Permalänk
Medlem

Tenta av gymnasiekurs

Har funderat på att söka in till polisutbildningen, men då min teknikutbildning enbart hade Historia 1a1 så saknas 1a2.
Då jag heller ej har någon kandidatexamen så kan jag ej söka in den vägen.

Frågan är helt enkelt:
Går det att tenta av den historiekursen snabbt som vinden? Utan att gå igenom en ansökningsprocess som tar längre tid än kursen i sig.

Har absolut inget problem med historia och är ganska säker på att jag skulle kunna tenta av den kursen idag om någon bara gav mig möjligheten.

Prövade ett par gånger att söka div. kurser när jag var arbetslös för att ge extra kött på benen men kurserna blev aldrig av. (Thanks kommunen)

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är att ansöka om "prövning" på komvux i din kommun. Då kommer du få genomföra ett test där dina kunskaper undersökts.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Bästa svaret får du nog om du kontaktar närmsta Gymnasium/Komvux och pratar med rektor eller studievägledare där.

Jag tentade själv av engelskan för åk3 för måååånga år sedan och det var en rätt rejäl process. Först skall lärarna på relevant institution ha tid och godkänna det. Det tog sedan 2 månader att förbereda provtillfället under vilken tid jag skulle göra x antal inlämningsuppgifter följt två hela dagar med skriftliga och muntliga prov. Kan mycket väl vara enklare att bara gå kursen.

Får tillägga att detta gjordes på 90-talet så jag var tvungen att uppvisa kunskap motsvarande 3 års undervisning även om jag redan hade betyg för år 1 och 2. Borde vara enklare nu för en enskild kurs.

Permalänk
Medlem

Jag tentade av historia A för ganska exakt 10 år sedan. Då gick jag dock fortfarande på gymnasiet, det var som vilket prov som helst.

Permalänk
Medlem

Kanske lättare/snabbare att bara gå kursen på distans. Tar ju bara några veckor så det är i princip samma sak.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Kanske lättare/snabbare att bara gå kursen på distans. Tar ju bara några veckor så det är i princip samma sak.

Problemet med det är att jag fortfarande måste ansöka, vänta flera månader, för att kanske få ett besked om det blir av eller ej.
Vid den tidpunkten är det för sent att söka annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det du kan göra är att ansöka om "prövning" på komvux i din kommun. Då kommer du få genomföra ett test där dina kunskaper undersökts.

Får kolla in det! Thanks