MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Ja jag gillar att åka längre och ljudet är så jävla gött! Hyperstrada ser ju väldigt trevlig ut och gissar på att det är samma motor som i monster? Isåfall är det ju en riktigt trevlig maskin, monster 821an var redigt gött.

Noterar en xdiavel som personlig bild... drömbågen?

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Noterar en xdiavel som personlig bild... drömbågen?

Stämmer, min pappa köpte en förra året och ja, det är en av mina absoluta favoriter i utseende, och går förjävla fint med men tyvärr skulle den innebära att jag behöver två Men man säger ju att man behöver minst 3 st mc

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Stämmer, min pappa köpte en förra året och ja, det är en av mina absoluta favoriter i utseende, och går förjävla fint med men tyvärr skulle den innebära att jag behöver två Men man säger ju att man behöver minst 3 st mc

Ja dom är häftiga och var nära välja en sådan, kan bara hålla med om tre då man själv har just det 😊

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Då är det visst Hjälmbytardagar hos Handelsboden till helgen.
Så har ju nämnt tidigare att jag behöver byta kruka, vill helst ha en öppningsbar hjälm, men kan nog tänka mig en integral också.
Någon som har erfarenhet av tystare modell från H-B?

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Hej!

Off topic kanske men har en grej jag är nyfiken på och tänkte passa på att fråga er "knuttar" Vi bor hyfsat nära en väg och har inte stört mig ett dugg på motorcyklar innan. Tycker många låter gött när dom puttrar förbi. Men sen i sommras så är det någon/flera motorcyklar som kör förbi som låter som mopeder upphöjt till 10. Jävla störande ljud och förstår inte hur man kan tycka att det är coolt att en motorcykel låter så. Är det någon ny trend eller liknande eller är det bara ett par pojkspolingar som vill att det ska låta så mycket som möjligt?

Detta är verkligen inget klaga på motorcyklister inlägg, är bara nyfiken.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Jaxione: Jag tror inte det går att missta en moped för en stånka/twin/trippel/fyra/boxer
Det är säkert någon moped eller liknande som bytet blås och trimmat lite.
Störigt ljud är det då det ligger så högt i frekvens jämfört med motorcyklar som oftast låter mer dovt

Dock blev jag nyfiken! Du får spela in ljudet och lägga upp här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Off topic kanske men har en grej jag är nyfiken på och tänkte passa på att fråga er "knuttar" Vi bor hyfsat nära en väg och har inte stört mig ett dugg på motorcyklar innan. Tycker många låter gött när dom puttrar förbi. Men sen i sommras så är det någon/flera motorcyklar som kör förbi som låter som mopeder upphöjt till 10. Jävla störande ljud och förstår inte hur man kan tycka att det är coolt att en motorcykel låter så. Är det någon ny trend eller liknande eller är det bara ett par pojkspolingar som vill att det ska låta så mycket som möjligt?

Detta är verkligen inget klaga på motorcyklister inlägg, är bara nyfiken.

Mvh J

Inget nytt. Att ens motorcykel ska låta så högt som möjligt är en hel del som vill. Själv vill jag ha ett gött ljud men inte störande just nu fortfarande original ljuddämpare.
Men jag känner igen vad du pratar om, jag bor mellan 2 gymnasieskolor ovanför den gemensamma butiken och det åker Moppar (både vanliga och trimmade), lätt MC (oftast har de raka rör) och "raggarbilar" konstant och dem låter hemskt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Jaxione: Jag tror inte det går att missta en moped för en stånka/twin/trippel/fyra/boxer
Det är säkert någon moped eller liknande som bytet blås och trimmat lite.
Störigt ljud är det då det ligger så högt i frekvens jämfört med motorcyklar som oftast låter mer dovt

Dock blev jag nyfiken! Du får spela in ljudet och lägga upp här

Haha det kanske är en stånka/twin/trippel/fyra/boxer Har du något klipp med en sån så kan jag lyssna om det låter likt? För det är väldigt högfrekvent ja! Det är motorcyklar iaf, har sett när dom kör förbi.

Känner mig som jag är 100 år gammal när jag skriver i denna tråden Ingen koll alls på motorcyklar

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Inget nytt. Att ens motorcykel ska låta så högt som möjligt är en hel del som vill. Själv vill jag ha ett gött ljud men inte störande just nu fortfarande original ljuddämpare.
Men jag känner igen vad du pratar om, jag bor mellan 2 gymnasieskolor ovanför den gemensamma butiken och det åker Moppar (både vanliga och trimmade), lätt MC (oftast har de raka rör) och "raggarbilar" konstant och dem låter hemskt.

Lite kul att man vill att motorcykeln ska låta så mycket som möjligt samtidigt som man vill ha tysta hjälmar Det går alltså ut på att andra ska höra motorcykeln så mycket som möjligt

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

Lite kul att man vill att motorcykeln ska låta så mycket som möjligt samtidigt som man vill ha tysta hjälmar Det går alltså ut på att andra ska höra motorcykeln så mycket som möjligt

En tyst hjälm är för vindsuset, ljudet från MCn är lågt i jämförelse

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

En tyst hjälm är för vindsuset, ljudet från MCn är lågt i jämförelse

Haha min okunskap lyser igenom igen

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

Haha min okunskap lyser igenom igen

Inte lätt

Men är du helt hundra på att det är motorcyklar? Känns som trimmade mopeder med ljudet du beskriver, och vissa mopeder ser ju ut som lätta motorcyklar.

Om du jämför motorcykel, högt men fortfarande ganska dovt ljud https://youtu.be/K2v6tT3x99Y?t=232

Och trimmad moped https://www.youtube.com/watch?v=R49gDPcQjG0&ab_channel=Neytiv...

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Inte lätt

Men är du helt hundra på att det är motorcyklar? Känns som trimmade mopeder med ljudet du beskriver, och vissa mopeder ser ju ut som lätta motorcyklar.

Om du jämför motorcykel, högt men fortfarande ganska dovt ljud https://youtu.be/K2v6tT3x99Y?t=232

Finns ju enstånkare också (1 cylinder) upp till 650CC och dem låter som en moppe när dem kommer upp i varv. Dovare men ändå extremt jobbigt ljud. Övningskörde på en sådan. Men ja, mopeder idag ser ut som antingen scootrar eller motorcyklar. Oftast inget mellanting. Trimmade är en hel del och då låter det extremt högt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Lite kul att man vill att motorcykeln ska låta så mycket som möjligt samtidigt som man vill ha tysta hjälmar Det går alltså ut på att andra ska höra motorcykeln så mycket som möjligt

Addera att dom flesta MC förare som vill ha hörsel kvar efter 40 ofta kör öronproppar.
Vindbruset kommer man inte ifrån hur tyst hjälm man än har.

Som MC förare så hävdar jag dock att ljuder har med trafiksäkerhet att göra, levande varelser vet att man kommer åkande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Inte lätt

Men är du helt hundra på att det är motorcyklar? Känns som trimmade mopeder med ljudet du beskriver, och vissa mopeder ser ju ut som lätta motorcyklar.

Om du jämför motorcykel, högt men fortfarande ganska dovt ljud https://youtu.be/K2v6tT3x99Y?t=232

Och trimmad moped https://www.youtube.com/watch?v=R49gDPcQjG0&ab_channel=Neytiv...

Nej inte som någon av dom. Motorcykeln i klippet låter ju asgött. Det är dock ingen moped, det är jag säker på. Går inte att trimma upp en moppe till de hastigheter som den här åker förbi med. Det är ett mer högfrekvent, skrikande ljud. Låter otroligt störande.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Nej inte som någon av dom. Motorcykeln i klippet låter ju asgött. Det är dock ingen moped, det är jag säker på. Går inte att trimma upp en moppe till de hastigheter som den här åker förbi med. Det är ett mer högfrekvent, skrikande ljud. Låter otroligt störande.

Just "trimmad" i samband med moped är oftast att de byter från en 50cc till typ 70+cc motor och sen är den "trimmad".

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Finns ju enstånkare också (1 cylinder) upp till 650CC och dem låter som en moppe när dem kommer upp i varv.

Jag har 3 stånkor i garaget, allt från 125cc till 650cc och ingen av dem låter som en moppe - oavsett varv!
Blir minst sagt nyfiken på vad för stånkor du har hört...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Inte lätt

Men är du helt hundra på att det är motorcyklar? Känns som trimmade mopeder med ljudet du beskriver, och vissa mopeder ser ju ut som lätta motorcyklar.

Om du jämför motorcykel, högt men fortfarande ganska dovt ljud https://youtu.be/K2v6tT3x99Y?t=232

Och trimmad moped https://www.youtube.com/watch?v=R49gDPcQjG0&ab_channel=Neytiv...

Bara för att ytterligare förvirra så kastar jag in en tvåtakts race 250: https://youtu.be/YwDLM9AM1sE?t=38

De är iofs inte så vanliga idag.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Jag har 3 stånkor i garaget, allt från 125cc till 650cc och ingen av dem låter som en moppe - oavsett varv!
Blir minst sagt nyfiken på vad för stånkor du har hört...?

Honda dominator 650NX. Lät riktigt mysigt i låga varv men som en vuxen moppe vid de högre varven. Gillade inte ljudet alls men helt klart dovare än en 50cc trimmad moppe.
Jag hade en Jawa TWS 50 som moppe ej trimmad som referens när jag var 15 men inte heller helt standard. Köptes beg så ingen aning om vad som gjorts.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Som MC förare så hävdar jag dock att ljuder har med trafiksäkerhet att göra, levande varelser vet att man kommer åkande

Är inte motsatsen bevisad ganska många gånger här, att "loud pipes saves lifes" är BS?

Kan ju vara speciellt vanligt att en motorcykel är så "tyst" att gångtrafikanter/cyklister inte hör dem och går/cyklar ut rakt framför en.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Lagerlöf:

Är inte motsatsen bevisad ganska många gånger här, att "loud pipes saves lifes" är BS?

Själv bullrar jag för min egen skull och inte andras, återuppleva minnen som 5-åring med pluttesmälla i framhjulet - och möjligen skrämma upp rådjur/älg/vilt så att man har en sportkepa att hinna reagera. Så länge 103 dB(A) är en godkänd ljudnivå får man kalla mig för BS, infantil eller vad som helst, huvudsaken det är lagligt.

Permalänk
Medlem

Vissa motorer låter så vackert att det vore synd att inte sprida glädjen omkring sig.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Är inte motsatsen bevisad ganska många gånger här, att "loud pipes saves lifes" är BS?

Kan ju vara speciellt vanligt att en motorcykel är så "tyst" att gångtrafikanter/cyklister inte hör dem och går/cyklar ut rakt framför en.

Jag vet faktiskt inte, att dom räddar liv är nog mer en ursäkt motorälskare använder. Men sen kan jag ju inte hjälpa att tänka att det ligger lite i det, speciellt när det gäller djur.
Men tänker att den dagen vi kör el-mc och man kommer i 150 knyck så lär det nog hända fler olyckor om det inte finns smart elektronik som hjälper oss. Samma gäller ju elbilar, men där finns ju fotgängar skydd i lite olika former som inte finns på MC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Själv bullrar jag för min egen skull och inte andras, återuppleva minnen som 5-åring med pluttesmälla i framhjulet - och möjligen skrämma upp rådjur/älg/vilt så att man har en sportkepa att hinna reagera. Så länge 103 dB(A) är en godkänd ljudnivå får man kalla mig för BS, infantil eller vad som helst, huvudsaken det är lagligt.

Alltså jag har inget emot att det låter högt, sålänge det låter bra. Kör själv med akrapovic på min MT-07.

Men poängen är att man ska erkänna att man gör det för sin egen skull inte "skylla" på att det är för trafiksäkerhetens skull

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Jag vet faktiskt inte, att dom räddar liv är nog mer en ursäkt motorälskare använder. Men sen kan jag ju inte hjälpa att tänka att det ligger lite i det, speciellt när det gäller djur.
Men tänker att den dagen vi kör el-mc och man kommer i 150 knyck så lär det nog hända fler olyckor om det inte finns smart elektronik som hjälper oss. Samma gäller ju elbilar, men där finns ju fotgängar skydd i lite olika former som inte finns på MC.

Om djur hade brytt sig om ljud hade det nog inte skett några viltolyckor

Men jag kan hålla med om elfordon, det kan vara riktigt obehagligt när de smyger fram i princip ljudlöst. Men aldrig varit med om en bensin/diesel-fordon som varit så tyst att man inte hör det.

Moderna bilar är också så tysta att man knappt hör de "högljudda" motorcyklarna ändå innan de passerat bilen. Motorcykeln låter ju mest bakåt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Alltså jag har inget emot att det låter högt, sålänge det låter bra. Kör själv med akrapovic på min MT-07.

Men poängen är att man ska erkänna att man gör det för sin egen skull inte "skylla" på att det är för trafiksäkerhetens skull

Ingen vill bli kallad hycklare, då är det lättare att leta på något anledning som låter trolig och hänga fast vid den som en ursäkt. Det är så de flesta fungerar tills den dagen man är tvingas byta eller inser att man haft fel. Men då letar man på en ny ursäkt

Men tycker ändå att ljud skrämmer lite, man kan ju se djur springa iväg när man kommer. Problemet är väl att djur sällan är förutsägbara i flykt.
Sen så är det gött att varva lite och höra motorljudet. Fick en fråga en gång varför MC-åkare alltid ska gasa i tunnlar...:-D

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Ingen vill bli kallad hycklare, då är det lättare att leta på något anledning som låter trolig och hänga fast vid den som en ursäkt. Det är så de flesta fungerar tills den dagen man är tvingas byta eller inser att man haft fel. Men då letar man på en ny ursäkt

Men tycker ändå att ljud skrämmer lite, man kan ju se djur springa iväg när man kommer. Problemet är väl att djur sällan är förutsägbara i flykt.
Sen så är det gött att varva lite och höra motorljudet. Fick en fråga en gång varför MC-åkare alltid ska gasa i tunnlar...:-D

Min inline 4 låter så jäääkla gött när man kommer upp i varv. Tyvärr hörs inte det när man kör runt i lägre hastighet än 60-70kmh på 2an. Trist att ljudet skall komma så sent, men ändå positivt för då är man ju ute på motorvägarna ändå och då stör man inte så många.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Själv är jag såld på tripplar eller Aprilias V4....älskar ljudet.

Permalänk
Medlem

Nu när alla verkar vara inne på ljudsnack så passar jag på att slänga in en fråga.
Jag är ute efter ett slip-on till min gsx-s750. Mest av estetiska skäl då originalburken är ren hädelse.
Helst hade jag dragit på ett Yoshimura alpha-T. MEN då jag kör en hel del bandagar så måste jag håll mig inom deras 95 DBA max.

Någon med kunskap/ tips om hur de olika märkena står sig gällande ljudnivå?
Detta gäller då enbart slip-on, EJ helsystem.

Visa signatur

Meshify C // Asus X470-f // Ryzen 5 5600X // Noctua NH-U12S // 16GB G.Skill FlareX 3200mhz CL14 // Sapphire Pulse RX 7700XT // Skärm: AOC Q24G2A/BK

Permalänk
Medlem

@fragCan

Jag måste säga att jag är förvånad hur mkt man kan bullra utan att man flaggas av.
Köp det du vill ha (och du vet låter skönt) och köp en DB-killer att slänga i inför besiktning och de banor där dom inte tillåter att man bullrar för mycket, det är mina 5 cent.