Permalänk

Vita prickar projektor

Hej!

Jag fick tag på en gratis projektor, Benq mp624, som förra ägaren sa att det var damm i linsen och hon hade ingen kunskap om att fixa det.
Jag tänkte att det kan vara värt ett försök men när jag startade den såg det ut såhär, massa vita prickar. det där är ju knappast damm utan något mjukvarufel?

Frågan är då om det är ett fel som går att åtgärda för en mindre summa eller det är bara till att kasta den?

//Jumbmarker

Visa signatur

Corsair carbide 300R, AMD x4 955, Cooler Master Seidon 120V, Asus M4A88T-EVO/USB3, Gigabyte 6870, 2x4gb 1333, 1tb hdd, corsair 600W

Permalänk
Medlem

Ser ut som döda pixlar.

Because the dead pixels on the screen is a common problem on all the DLP projectors. As one of the important parts on the DLP projector, it is a DLP chip. The chip is a small part of the projector which is including thousands of Micromirrors. When one or some of the Micromirrors damage because of the heat inside the projector, you will find some white dots or dead pixels on your screen. You will no longer to have a perfect image on the screen. Even more, the dead pixels will become more and more as times past.

Permalänk
Medlem

mögelsporer
dock inte benq men samma problem 08:30 in i klippet
https://www.youtube.com/watch?v=-qNN78fh5eQ

Visa signatur
Permalänk

Tja testade du att byta chippet?

Skrivet av JumboMarker:

Hej!

Jag fick tag på en gratis projektor, Benq mp624, som förra ägaren sa att det var damm i linsen och hon hade ingen kunskap om att fixa det.
Jag tänkte att det kan vara värt ett försök men när jag startade den såg det ut såhär, massa vita prickar. det där är ju knappast damm utan något mjukvarufel?

Frågan är då om det är ett fel som går att åtgärda för en mindre summa eller det är bara till att kasta den?

//Jumbmarker