RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Helt plötsligt känns 8k för en xfx 6700xt black inte så överpris...

Nog känns det väl rätt dyrt ändå?

Speciellt när man kunde köpa 6800 för samma pris för en månad sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Nog känns det väl rätt dyrt ändå?

Speciellt när man kunde köpa 6800 för samma pris för en månad sedan.

Och en månad fram i tiden kommer folk tycka att dagens priser var låga. Och så här kommer det nog hålla på tills hela gpu chip krisen är över tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Nog känns det väl rätt dyrt ändå?

Speciellt när man kunde köpa 6800 för samma pris för en månad sedan.

Själv så har jag kvar min beställning på Hellhound när den gick för 6800 på Proshop... Hoppas nu bara att den kommer komma fram ngn gång.
Samma sak med 3060ti och 3070..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Och en månad fram i tiden kommer folk tycka att dagens priser var låga. Och så här kommer det nog hålla på tills hela gpu chip krisen är över tyvärr

Tror du har rätt.

Skrivet av AxxT:

Själv så har jag kvar min beställning på Hellhound när den gick för 6800 på Proshop... Hoppas nu bara att den kommer komma fram ngn gång.
Samma sak med 3060ti och 3070..

hoppas du har det inom kort.

Permalänk
Medlem

Jag satte precis in en beställning på Asrock RX 6700 XT Challenger för 667 euro och förväntad leverans 29.4-2.5.

Det känns helt absurt, men i dagens läge är väl 33% extra på priset rätt okej. Jag har nog aldrig betalat så här mycket för så här lite...

Har nån sett reviews på kortet i fråga? Jag ska försöka få tag på ett referenskort här nu i en månad ungefär, så får vi se sen... Men jag har ju nog inte mycket hopp för att få tag på nåt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag ska försöka få tag på ett referenskort här nu i en månad ungefär, så får vi se sen... Men jag har ju nog inte mycket hopp för att få tag på nåt.

Tror att det bara var en enda batch av referenskorten, men du kanske tänkte köpa i andra hand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag satte precis in en beställning på Asrock RX 6700 XT Challenger för 667 euro och förväntad leverans 29.4-2.5.

Det känns helt absurt, men i dagens läge är väl 33% extra på priset rätt okej. Jag har nog aldrig betalat så här mycket för så här lite...

Har nån sett reviews på kortet i fråga? Jag ska försöka få tag på ett referenskort här nu i en månad ungefär, så får vi se sen... Men jag har ju nog inte mycket hopp för att få tag på nåt.

Hur kommer det sig att du vill ha ett referenskort istället?
Eller vill du ha ett referenskort också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Tror att det bara var en enda batch av referenskorten, men du kanske tänkte köpa i andra hand?

Skrivet av weenan:

Hur kommer det sig att du vill ha ett referenskort istället?
Eller vill du ha ett referenskort också?

AMD säljer dem via amd.com ca 150 euro billigare (499€+frakt vs 667€ inklusive frakt). Jag vill inte ha ett till, men jag vill ha ett billigare kort Sen så är jag lite osäker på om Challenger-kortet passar in i Ghost S1 med tanke på höjden.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

AMD säljer dem via amd.com ca 150 euro billigare (499€+frakt vs 667€ inklusive frakt). Jag vill inte ha ett till, men jag vill ha ett billigare kort Sen så är jag lite osäker på om Challenger-kortet passar in i Ghost S1 med tanke på höjden.

ok jag förstår, hade annars tänkt erbjuda dig ett byte mot ett referenskort

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

ok jag förstår, hade annars tänkt erbjuda dig ett byte mot ett referenskort

Om det sen visar sig att Challenger inte passar in i Ghost S1 så kunde jag mycket väl byta sen när jag får kortet, men jag bor i Finland, så det finns ju vissa logistiska problem

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Om det sen visar sig att Challenger inte passar in i Ghost S1 så kunde jag mycket väl byta sen när jag får kortet, men jag bor i Finland, så det finns ju vissa logistiska problem

Det är lugnt, jag har havskajak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Generellt så saknas det även riktiga entusiastkort, vart är MSI Lightning, ASUS Matrix, Sapphire är de enda som har släppt något rejält.

Asus släppte ju Strix LC samt 2080Ti Matrix kom något senare efter release om det är någon tröst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Och en månad fram i tiden kommer folk tycka att dagens priser var låga. Och så här kommer det nog hålla på tills hela gpu chip krisen är över tyvärr

De kommer antaligen ha kvar dessa priser när bristen är över på grafikort om fortfanrade folk är viliga att betela så har mycket för ett kort.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Petyr:

Sapphire Radeon RX 6700 XT Nitro+ 12GB (50+ i lager, 7990kr)

https://www.webhallen.com/se/product/333902-Sapphire-Radeon-R...

Känns ju som ett uselt köp med tanke på att rx6800 går för 8500 med jämna mellanrum, även nu.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Skrivet av SleepstreameR:

Känns ju som ett uselt köp med tanke på att rx6800 går för 8500 med jämna mellanrum, även nu.

Ja verkligen!

Permalänk

Inet, ASUS Radeon RX 6800 XT 16GB ROG STRIX GAMING OC LC för "ynka" 12690:-
2st

EDIT: SLUT

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajnyckel:

Följer ju dock med med vattenkylning, ska du köpa dessa delar separat och montera själv så kostar det en bra slant det med...

Permalänk
Skrivet av eriksson850:

Följer ju dock med med vattenkylning, ska du köpa dessa delar separat och montera själv så kostar det en bra slant det med...

För mycket pengar för en 6800 XT även om den är vattenkyld och just vattenkylning är något jag inte vill ha i min låda, dessutom så skulle det krävas en massa modifikationer med vinkelkapen i min gamla låda för att kunna montera vattenkylning och det tänkte jag hoppa också.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajnyckel:

För mycket pengar för en 6800 XT även om den är vattenkyld och just vattenkylning är något jag inte vill ha i min låda, dessutom så skulle det krävas en massa modifikationer med vinkelkapen i min gamla låda för att kunna montera vattenkylning och det tänkte jag hoppa också.

Så kan det vara, själv väljer jag också hellre luftkyld och spar några tusen. Det visar dock bara att vi inte är tilltänkt målgrupp.

Vattenkylt för 12 000:- är väl att jämföra med luftkylt för 10 000:-? Dvs samma pris som de legat på senaste månaderna.
Tack för tipset dock, säkert någon som blir väldigt glad och hugger på ditt tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag satte precis in en beställning på Asrock RX 6700 XT Challenger för 667 euro och förväntad leverans 29.4-2.5.

Det känns helt absurt, men i dagens läge är väl 33% extra på priset rätt okej. Jag har nog aldrig betalat så här mycket för så här lite...

Har nån sett reviews på kortet i fråga? Jag ska försöka få tag på ett referenskort här nu i en månad ungefär, så får vi se sen... Men jag har ju nog inte mycket hopp för att få tag på nåt.

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta... Butiken höjde precis priset från 667 euro till 1029 euro. Min order gäller ju ändå, men det är ju faktiskt absurda tider just nu.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av eriksson850:

Så kan det vara, själv väljer jag också hellre luftkyld och spar några tusen. Det visar dock bara att vi inte är tilltänkt målgrupp.

Vattenkylt för 12 000:- är väl att jämföra med luftkylt för 10 000:-? Dvs samma pris som de legat på senaste månaderna.
Tack för tipset dock, säkert någon som blir väldigt glad och hugger på ditt tips

Att vi inte är rätt målgrupp håller jag med om utan att tveka!

De ligger väl någonstans där ser det ut som. Kommer ge det några månader till och hoppas på att priserna blir bättre, inget som jag direkt tror på så det är tur att man inte har ett desperat behov av att uppgradera i alla fall.

Så lite så, de 3 korten försvann på några minuter och det är ju nästan en hel oändlighet

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

= S L U T =

MSI Radeon RX 6900XT GAMING X TRIO 16 GB
15 490:-
Webblager (-)
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

MSI Radeon RX 6900XT GAMING X TRIO 16 GB
15 490:-
Webblager (5+)
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Är inte det helt ok pris jämfört med vad 6800xt kostar. Då 6800xt verkar gå för 12000 senast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woddy:

Är inte det helt ok pris jämfört med vad 6800xt kostar. Då 6800xt verkar gå för 12000 senast

Det iaf är vad jag betala för XFX Radeon RX 6900 XT MERC 319 Black men jag ser att 6800XT presterar bra med.
Det är ett speciellt år med priserna och efterfrågan minst sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woddy:

Är inte det helt ok pris jämfört med vad 6800xt kostar. Då 6800xt verkar gå för 12000 senast

Vilket 6800xt har gått för 12000:- ?
Du jämför väl inte med det vattenkylda inklusive radiator här ovanför?

Permalänk
Skrivet av eriksson850:

Vilket 6800xt har gått för 12000:- ?
Du jämför väl inte med det vattenkylda inklusive radiator här ovanför?

Denna har ju legat kring 12k hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin.wik:

Denna har ju legat kring 12k hela tiden.

Ok, missat den. Tycker mig sett att de flesta har legat på 10-11 000. Kanske har gått upp senaste tiden...

Permalänk
Medlem

Någon som beställde "för sent" från NoN och har fått sitt 6700 xt? Tänker främst på XFX modellerna.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilmako:

Går att beställa Asus TUF 6800XT från power.se nu, beräknas komma in på lager 5 april.

Tänkte följa upp på detta tipset, tyvärr fick jag nedan mejl idag från POWER - Hoppas det inte gäller fler än jag:

"Hej ,

Hoppas att allt är väl med dig. Vi har precis pratat med vår inköpsavdelning och de har meddelat oss att ASUS TUF GAMING RADEON RX 6800 XT OC 16 GB GRAFIKKORT inte kommer in till oss igen. Vi beklagar verkligen detta! Ordern kommer därför att behöva annulleras. Du kan antingen själv göra det under "Mina Beställningar" på ditt MyPOWER-konto eller så kan vi hjälpa dig med detta, vänligen återkom i så fall.

Om du önskar hjälp med att hitta en motsvarande produkt hjälper vi dig gärna. Återkom om detta känns aktuellt.

Ha en bra dag!"