Permalänk
Medlem

Minolta - Gammal kamera

Halloj!

Berikade min mor med besök under påsken och på något vänster gled vi in på fotografi och då skramla hon fram en gammal kamera min far lämnat efter sig.

Sweet tänkte jag men nu visar det sig att det var betoning på gammal, den använder ju film.
Jag tackade artigt nej men undrar nu om det är värt för henne att kränga av detta paket eller om det är mödosam procedur.
Hoppas någon/några av er kan bidra med kunskap.

Permalänk
Föredetting

Inte helt enkelt att säga. Finns alltid några hundringar i gamla objektiv, men med SR-montering krävs att man som köpare har en adapter. 50 mm- och 28 mm-objektiven verkar dra in några hundra var, exakt vad det största objektivet är vet jag inte.

Själva huset verkar ha ett jättespann i säljpris på typ 200–1 500 kronor.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Hör av dig till någon lokal foto-klubb.
Dessvärre är den generationen sällan värd speciellt mycket, adaptrar osv behövs. som tidigare talare skrev.
Har krängt av gammal proffs-utrustning för i princip inga pengar alls (tråkigt att få 1500 för ett objektiv som kostat 30-40.000 på grund av att det är för tungt att driva för dagens kameror)
Fota lite film istället.
Man värdesätter varje bild mer när man har 12/24/36 bilder på sig. Nu knäpps ju så mycket att fotona knappt har något emotionellt värde längre.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Du är reggad 2006 men förvånas över att en "gammal" kamera använder film? 🤣

Min analoga kamera var för övrigt en Minolta X300 en gång i tiden.

Skänktes till en bekant för nått år sedan.

Det är roligt att fota med film.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det är ännu roligare att fota med just den där kameran. XD/XD7/XD11 (samma modell, olika namn i USA, Europa och Japan) finnas att läsa en hel del om på internet. Minolta samarbetade med Leica på 70-talet och vissa Leica-modeller från då har en del gemensamt med XD. Det var den första kameran med bländar- och slutarprioritet och sägs ibland vara den sista "solida" Minoltan.

En sak som är speciell med den är slutaren, den har en liten fördröjning och känns mer som ett hjärtslag än ett fjäderklick. (Jmf med Nikon F, Olympus OM-2 så känns slutaren på XD mycket trevligare). Jag har en och gillar den verkligen. Om den inte läcker ljus och ser ok ut när du öppna baksidan (ingen isolering som rasar ut) så kan den sälja för nån femhundring åtminstone skulle jag säga...men skulle vilja säga ännu mer att den är superskoj att använda med sina autolägen och exponingsvarning och slutarkänsla : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Du är reggad 2006 men förvånas över att en "gammal" kamera använder film? 🤣

Haha, ja kanske klumpigt utryckt. Inte så förvånad kanske, men helt klart överaskad.
Är sällan i kontakt med kameror bortsett från den i mobilen.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Det är ännu roligare att fota med just den där kameran. XD/XD7/XD11 (samma modell, olika namn i USA, Europa och Japan) finnas att läsa en hel del om på internet. Minolta samarbetade med Leica på 70-talet och vissa Leica-modeller från då har en del gemensamt med XD. Det var den första kameran med bländar- och slutarprioritet och sägs ibland vara den sista "solida" Minoltan.

En sak som är speciell med den är slutaren, den har en liten fördröjning och känns mer som ett hjärtslag än ett fjäderklick. (Jmf med Nikon F, Olympus OM-2 så känns slutaren på XD mycket trevligare). Jag har en och gillar den verkligen. Om den inte läcker ljus och ser ok ut när du öppna baksidan (ingen isolering som rasar ut) så kan den sälja för nån femhundring åtminstone skulle jag säga...men skulle vilja säga ännu mer att den är superskoj att använda med sina autolägen och exponingsvarning och slutarkänsla : )

Som en totalt okunnig kopplar jag inte alla utryck, men det låter helt klart som att charmen överstiger ett potentiellt värde i pengar.
Var betydligt äldre än jag trott.

Tacksam för alla svar i tråden och meddelanden jag fått. Tror det lutar åt att spara den faktiskt, kanske tar mig i kragen en dag och lär mig lite äldre hantverk. Den ser ju heller inte helt dum ut även om den endast hamnar på en glashylla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quelor:

Haha, ja kanske klumpigt utryckt. Inte så förvånad kanske, men helt klart överaskad.
Är sällan i kontakt med kameror bortsett från den i mobilen.

Som en totalt okunnig kopplar jag inte alla utryck, men det låter helt klart som att charmen överstiger ett potentiellt värde i pengar.
Var betydligt äldre än jag trott.

Tacksam för alla svar i tråden och meddelanden jag fått. Tror det lutar åt att spara den faktiskt, kanske tar mig i kragen en dag och lär mig lite äldre hantverk. Den ser ju heller inte helt dum ut även om den endast hamnar på en glashylla.

Att spara kameran och använda den är dess största värde skulle jag säga, det kamerahuset är riktigt trevligt att använda men jag skulle nog rekommendera dig att byta ut alla Makinon-objektiven till något bättre.

Cyberphoto hade ett blogginlägg om Makinon för ett par år sedan, den återspeglar mina egna erfarenheter av Makinon rätt väl så jag länkar in den.
https://www.cyberphoto.se/bloggen/2018/2/fotohistoria-makinon

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE