Permalänk
Inaktiv

Speldator under 7k

Hej!
Söker laptop där de flesta spelen funkar någorlunda. Max 7000 kr. Några tips??

Mvh

Permalänk
Medlem

Tyvärr lär du inte hitta något som ens funkar spela behjälpligt på med den budgeten om du inte hittar något begagnat.

Permalänk
Hedersmedlem

Det billigaste på Prisjakt som jag hittar som skulle kunna kallas för en speldator är denna:

https://cdon.se/hemelektronik/asus-tuf-gaming-fx505dt-bq180t-...

Asus TUF Gaming FX505DT-BQ180T Gaming Laptop
15.6" 1920x1080
AMD Ryzen 5 3550H 2.1GHz
8GB DDR4 SDRAM 2666 MHz
256GB SSD M.2
GeForce GTX 1650

Inget kraftpaket som du ser, men det är ändå en dator där "de flesta spelen funkar någorlunda". Däremot över din budget, kostar 7657 kronor.

Det här filtret kan även hjälpa dig hitta andra modeller:

https://www.prisjakt.nu/c/laptops-barbara-datorer?1124=GeForc...

Permalänk
Inaktiv

Äh kom igen nu :). Sista två jag haft, som varit under 7k har det funkat bra på "high"

Mvh

Permalänk
Medlem

Ja, vill du köra enkla spel eller gamla spel så är det klart det kan räcka. Men de flesta någorlunda moderna spelen kommer du inte kunna köra i höga settings utan väldigt låg FPS.

Du kommer inte ha någon härlig spelupplevelse i spel som kräver prestanda i de fall de ens är spelbara.
Enligt mig så är det svårt att förankra att en laptop idag för max 7k kallas "gamingdator" per se.
Möjligen en hemdator du kan spela enkla spel på.

Det är som att säga att man ska gå på bio när man sitter hemma med popcorn på en 32" tjock TV..
If you ask me.

Men det handlar om vad för preferenser du har som sagt. Du kan nog klara att köra Dota 2 eller liknande samt äldre spel utan större problem.
CS kanske funkar hyfsat om du inte kör i max med lite tur.

Men skulle säga att om du hittar en modell som ovan fast med något vassare CPU och mer minne så har du lite mer krut att tillgå.
Hittade en för 9500kr innan nyår till tjejen som var snarlik fast med 500gb SSD, 16gb minne och en lite snabbare cpu.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/262854...
Denna är snarlik den ovan men med mycket mer lagring samt något snabbare CPU för bara någon hundring mer än den som länkats ovan. Vet dock inte hur bra HP gör dessa laptops nuförtiden.

Kan du tänka dig att gå upp något i pris och således kunna spela lite fler spel så kan något i denna stil kanske vara något:
https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/263286...

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon167664:

Äh kom igen nu :). Sista två jag haft, som varit under 7k har det funkat bra på "high"

Mvh

Du får tänka på att det är kiselbrist just nu vilket gör att hela marknaden går upp i pris. Du kan säkert försöka jaga något erbjudande eller rea för <7000 kr om någon dator prissänks, men det känns inte supersannolikt just nu. Lite därför jag även skickade med prisjakt-filtret, så att du kan hålla koll på marknaden och se om du hittar något.

Dessutom har du inflation som gör att priser går upp med tiden. D.v.s. 7000 kr för några år sen är inte samma som 7000 kr nu.

Datorn jag länkat är den billigaste jag hittat med någon slags dedicerad grafik som inte är totalt skräp.

För 8000 kr så får du absolut en dator som klarar det du är ute efter (även om en del fps-snobbar så klart rynkar på näsan, och i alla fall jag skulle störa mig på bara 256 GB lagring och 8 GB RAM) men inte 7000 kr.

Permalänk
Medlem

Blir väl en begagnad som du ska satsa på då. Om du vill ha en ny under 7k lär du inte hitta mycket bra. Mitt råd är att du sparar lite pengar och köper eller alternativt bygger en dator under 15k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167664:

Hej!
Söker laptop där de flesta spelen funkar någorlunda. Max 7000 kr. Några tips??

Mvh

En del spel är ruggigt krävande och bara för att dina 2 senaste lyckades med det mesta är det inte säkert att det är applicerbart på dagens marknad och spelutbud. För 7-8000 får du geforce 1650 kort vilket har väldigt lite att komma med jämfört med 2060 eller 1660.

Är det den prisklassen som prompt gäller så är det begagnat du får kolla på och då har du t.ex i7 9750h med gtx 1660 ti i lenovo legion y540 eller acer nitro 5 som är fullt kapabla och kraftfulla.

Är det nytt du vill ha så får du nog vara beredd att gå uppåt 10-13.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167664:

Äh kom igen nu :). Sista två jag haft, som varit under 7k har det funkat bra på "high"

Mvh

Vi kan inte trolla.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Vi kan inte trolla.

Allt är relativt.
Man får en ganska bra dator om man kan tänka sig att scanna fyndavdelningar hos bl.a webhallen.

Har själv annons ute på denna som ser helt sprillans ny ut.
https://www.sweclockers.com/marknad/198645-ny-lenovo-ryzen-46...

Ryzen 4600H + GTX1650
(Går att uppgradera ram från 8 till 16 t.ex)

Inget fartmonster men en väldigt bra bärbar speldator sett till prislappen på ynka 5.000kr
(Jag ska återlämna den då det var en presenttanke men som slutade med en stationär istället) så håll utkik på webhallen till slutet av veckan när jag gjort min retur. Priset kanske inte blir lika bra då jag har en ganska hög medlemsnivå men runt 5.6-5.7 borde den kosta utan nivå vilket fortfarande är väldigt svårslaget.

Tidigare idag kom denna upp på webhallen också t.ex, en bit under 4.000kr (för mig).
https://www.webhallen.com/se/product/329993-ASUS-ROG-GA502DU-...

Ryzen 3750H + GTX 1660 Ti Max-Q
16GB Ram och så vidare. Dock fyndvara klass 4 så lite förmodligen lite mer använd men likväl med garantier och allt man vill ha. Förmodligen lite ytliga märken på datorn endast och bryr man sig inte om det är det som vilken ny maskin som helst förmodligen och man har ju alltid 30 dagars öppet köp så det är ju bara lämna tillbaka om man ej är nöjd. För 3.600kr är det ett klipp. Har själv haft en exakt likadan som fungerade hur bra som helst och vad den där tjommen svamlar om i recensionsfältet stämmer knappast.

Så har man budget av den lägre skalan får man titta mer på fyndavdelningarna istället för nytt.
Jag köper nästan bara fyndvaror nu för tiden, även om jag skulle rent ekonomiskt kunna köpa nytt men varför ska jag göra det? 30 dagars öppet köp? Oftast flera tusen kronor billigare än nytt? Jag har ingen mani att jag måste ha en helt ny kartong utan är endast intresserad av innehållet.

Givetvis får man vara snabb på de bästa fynden men mitt tips är att scanna fyndhörnor, speciellt hos webhallen då jag tycker dom är bäst på att sätta bra priser. Elgiganten kan vara okej och likväl komplett/netonnet (ibland).