Inget ljud från mikrofon när separata högtalare kopplas in.

Permalänk
Medlem

Inget ljud från mikrofon när separata högtalare kopplas in.

Har en bärbar dator (Asus E407MA). https://www.komplett.se/product/1139197

Denna har en 3,5 kontakt som jag vill använda till separata högtalare. Denna kontakt är kombinerad utgång och mikrofoningång. Så när högtalarna kopplas in så kommer inget ljud från datorns inbyggda mikrofon.

Dock har detta fungerat tidigare utan problem, men för cirka 2 månader sedan så uppstod problemet. Någon uppdatering som ställt till det?

Tar jag bort drivrutinerna för samtliga ljudenheter via Enhetshanteraren så börjar allt fungera förutom de separata högtalarna. Högtalarna som är inbyggda börjar istället låta och mikrofonen tar in ljud. Efter omstart så slutar mikrofonen fungera och de separata högtalarna ljuder.

Har försökt utan att lyckas. Finns enbart en mikrofon i inställningarna i Windows oavsett hur jag gör. Finns det något sätt att styra så att den inbyggda mikrofonen fungerar samtidigt som separata högtalare används?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut i ljudinställningarna för mikrofoner i Windows när detta händer? Är datorns egna mikrofon satt som standard osv? Det kan vara så att datorn registrerar externa högtalarna som mikrofon också, och automatiskt inaktiverar mikrofonen.