Permalänk
Medlem

Köpa 32" 4K skärm, men vad?

Hej.
Jag funderar på att köpa en ny skärm. Har kollat på 32" och 4K men vetefan vad man ska ha. IPS eller VA? Ska användas till fotoredigering i Lightroom/Photoshop, surfa och Solidworks 3D cad. Spelar i princip aldrig så 60Hz borde funka, möjligen nåt bilspel men det var flera år sedan senast.

Har kollat på BenQ PD3200U som finns att köpa för ca 7500 på Komplett.se och det är väl i princip smärtgränsen i pris.

Googlar man på den skärmen är det många som verkar ha problem med att den blinkar, men är det som alltid bara de som har problem som skriver och de som är nöjda är tysta?

Vad finns det annars för liknande skärmar att leta efter?

//Jonas

Permalänk
Medlem

Dell har ju iaf en betydligt billigare skärm.
S3221QS 4K 32. De fungerar också utmärkt för dina uppgifter.

edit: Finns massor av bilder på Amazon som köpare lägger upp.

Permalänk
Medlem

Hej!

Den här tråden tänker jag följa, med tillägget att HDR är ett krav.

/C

Permalänk
Medlem
Skrivet av LBS140:

Hej.
Jag funderar på att köpa en ny skärm. Har kollat på 32" och 4K men vetefan vad man ska ha. IPS eller VA? Ska användas till fotoredigering i Lightroom/Photoshop, surfa och Solidworks 3D cad. Spelar i princip aldrig så 60Hz borde funka, möjligen nåt bilspel men det var flera år sedan senast.

Har kollat på BenQ PD3200U som finns att köpa för ca 7500 på Komplett.se och det är väl i princip smärtgränsen i pris.

Googlar man på den skärmen är det många som verkar ha problem med att den blinkar, men är det som alltid bara de som har problem som skriver och de som är nöjda är tysta?

Vad finns det annars för liknande skärmar att leta efter?

//Jonas

BenQ PD3200U har samma panel som min Acer XB321HK.
Och därmed även ett problem med att den tappar sync lite då och då.
På min skärm så betyder det att kanske 0-2 ggr per dag så får man 1 frame där halva skärmen blinkar till med skräpdata.
När jag köpte min skärm så var det den enda 32" 4k panelen med gsynk, och då problemet verkar ligga i själva panelen så skulle ju inte en utbytesskärm heller vara problemfri.
Så jag beslöt mig för att leva med det, och nu tänker jag inte ens på det längre.

Men i det stora hela är det en utmärkt skärm.
Märkbart bättre bild än den 30" Dell jag hade innan (och dom är ju kända för att vara bra).
Riktig 4k och inget ultrawide tjafs.
BenQ PD3200U har dock inte gsynk, vilket ju förklarar det billigare priset.
Men för desktop användning så spelar det ju ingen roll

Jag skulle handlat och testa.
Utnyttja returrätten om den inte faller dig i smaken.
Men 32" och riktig 4k kan vara rätt beroendeframkallande

Permalänk
Medlem
Skrivet av LBS140:

Har kollat på BenQ PD3200U som finns att köpa för ca 7500 på Komplett.se och det är väl i princip smärtgränsen i pris.

Googlar man på den skärmen är det många som verkar ha problem med att den blinkar, men är det som alltid bara de som har problem som skriver och de som är nöjda är tysta?

Utan att göra samma googling som dig men... detta låter som att bakgrunds belysningen på skärmen styrs mha PWM.

Pulse width modulation - som betyder att ljuskällan tänds och släcks många gånger per sekund när du ställer ner ljusstyrkan.

Detta är något som tröttar ut ögonen för en del, och vissa till och med ser att bilden flimrar.

Själv så har jag tittat på skärm länge men inte bestämt mig för vilken.
Men att den inte ska ha PWM är en sak som är säker.

Ska du fotoredigera så borde färgrymden på panelen/skärmen vara det som är viktigast för dig. Titta på spec. och om det finns vad recensioner säger.
Jag hade börjat titta på IPS paneler och bara tittat på VA ifall någon "seriös" recensent pushat för den modellen.

stavning
Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Asus ProArt serie är ju lämpade för sådant bruk.

Kolla in dessa kanske.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil