Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av TKD_1337:

Otroligt lönsamt just nu. 110 kr/dag på 90-91 MH/s.

Jag gjorde en överföring för ett par timmar sedan som fortfarande bearbetas. Jag plockade ut pengarna lite för snabbt denna gång kanske.

Lönsamheten verkar ha gått upp ännu mer under natten/sedan igår. Men man har väl sällan helt perfekt timing.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Efter att ha krånglat med fläktar åt olika håll och testat så har jag nu satt alla fläktar in och tagit bort glaset på chassits sida. Allt fungerar bra och jag får väl damma ur titt som tätt istället. Whatever. Sån jävla överkurs..

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Moderator
Moderator

Dogethereum är tydligen det nya som gäller.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Dogethereum är tydligen det nya som gäller.

https://i.imgur.com/zdAnZkP.png

Själv ligger jag lång på CKB (Nervos) och RVN (Ravencoin). Eller ja, fortsätter CKB trenden uppåt så säljer jag av för att täcka det jag lagt ut på de senaste 6st GPU:er...inköpta mitten på Mars
Kört enbart ETH sedan 2016 och funderar nu på om jag ska fortsätta bunkra ETH eller sälja av och köpa i nästa dipp eller utöka innehavet i RVN och CKB. Snelgat lite åt att låta riggarna dra en vecka eller två på VTC också.
Decisions, decisions....all of them wrong

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Tack. Då vänder jag på dem. Jag höll på en gång med att montera chassifläktarna på ett fint sätt, det tog lång tid. Dessutom försökte jag sätta radiatorn i toppen men det är inte möjligt i mitt chassi. Jag försökte i timmar sen så glömde jag bort att vända på fläktarna. Sedan så har min dator inte använts så mycket fram tills jag började minea för 1,5 månad sedan.

Skrivet av cerb1980:

Ett tips för att se vilket håll fläktarna blåser är att ta lite toalett papper och hålls upp framför fläkten då syns det tydligt om det blåser eller suger

Fläktar blåser alltid åt samma håll, oavsett märke eller modell. De blåser från "framsidan" till "baksidan". Framsidan är den "fina" sidan där den roterande fläkten sitter och baksidan är den sida där kablarna och stagen mellan ram och motor sitter. Se bilderna som exempel. Dvs luften går IN på framsidan och UT på baksidan.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Dogethereum är tydligen det nya som gäller.

https://i.imgur.com/zdAnZkP.png

Hehe trevligt med lite humor från poolägarna

Permalänk
Medlem

Vill varna att nya Nvidia uppdatering 465.89 försämrar mining prestandan. Med mitt gtx1070 mina jag 30-31MH/s men nu efter uppdateringen får jag bara 26-27MH/s.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Vill varna att nya Nvidia uppdatering 465.89 försämrar mining prestandan. Med mitt gtx1070 mina jag 30-31MH/s men nu efter uppdateringen får jag bara 26-27MH/s.

Tack för varningen 🙂
Undviker uppdatera tillsvidare då det känns onödigt att ändra något när mitt 3080 rullar på i 100MHz.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av 9inety9ine:

Hehe trevligt med lite humor från poolägarna

Mjo de driver på rätt rejält. De har satt samma färg på sina datagrafer för stale shares som accepted bland annat. xD
Fick nog en del att sätta kaffet i halsen när de kikade först!

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Vill varna att nya Nvidia uppdatering 465.89 försämrar mining prestandan. Med mitt gtx1070 mina jag 30-31MH/s men nu efter uppdateringen får jag bara 26-27MH/s.

Oförändrat på mitt 3080 som ännu ligger kring 101

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Fläktar blåser alltid åt samma håll, oavsett märke eller modell. De blåser från "framsidan" till "baksidan". Framsidan är den "fina" sidan där den roterande fläkten sitter och baksidan är den sida där kablarna och stagen mellan ram och motor sitter. Se bilderna som exempel. Dvs luften går IN på framsidan och UT på baksidan.

https://www.bildtagg.se/file/guq9xqbslk4362g4rfdlbeu

https://www.bildtagg.se/file/wl9h8d50hf0w2bta27f2j5ww

Okej, då var mina fel. Med tanke på det är en plastfront framför kan man undra hur mycket luft fläktarna egentligen kan dra in. Jag ska ta av den plastfronten då den ändå har dammfilter.

Detta chassit har jag: https://www.inet.se/produkt/6902972/corsair-carbide-spec-06-r.... Jag köpte den för 700 kr för två år sedan, vilket grymt köp.

Skrivet av MrWhizeguy:

Oförändrat på mitt 3080 som ännu ligger kring 101

Oförändrat här också.

Riktigt bra lönsamhet nu. Precis som det var för runt fem veckor sedan.

Skrivet av Elfsberg:

Efter att ha krånglat med fläktar åt olika håll och testat så har jag nu satt alla fläktar in och tagit bort glaset på chassits sida. Allt fungerar bra och jag får väl damma ur titt som tätt istället. Whatever. Sån jävla överkurs..

Hur mycket bättre blev temperaturen?

Permalänk
Medlem

Jag bor i en liten lägenhet men utvecklingen är intressant. Jag började den 18 februari och det var ju en kortare månad. El är billigt men se nu till att bygga klart Sydvästlänken för oss i Skåne. Jag har inte räknat på det exakt men kostnaden är förstås lite jämfört med intäkterna från miningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Hur mycket bättre blev temperaturen?

Vet ej. Skit samma. Mer fläktar in löser allt. Kostar hundralappar och ger mycket litet huvudvärk.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Det är kul med kryptovaluta och block-kedjor är intressanta och applicerat korrekt mycket värdeskapande.

Men jag funderar över fördelen med kryptovalutor som bygger på ökande komplexitet avseende kontinuerliga beräkningar, om man nu får tro denna sidan https://digiconomist.net/ethereum-energy-consumption/ så drar ethereum som exempel lika mycket el som Nigeria och har ett lika stort kolavtryck som Tanzania (alltså hela landet). Det lilla jag läste på lite snabbt om ethereum nu är det som kallas för "smart contract" och där finns ju ett riktigt värde, frågan är i hur stor utsträckning detta faktiskt nyttjas.

Rätta mig nu om jag har fel men finns det några andra fördelar med Ethereum bortom "potentiella" sådana, för energiförbrukningen som krävs för att driva denna kryptovaluta är inte direkt liten och jag har svårt att se att hur värdetillförseln dessa smarta kontrakt bidrar skulle överväga de negativa effekterna som denna kryptovaluta har.

Tänk Netflix och alla andra streamingtjänster som också drar enorma mängder energi, sällan man hör folk klaga på att man är miljöbov om man kollar på Netflix. Vi behöver bara ställa om till CO2 fri energi så löser vi problemet vid roten istället. Ser många fördelar med krypto, kan inte säga vad Ethereum specifikt skulle ha för fördelar gentemot andra platformar men decentralisering och parallellekonomi är generellt positiva funktioner, speciellt med ökad risk till hyperinflation när centralbanker experimenterar med penningpolitiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Tänk Netflix och alla andra streamingtjänster som också drar enorma mängder energi, sällan man hör folk klaga på att man är miljöbov om man kollar på Netflix. Vi behöver bara ställa om till CO2 fri energi så löser vi problemet vid roten istället. Ser många fördelar med krypto, kan inte säga vad Ethereum specifikt skulle ha för fördelar gentemot andra platformar men decentralisering och parallellekonomi är generellt positiva funktioner, speciellt med ökad risk till hyperinflation när centralbanker experimenterar med penningpolitiken.

Det finns väldigt många problem med hur vi lever i dagsläget, att försöka jämföra och lösa alla problem samtidigt är helt meningslöst, det stora problemet måste brytas ner i mindre hanterbara problem för att vi ska komma någonstans.

Man kan inte friskriva sitt eget ansvar genom att peka mot andra som orsak till miljöpåverkan i detta fallet. Vetskapen om att energin som nyttjas inte är miljövänlig finns, trots detta nyttjas den och problemet skyfflas undan på andra. Man kan ju lika gärna vända på det hela och säga att brytande av valutan bör vänta tills energin är grön.

Finns det en verklig chans att krypto faktiskt kan slå sig in som en tillräckligt stor spelare i den globala ekonomin för att faktiskt motverka exemplet med risker till ökad hyperinflation? Decentralisering håller jag med om är bra, varför jag nämnde att en korrekt implemented blockkedja kan bringa mycket värde. Men avseende hur kryptovaluta fungerar nu så tror jag att nackdelarna med råge överväger de faktiskt fördelarna som kryptovaluta tillgodoser idag (om man räknar bort hypotetiska möjligheter då).

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Det finns väldigt många problem med hur vi lever i dagsläget, att försöka jämföra och lösa alla problem samtidigt är helt meningslöst, det stora problemet måste brytas ner i mindre hanterbara problem för att vi ska komma någonstans.

Man kan inte friskriva sitt eget ansvar genom att peka mot andra som orsak till miljöpåverkan i detta fallet. Vetskapen om att energin som nyttjas inte är miljövänlig finns, trots detta nyttjas den och problemet skyfflas undan på andra. Man kan ju lika gärna vända på det hela och säga att brytande av valutan bör vänta tills energin är grön.

Finns det en verklig chans att krypto faktiskt kan slå sig in som en tillräckligt stor spelare i den globala ekonomin för att faktiskt motverka exemplet med risker till ökad hyperinflation? Decentralisering håller jag med om är bra, varför jag nämnde att en korrekt implemented blockkedja kan bringa mycket värde. Men avseende hur kryptovaluta fungerar nu så tror jag att nackdelarna med råge överväger de faktiskt fördelarna som kryptovaluta tillgodoser idag (om man räknar bort hypotetiska möjligheter då).

Det fungerar redan som en parallellekonomi och hedge mot hyperinflation för den globala ekonomin. Institutioner och investerare världen över har redan köpt in sig med detta i åtanke, därför kallas bitcoin det nya guldet. Användingsområdet för krypto växer dagligen och det senaste åren har både ICO och NTFs lagts på listan av funktioner i den parallella ekonomi.

Sen när det kommer till energi, jag ser inte poängen med att begränsa utveckling och innovation. Detta är bara början på de enorma energibehov världen kommer ha framöver som följd av nya teknologiska framsteg. Det finns ingen lösning i att sluta, ska vi sluta flyga, använda internet? Nej självklart inte, vi måste som sagt gå till roten av problemet. Det finns underlag som pekar på de enorma mängder energi Netflix, YouTube och andra streamingtjänster använder för att erbjuda oss underhållning. Egentligen kan vi titta på linjär TV för att spara världen energi men det vore befängt för de flesta att sluta använda internet eller att ta ansvar för Netflix datacenter världen över genom sitt egna tittande. Utvinning av krypto i t.ex. Sverige kommer till stor del använda ren energi så i princip alla miners i Sverige kan vara lugna i att dem inte bidrar till "energiboven" bitcoin, som har blivit lite av en propagandarörelse för den traditionella finansvärlden för att motverka krypto. Precis som i alla andra områden blir teknologi mer effektiv med tiden.

Som du säger, man kan inte peka på andra, men faktum är att det är precis vad man gör här. Folk vill inte titta på sina egna miljöovänliga handlingar, t.ex. köra bil, resa, äta kött, titta på Netflix osv. utan istället attackera detta nya fenomen som dem inte själva har någon användning av eller förstår sig på, typiskt mänskligt beteende. Som jag ser det tjänar kryptospacet en enormt viktig funktion som realiserats med teknologin, både för frihet, demokrati, säkerhet, integritet och på lång sikt effektivitet när blockkedjor implementeras i annan teknik. Det vore absurt att stanna av denna utveckling pga. kortsiktig ineffektivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Det fungerar redan som en parallellekonomi och hedge mot hyperinflation för den globala ekonomin. Institutioner och investerare världen över har redan köpt in sig med detta i åtanke, därför kallas bitcoin det nya guldet. Användingsområdet för krypto växer dagligen och det senaste åren har både ICO och NTFs lagts på listan av funktioner i den parallella ekonomi.

Sen när det kommer till energi, jag ser inte poängen med att begränsa utveckling och innovation. Detta är bara början på de enorma energibehov världen kommer ha framöver som följd av nya teknologiska framsteg. Det finns ingen lösning i att sluta, ska vi sluta flyga, använda internet? Nej självklart inte, vi måste som sagt gå till roten av problemet. Det finns underlag som pekar på de enorma mängder energi Netflix, YouTube och andra streamingtjänster använder för att erbjuda oss underhållning. Egentligen kan vi titta på linjär TV för att spara världen energi men det vore befängt för de flesta att sluta använda internet eller att ta ansvar för Netflix datacenter världen över genom sitt egna tittande. Utvinning av krypto i t.ex. Sverige kommer till stor del använda ren energi så i princip alla miners i Sverige kan vara lugna i att dem inte bidrar till "energiboven" bitcoin, som har blivit lite av en propagandarörelse för den traditionella finansvärlden för att motverka krypto. Precis som i alla andra områden blir teknologi mer effektiv med tiden.

Som du säger, man kan inte peka på andra, men faktum är att det är precis vad man gör här. Folk vill inte titta på sina egna miljöovänliga handlingar, t.ex. köra bil, resa, äta kött, titta på Netflix osv. utan istället attackera detta nya fenomen som dem inte själva har någon användning av eller förstår sig på, typiskt mänskligt beteende. Som jag ser det tjänar kryptospacet en enormt viktig funktion som realiserats med teknologin, både för frihet, demokrati, säkerhet, integritet och på lång sikt effektivitet när blockkedjor implementeras i annan teknik. Det vore absurt att stanna av denna utveckling pga. kortsiktig ineffektivitet.

Bra skrivet.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Allt för tidigt att säga. Vi vet ju inte ännu om trappsteget är upp eller ner.

Men nu vet vi.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Vet ej. Skit samma. Mer fläktar in löser allt. Kostar hundralappar och ger mycket litet huvudvärk.

Jag har flera två nya fläktar liggandes så kanske använder dem då.

Permalänk
Medlem

Vilka goda tider just nu! Hoppas det fortsätter så här väldigt länge till.

Vad händer när Ethereum 2.0 kommer? Jag har noll koll. Vad kommer gå att minea då? Vad händer med NiceHash?

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med deposit fee till Coinbase? Jag fick en payout till Kraken på 0,05 ETH men endast 0,045 kom fram pga deras deposit fee. Ethermine har inga avgifter då jag får över 0,05 till Metamask. Funderar på om Metamask -> Coinbase är en bättre lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Vilka goda tider just nu! Hoppas det fortsätter så här väldigt länge till.

Vad händer när Ethereum 2.0 kommer? Jag har noll koll. Vad kommer gå att minea då? Vad händer med NiceHash?

Ravencoin är det många som snackar om. Men jag vet inte om det kommer fortsätta va lönsamt om all hashrate från Eth flyttar dit.

Skrivet av Purgatory:

Hur ser det ut med deposit fee till Coinbase? Jag fick en payout till Kraken på 0,05 ETH men endast 0,045 kom fram pga deras deposit fee. Ethermine har inga avgifter då jag får över 0,05 till Metamask. Funderar på om Metamask -> Coinbase är en bättre lösning.

Vad har Kraken för deposit fee? Jag kan inte hitta något om det och kan inte minnas att jag har åkt på något sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Vad har Kraken för deposit fee? Jag kan inte hitta något om det och kan inte minnas att jag har åkt på något sånt.

Hittade följande:
”All ETH deposits have a "Variable on-chain fee" which depends on the current on-chain costs.

Once the transaction arrives at the address, and if the total amount on the address is above 0.05 ETH, then our automated process credits these funds to your Kraken account - minus the fee to move the funds into Kraken's wallet. Which is the "Variable on-chain fee" described above.

We have no control over the fees on the Ethereum network, and that the fee we charge is to sweep the funds to a contract that assigns the funds to our hot and cold storage (we are not a wallet service).”

https://www.reddit.com/r/KrakenSupport/comments/l2u5lo/kraken...

Ska leta om Coinbase har liknande men antar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Men nu vet vi.

Varför skulle vi göra det? Några hopp ner och sen upp igen? Säger inte förutom att marknaden är skeptisk.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Hittade följande:
”All ETH deposits have a "Variable on-chain fee" which depends on the current on-chain costs.

Once the transaction arrives at the address, and if the total amount on the address is above 0.05 ETH, then our automated process credits these funds to your Kraken account - minus the fee to move the funds into Kraken's wallet. Which is the "Variable on-chain fee" described above.

We have no control over the fees on the Ethereum network, and that the fee we charge is to sweep the funds to a contract that assigns the funds to our hot and cold storage (we are not a wallet service).”

https://www.reddit.com/r/KrakenSupport/comments/l2u5lo/kraken...

Ska leta om Coinbase har liknande men antar det.

"Variable on-chain fee" = Ethereums transaktionsavgift. Den har inget med Kraken att göra. Den åker du alltid på när du flyttar ETH från en wallet till en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Varför skulle vi göra det? Några hopp ner och sen upp igen? Säger inte förutom att marknaden är skeptisk.

Ok, visste inte att ”skolboksexempel” av bubblor som spricker ser ut såhär med nya all time high efter att bubblan spruckit.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

"Variable on-chain fee" = Ethereums transaktionsavgift. Den har inget med Kraken att göra. Den åker du alltid på när du flyttar ETH från en wallet till en annan.

Ja men du åker på en extra transaktionsavgift som Kraken tar ut. Så det blir dubbla kostnaden jämfört med att flytta till en annan wallet.

Ethermine bjuder på avgiften eller bakar in den så därför kommer det fram samma belopp som det står i payout.

Permalänk
Medlem

Två stycken 3080 nu: #19013143.

Skitnöjd! Inga skador medan jag höll på, nätagget på 750W hänger med, och pengamaskinen fick precis ett syskon.

ASUS TUF:en tuffar på ordentligt. Jag vet inte om den allmänt sett är bättre (den är bland de mest eftertraktade vet jag) och/eller om det beror på att den inte är inuti chassit för den har 10 grader lägre temperatur men bara 54% fläkthastighet jämfört med Zotac AMP Holo:n som ligger på 60 grader och 69% fläkthastighet.

Jag önskar Afterburner hade varit smidigare när det kommer till att styra två eller flera grafikkort.

Skillnaden är ännu större nu: 44 grader mot 62, både på 69% fläkthastighet.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa ett RTX3060 för mining, Hur är det med nvidias spärr, vad jag har förstått är den ur spel nu eller har jag missat något?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av carax-0:

Jag funderar på att köpa ett RTX3060 för mining, Hur är det med nvidias spärr, vad jag har förstått är den ur spel nu eller har jag missat något?

Vad jag förstått: du måste ha en specifik driver (470.05 Dev), måste sitta i en PCI 3.0-slot dvs. ej riser utan direkt i moderkort, hört något om att den måste vara tilldelad x8, måste ha skärm inkopplad eller en dummy-plug som simulerar skärm. Inte bekräftat fungera med alla tillverkare heller vad jag förstått.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.