Lika många kalorier - Är den verkligen sååå mycket godare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZi3b0y:

Vart kan jag läsa om det?

Till exempel här:
https://www.healthyfoodamerica.org/sugary_drinks_in_america_w...

Eller här:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2329746/

Eller här:
https://www.theverge.com/2016/2/25/11113154/cdc-soda-sugar-dr...

För att ta några av dom första träffarna jag fick på google.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Kilroy:

För att ta några av dom första träffarna jag fick på google.

Hatar rapporter/artiklar som saknar en inledande sammanfattning/abstract/conclusion, jämra fegisar! Allt för att linda in det man försöker berätta och inte göra de som inte orkar läsa sig igenom (eller annonsörer), upprörda.

Permalänk
Medlem

Dessa pratar ju om läsk med socker i och inte sötningsmedel dock, men det kanske var det du pratade om hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZi3b0y:

Dessa pratar ju om läsk med socker i och inte sötningsmedel dock, men det kanske var det du pratade om hela tiden?

Jag sade läskdrickande, och menade allt läskdrickande, med och utan socker.

Om du vill läsa mer om just sockerfri läsk så kommer några exempel här:

https://brandongaille.com/22-uncommon-diet-soda-statistics/

https://news.gallup.com/poll/163997/regular-soda-popular-youn...

https://www.forbes.com/sites/johnmcquaid/2015/09/11/sorry-guy...

Permalänk
Medlem

Båda går bra att dricka men vid eget val är det riktigt socker som vinner 4 av 5ggr.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming Z590-Plus WIFI ; ASUS Strix GTX1080 ; Intel i7-11700k ; Scythe Mugen 5 Rev.B ; Kingston HyperX 2x8Gb DDR4, 2666MHz ; Corsiar 850W ; Samsung 850Evo, 500Gb SSD ; 1,5Tb + 2Tb HDD ; Define R5 Black ; någon DVD läsare ; Blackstorm Mus ; Corsair Raptor Gaming K30 Tangentbord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Nu vet jag inte om du medvetet helt ignorerar det jag säger, jag trodde jag hade rett ut det missförståndet här: #18934617

Nej du verkar bara blanda ihop olika saker. Byter man en typ av föda mot en annan med färre kalorier så minskar det kaloriintaget. Andra möjliga effekter som att man kompenserar det med mer kalorier någon annanstans ligger liksom utanför det för det är inte säkert att det blir så, det handlar om beteende och självdisciplin.

Dricker du en liter mjölk om dagen och byter ut den från standardmjölk till lättmjölk så minskar det ditt intag av kalorier, du kanske kompenserar det genom att dricka mer mjölk eller genom något helt annat, men att byta mjölken mot lättmjölk minskar ju ändå kaloriintaget från ditt drickande av en liter mjölk per dag.

Sen håller jag med dig i stort. Beteenden är inte lätta att bryta och har kroppen vant sig vid en viss mängd kalorier så är det svårt att dra ner på dem. Jag tror också att söta saker utan kalorier kan orsaka problem med belöningssystem, aptit och liknande och forskningen ger ett visst stöd för det. Men dessa effekter spelar ju in på all form av bantning eller försök att förändra ens matvanor liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej du verkar bara blanda ihop olika saker. Byter man en typ av föda mot en annan med färre kalorier så minskar det kaloriintaget. Andra möjliga effekter som att man kompenserar det med mer kalorier någon annanstans ligger liksom utanför det för det är inte säkert att det blir så, det handlar om beteende och självdisciplin.

Nej, jag blandar inte ihop olika saker.
Det är du som har missförstått.

Läs det jag skrev igen och försök tänka efter lite istället för att fortsätta feltolka, tänk på att jag är fullt medveten om det du pratar om.
Att ha samma kost är inte samma sak som att äta exakt lika många kalorier.
Om en äter exakt samma mängd mat och kalorier i övrigt så är det självklart så som du säger, men det är inte så folks kost och ätvanor ser ut i allmänhet. Vilket var vad jag pratade om och försökte förtydliga.

Om jag var otydlig så ber jag om ursäkt, men för att kommunicera så krävs det också att motparten försöker lyssna.
Det upplever jag inte att du gör så då är jag färdig med den här diskussionen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Nej, jag blandar inte ihop olika saker.
Det är du som har missförstått.

Läs det jag skrev igen och försök tänka efter lite istället för att fortsätta feltolka, tänk på att jag är fullt medveten om det du pratar om.
Att ha samma kost är inte samma sak som att äta exakt lika många kalorier.
Om en äter exakt samma mängd mat och kalorier i övrigt så är det självklart så som du säger, men det är inte så folks kost och ätvanor ser ut i allmänhet. Vilket var vad jag pratade om och försökte förtydliga.

Om jag var otydlig så ber jag om ursäkt, men för att kommunicera så krävs det också att motparten försöker lyssna.
Det upplever jag inte att du gör så då är jag färdig med den här diskussionen.

Men nu seglar vi in på en semantisk diskussion, vad "samma kost" innebär. Det är inte så intressant i mina ögon.

Allt jag säger är att man kan minska sitt kaloriintag genom att förändra en aspekt av sin kost. Den förändringen kan förstås innebära att man också förändrar andra aspekter av sin kost vilket kan göra att förändringen inte påverkar kaloriintaget, men det är inte givet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Dricker bara socker. light eller zero gillar jag inte eftersmaken på så kan jag lika gärna dricka vatten. Cola zero och pepsi max är väl de bättre light alternativen i smak men fortfarande långt ifrån "riktig" läsk.
Sen kan jag tycka att man inte ska bry sig om kalorierna i läsk...är det ett problem så finns det en bättre lösning....drick inte läsk.
Oavsett socker eller sötningsmedel så är det ju fortfarande dåligt för tänder och annat så man bör ju undvika.

Dricker man inte läsk till vardags utan bara då och då så är det 100% smaken som avgör. Att det är socker i läsken gör ju också att man är mer eftertänksam på att faktisk dricka "bara för att".
Nu kan ju du dricka 30 burkar zero fast du borde ha druckit en eller ingen...

Det är lite som att man vill ha ett vattenbaserad färg istället för oljebaserad för att vatten är mindre kalorier i...borde inte äta husfärg oavsett. Lite långsökt liknelse kanske...

Samma här. Sockerfri läsk smaker skit. Dricker jag läsk är det för att jag behöver energi. Dricker på sommaren när jag är ledig och det är varmt annars en gång i månaden.

Permalänk
Inaktiv

För att vända på resonemanget:
Vad som sagts om sötningsmedels (ev.) påverkan på aptit och påföljande potentiell viktökning pga. efterföljande ev. ökat intag av kalorier är ju lika sant för (kardio-)träning!

Dvs. ökad "fettförbränning/(an)aerobisk" träning kan (om alla andra faktorer INTE är lika) ge viktökning som resultat: dvs. ökad förbränning av kalorier ger viktökning som resultat (pga. ökad aptit).

(vilket antagligen är lika sant för styrketräning)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon257891:

För att vända på resonemanget:
Vad som sagts om sötningsmedels (ev.) påverkan på aptit och påföljande potentiell viktökning pga. efterföljande ev. ökat intag av kalorier är ju lika sant för (kardio-)träning!

Dvs. ökad "fettförbränning/(an)aerobisk" träning kan (om alla andra faktorer INTE är lika) ge viktökning som resultat: dvs. ökad förbränning av kalorier ger viktökning som resultat (pga. ökad aptit).

(vilket antagligen är lika sant för styrketräning)

Jo. Samtidigt väger ju muskler mer än fett så att man går upp i vikt när man börjar träna eller träna mer är ju det vanligaste.

Permalänk

Kalorier spelar ingen roll så länge man har en måttlig kosumtion.
Kan tänka mig att tänderna blir lagom nöjda av syrahalten i lågkalorialternativen med

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Kalorier spelar ingen roll så länge man har en måttlig kosumtion.
Kan tänka mig att tänderna blir lagom nöjda av syrahalten i lågkalorialternativen med

Du menar att de sockerfria skulle vara värre än den sockerdränkta "vanliga" cola:n?

Det har jag svårt att tro.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Kalorier spelar ingen roll så länge man har en måttlig kosumtion.
Kan tänka mig att tänderna blir lagom nöjda av syrahalten i lågkalorialternativen med

kalorier spelar roll om du inte vill bli tjockare eller smalare. du kan dricka många sockerfria burkar innan du blir tjockare men väldigt få fyllda med socker. "måttlig" konsumtion är väldigt olika beroende på vem man är. räkna snabbt ut vad din kropp "drar" om dagen så håller du dig däromkring.

Tänderna bryr sig mest om ens saliv. äter mycket godis och dricker light läsk och jag har inte haft ett hål på över 15 år. I år fick jag dessutom gå ned en prisklass på min tand försäkring.
Nu ska jag gå ned lite i vikt så jag har dragit ned på det mesta, kanske kan jag halka ned ett steg till lägsta försäkrings klassen på tänderna, men dra ett par liter light läsk om dagen kommer jag fortsätta med.
har ett par kompisar som äter som mig deras tänder är mycket sämre och dom tar hand om sina tänder betydligt mer än jag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Du menar att de sockerfria skulle vara värre än den sockerdränkta "vanliga" cola:n?

Det har jag svårt att tro.

Alltså inte kariesmässigt men emaljen kan ta skada. Sedan är det ju ingen risk om man dricker vettigt. Det värsta man kan göra är att sippa konstant. Eller, det absolut värsta är ju att dricka läsk och sedan borsta tänderna. Då drar emaljen vidare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Du menar att de sockerfria skulle vara värre än den sockerdränkta "vanliga" cola:n?

Det har jag svårt att tro.

Det ser jag verkligen inte hur han menar. Hur får du det till det?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon42512:

Det ser jag verkligen inte hur han menar. Hur får du det till det?

Det är ganska uppenbar sarkasm i

Citat:

Kan tänka mig att tänderna blir lagom nöjda av syrahalten i lågkalorialternativen med

Och om inte så var det illa formulerat

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är ganska uppenbar sarkasm i
Och om inte så var det illa formulerat

Det finns ingen jämförelse med vanlig läsk, den delen har du själv tolkat in från ingenstans.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Yorg:

Det finns ingen jämförelse med vanlig läsk, den delen har du själv tolkat in från ingenstans.

"lågkalorialternativen"

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

"lågkalorialternativen"

Fast allt han sa var att tänderna inte gillar lågkalorialternativen. Han sa aldrig att de var värre än originalen vilket du tolkade in i hans text.

Det är i alla fall så som jag tolkar det men jag har ju haft fel förut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Det är ganska uppenbar sarkasm i
Och om inte så var det illa formulerat

Nej? Han säger att tänderna inte gillar syrahalten i dessa läsker heller, inte att dom skulle vara bättre eller sämre.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon42512:

Nej? Han säger att tänderna inte gillar syrahalten i dessa läsker heller, inte att dom skulle vara bättre eller sämre.

Okej Jag tolkade det annorlunda, och med personens uppföljande inlägg tolkade jag det som korrekt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Okej Jag tolkade det annorlunda, och med personens uppföljande inlägg tolkade jag det som korrekt.

Att du tolkade honom korrekt? Näe.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon42512:

Att du tolkade honom korrekt? Näe.

Okej...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Man kan inte öka i fettmassa av kalorifri läsk i sig då inga kalorier omöjligen kan resultera i kaloriöverskott i kroppen och därmed orsaka fettinlagring.

Fel, det du äter och dricker påverkar hur kroppen hanterar andra kalorier du tar in. Problemet med sötsaker är inte bara kalorierna i dem i sig (vilket kan vara noll) utan att de påverkar insulinresistens, kortisol, div hormoner. Vill du att kroppen ska använda energi rätt och bygga muskler istället för att lagra kalorier som fett gäller de vanliga tråkiga råden (vatten, grönsaker, protein, bra fett, sömn, undvika stress).

Permalänk
Medlem

Detta dök upp på Youtube, perfekt för denna tråd. Han är emot artificiell mat och sötningsmedel och man får tänka på att denna man är starkt emot kolhydrater och därmed vanligt socker precis som jag fast jag äter det med måtta och dricker vanlig cola.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Nya Zero är bra grejjor i glas och med is.

Light och zero drycker utan aminosyror ger inget mätbart insulinrespons i kroppen. Jag har en vän med bluetooth glukosmätare på sig så vi kan tracka allt hen stoppar i sig i realtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F77:

Fel, det du äter och dricker påverkar hur kroppen hanterar andra kalorier du tar in. Problemet med sötsaker är inte bara kalorierna i dem i sig (vilket kan vara noll) utan att de påverkar insulinresistens, kortisol, div hormoner. Vill du att kroppen ska använda energi rätt och bygga muskler istället för att lagra kalorier som fett gäller de vanliga tråkiga råden (vatten, grönsaker, protein, bra fett, sömn, undvika stress).

Water is wet. Källa på att lightdryck påverkar kroppen så att färre kalorier blir fler kalorier? Eller att automatiskt används kalorier till fettinlagring och inte förbrukas om man dricker lightläsk?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Abbs:

Water is wet.

http://scienceline.ucsb.edu/getkey.php?key=6097

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Water is wet. Källa på att lightdryck påverkar kroppen så att färre kalorier blir fler kalorier? Eller att automatiskt används kalorier till fettinlagring och inte förbrukas om man dricker lightläsk?

https://www.physicalexcellence.org/blog/how-artificial-sweete...