Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Norwegian erbjuder nu byte till cashback 0,5% som man kan dra från fakturan.

De har även mikrokort som man kan beställa utan kostnad.

Värt att notera att det är en tillfällig ändring med cashback tills pandemin är över

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det jag har på mina andra kort med e-faktura, ibland efter tjat på kundtjänst, är att man fakturerar den summa som förfaller till betalning varje månad. Med andra ord så mycket som krävs för att undvika ränta, utan att jag behöver gå in och ändra beloppet.

Då har jag ett svar, dock så var min faktura på under 100 kronor(kör fortfarande Komplett på allt 100+ kr köp).

Shell Mastercard(IKANO) hade förtryckt hela beloppet på fakturan, så jag behövde inte ändra något för att undgå ränta.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

det brukar ju vara mycket snack om Kompletts kort här, ofta påstås det att man inte kan ha ett positivt saldo.
jag som många andra slutade använda mitt kort när bonusen sänktes, (samt att min 2000kr bonus redan är maxad)
Hursomhelst så så fick jag in en återbetalning på kortet efter att jag slutade använda det, så jag har sedan januari legat på plus.
förra månaden fick jag lite panik då jag höll på att glömma "fakturan" men fakturan visade ju att jag hade minus att betala.

en anmärkningsvärd sak är att jag upptäckte att dom verkar rapportera tillgodohavande som skuld till UC, så att ha ett tillgodohavande är väl inte att rekommendera, jag har nu tagit ut pengarna som jag har haft innestående genom att föra över till mitt konto.

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

Gemoney Bank eller numera Santander Bank, Mastercard Mitt kort.
Fria uttag och inga valuta påslag när man handlar online i olika valutor.
Ingår även avbeställningsskydd och försäkring vid bokning av resor.
Kostnadsfritt.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerez99:

Gemoney Bank eller numera Santander Bank, Mastercard Mitt kort+.
Fria uttag och inga valuta påslag när man handlar online i olika valutor.
Ingår även avbeställningsskydd och försäkring vid bokning av resor.
Kostnadsfritt.

Jag vet att Santander tidigare haft ett bra kort för utlandet utan uttagsavgifter och valutapåslag men de tog bort/ändrade det ett antal år sedan.

Numera är det 3% uttagsavgift.

Sandander Mitt kort +

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Jag vet att Santander tidigare haft ett bra kort för utlandet utan uttagsavgifter och valutapåslag men de tog bort/ändrade det ett antal år sedan.

Numera är det 3% uttagsavgift.

Sandander Mitt kort +

Jag har fått behålla de gamla avgiftsfria uttagen eftersom jag varit kund länge tydligen. Tänkte skaffa samma till min sambo, men nu fanns tydligen inte det kortet och de villkoren som jag har

Tydligen detta kort jag har som nu inte längre finns, https://bastakreditkortet.com/santander-mitt-kort/

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cordinator:

det brukar ju vara mycket snack om Kompletts kort här, ofta påstås det att man inte kan ha ett positivt saldo.
jag som många andra slutade använda mitt kort när bonusen sänktes, (samt att min 2000kr bonus redan är maxad)
Hursomhelst så så fick jag in en återbetalning på kortet efter att jag slutade använda det, så jag har sedan januari legat på plus.
förra månaden fick jag lite panik då jag höll på att glömma "fakturan" men fakturan visade ju att jag hade minus att betala.

en anmärkningsvärd sak är att jag upptäckte att dom verkar rapportera tillgodohavande som skuld till UC, så att ha ett tillgodohavande är väl inte att rekommendera, jag har nu tagit ut pengarna som jag har haft innestående genom att föra över till mitt konto.

De flesta kreditkortutgivare brukar inte vilja att man har plus på kontot, men få har någon automatisk process för att stoppa det. Ibland kan det hända att de hör av sig om man har ett stort överskott under lång tid.

Jag har santanderkortet som nämns ovan och brukar sätta in så jag har positivt saldo de gånger jag vill ta ut kontanter, de kan ju nämligen inte ta ut ränta för mina egna pengar :>

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Många har dock förmånliga villkor för plus på kontot, t.ex. Preem, OkQ8, CirkleK, säkert flera. Preem har "1,60% årlig sparränta på de pengar du har innestående på kontot upp till 15 000 kronor."

Så ett bra sätt att jämna ut likviditeten är lägga på någon tusing på fakturan varje månad. Dels får man lite ränta, dels så kommer eventuella framtida toppar med större inköp lindras lite den månaden.

Permalänk
Medlem

Är på gång att dumpa Komplett nu och har kollat på dessa:
SAS EuroBonus Classic
AMEX Blue Cashback
Everydaycard

Någon som kan ge input?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frong:

Är på gång att dumpa Komplett nu och har kollat på dessa:
SAS EuroBonus Classic
AMEX Blue Cashback
Everydaycard

Någon som kan ge input?

Bytte från komplett till everyday, funkar bättre iom att jag får en e-faktura med rätt belopp varje månad så den kan betalas automatiskt.

Bonusen täcker årsavgiften efter 2-3 månader cirka, sen är det gratis glass.

Stöder inte apple pay, det är väl största minus.
Appen ska tydligen vara skit men inget jag använder ändå.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Bytte från komplett till everyday, funkar bättre iom att jag får en e-faktura med rätt belopp varje månad så den kan betalas automatiskt.

Bonusen täcker årsavgiften efter 2-3 månader cirka, sen är det gratis glass.

Stöder inte apple pay, det är väl största minus.
Appen ska tydligen vara skit men inget jag använder ändå.

Är det fortfarande så att AMEX inte funkar på lika många ställen? Då känns ju everyday smidigare än Blue som ger 1.25.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Bytte från komplett till everyday, funkar bättre iom att jag får en e-faktura med rätt belopp varje månad så den kan betalas automatiskt.

Bonusen täcker årsavgiften efter 2-3 månader cirka, sen är det gratis glass.

Stöder inte apple pay, det är väl största minus.
Appen ska tydligen vara skit men inget jag använder ändå.

Du som har ett Everyday (eller någon annan som vet) kan kanske klargöra en sak. Det står på https://everydaycard.se/villkor.html att det är en administrationsavgift på 35 kr/månad vid utnyttjande av kredit? Betyder det att man debiteras 35kr extra varje månad om man använder kortet? Eller gäller det bara om man inte betalar tillbaka hela beloppet varje månad?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skyflyer:

Du som har ett Everyday (eller någon annan som vet) kan kanske klargöra en sak. Det står på https://everydaycard.se/villkor.html att det är en administrationsavgift på 35 kr/månad vid utnyttjande av kredit? Betyder det att man debiteras 35kr extra varje månad om man använder kortet? Eller gäller det bara om man inte betalar tillbaka hela beloppet varje månad?

Det är bara om du inte betalar hela räkningen och låter skulden bli en avbetalning.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Är det fortfarande så att AMEX inte funkar på lika många ställen? Då känns ju everyday smidigare än Blue som ger 1.25.

Det är fortfarande så att AMEX inte fungerar på lika många ställen.

Det är många ställen där det fungerar, även mindre för till exemple lösningar som Zettle accepterar AMEX och sådana lösningar avänder ju rätt många av de små butikerna. Utan det är enligt mina upplevelser främst mellanstora ställen som inte accepterar AMEX.

Permalänk
Medlem

Finns det något bra kreditkort idag som inte uppmuntrar till denna konsumtionshets?

De flesta korten ger väl bara en liten bonus på inköp, inte något speciellt extra de erbjuder?

Har ett vanligt debitkort idag och ser inte riktigt någon bra anledning till att byta ut det mot ett kreditkort.

Permalänk
Medlem

Vad är bästa kreditkortet för sambos (extra-kort) att dela kostnaderna med nu för tiden?
Alltså bäst som i lägst avgift (gärna gratis) och mest cash-back t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Finns det något bra kreditkort idag som inte uppmuntrar till denna konsumtionshets?

De flesta korten ger väl bara en liten bonus på inköp, inte något speciellt extra de erbjuder?

Har ett vanligt debitkort idag och ser inte riktigt någon bra anledning till att byta ut det mot ett kreditkort.

Utökat konsumentskydd, likviditetsfördröjning, försäkringar, lounger, etc..

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Malve:

Vad är bästa kreditkortet för sambos (extra-kort) att dela kostnaderna med nu för tiden?
Alltså bäst som i lägst avgift (gärna gratis) och mest cash-back t.ex.

Kan finnas bättre, men vi kör Shell Mastercard, där har man två kort kopplade till samma "konto" utan extra kostnad. Dock bara 0,5% bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Det är fortfarande så att AMEX inte fungerar på lika många ställen.

Det är många ställen där det fungerar, även mindre för till exemple lösningar som Zettle accepterar AMEX och sådana lösningar avänder ju rätt många av de små butikerna. Utan det är enligt mina upplevelser främst mellanstora ställen som inte accepterar AMEX.

Jag gissar på att det går att lösa genom att lägga det som bakomliggande till t.ex. Curve?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Finns det något bra kreditkort idag som inte uppmuntrar till denna konsumtionshets?

De flesta korten ger väl bara en liten bonus på inköp, inte något speciellt extra de erbjuder?

Har ett vanligt debitkort idag och ser inte riktigt någon bra anledning till att byta ut det mot ett kreditkort.

Försäkringar, gratis att använda så länge du betalar räkningar i tid, 45 dagars räntefritt är en bra deal, buffert, bra att ha flera kort när din egna bank ligger nere.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Galvanizer:

Finns det något bra kreditkort idag som inte uppmuntrar till denna konsumtionshets?

De flesta korten ger väl bara en liten bonus på inköp, inte något speciellt extra de erbjuder?

Har ett vanligt debitkort idag och ser inte riktigt någon bra anledning till att byta ut det mot ett kreditkort.

Jag ser det som att jag har dessa val:

  • Få betalt för att använda bankens pengar

  • Betala för att använda mina egna

Det fina med att handla för bankens pengar är att de får bära hela risken för om handlaren är skurk, går i konkurs, eller strular på något annat sätt, tack vare den underbara konsumentkreditlagen. Som grädde på moset slänger de försäkringar på en också, alltifrån rese- till drulle- och prisgarantier.

Har man en ordnad ekonomi och någorlunda vuxen syn på pengar vet jag inte varför man skulle välja det andra alternativet.

Lyxfällan-spoiler:

man behöver inte köpa saker bara för att man kan

Dold text
Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Finns det något bra kreditkort idag som inte uppmuntrar till denna konsumtionshets?

De flesta korten ger väl bara en liten bonus på inköp, inte något speciellt extra de erbjuder?

Har ett vanligt debitkort idag och ser inte riktigt någon bra anledning till att byta ut det mot ett kreditkort.

Njae, egentligen inte.

Fast du handlar väl mat och övriga förnödenheter varje månad iallafall? Då skadar det ju inte att ha ett kreditkort så att du får bonus på inköpen du ändå gör. Finns dock en hel del olika kort där rabatt endast ges hos vissa utvalda butiker, ibland endast online eller så kan det vara något konstigt villkor för att kunna nyttja rabatterna.

Har själv ett AUDI-kort och där får man 100 kr i rabatt på fakturan när man kommit upp i 25 000 poäng. Alltså, handla för 25 000 kr och få 100 kr i avdrag.

Något "gratis kreditkort" finns väl inte, eftersom man måste ha pengarna hos någon bank, vilken tar ut någon avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Njae, egentligen inte.

Fast du handlar väl mat och övriga förnödenheter varje månad iallafall? Då skadar det ju inte att ha ett kreditkort så att du får bonus på inköpen du ändå gör. Finns dock en hel del olika kort där rabatt endast ges hos vissa utvalda butiker, ibland endast online eller så kan det vara något konstigt villkor för att kunna nyttja rabatterna.

Har själv ett AUDI-kort och där får man 100 kr i rabatt på fakturan när man kommit upp i 25 000 poäng. Alltså, handla för 25 000 kr och få 100 kr i avdrag.

Något "gratis kreditkort" finns väl inte, eftersom man måste ha pengarna hos någon bank, vilken tar ut någon avgift.

Självklart kan du ha ett avgiftsfritt kreditkort och avgiftsfritt bankkonto, det är handlarna (kortavgifter), växlingsavgifter och andra produkter som betalar för det hela.

Vissa banker är gratis att använda om man inte har bankkortet från de själva, då kan man köra ett avgiftsfritt debitkort och ett avgiftsfritt kreditkort, andra har gratis konto/internetbank/betalkort. Ska man jaga tior får man dock ha tid och inte sitta gnälla över saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag gissar på att det går att lösa genom att lägga det som bakomliggande till t.ex. Curve?

Tyvärr inte såvitt jag vet.

Jag har hört talas om att det finns som målsättning hos Curve, och eventuellt att det fungerade ett kort tag några år sedan, men jag vet inget kort som Curve där AMEX går att lägga som bakomliggande kort. Att fylla Revolut går inte heller.

Så det är så gott som tvunget med ett alternativ, VISA eller Mastercard, till AMEX. Men beroende på vad man vill ha ut av korten så kan det ju vara värt att göra så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Finns det något bra kreditkort idag som inte uppmuntrar till denna konsumtionshets?

De flesta korten ger väl bara en liten bonus på inköp, inte något speciellt extra de erbjuder?

Har ett vanligt debitkort idag och ser inte riktigt någon bra anledning till att byta ut det mot ett kreditkort.

Skulle aldrig byta men har det som komplement.
Skaffade mitt när jag skulle bila genom spännande platser i usa och ville inte bli stående någonstans utan ett fungerande kort.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Är det fortfarande så att AMEX inte funkar på lika många ställen? Då känns ju everyday smidigare än Blue som ger 1.25.

Jag har ju ett SAS MC som backup för SAS Amex men det används väldigt sällan. Är väl mest golfbollsautomater och några få webbplatser online där de inte tar Amex tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Skulle aldrig byta men har det som komplement.
Skaffade mitt när jag skulle bila genom spännande platser i usa och ville inte bli stående någonstans utan ett fungerande kort.

Det verkar som reseförsäkring är högt prioriterat för många. Jag har aldrig varit intresserad av att resa någonstans och kommer nog aldrig göra det heller, så den försäkringen är inte speciellt nödvändig för min del.

Enda intressanta för mig är väl då att man kan få lite "cash back" på inköpen man gör, vilket verkar låta bättre på papper än vad det är i verkligheten. Det är inga stora rabatter det rör sig om.

Sedan, att handla för bankens pengar istället för att använda sina egna direkt från kontot. Hur ofta råkar ni ut för problem när ni handlar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Sedan, att handla för bankens pengar istället för att använda sina egna direkt från kontot. Hur ofta råkar ni ut för problem när ni handlar?

Den resan funkade inte vanliga Nordea debit kortet i automatpumpen längst in i death valley
Då var det ganska skönt att ha alternativ. Kan inte komma ihåg senast jag hade problem hemma i sverige

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Tyvärr inte såvitt jag vet.

Jag har hört talas om att det finns som målsättning hos Curve, och eventuellt att det fungerade ett kort tag några år sedan, men jag vet inget kort som Curve där AMEX går att lägga som bakomliggande kort. Att fylla Revolut går inte heller.

Så det är så gott som tvunget med ett alternativ, VISA eller Mastercard, till AMEX. Men beroende på vad man vill ha ut av korten så kan det ju vara värt att göra så.

AMEX som bakomliggande med Everyday som reservkort (byter auto när AMEX inte går igenom) låter galant då såvida jag inte missat något?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

AMEX som bakomliggande ...

Ursäkta om jag var otydlig.

Vad jag vet så går det inte att ha AMEX som bakomliggande till Curve, Revolut eller liknande för tillfället. Och även om det finns som målsättning så finns det inga datum satta så om det kommer så kan det ta år.