ON-Ear gaming headset/hörlurar

Permalänk
Medlem

ON-Ear gaming headset/hörlurar

Hej!

Det börjar bli dags att leta efter headset till datorn och jag är sugen på ON-ear hörlurar. Hade ett par Sennheiser PC166USB för länge sedan, i nästan 10 år som jag verkligen gillade men gick sönder till slut efter att ha kört över sladden för många gånger. Just nu har jag Sennheiser GSP670 och ett annat Steelseries over ear headset.

Men jag har börjat tröttna på dessa stora kåpor och började leta efter ON-ear lurar igen, men det verkar som det knappt finns kvar längre? Det enda jag hittar är billiga lurar som knappt kan klassas som ett riktigt headset. Har over-ear tagit över helt? Någon som sitter på något tips med bra on-ear lurar? Tråd, elr trådlösa spelar ingen roll.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte X570 AORUS ELITE |
EVGA GeForce RTX 2080 Ti | G.Skill 16GB DDR4 3400MHz CL14

Permalänk
Medlem

Ett alternativ kan ju vara ett par Grado-lurar i passande prisklass och en modmic. Just nu är jag lite extra förtjust i GW100 med modmic wireless. Jag kör trådat när jag spelar och kan hur lätt som helst gå över till bluetooth när behovet finns. De har även en mycket bättre kabel (3,5mm in i luren och utbytbar) än Grado vanligen har på hörlurarna. (tjock, fast monterad). Jag har haft GSP670 själv och jag tycker att de är sämre på allt.

Ovan förutsätter att ljudisolering inte är viktigt alls. På något sätt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, kan vara ett alternativ. Får kolla upp dessa imorgon. Hur är ljudet i spel out of the box? Behöver man mixtra mycket för att få det dugligt? Gillar inte när det är för mkt bas när det ska spelas. Finns det ngn mjukvara?

Ljudisolering är inte viktigt alls. Komfort/ljud är det enda kravet jag har egentligen.

Är väldigt besviken på GSP670, både mjukvarumässigt och kvaliten på själva lurarna. Ljudet är ok.
Har även ett par Momentum 3.0 som jag använder till musik som jag gillar. Inte testat och spela med dem då jag ej har bluetooth i datorn. Men inne på on ear nu som sagt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte X570 AORUS ELITE |
EVGA GeForce RTX 2080 Ti | G.Skill 16GB DDR4 3400MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av stegdoza:

Tack för tipset, kan vara ett alternativ. Får kolla upp dessa imorgon. Hur är ljudet i spel out of the box? Behöver man mixtra mycket för att få det dugligt? Gillar inte när det är för mkt bas när det ska spelas. Finns det ngn mjukvara?

Ljudisolering är inte viktigt alls. Komfort/ljud är det enda kravet jag har egentligen.

Är väldigt besviken på GSP670, både mjukvarumässigt och kvaliten på själva lurarna. Ljudet är ok.
Har även ett par Momentum 3.0 som jag använder till musik som jag gillar. Inte testat och spela med dem då jag ej har bluetooth i datorn. Men inne på on ear nu som sagt.

Modellen GW100 tycker jag är bra som den är, den har lite mer bas än Grado traditionellt sett har. Om du skulle prova en mer traditionell Grado-lur kan det vara behagligt med en liten höjning i basregistret (Jag använder t.ex. X-Bass funktionen på min Ifi micro BL till de RS2 jag har).

Gällande mjukvaror och inställningar så finns inte det. Det är egentligen hifi-lurar, så du får med lite kabel att koppla in dem med och that it's ungefär.

Det ska nämnas att en del tycker att deras hörlurar är obekväma. Jag tycker de är fantastiskt bekväma så länge man kommer ihåg att spänna ut dem. De ska mer hänga över öronen än klämma åt.

En del andra headset jag haft/har så du kan få en bild av vad jag har att jämföra med:
Sennheiser GSP670
Sennheiser 599
Logitech G733
Philips X2
Quad ERA-1
Denon MM-400
Denon D7200
QPAD QH90

Men det är svårt att komma med tips just för on ears, eftersom det som du konstaterat är en lite bortglömd variant i något högre kvalitetsklasser. Grado GW100 och RS2 är de jag har erfarenhet av och som verkligen förvånat mig över hur bra de funkar för spel (och musik då, såklart). RS2 är de bästa jag haft för t.ex. CSGO.

Om du hittar en modell i lager i bra prisklass tycker jag du beställer hem den, provar lite försiktigt i några dagar och ser hur det känns. Om något inte funkar bra så skickar du tillbaka. (edit: reference audio har varit superbra när jag haft kontakt med dem och erbjuder hemlån av grejer).

Edit:
Kan ju lägga in länkar till produkter också.

Mikrofon:
https://www.inet.se/produkt/6601058/antlion-audio-modmic-usb
eller
https://www.inet.se/produkt/6600825/antlion-modmic-wireless

Hörlurar:
https://www.referenceaudio.se/produkt/grado-gw100
eller
https://www.referenceaudio.se/produkt/grado-sr225e

Lagt till länkar och info om reference audio
Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundburgaren:

Modellen GW100 tycker jag är bra som den är, den har lite mer bas än Grado traditionellt sett har. Om du skulle prova en mer traditionell Grado-lur kan det vara behagligt med en liten höjning i basregistret (Jag använder t.ex. X-Bass funktionen på min Ifi micro BL till de RS2 jag har).

Gällande mjukvaror och inställningar så finns inte det. Det är egentligen hifi-lurar, så du får med lite kabel att koppla in dem med och that it's ungefär.

Det ska nämnas att en del tycker att deras hörlurar är obekväma. Jag tycker de är fantastiskt bekväma så länge man kommer ihåg att spänna ut dem. De ska mer hänga över öronen än klämma åt.

En del andra headset jag haft/har så du kan få en bild av vad jag har att jämföra med:
Sennheiser GSP670
Sennheiser 599
Logitech G733
Philips X2
Quad ERA-1
Denon MM-400
Denon D7200
QPAD QH90

Men det är svårt att komma med tips just för on ears, eftersom det som du konstaterat är en lite bortglömd variant i något högre kvalitetsklasser. Grado GW100 och RS2 är de jag har erfarenhet av och som verkligen förvånat mig över hur bra de funkar för spel (och musik då, såklart). RS2 är de bästa jag haft för t.ex. CSGO.

Om du hittar en modell i lager i bra prisklass tycker jag du beställer hem den, provar lite försiktigt i några dagar och ser hur det känns. Om något inte funkar bra så skickar du tillbaka. (edit: reference audio har varit superbra när jag haft kontakt med dem och erbjuder hemlån av grejer).

Edit:
Kan ju lägga in länkar till produkter också.

Mikrofon:
https://www.inet.se/produkt/6601058/antlion-audio-modmic-usb
eller
https://www.inet.se/produkt/6600825/antlion-modmic-wireless

Hörlurar:
https://www.referenceaudio.se/produkt/grado-gw100
eller
https://www.referenceaudio.se/produkt/grado-sr225e

Tack så mycket! Blir nog att testa någon av de grado lurarna du nämner. Låter riktigt bra. Mina öronkuddar på GSP lurarna sprack i helgen på båda sidor och är riktigt obekväma.. ska försöka få till någon slant därifrån om det nu går på garantin..

Tack för din tid!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte X570 AORUS ELITE |
EVGA GeForce RTX 2080 Ti | G.Skill 16GB DDR4 3400MHz CL14

Permalänk
Medlem

Slår också ett slag för Grado. De liksom bara ligger på öronen, man kan ha dem i timmar. Dessutom låter de hur bra som helst.

Vad gäller just GW100 kan jag inte uttala mig, däremot Hemp Edition. De låter magiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Slår också ett slag för Grado. De liksom bara ligger på öronen, man kan ha dem i timmar. Dessutom låter de hur bra som helst.

Vad gäller just GW100 kan jag inte uttala mig, däremot Hemp Edition. De låter magiskt.

GW100 är mycket grado men med lite mer bas. Jag tog med dem som ett lite mer mångsidigt alternativ och för att det är mycket bättre kabel till dem. Grado-kabeln på min RS2e är helt klart det sämsta med hörlurarna och jag tror att det är sant för samtliga utom just GW100.

Med det sagt betalar man ju för lite extra grejer som bluetooth och så, så ljudmässigt kanske de inte är mest bang for the buck.

Jag har hört mycket gott om Hemp. Kommer definitivt prova om tillfälle ges.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Ett litet tips bara Amazon.se säljer just nu Philips Fidelio X2HR till riktigt bra pris, finns dessutom med V-Moda mic combo!

https://www.amazon.se/X2HR-00-Over-Ear-H%C3%B6rlurar-H%C3%B6g...

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Ett litet tips bara Amazon.se säljer just nu Philips Fidelio X2HR till riktigt bra pris, finns dessutom med V-Moda mic combo!

https://www.amazon.se/X2HR-00-Over-Ear-H%C3%B6rlurar-H%C3%B6g...

De är fina men TS var ute efter On-Ear och inte Over-Ear, annars supertips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stegdoza:

Tack så mycket! Blir nog att testa någon av de grado lurarna du nämner. Låter riktigt bra. Mina öronkuddar på GSP lurarna sprack i helgen på båda sidor och är riktigt obekväma.. ska försöka få till någon slant därifrån om det nu går på garantin..

Tack för din tid!

Tjena!

Har det blivit några lurar?

Jag tänkte passa på att varna lite för att det kan vara kvalitetsproblem med GW100. Jag fick skicka in mina på lagning och kommer behöva skicka in dem igen. Först slutade vänstra sidan fungera i blåtandsläge och nu har högra sidan slutat fungera på samma sätt. De fungerar fortfarande ypperligt med kabel dock. Det jag funderar på är om de av någon anledning inte klarar av att ha en modmic monterad och då blir det ju lite fel att rekommendera dessa.

Observera att det troligtvis är så att jag haft otur med ett måndagsexemplar, men ändå.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundburgaren:

Tjena!

Har det blivit några lurar?

Jag tänkte passa på att varna lite för att det kan vara kvalitetsproblem med GW100. Jag fick skicka in mina på lagning och kommer behöva skicka in dem igen. Först slutade vänstra sidan fungera i blåtandsläge och nu har högra sidan slutat fungera på samma sätt. De fungerar fortfarande ypperligt med kabel dock. Det jag funderar på är om de av någon anledning inte klarar av att ha en modmic monterad och då blir det ju lite fel att rekommendera dessa.

Observera att det troligtvis är så att jag haft otur med ett måndagsexemplar, men ändå.

Hej, nej tyvärr inte ännu. Bestämt mig för att behålla dessa för tillfället, men det kommer bytas inom en snar framtid. Köpte ett par nya kuddar till GSPn så länge..

Okej, tack för informationen gällande GW100. Ja det känns mer som att det kanske var något måndagsexemplar/otur. Men om det är pga en mod mic så är det ju inte så bra, men låter ju tveksamt.. Tack för varningen iaf

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte X570 AORUS ELITE |
EVGA GeForce RTX 2080 Ti | G.Skill 16GB DDR4 3400MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av stegdoza:

Hej, nej tyvärr inte ännu. Bestämt mig för att behålla dessa för tillfället, men det kommer bytas inom en snar framtid. Köpte ett par nya kuddar till GSPn så länge..

Okej, tack för informationen gällande GW100. Ja det känns mer som att det kanske var något måndagsexemplar/otur. Men om det är pga en mod mic så är det ju inte så bra, men låter ju tveksamt.. Tack för varningen iaf

Aight, lycka till med köpet!

Mjo, att jag misstänker modmicen är för att jag hade den på den sida som först gick sönder. Sen när jag fick tillbaka hörlurarna fungerade det bra. Jag satte dit modmicen igen, men på andra sidan den här gången, spelade en kväll och när jag ville köra lite blåtand så hade sidan med modmicen gått sönder igen. Så problemet följde modmicen.

Visa signatur

.