Amazon i Sverige sex månader senare

Permalänk
Medlem

Handlar hårddiskar på tyska Amazon ibland för att slippa göda parasiterna på copyswede men tycker samtidigt att det är skönt att deras intåg i Sverige misslyckats. Dels är det egentligen inte ett företag jag tycker är så trevligt och sen förtjänar de helt enkelt inte att nå framgång här när lanseringen varit så katastrofdålig. Jävlar va jag garvade åt alla felaktiga översättningar som fanns i en tråd här dock, satt och kippade efter andan av skratt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Har tittat på Amazon när jag letat efter saker som extraljus till bilen, datorchassin, saker till hemmet som handtag till skåp, dörrar, gångjärn, färg, dusch-handtag, diverse andra bygg eller inrednings-prylar.

i samtliga fall hade Amazon enbart absolut skräp de första 3-4 sidorna innan irrelevanta saker till sökningen dök upp. Riktiga skitsaker till överpriser för vad de är. Vände mig till svenska aktörer i samtliga köp utom chassin, där caseking.de fortfarande är kung. Kan inte direkt säga att Amazon's sortiment utmanar svenska handeln alls i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

Amazon är helt ointressant för min del. Jag vill handla från svenska företag, och ett bra bemötande och en personlig relation är för mig avsevärt viktigare än pris.

Sen hjälper det ju inte direkt att deras webbsajt är ett skämt. Maken till inkompetent design får man leta bra länge efter för att komma i närheten av det skräpet. Sökfunktionen t.ex. är så imponerande usel att jag inte vet var jag skall ta vägen. Hur i hela friden den är programmerad, det vore intressant att veta. Eller inte.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Jag läste så mycket skit ang deras anställdas villkor osv, så jag bojkottade dom av ren princip och har inte ens tittat på deras priser.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Tänk att Scalpers sitter och skryter i detta forumet, nu har jag sett allt tror jag.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Jag är så kluven till Amazon överhuvudtaget. Samtidigt som jag vet vilket skitföretag det är så har jag haft mångfalt bättre köpupplevelse därifrån (framförallt från Storbritannien innan Brexit) än från många svenska återförsäljare. I synnerhet när det gäller reklamationer och hantering av under transport bortslarvade paket. Jag tycker också att de har väldigt bra service överlag, med många olika tjänster på en och samma plattform (läser även mycket e-litteratur och lyssnar på ljudböcker, har till och med köpt ett och annat musikalbum digitalt). Kindle är en produkt jag älskar. Och när jag glömde min Kindle på en flygplats i Sydafrika var de helt makalösa i sina försök att först spåra enheten, och sedan genom att ge en kraftig rabatt på en ny.

Men svenska Amazon har jag inte kunnat ta till mig alls. Framförallt så är de inte prismässigt konkurrenskraftiga, men ett annat stort problem är produktbeskrivningarna som gör mig tveksam till vad jag faktiskt köper. En har ju inpräntats med hur viktigt det är att läsa och förstå allt vid onlineköp, och Amazon.se tänder ju varenda varningslampa i den mentala onlineköpskontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Kan inte direkt säga att Amazon's sortiment utmanar svenska handeln alls i mitt tycke.

Sortimentet på Amazon.se är i många fall skrattretande dåligt.

Köpte nyligen en fiskerulle samt färgpatroner till skrivaren på Amazon.de. Fri frakt över €39 och mycket större utbud. Fick även €5 till godo att använda vid nästa köp.

Färgpatronerna (12 st) gick på under 200:- och motsvarande (ej original) kostar över 800:- på Clas Ohlson.

Fiskerullen är en SeaKnight Archer 2000 för 270:-. Tillverkas i samma fabrik som Penn-rullarna. Var egentligen ute efter en Shimano-rulle, men de går tyvärr inte att få fraktfritt till Sverige.

Permalänk

Endast handlat från Tyska sidan en gång för en specialprodukt som var svår att hitta utanför Kina.
Gillar att handla från lokala aktörer, känner mig mest trygg i det när det är större inköp.

Men är kanske lite gammaldags?

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

Amazon har inte lanserats i Sverige ännu.

Att sälja en massa "skräp" via webbutiken är ju inte det som lockar.

När de däremot börjar sälja FireTV i Sverige, med svenskt språk och innehåll börjar de etablera sig på allvar.

När de har svenskt språk och svenska böcker i Kindle plattan/butiken.

När de lanserar sin streamingtjänst för spel på svenska.

När de pushar för sin streamingtjänst för musik.

I slutändan när de etablerat sig på flera stora områden och butiken blir en knytpunkt för dina abonnemang och du kan teckna paketavtal för musik, film, böcker och spel:

DÅ har de lanserat i Sverige.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en hel del grejer och tycker det fungerat bra. Det är saker som jag inte hittat i Sverige och då har jag provat på Amazon och fått napp. Hade mitt första kundtjänstärende igår och det gick fort och dom lovade "guld och gröna skogar" men vi får se inom några dagar om det löser sig som dom lovade.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Det kanske redan avhandlats i tråden, men jag tycker hela "shoppingupplevelsen" på svenska Amazon varit helt värdelös. Både utseendet på sidan, artiklarnas innehåll, söktjänsten osv känns så sjukt oslipade att jag bojkottat sidan helt.

Extra pinsamt är det att de knappt lagerför sitt egna sortiment. Amazon Basic är ju rätt okej på kablar mm. Hela siten känns som ett sämre CDON, med fel i beskrivningen på nästan varenda artikel i hela butiken. Känns så brutalt oseriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag har köpt en hel del grejer och tycker det fungerat bra. Det är saker som jag inte hittat i Sverige och då har jag provat på Amazon och fått napp. Hade mitt första kundtjänstärende igår och det gick fort och dom lovade "guld och gröna skogar" men vi får se inom några dagar om det löser sig som dom lovade.

Hur upplevde du kontakten med kundtjänsten? Jag har bara testat kontakta kundtjänsten för Amazon.de angående Prime, och då fick jag chatta med en Indier som f-n inte förstod de enklaste koncept ens (och jag försökte vara väldigt tydlig och pedagogisk). Typisk "vi hittade billigaste callcentret i världen"-känsla den gången.

Permalänk
Medlem

Det värsta med amazon är att en aldrig vet om det är en originalvara eller en billig kinakopia i paketet.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Snusfri

Har handlat en gång och det gick smidigt.
Kan bli fler gånger då jag köper presentkort till Amazon för mina ETH.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det värsta med amazon är att en aldrig vet om det är en originalvara eller en billig kinakopia i paketet.

Särskilt när folk stoltserar över att de köpt 2TB-Samsung-minneskort för "bara 250kr" och inte själva ens vet att de blivit lurade.
När man försöker visa dem att det är falskt så får man ett "varför skulle Amazon ljuga för en?".

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Känns inte seriöst för 5 öre.

Dåliga direktöversättningar och ibland helt galna priser EUR/SEK?
Kommer hålla mig till mina trygga kanaler i framtiden.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Vissa saker har jag handlat från Amazon, men det har blivit lite av en NY "wish" billigare småsaker och dylikt, typ microfiberdukar, bilvårdsprodukter, tonerkassetter till skrivaren (riktigt billigt faktiskt)

SKulle jag handlanågot som kostar riktiga pengar, flera tusenlappar vänder jag mig nog helst till en svensk butik, där jag känner mig säkrare på att garanti ärenden, returer osv., om det skulle behövas kommer att fungera mer pålitligt.

På allt jag handlat från Amazon säg ca 7 ggr, så har leveranstiden alltid än så länge varit längre än jämförbar svensk butik, dvs i alla fall 3-5 dagar ibland även längre.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Så du har alltså på det bökigare viset tull-/momsdeklarerat och betalat din privatimport själv innan PostNord fick order av den folkvalda regeringen att vara mamma åt svenska folkets skatteovilja för de paket som passerade dem?

Eller fuskade du och surar nu över 75kr avgift och att du får betala moms precis på det vis som är tänkt? Du sparar ju oftast en fin slant både i produktpris och frakt? Momsen är ju en del av systemet för att du ska slippa betala 50k i vägskatt när du kört ut på olika vägar, pynta för skolgången, kunna jobba fast du har barn, få betalt när du är sjuk eller är arbetslös, slippa släpas ut av nån kristlig gängledare för att plocka skit i diken för nån anser det ser fult ut, ha avhuggna händer och tortyr på straffskalan utan större rättegång, opereras gratis efter en olycka eller för den delen kunna slippa ha dina föräldrar boende hemma hos dig deras sista år i livet om du nu själv inte önskar det.

Om du tänker efter har alla normala fraktbolag haft avgift med lite flytande på varustorlek och värde för rättvisans skull långt innan PostNord. DHL 50-100 kr för brev, lite mer för paket. 3% över 3000 kr. Jetpak har 200 spänn.

Alternativet var att bygga ut tullverket med skattemedel, köra fast alla paket och skicka en faktura innan det släpptes till fraktföretaget men det känns helt enkelt sundare att lägga avgiften hos den enda som inte hade tulldeklaration som tjänst och samtidigt var medhjälplig i skattebrott hos 99.99999999% av mottagarna.

Vad tycker du?

Ojojoj...

Först - ta lite betablockerare!

Du är så fel ute att det är komiskt!

Jag är en glad skattebetalare långt ut till vänster på den politiska skalan. Med en stark tro på det statliga och på skatter som viktig källa till välfärd och jämlikhet. Mitt problem är inte tull och moms. Mitt problem är, som jag skrev, med Postmord. På flera punkter:

1. Fasta avgifter är en styggelse. Jag anser att allt ska vara knutet till grundbeloppet, så att avgiften är en procent på totalbeloppet och att avgiften aldrig kan bli större än värdet på själva försändelsen (nåt som kan hända, och händer, i dag!). I dag är det 75 eller 125 kr (jag vet inte när det blir den högre avgiften), så för en försändelse där köpesumman är 50 kr blir det hela absurt! Avgiftens storlek i procent får naturligtvis sättas så att totalen täcker kostnaderna. I dag är det uppenbart att 75/125 kr är en enorm kassako för Postmord. Om de inte har en rent kriminellt ineffektiv egen hantering av moms och förtullning, så kan det inte handla om mer än några tior per försändelse. Resten är rent överskott som tas ut för att täcka brister i övriga organisationen. Avgiften borde ha bestämts av staten till att bara få täcka de direkta omkostnaderna, inget mer.

2. Hanteringen av försändelserna är bedrövlig. Jag har själv aldrig beställt sen de införde den nya hanteringen, men läst ack så många beskrivningar av det på forum och i andra sammanhang. Försändelser som bara försvinner från spårning, är tyst om i dagar till veckor, tills det kommer ett meddelande om att ett paket finns att betala för för att det ska släppas vidare, utan en indikation om vilket paket det är. Tydligen kan man då logga in nånstans och se en dålig bild på paketets etikett, som i bästa fall är läslig. Ibland är det fel paket, eller fel mottagare. När man sen betalat kan det ändå ta många dagar till flera veckor och ibland månader innan Postmord behagar släppa och skicka vidare paketet. Visst, för det mesta funkar det förmodligen med bara några dagars försening, men redan det är illa.

3. Det fungerade med moms och tull innan, i alla fall delvis. Jag har beställt saker från utanför EU fyra gånger. En gång från USA och tre gånger från Kina. Jag fick betala moms på alla fyra och tull på tre (tror det var nån beloppsgräns som spelade in i ett fall, det är 11-12 år sen så jag minns inte detaljerna). Nu var några förhållandevis dyra saker, i två av fallen grejer värda runt 8000-10 000 kr och dessutom stora.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Köper inte datorgrejer därifrån men väl böcker och elektronik. Det är just bredden på utbudet som är intressant. Plattformen i sig tycker jag är rätt så risig.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Kommer nog aldrig köpa datorkomponenter därifrån då vi har så bra butiker i Sverige redan. Känns även säkrare att handla från svenska butikerna med garanti, reklamation och allt annat som kan hända.

Däremot har jag handlat andra saker som varit betydligt billigare, till exempel ett katt-träd för ca 500kr som kostade det dubbla i svensk butik. Lite små hobbygrejer och vardagliga hushållsprylar har jag också handlat men det har mest varit för att det har varit smidigt, klicka hem allt på samma sida och få det levererat hem till dörren.

Annars kan jag ställa mig i ledet och hålla med om att sidan är långt ifrån den standarden vi är vana vid att ha för e-handel.

Permalänk
Medlem

Av moraliska och etiska grunder kommer jag aldrig handla på Amazon, jag beskyller ingen som gör det utan det är högst min egna åsikt och agerande därefter.

Permalänk
Medlem

Likt många andra så har jag använt det för att köpa saker som var svåra att få tag på förut. Köpt skärmskydd av bra märke, där svenska återförsäljare alla mest verkar ha inne Deltacos mindre roliga skydd.

Facklitteratur kan jag rekommendera alla att titta på. Bästa köpet hittills är en bok för 540:- som Adlibris och Bokus vill ha över 1000:- för. Såg att Akademibokhandeln nu har närmat sig Amazons pris, men fortfarande en hundring dyrare.

Vi hade förövrigt Prime sen innan i huset, p.g.a. deras obegränsade fotolagring.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Jag har knappt inte varit inne på sidan. Jag ger mina pengar till Inet, Komplett och Webbhallen än något annat företag (de få gånger jag handlar nåt)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Själv har jag handlat totalt tre saker från Amazon. Egentligen har jag inte velat men det har varit saker som ingen annan återförsäljare i Sverige har haft (t.ex. 8BitDo-kontroller för Turbograph-X Mini).

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Inaktiv

Jag har handlat flera gånger från Amazon.se, underbara priset. Brukar jämföra med prisjakt och Ullared. Jag är supernöjd

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra hur relevant det är att fråga Prisjakt om effekterna av Amazons intåg på den svenska marknaden då Prisjakt bara listar priser från sina kunder. Konkurerande återförsäljare som svarar att de inte ser Amazon som något större hot lever i självförnekelse. I praktiken är de livrädda efter som de sällan kan matcha Amazons priser.

Själv har jag handlat en del från svenska Amazon. Inte för att jag egentligen vill, men när t.ex. en 12TB hårddisk kostar 2000kr hos Amazon och närmare 3000kr hos andra leverantörer så är ju valet ganska enkelt. Precis som med CDON och andra multiåterförsäljare så handlar jag uteslutande produkter som säljs av Amazon själva. Då unviker man det värsta bottenskrapet. Är imponerad av den snabba frakten. Har flera gånger beställt på eftermiddagen och haft paketet på förmiddagen dagen efter.

Deras returpolicy har jag än så länge inte behövt använda, men jag antar att det inte fungerar sämre än hos andra återförsäljare.

Det som stör mig mest är att Amazon konstant uppdaterar sina priser. Ibland flera gånger per dag. Sedan är deras hemsida hemsk. Ibland är det närmast omöjligt att hitta det man söker efter trots att man vet att produkterna finns.

Permalänk
Medlem

Fick tag på min PS5:a därifrån så kommer personligen inte gnälla

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Man kan ju undra hur relevant det är att fråga Prisjakt om effekterna av Amazons intåg på den svenska marknaden då Prisjakt bara listar priser från sina kunder. Konkurerande återförsäljare som svarar att de inte ser Amazon som något större hot lever i självförnekelse. I praktiken är de livrädda efter som de sällan kan matcha Amazons priser.

Själv har jag handlat en del från svenska Amazon. Inte för att jag egentligen vill, men när t.ex. en 12TB hårddisk kostar 2000kr hos Amazon och närmare 3000kr hos andra leverantörer så är ju valet ganska enkelt. Precis som med CDON och andra multiåterförsäljare så handlar jag uteslutande produkter som säljs av Amazon själva. Då unviker man det värsta bottenskrapet. Är imponerad av den snabba frakten. Har flera gånger beställt på eftermiddagen och haft paketet på förmiddagen dagen efter.

Deras returpolicy har jag än så länge inte behövt använda, men jag antar att det inte fungerar sämre än hos andra återförsäljare.

Det som stör mig mest är att Amazon konstant uppdaterar sina priser. Ibland flera gånger per dag. Sedan är deras hemsida hemsk. Ibland är det närmast omöjligt att hitta det man söker efter trots att man vet att produkterna finns.

Inte så konstigt då företag betalar för att finnas tillgängliga på Prisjakt.
Skulle alla istället lista sig på Amazon där folk samtidigt kan köpa produkterna så finns risken att Prisjakt helt enkelt förlorar sin inkomst.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Åker du på det, kontakta Amazon. Dom ska stå för det.

Självklart, men det är ju en process som man vill slippa. Att näthandla ska vara roligt, inte bökigt

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

har handlat en 7-10 gånger och det har alltid funkat väldigt bra, men mest köpt verktyg och inte så mycket datorprylar.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500