Amazon i Sverige sex månader senare

Permalänk
Melding Plague

Amazon i Sverige sex månader senare

"En smärre katastrof" – SweClockers intervjuar tongivande aktörer och analyserar hur det gått för Amazon på den svenska marknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Amazon har inte intresserat mig särskilt mycket. Främst för att deras sida är helt bedrövlig att navigera på.
Visst kan det finnas bra pris på något, men oftast skiljer det sig minimalt från svensk butik. Då väljer jag en svensk butik istället, som oftast ger snabbare frakt.
Men jag köpte faktiskt två spadar till kattlådan från Amazon.se. Hittade ingen svensk butik med vettig spade i metall.
Så på små skräpsaker kanske Amazon är bra

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag handlar nog mer från Amazon.de efter lanseringen i Sverige. Amazon.se förblir ett dåligt skämt tills vidare.

Permalänk
Medlem

Har inte handlat där och lär inte göra det heller. Svenska lanseringen var ett stort skämt och företaget som sådant strider mot mina värderingar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Det enda som är bra är deras enorma felprissättningar som dyker upp då och då, och man får faktisk varorna till skillnad från alla andra företag som oftast friskrivit sig från det

Permalänk
Medlem

Amazons sida har alltid varit värdelös jämnfört med svenska alternativ.

Enda gångerna jag köper på amazon är saker som inte existerar i svenska butiker

Permalänk
Medlem

Har dom bättre pris på något handlar jag därifrån. Ångrade ett köp en gång med en god orsak, men dom sa att dom inte kunde kräva att en kund returnerar den specifika varukategorin så jag fick behålla den. Tror den gick på runt 670 kronor.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Jag hade stora förhoppningar inför Amazons intåg, men efter två-tre köp är jag redigt besviken. Kvaliteten på tredjeparts-säljarna är undermålig, samma skräp som på Wish - men dyrare. Dessutom verkar det vara femtio procents chans att åka på tull/moms. Hur kan ett så stort företag misslyckas så fatalt?

Dessutom dålig kundservice.

Vill jag ha skräp köper jag det på Wish. Vill jag ha service eller kvalitet handlar jag hos en svensk återförsäljare.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Har hittat ett fåtal klipp där det är lite billigare än Amazon.de, utöver det så fortsätter jag på den tyska sidan, mycket större utbud plus att du kan söka på engelska.

Permalänk
Medlem

Jag har handlat en del engelskspråkig facklitteratur. Priserna är något lägre än t ex Adlibris och frakten går betydligt snabbare (har ofta skickats från Tyskland). Packningen än lite sämre än Adlibris och Bokus, böckerna har en tendens att "skramla runt" i paketen.

Permalänk
Medlem

Har de tagit tillbaka fakturaköp? Det var nog det enda jag verkligen gillade med att handla där, så slutade när de plockade bort det betalalternativet.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Köpte lite komponenter när jag skulle bygga ihop en dator på tight budget

+ smärtfri retur

- Kartongen till processorn var väldigt skadad (Blev frågad om jag verkligen ville hämta ut paketet och sedan rekommenderad att fota innan jag öppnar)
- Paketen var till mitt namn men addressen var ombudets address av någon anledning vilket förvirrade de som jobbade där

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Dessutom verkar det vara femtio procents chans att åka på tull/moms.

Bara att klicka i "Fraktas av Amazon", så slipper du den risken.

Jag beställde faktiskt för första gången från svenska Amazon för 10 minuter sen. Jag totalvägrar att beställa saker från utanför EU sen Postmord införde sin bristande och dyra hantering, så det hela är enkelt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag ser Amazon som vilken annan butik som helst. Har Amazon det billigaste alternativet kommer jag mest troligt köpa därifrån.

Gjorde faktiskt ett köp bara för någon dag sedan där Amazon vann min "upphandling".

Permalänk

Nej har inte blivit några köp där ännu och så lär det nog förbli. Webbutiken är både rörig och svårnavigerad och känns lite som hur webbutiker såg ut i början av 2000-talet. Amazon känns lite som en premiumversion av Wish. Dessutom så tycker jag våra "egna" handlare ofta har bra priser och schyssta medlemsförmåner. Betalar hellre 100 spänn mer för en vara hos en butik som jag vet är bra på återköp, garantier och övrigt. Jag tvivlar på att sådant är lika smidigt hos Amazon och dess återförsäljare.

Detta kan ju visserligen ändras om de lyckas pressa priserna rejält men i dagsläget handlar det ju om småpotatis. Dessutom så stödjer man aktivt anti-facklig verksamhet, vilket jag anser är en hädelse. Men om Amazon rycker upp sig på ovanstående punkter så kan det absolut bli ett köp i framtiden.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

De har mycket saker som är svårt att hitta annars. Och så har de mycket under samma tak. Ofta köper jag, min fru, och barnen (=vi vuxna köper till dem) på samma order en blandning av saker.
Köpte härom veckan ett par gymnastikpåsar till barnen, ett par saker till ett dockskåp, sortera-tvätt-påsar i rätt format, en mini-hdmi-hdmi-kabel för typ 30kr, Bosch pro borrmaskin för drygt 500kr, etc, fraktfritt. Istället för att leta på många olika sidor och få betala flera frakt osv.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag handlar nog mer från Amazon.de efter lanseringen i Sverige. Amazon.se förblir ett dåligt skämt tills vidare.

Det är enda gången jag faktiskt köpt någon från amazon.se. Hittade några hörlurar som låg normalt på 1000kr hos vanliga aktörer. 800+ kr hos amazon.de. Men svenska amazon låg på 400kr. Att jämföra amazon.de och amazon.se (och prisjakt) är verkligen fördelaktigt. Även om jag tror att amazon kan styra priserna väl, så kan dom knappast haft så väldigt bra marginaler. Något var garanterat fel (kostade ca 600-700 någon dag efter köp)

Permalänk
Medlem

"Jag både hoppas och tror att beteendet är så pass starkt, att svenskar kommer fortsätta vilja använda Prisjakt för ärliga jämförelser som inte görs av en butik eller marknadsplats – som ju bara listar sina kunder."
Haha vilken dubbelmoral, många saker som jag har kollat på prisjakt och oftast visar de inte amazon's priser.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Expertgissare

Amazon har blivit det nya eBay för mig, ett ställe där man kan handla lite mer udda småprylar som inte går att hitta hos de svenska återförsäljarna.
Alla de större (dyrare) inköpen görs från svenska återförsäljare, och kommer fortsättas göra

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Jag försöker undvika att handla från Amazon men ibland så känns det ändå värt. Exempelvis kostade mitt X570-I 3500 kr väldigt länge och jag plockade upp det för 3000 kr. Vid den prisskillnaden så är det svårt att inte beställa därifrån. Men om det skiljer småsummor så fortsätter jag hellre beställa från svenska återförsäljare. Det brukar 9/10 gånger vara smidigare vid returer.

Permalänk
Medlem

Ända jag har handlat därifrån är när jag vill ha något ovanligt som inte existerar hos vanliga Svenska återförsäljare.

Och att jag inte har upplevt något negativt när jag har handlat därifrån.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

har inte handlat något från amazon, får ju ptsd av att navigera på den sidan.

Edit: rättstavning 😁

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

@aMp du är väl Amazons halva kundbas?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Handlar ogärna ifrån Amazon. Har inget med deras policy gällande personal och fackförbund, utan mer för att det är en katastrof till butik i mångt och mycket.
Har aldrig hittat något som är särskilt billigt, mer ofta än sällan så anländer paketen, som om att någon har hoppat på dessa och deras kundservice är svår att nå om man inte vill installera en app i telefonen (Det vill jag inte).

Sedan ser man ofta att folk fyndar där, men antar att det är elektronik jag är helt ointresserad av att köpa ändå, för de gånger jag har sökt på olika varor så har det varit billigare att köpa ifrån lokal butik.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

allt man köpt från .se är skickas från europa, mest från tyskland ändå.
så det är som att handla från .de (vilket är väldigt bra iof)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Har de tagit tillbaka fakturaköp?

Får jag verkligen hoppas på att dom gjort, deras implementering av fakturaköp stred ju mot all god sed eftersom det inte fanns någon kontroll på uppgifterna som lämnades.

Råkade själv ut för att någon handlade på faktura med mitt namn och personnummer, tror dock jag hann stoppa köpet för jag har varken sett fakturan eller hört någon annat från dom sen jag ringde in och idiotförklarade deras obefintliga kontroll.

Permalänk

Ett stort skämt känns det som. Ett av världens största företag vi pratar om som lanseras i Sverige på detta sätt.

Sen att folk köper saker dom inte behöver för det är fel pris och på så vis billigare är bara fel.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Amazon köper jag bara av om de har något som andra saknar.

EDIT: min bror som är bilmeck skulle laga sin bil där kopplings armen gått av. han hittade den ingenstans utan att även köpta hela kapslingen till kopplingen även av de som gör bilen.
Han snubblade in på amazon och av någon outgrundlig anledning sålde dom kopplings armen, ensam precis som han ville ha den. lite mystiskt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Liten stavningsproblem kvar... annaarrs helt ok

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

De har mycket som är svårt att annars få tag på. De har väldigt mycket musik (på vinyl) som är så gott som omöjligt att hitta i Sverige då ställen som Ginza och Bengans inte har speciellt mycket lager och de har svårt att få tag på äldre album. Även lite märkeskläder/skor som var väldigt bra pris på. De har även ganska mycket grejer till bilar, speciellt om du kanske har en bil från USA.

Tips: Använd "Fraktas av Amazon" knappen, då slipper ni skit från Kina som de sen vill ha moms och tull på. Oftast skickas grejerna från Tyskland, men även fått från Frankrike.

Syrran ska ha barn igen och svenska återförsäljare har inte en chans att matcha Amazons sortiment och priser.
Deras sortiment på kontors-"inredning" är grymt stort, allt från monitorarmar/hyllor/lådor till fotstöd och direkta möbler.

Mycket nöjd med Amazon sedan de kom, är väl 2 "tillfällen" som stört upplevelsen. Det första var när de tog bort faktura köp. I kontakt med deras kundsupport så lät det som det var tillfälligt, hoppas det kommer tillbaka. Andra gången när en "butik" i Frankrike tog en månad på sig att skicka en vara som fanns i lager, Amazons support var dock lätta att ha att göra med och ringde även upp mig efter jag hämtat ut varan, svarade dock inte (sjukt mycket telefonförsäljare just nu...) men de mailade senare under dagen.