tycker jag benchmarking är fel ord att använda i ditt sammanhang.

Permalänk
Medlem

Benchmarking är ett vedertaget ord som finns i SAOL, där dock riktmärkning eller prestandajämförelse rekommenderas.

https://svenska.se/saol/?id=0217440&pz=5

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR200 CPU: AMD Ryzen 9 5950X CPU-Kylare: NZXT Kraken X63 w. 2x Noctua NF-A14 Moderkort: ASUS Crosshair VIII Impact RAM:G.Skill 32Gb DDR4 3600MHz @14.14.14.36 1.45V GPU: ASUS ROG STRIX RTX 3090 OC SSD: 2x WD Black 850 SN850 1TB PSU: Corsair SF750 750W Platinum

Permalänk
Medlem

Prestandatestning funkar utmärkt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Bänktest finns väl. Slang: bänka? Prestandatest annars imo.

Det används när det kommer till bilar, att bilen har bänktestat och ger 450 hk...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TompiQ:

Benchmarking är ett vedertaget ord som finns i SAOL, där dock riktmärkning eller prestandajämförelse rekommenderas.

https://svenska.se/saol/?id=0217440&pz=5

Haha jag brukar normalt kolla SAOL men var inne i forum så tack!

Permalänk
Inaktiv

De benchmarking-konsulter jag jobbat med brukade faktiskt säga "bänkmärkning". Fast det var i inofficiella sammanhang.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

Stresstest är ju mer se vad som krävs innan det går sönder eller om det klarar något, prestandatest känns mer korrekt då man testar vilken prestanda något har dvs hur den presterar.

Man stresstestar för att se om överklockningen är stabil, man prestandatestar för att se resultatet av överklockningen. Det är iaf så jag skulle uttrycka det.

Jo precis. I en annons tänkte jag att stresstest var relevant och antagligen det som syftades. Speciellt med tanke på att den var riktad mot de som inte vet vad benchmark betyder. Att en dator får X poäng i Cinebench är inte så intressant för en användare som inte vet vad Cinebench är, men att datorn har blivit stresstestad utan problem med belastning på diverse delar däremot.

Men du har förstås rätt i att begreppet benchmark inte handlar om stresstest utan om ett jämförande test, men det används lite hursom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det används när det kommer till bilar, att bilen har bänktestat och ger 450 hk...

Jupps, det kommer ju från att man sätter fast maskinen på en bänk, sen mäter man resultat i fixerat tillstånd. Prestandatest mäter du ju "live", på banan, etc.

Benchmarking och Performance testing betyder nog samma sak i dagligt tal nuförtiden dock.

Permalänk
Medlem

Håller med om tidigare förslag för prestandatest. Men å andra sidan borde väl de som är intresserade av sånt redan veta vad benchmarking är?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Benchmarking översätts väl närmst till prestandatestning, det verkar dock inte vara vad du gjort så då håller jag med snajk om att det är stresstestat som avses. Oavsett språk tycker jag benchmarking är fel ord att använda i ditt sammanhang.

då tanken var addition till min Mining rigg med GTX 1000-serie kort har jag utfört ett batteri av tester. Däribland både stress- & tortyr testat kortet samt bänkat det. Eftersom det var tänkt att ingå i en mining rigg ville jag säkerställa dess stabilitet så jag pressade det medvetet så hårt att jag förväntade mig att programmen (körde flera) skulle krascha det var dock så stabilt (utan OC) att jag inte fick till någon faktisk "krasch" (med krasch menar jag att programmet slutar svara, tecken på instabilitet.)

Det var oerhört resilient i min desktop dock visade det sig att väl monterat i den dedikerade riggen så uppstod viss instabilitet samt att jag fick ut runt 12 MH/S jämfört med de 15+ jag kunde nå i desktopen, nästan säker på att det har att göra med diskrepansen i VRAM då de andra har 8 GB och detta är ett 1060 6 GB jag kommer över mot en 5 år gammal 144hz 27" med Freesync vilket min kamrat ville ha för sitt nya kort.

Jag har kikat på problemet då loggen spottade ut nåt i stil med: Cuda error 'out of memory' in func 'mining-programmet som körs växlar till det som ger högst inkomst, tror det var daggerhashimoto.' error line 'nnn'.

Öppnat en support ticket samt tråd på reddit men byter hellre in kortet mot marknadsvärdet adderar 2 K från mining och investerar i ytterligare ett 1070 eller 1080.

Permalänk
Medlem

Kanske bänkpress?

Prestandatest skulle jag nog slå ett slag för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Det beror på syftet lite, jag antar att du menar att du har pressat komponenterna med dessa tester, inte att det handlar om att jämföra med annan hårdvara, och i så fall är väl översättningen 'stresstestat'.

Ursäkta om jag uttryckte mig dåligt i originalposten.

Frågan jag ställer är universal inte specifik för vad jag ska skriva i annonsen. Jag är intresserad av hur ordet används/kan användas (Har studerat lingvistik) snarare än hur jag ska formulera min annons.

OT: Specifikt kring annonsen sitter jag nu och korrekturläser och ändrar om stycket som beskriver min standard procedur gällande begagnade kort samt de specifika tester som utförts då det var planerat att användas för mining 24/7. Detta är dock en uppgift i två delar, hur relevant är informationen samt hur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myrtle:

Ursäkta om jag uttryckte mig dåligt i originalposten.

Frågan jag ställer är universal inte specifik för vad jag ska skriva i annonsen. Jag är intresserad av hur ordet används/kan användas (Har studerat lingvistik) snarare än hur jag ska formulera min annons.

OT: Specifikt kring annonsen sitter jag nu och korrekturläser och ändrar om stycket som beskriver min standard procedur gällande begagnade kort samt de specifika tester som utförts då det var planerat att användas för mining 24/7. Detta är dock en uppgift i två delar, hur relevant är informationen samt hur

Jo precis. Presenterar du siffror eller en jämförelse, typ "Presterar enligt prestandatester bra/i nivå med X/ Y poäng i test A". Då gäller prestandatester. Om du mer syftar på att du har testat att köra diverse tester och de inte har visat på några problem så är det stresstestning; "klarar att köra test X i program Y i Z timmar utan problem och utan att temperaturen blir för hög". Eller mer vanligt, "har kört CPU Burn i 12 timmar utan någon throttling".

Benchmarking som begrepp är ju mer relaterat till referenspunkt eller liknande egentligen, men bland annat inom datorer så menar man jämförande test.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Prestandatestning funkar utmärkt.

Okay tack, har använt 'benchmarking' så pass mycket att det helt gick mig förbi.

Nu när jag korrekturläser och redigerar valde jag att använda ordet 'Prestandatestning' inledande för att sedan använda 'Benchmarking' på så vis följer det att de är synonymt, för läsaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Det används när det kommer till bilar, att bilen har bänk testat och ger 450 hk...

jag funderade faktiskt över detta då jag hörde på något jag tittade på då en ställer upp bilen så att hjulen löper mot två valsar så att en kan bänka outputen som motorn ger mellan däcken och underlaget vilket de förklarade ger mer intressant data rent praktiskt än effekt och vrid, jag noterade då att de använde ordet (benchmarking) de talade engelska men det slog mig, jag tror att jag .t.o.m. slog upp etymologin där det visade sig att exemplet du nämner är den konkreta etymologin till ordet 'Benchmarking', jag kan missminna mig här och ska checka detta men tror det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det används när det kommer till bilar, att bilen har bänktestat och ger 450 hk...

Möjligt att det även används till bilar, men jag har hört det i samband med elektronik.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?