Permalänk
Medlem

Samsung No Gap Wall mount, lutar utåt?

Hej,

Har ett Samsung No Gap Wall-väggfäste till min 65" Q9FN TV. Tyvärr är jag inte nöjd med hur den hänger på väggen, för eftersom TV'n inte är helt platt på baksidan så lutar TV'n framåt. Väggfästet är alltså inte starkt nog för att hålla TV'n slätt mot väggen. Och detta är något som händer alla med detta fästet, vissa bryr väl sig inte. Men om man köpt ett fäste som heter No Gap, så vill man ju ha det mot väggen.
Här kan ni se problemet jag menar (lånad bild, samma TV, samma fäste):

Tyvärr finns det inget jag kan göra för att fixa själva fästet i sig. Men jag kom på en idé som kan fungera. Jag tänkte utnyttja de två övre skruvhålen i VESA-fästet i TV'n och sätt en skruv i varje med ett platt huvud. Därefter hitta någon typ av enkelt fäste som dessa skruv kan "glida" in i för att på så sätt hålla TV'n mot vägg. Och här kan man justera avståndet genom att skruva in eller ut skruven i TV'n.

Har dock inte hittat den bästa lösningen för detta. Först tänkte jag magneter som håller den mot väggen. Sen kom jag på att det finns snäppfästen för möbeldörrar:

Tyvärr bygger dessa för mycket.

Har ni något annat förslag?

Permalänk
Avstängd

Du kan inte bara sätta någon kudde eller ett träblock längst ner på teven?

Permalänk
Medlem

Hej, har ingen lösning på problemet men är nyfiken på hur detta utvecklar sig då jag beställt ett no-gap fäste till min q950r.
Det finns ju lite piratfästen, kan dessa vara "starkare"?

Permalänk
Medlem

Jag kör No Gap till min Q90R 75", ingen antydan till att vilja luta neråt. Men är väl olika versioner av väggfästet. Vissa passar ju bara till vissa modeller. Säkert du fått rätt modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du kan inte bara sätta någon kudde eller ett träblock längst ner på teven?

Testat det, självklart kan man få TV'n i nivå på detta sätt, men avståndet från vägg är fortfarande inte så litet som det kan vara, utan väggfästet faller ut cirka 1cm från vägg av tyngden, detta förändras inte av en distans i nederkant utan det blir samma distans överallt. Det jag vill är att TV'n är så nära vägg som möjligt och enda sätter jag ser är att den fästs i överkant för att inte "falla utåt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Jag kör No Gap till min Q90R 75", ingen antydan till att vilja luta neråt. Men är väl olika versioner av väggfästet. Vissa passar ju bara till vissa modeller. Säkert du fått rätt modell?

Stämmer bra, det är en annan modell till 75" än 65". Ja det är rätt modell, har läst mycket på Amazon-recensioner på både Samsung's original och kopior, "alla" har samma bekymmer. Tror bara att vissa inte bryr sig om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Stämmer bra, det är en annan modell till 75" än 65". Ja det är rätt modell, har läst mycket på Amazon-recensioner på både Samsung's original och kopior, "alla" har samma bekymmer. Tror bara att vissa inte bryr sig om det.

Ja, var in och kollade nu. Fler än du som upplever samma problem. Det fästet du har sträcker sig mellan 49"-65". Kanske är på gränsen med vad den orkar med 65" då. Men verkar finnas två versioner: WMN-M12EA/XC och WMN-M13EA/XC. Enda jag kunde utläsa är att den senare klarar 8K apparaterna med. Men kanske är något mer som är uppdaterat?

Permalänk
Medlem

Jag har själv en samsung no gap wall mount, har för mig att den kom med spacers i lådan? Inte kollat på ifall du behöver använda dom?

Tror tanken är att man kan lägga dom bakom skärmen där nere för att balansera ut avståendet

Jag använder inte dom dock personligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Jag har själv en samsung no gap wall mount, har för mig att den kom med spacers i lådan? Inte kollat på ifall du behöver använda dom?

Tror tanken är att man kan lägga dom bakom skärmen där nere för att balansera ut avståendet

Jag använder inte dom dock personligen

Precis, det stämmer. Det medföljer justerskruvar som ska sättas i VESA-hålen. Problemet är att de nedre hålen för VESA sitter i nästan samma höjd som No Gap-fästet. Så justerar jag här så händer det ingenting, utan TV'n "tiltar" på samma ställe som innan. Det jag har gjort nu är att jag har lagt en distans längst ner på TV'n (ett gäng möbeltassar), detta gör att TV'n hamnar paralellt med vägg. Men den är fortfarande 1-1,5cm mer från väggen än den behöver vara (för att väggfästet lutar utåt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Ja, var in och kollade nu. Fler än du som upplever samma problem. Det fästet du har sträcker sig mellan 49"-65". Kanske är på gränsen med vad den orkar med 65" då. Men verkar finnas två versioner: WMN-M12EA/XC och WMN-M13EA/XC. Enda jag kunde utläsa är att den senare klarar 8K apparaterna med. Men kanske är något mer som är uppdaterat?

Verkar vara samma bekymmer med den modellen om man läser recensionerna hos Samsung:
https://www.samsung.com/se/tv-accessories/no-gap-wall-mount-w...

Permalänk
Medlem

Så jag tror tyvärr att man får inse att denna produkt är lite bluff och båg. I alla fall på vissa TV-modeller.

Har ni några bra idéer om hur jag kan lösa detta?
Vad tror ni om någon typ av skruvskalle som man sätter i övre VESA-fästena och "skjuter" in i någon skena eller fäste som sitter på vägg?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av RVX:

TV och tillbehör till TV ligger inte riktigt inom mitt uppdrag, så jag tror att den bästa lösningen är att ta kontakt med kundtjänst direkt just för den här produkten.

Jag kan dock skicka frågan vidare så får vi se om någon på TV-avdelningen har ett svar.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Är det mycket kraft som krävs för att den ska sitta helt mot väggen? Tänker om det går att göra upphängningen lite "trögare" så den inte "ramlar" ut

Permalänk
Medlem

Det verkar även som samsung släppt denna typen av design på de nya NEOqled som släppts. De mindre TV apparaterna verkar inte sticka ut lika mkt så gissar att det kanske även har med vikt att göra.

Permalänk
Medlem

Mina The Frame sitter som klistrade mot väggen. Tilt funktionen är så tråg att jag måste ta i för att vinkla. I platt läge är det ju dock inget som får TVn att luta utåt, vikten går ku rakt nedåt. Är det monterat rätt?

Permalänk
Medlem

Någon som har provat fästet till QE75Q95TAT.

Permalänk
Medlem

Den verkar ju ha en tilt funktion på 30ich grader. Det är säkert något friktionsfäste som de aklarna glider i. Kolla om det finns en skruv där som går att tighta lite. Alternativt så kan de ha smörjt spåret lite för mycket. Testa torka bort det så få fall för att öka friktionen (diskmedel tillochmed?) .

Kollade lite snabbt i deras manual men hittade inga bra bilder så gissar mest 😋

Permalänk
Medlem

Det ska finnas två magneter som du fäster ganska högt upp på baksidan och sen två metallbitar som du sätter på väggen så den sitter platt mot väggen.

Permalänk
Medlem

Jag köpte No Gap till min Samsung QE55Q90R förra sommaren. Dock den billigare kopian från LogiLink för 329kr.

Eftersom TVn är lite oval i baksidan så blir det ju naturligt med ett mellanrum mot väggen men tycker inte alls det är så pass mycket att jag stör mig på det. Bara om man lägger huvudet mot väggen och försöker kolla in bakom. Tror det endast är Samsungs ”The Frame” samt deras flagskeppsmodeller som kan få ett montage där TVn ligger dikt vägg, exempelvis Q950TS.