Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Gissar på ett 3080, strax över 90 MH/s.

Men jag får 100MH/s med om man jag kör men nu spelar jag mest med datorn den får stå när jag jobbar bara

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag använder dessa inställningarna:

69% fan speed
68% power limit
-150 core clock
+900 memory clock

Temperatur på runt 64 grader. Minnena på 110.

Härligt när kursen går upp även om det just nu är lägre än de 80 jag nämnde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Gissar på ett 3080, strax över 90 MH/s.

*Strax över 100 MH/s

Permalänk
Medlem

Hur säljer ni eran krypto när ni vill casha ut ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Hur säljer ni eran krypto när ni vill casha ut ?

Jag skickar det till binance där jag gör om det till euro för att sedan skicka det till kontot, verkar vara ganska ensam om det ser folk skriva mycket om coinbase

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

Jag skickar det till binance där jag gör om det till euro för att sedan skicka det till kontot, verkar vara ganska ensam om det ser folk skriva mycket om coinbase

Jag kör också Binance. Nicehash -> Binance och sedan en överföring till mitt VISA

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Hur säljer ni eran krypto när ni vill casha ut ?

Nicehash -> Coinbase -> Coinbase Pro (säljer till Euro) -> Coinbase -> Paypal
Total avgift för hela kedjan 0.5%

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Hur säljer ni eran krypto när ni vill casha ut ?

Skrivet av vasbydaniel:

Jag skickar det till binance där jag gör om det till euro för att sedan skicka det till kontot, verkar vara ganska ensam om det ser folk skriva mycket om coinbase

Skrivet av macmann1:

Jag kör också Binance. Nicehash -> Binance och sedan en överföring till mitt VISA

Skrivet av Asyvan:

Nicehash -> Coinbase -> Coinbase Pro (säljer till Euro) -> Coinbase -> Paypal
Total avgift för hela kedjan 0.5%

Stort tack för svaren.

Hade tänkt plocka ut en slant så jag får ner inköpspriset för min GPU och sen bara hålla på dom så länge värdet stiger.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag växlar till euro och tar ut till mitt Revolut-kort. Jag har ett fysiskt kort till det (VISA) sedan innan men det är inget måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Nicehash -> Coinbase -> Coinbase Pro (säljer till Euro) -> Coinbase -> Paypal
Total avgift för hela kedjan 0.5%

Då slipper man alltså växlingsavgiften på 1.45 euro/1.45%. Då är det kanske ett alternativ för mig men det verkar bli ungefär som mot det jag gör idag (växlar och skickar till Revolut) och dyrare om jag tar ut mer än runt 30 euro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Nicehash -> Coinbase -> Coinbase Pro (säljer till Euro) -> Coinbase -> Paypal
Total avgift för hela kedjan 0.5%

Jag ser inte mitt coinbase balance om jag loggar in i conbase pro. Måste man överföre från nonpro till pro eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Jag ser inte mitt coinbase balance om jag loggar in i conbase pro. Måste man överföre från nonpro till pro eller hur funkar det?

Ja. När du klickar på Deposit på pro.coinbase.com kan du överföra direkt från coinbase.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

Jag skickar det till binance där jag gör om det till euro för att sedan skicka det till kontot, verkar vara ganska ensam om det ser folk skriva mycket om coinbase

Skrivet av macmann1:

Jag kör också Binance. Nicehash -> Binance och sedan en överföring till mitt VISA

Är det "Buy and Sell Cryptocurrency" ni använder på binance? Verkar finnas lite olika alternativ som man kan sälja/konvertera på. Är det euro som är mest förmånligt att byta till? Såg att SEK finns men verkar bli lite sämre kurs då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennaho:

Är det "Buy and Sell Cryptocurrency" ni använder på binance? Verkar finnas lite olika alternativ som man kan sälja/konvertera på. Är det euro som är mest förmånligt att byta till? Såg att SEK finns men verkar bli lite sämre kurs då.

Vet inte vad som är bäst men jag byter till euro iallafall, använder trade fliken i appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennaho:

Är det "Buy and Sell Cryptocurrency" ni använder på binance? Verkar finnas lite olika alternativ som man kan sälja/konvertera på. Är det euro som är mest förmånligt att byta till? Såg att SEK finns men verkar bli lite sämre kurs då.

Växla inte till SEK, då finns det inget sätt att ta ut pengarna (?).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Växla inte till SEK, då finns det inget sätt att ta ut pengarna (?).

Nej det alternativet fanns visst inte, tack då är det euro som gäller

Permalänk
Medlem

Jag tog precis av glaspanelen från mitt chassi och ska se hur stor skillnad det gör på temperaturen. Kommer det komma in för mycket damm och liknande generellt sett? Kanske det går att lägga något slags nät istället?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av TKD_1337:

Jag tog precis av glaspanelen från mitt chassi och ska se hur stor skillnad det gör på temperaturen. Kommer det komma in för mycket damm och liknande generellt sett? Kanske det går att lägga något slags nät istället?

Så länge du har ok med fläktar som pytsar in luft i lådan så bör det inte bli så stor skillnad. Gissar att de snurrar dygnet runt.
Går givetvis att slänga upp något luftigt tyg eller dammfilter-liknande material.

Skadar ju aldrig heller att ha lite tryckluft på lager och blåsa ur lite då och då, även i vanliga fall.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Så länge du har ok med fläktar som pytsar in luft i lådan så bör det inte bli så stor skillnad. Gissar att de snurrar dygnet runt.
Går givetvis att slänga upp något luftigt tyg eller dammfilter-liknande material.

Skadar ju aldrig heller att ha lite tryckluft på lager och blåsa ur lite då och då, även i vanliga fall.

Jag hade fläktarna på CPU-radiatorn på fel håll fick jag läsa här på SweClockers för ett par månader sedan. Jag minns inte om jag ordnade det och har svårt se det nu:

Temperaturen gick ner mycket! Den är nu på 56-57 grader, innan var den på 64-67 grader.

Okej, skaffar ett tyg eller liknande om jag fortsätter med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag hade fläktarna på CPU-radiatorn på fel håll fick jag läsa här på SweClockers för ett par månader sedan. Jag minns inte om jag ordnade det och har svårt se det nu:

https://i.imgur.com/KlBoBXQ.jpg

https://i.imgur.com/BoLPtWL.jpg

Temperaturen gick ner mycket! Den är nu på 56-57 grader, innan var den på 64-67 grader.

Okej, skaffar ett tyg eller liknande om jag fortsätter med detta.

Ska bläddra igenom mina Amazon beställningar för ett metallnät jag köpte för att lösa fronten på mitt chassie ge mig 6 min!

Edit

https://www.amazon.se/TIMESETL-rostfritt-st%C3%A5l-v%C3%A4vd-... jag köpte från detta företag.. nätet jag köpte var 80.. kommer bra med luft igenom.. men frågan är om inte 120 är bättre balans mellan luft/dammfiltrering

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Ska bläddra igenom mina Amazon beställningar för ett metallnät jag köpte för att lösa fronten på mitt chassie ge mig 6 min!

Edit

https://www.amazon.se/TIMESETL-rostfritt-st%C3%A5l-v%C3%A4vd-... jag köpte från detta företag.. nätet jag köpte var 80.. kommer bra med luft igenom.. men frågan är om inte 120 är bättre balans mellan luft/dammfiltrering

Ok, tack. Jag ska tänka på det. Jag kan se att minnestemperaturen gått ner till 96-98 så det var verkligen superbra att ta bort glaspanelen.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av TKD_1337:

Jag hade fläktarna på CPU-radiatorn på fel håll fick jag läsa här på SweClockers för ett par månader sedan. Jag minns inte om jag ordnade det och har svårt se det nu:

https://i.imgur.com/KlBoBXQ.jpg

https://i.imgur.com/BoLPtWL.jpg

Temperaturen gick ner mycket! Den är nu på 56-57 grader, innan var den på 64-67 grader.

Okej, skaffar ett tyg eller liknande om jag fortsätter med detta.

Kanske är svårt att se på bilderna men tycker nästan det ser ut som att alla dina fläktar suger ut luft, vilket inte är bra.
Har du inget intag utan bara en massa undertryck är det inte konstigt att temperaturerna varit vajsing.
Edit: Och om det stämmer så kommer det definitivt dra in en massa damm tills du fixar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Det är kul med kryptovaluta och block-kedjor är intressanta och applicerat korrekt mycket värdeskapande.

Men jag funderar över fördelen med kryptovalutor som bygger på ökande komplexitet avseende kontinuerliga beräkningar, om man nu får tro denna sidan https://digiconomist.net/ethereum-energy-consumption/ så drar ethereum som exempel lika mycket el som Nigeria och har ett lika stort kolavtryck som Tanzania (alltså hela landet). Det lilla jag läste på lite snabbt om ethereum nu är det som kallas för "smart contract" och där finns ju ett riktigt värde, frågan är i hur stor utsträckning detta faktiskt nyttjas.

Rätta mig nu om jag har fel men finns det några andra fördelar med Ethereum bortom "potentiella" sådana, för energiförbrukningen som krävs för att driva denna kryptovaluta är inte direkt liten och jag har svårt att se att hur värdetillförseln dessa smarta kontrakt bidrar skulle överväga de negativa effekterna som denna kryptovaluta har.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Kanske är svårt att se på bilderna men tycker nästan det ser ut som att alla dina fläktar suger ut luft, vilket inte är bra.
Har du inget intag utan bara en massa undertryck är det inte konstigt att temperaturerna varit vajsing.
Edit: Och om det stämmer så kommer det definitivt dra in en massa damm tills du fixar.

Jag förstår det är riktigt svårt att se när fläktarna är igång.

Är de på fel håll så ändrar jag de omgående.

Oavsett så verkar radiatorn behöva rensas ser jag nu.

Permalänk
Medlem

Om fläktarna funkar som alla mina så blåser de luft ut genom radiatorn

Skrivet av TKD_1337:

Jag förstår det är riktigt svårt att se när fläktarna är igång.

https://i.imgur.com/coaWy7X.jpg

Är de på fel håll så ändrar jag de omgående.

Oavsett så verkar radiatorn behöva rensas ser jag nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag förstår det är riktigt svårt att se när fläktarna är igång.

https://i.imgur.com/coaWy7X.jpg

Är de på fel håll så ändrar jag de omgående.

Oavsett så verkar radiatorn behöva rensas ser jag nu.

Ja, jag tror du har dem som utblås, hade inte varit ett problem om du mountat radiatorn i toppen, men i fronten vill du ju ha insug^^

Bara att vända på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlHelmer:

Om fläktarna funkar som alla mina så blåser de luft ut genom radiatorn

Skrivet av PeoplesMC:

Ja, jag tror du har dem som utblås, hade inte varit ett problem om du mountat radiatorn i toppen, men i fronten vill du ju ha insug^^

Bara att vända på dem.

Tack. Då vänder jag på dem. Jag höll på en gång med att montera chassifläktarna på ett fint sätt, det tog lång tid. Dessutom försökte jag sätta radiatorn i toppen men det är inte möjligt i mitt chassi. Jag försökte i timmar sen så glömde jag bort att vända på fläktarna. Sedan så har min dator inte använts så mycket fram tills jag började minea för 1,5 månad sedan.

Permalänk
Medlem

Otroligt lönsamt just nu. 110 kr/dag på 90-91 MH/s.

Jag gjorde en överföring för ett par timmar sedan som fortfarande bearbetas. Jag plockade ut pengarna lite för snabbt denna gång kanske.

Permalänk
Medlem

Tar du en bit toapapper eller annat liknande lätt och lättböjligt så kan du hålla det vid alla olika öppningar på chassit. Dras det mot chassit så luft in och trycks det från chassit luft ut. Så har jag ställt in alla mina fläktar så att det kommer luft ut ur hål där inte sitter fläktar för att vara säker på att ha övertryck i chassit från alla fläktar med dammfilter.

Skrivet av TKD_1337:

Tack. Då vänder jag på dem. Jag höll på en gång med att montera chassifläktarna på ett fint sätt, det tog lång tid. Dessutom försökte jag sätta radiatorn i toppen men det är inte möjligt i mitt chassi. Jag försökte i timmar sen så glömde jag bort att vända på fläktarna. Sedan så har min dator inte använts så mycket fram tills jag började minea för 1,5 månad sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Tack. Då vänder jag på dem. Jag höll på en gång med att montera chassifläktarna på ett fint sätt, det tog lång tid. Dessutom försökte jag sätta radiatorn i toppen men det är inte möjligt i mitt chassi. Jag försökte i timmar sen så glömde jag bort att vända på fläktarna. Sedan så har min dator inte använts så mycket fram tills jag började minea för 1,5 månad sedan.

Ett tips för att se vilket håll fläktarna blåser är att ta lite toalett papper och hålls upp framför fläkten då syns det tydligt om det blåser eller suger

Såg precis att en annan gett samma råd...
Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.