Permalänk
Medlem

Vilka minnen?

Kommer köpa en i5-11400 och har ett B560 moderkort

Har kollat på dessa två
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/h...
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/h...

Är ingen större skillnad i pris men är osäker med tanke på timings vs MHz och att B560 stödjer överklockning av minnena
Om ni har några andra tips på minnen så tas det gärna emot

Permalänk
Viking

Definitivt alternativ två. Bättre på alla sätt och finns i lager.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Definitivt alternativ två. Bättre på alla sätt och finns i lager.

Insåg att jag länkat till fel minne (uppdaterat), det är CL16 och inte CL18 på 3200 minnet vs CL17 på 3600 minnet

Permalänk
Medlem

DDR4-3600 CL17 har fortfarande lägre latens än DDR4-3200 CL16 och är därmed bättre. Du kan räkna ut den sanna latensen genom att dividera CL-värdet med överföringsfrekvensen, d.v.s. 17/3600 respektive 16/3200, där 17/3600 är lägre.

Permalänk
Viking
Skrivet av cyprox:

Insåg att jag länkat till fel minne (uppdaterat), det är CL16 och inte CL18 på 3200 minnet vs CL17 på 3600 minnet

Okej. Men alternativ två är fortfarande snabbare, skillnaden är dock inte stor. Jag hade nog köpt de med 3600MHz, men du kommer nog inte märka någon skillnad.

Något som kan vara avgörande är om ett av kitten finns med på tillverkarens QVL-lista, då skulle jag välja det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprox:

Insåg att jag länkat till fel minne (uppdaterat), det är CL16 och inte CL18 på 3200 minnet vs CL17 på 3600 minnet

3600 minnet är ändå bättre, visserligen under 1 nanosekund snabbare, men det är ändå bättre.

Permalänk
Medlem

Ok stort tack för hjälpen, inga av kiten var med på QVL-listan så kör nog på 3600 då och hoppas på att det funkar

Permalänk
Medlem

Jag tror att du kommer ångra att du köper så lite som 16 GB RAM nu, och det blir dessutom dyrare att byta till ett större kit senare. Du har ju redan sparat in en rejäl hacka på processorn dessutom...

Permalänk
Medlem

Är lite av ett budgetbygge så får nog bli 16, har redan köpt lite mer prylar än jag tänkt 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tror att du kommer ångra att du köper så lite som 16 GB RAM nu, och det blir dessutom dyrare att byta till ett större kit senare. Du har ju redan sparat in en rejäl hacka på processorn dessutom...

Där håller jag inte alls med. Ska man lägga mer pengar så är det ju definitivt på processorn de pengarna ska läggas och inte på mer minne eftersom det kommer göra absolut ingen som helst skillnad.

Här är en kort video för förklaring av hur mycket minne man kan tänkas behöva: https://www.youtube.com/watch?v=OT-qAQLGkGo&ab_channel=Techqu...

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Här är en kort video för förklaring av hur mycket minne man kan tänkas behöva: https://www.youtube.com/watch?v=OT-qAQLGkGo&ab_channel=Techqu...

Stäng av virtuellt minne i Windows och kolla hur det går. GTA V går t.ex. inte att starta överhuvudtaget med en fräsch, minimal, nyinstallation av Windows 10 om man så har stängt alla andra program i bakgrunden om datorn har 8 GB RAM. Det som gör att folk ändå kan spela GTA V med 8 GB RAM är virtuellt minne.

Det är virtuellt minne och prestandakostnaderna för att administrera det man köper sig fri ifrån med en större mängd RAM, vilket är en minimal extrakostnad för en av de viktigaste delarna i datorn.

Den där LTT-videon riktar sig till folk som är på gränsen till att ha svårt att förstå alla termer och begrepp de läser i stormarknadens reklamblad -- inte power users.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Stäng av virtuellt minne i Windows och kolla hur det går. GTA V går t.ex. inte att starta överhuvudtaget med en fräsch, minimal, nyinstallation av Windows 10 om man så har stängt alla andra program i bakgrunden om datorn har 8 GB RAM. Det som gör att folk ändå kan spela GTA V med 8 GB RAM är virtuellt minne.

Det är virtuellt minne och prestandakostnaderna för att administrera det man köper sig fri ifrån med en större mängd RAM, vilket är en minimal extrakostnad för en av de viktigaste delarna i datorn.

Den där LTT-videon riktar sig till folk som är på gränsen till att ha svårt att förstå alla termer och begrepp de läser i stormarknadens reklamblad -- inte power users.

Att ha 32gb minne istället för 16gb kommer göra noll skillnad i en gamingburk. Det vore galenskap att sätta 32gb minne i ett budgetbygge istället för att satsa på en bättre cpu eller gpu.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det som gör att folk ändå kan spela GTA V med 8 GB RAM är virtuellt minne.

Men nu var väl frågan om det är värt att skaffa 32 GB istället för 16 GB? Då förstår jag inte riktigt hur 8 GB RAM är relevant.

Senast jag forskade i ämnet såg det ut som att de mest krävande spelen använde ca. 12 GB minne totalt (inklusive Widows i bakgrunden). Visserligen kan man lätt komma över 16 GB om man samtidigt har Premiere eller 100 Chrome-flikar öppna i bakgrunden, men då är det ju inte längre enbart spelande som vi talar om.

Jag tycker dessutom att det inte är en sådan stor katastrof att vissa saker hamnar i det virtuella minnet. Windows ska enligt vad jag har läst vara rätt så bra på att hantera det och placerar först och främst program som man inte har använt på länge i det virtuella minnet, d.v.s. flik 87 i Chrome som man senast rörde för 2 veckor sedan istället för spelet som man är aktiv i just nu.

Jag menar inte att 32 GB är meningslöst, men jag tror att man får ut mer av att spendera 1000 kr mer på processorn eller grafikkortet i en speldator där huvudsyftet är spel.