Vad använder ni för tangentbord till Mac?

Permalänk
Inaktiv

Vad använder ni för tangentbord till Mac?

Undrar vad ni använder för tangentbord till Mac. Använder ni Apples egna Magic Keyboard eller något annat?

Sitter själv och velar mellan Logitech MX Keys och Logitech Ergo K860. Väldigt nyfiken på Ergo K860 även om jag förstår att det kan vara en inlärningskurva med split keyboard. Hört inlärningskurvan är betydligt lägre för touch typist alltså folk som skriver utan att kolla på tangentbordet. Jag tillhör denna gruppen då jag väldigt sällan kollar på tangenterna när jag skriver. Annars tråkigt att den saknar bakgrundsbelysning, men då jag sällan kollar på tangenterna kanske det är av mindre betydelse ändå.

Någon med erfarenhet av Ergo K860 eller liknande split keyboard? Anpassade du dig snabbt eller hur lång tid tog det?

Logitech MX Keys verkar ju annars väldigt populärt och det ser trevligt ut. Fast jag är mer ute efter ett ergonomiskt snarare än ett estetiskt tilltalande tangentbord.

Permalänk
Medlem

Kör med Magic Keyboard med numerisk del, som är trådad.. och en Logitech G900 Chaos Spectrum.

Gillar den låga profilen och vill ha den numeriska delen, samt att den matchar iMac:en utseendemässigt.

Har dock märkt att G900 inte är anpassade till folk som har katter hemma. Den formligen suger åt sig katthår och scrollhjulet slutar att fungera efter ett tag. Bara att öppna och rensa rent iofs, men det är ett bök. Den optiska sensorn får man ju rensa typ varannan dag.. Den Steelseries Sensei jag hade innan var det som jämförelse typ en gång i månaden...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Datavetare

Kör med trådlöst Magic keyboard utan numerisk del till MacMini.

Kör faktiskt Magic keyboard till stationära Windows datorn också, gillar dessa
Och har ett äldre trådat Magic keyboard till datorn på jobbet (som kör Ubuntu).

Försökte gå all-apple på MacMini-systemet, köpte även Magic mouse... Det var ett misstag, är ersatt med en Logitech mus.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kör med trådlöst Magic keyboard utan numerisk del till MacMini.

Kör faktiskt Magic keyboard till stationära Windows datorn också, gillar dessa
Och har ett äldre trådat Magic keyboard till datorn på jobbet (som kör Ubuntu).

Försökte gå all-apple på MacMini-systemet, köpte även Magic mouse... Det var ett misstag, är ersatt med en Logitech mus.

Samma här - Kör Magic keyboard till min iMac. Magic mouse ser bra ut men är en ergonomisk katastrof, har en som ligger nerpackad/oanvänd och använder istället Logitech Performance MX.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Kör med MX Keys (den varianten med både windows och Mac) så det blir lätt att använda samma tangentbord mellan jobb/privat.

Permalänk
Inaktiv

Vilken beslutsångest man kan ha över tangentbord...

Så här går mina tankar.

Apple Magic Keyboard (med numpad)
Snygg i aluminium, matchar Magic Trackpad.

Det negativa är inbyggt batteri. Vad händer när batteriet är förbrukat? Begränsad till kabelanslutning vid ev. Bluetooth-problem. Läste en oroande kommentar på Prisjakt som säger att tangentbordet kan bli böjt och vicka (vilket enligt Apple är normalt)? Saknar även bakgrundsbelysning.

Logitech MX Keys
Ser också snygg ut och verkar populär. Finns med kombinerad Mac/Windows layout och enbart Mac layout. Bakgrundsbelyst. Flera anslutningsmöjligheter (USB-C/kabel, Bluetooth, USB unifyer).

Det negativa är inbyggt batteri och det ska tydligen inte fungera när batteriet är förbrukat. Med andra ord risk för att det ej fungera efter 2 år (garantitiden).

Logitech Ergo K860
Ergonomisk utformning med handledsstöd. Kombinerad Mac/Windows layout. Drivs med 2 st AAA-batterier (Logitech påstår 2 års batteritid vid normal användning). Trådlös anslutning både via Bluetooth och USB unifyer.

Det negativa är att den saknar bakgrundsbelysning och ev. inlärningskurva.

Inser nu när jag radar upp för- och nackdelar att K860 troligen blir bäst. Antar att jag mest tvekar inför inlärningskurvan men omdömena verkar ju ändå positiva. Kanske ska våga mig på det ändå.

Permalänk

Har under många år använt ett vitt Logitech K750 och varit väldigt nöjd med det. En riktig lyx att ha ett trådlöst tangentbord en slipper ladda. Har nu bytt till ett annat tangentbord. K750 började kännas alldeles för stort och jag blev förtjust i tanken på ett mindre tangentbord med plats för en trackpadd bredvid. Har sen tidigare en Logitech T651 som fungerar alldeles utmärkt med MacOS, men rent ergonomiskt har det känts alldeles för jobbigt bredvid K750.

Använder numera ett Keychron K6 på 65 % som fungerar utmärkt i MacOS. Jämfört med ett fullstort tangentbord saknas många knappar, men det finns tangentkombinationer som ersätter dessa. Är väldigt trevligt att ha ett litet tangentbord som fungerar lika bra till datorn som till iPad.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Inaktiv

Undrar en sak. Använder ett billigt trådlöst tangentbord från Microsoft och upplever ganska ofta att en eller flera tangenter plötsligt slutar att fungera, för att sedan börja fungera igen. Är detta normalt? Har det med trådlösa anslutningen att göra? Om det har med trådlösa anslutningen att göra, fungerar tangentbordet igen när kabel ansluts? Tänker här på Logitech MX Keys och Magic Keyboard som även har möjlighet att anslutas via kabel. Mitt tangentbord har inte möjlighet att ansluta via kabel så kan inte testa detta.

Permalänk

Använder ett Varmilo VA88Mac (MX Brown), är snyggt som fan och bekvämt

Permalänk
Medlem

Körde länge på att växla mitt "PC-tangentbord och mus" till magic keyboard och trackpad när jag kopplade över till macen, men sen ett tag tillbaka byter jag bara till trackpaden och kör vidare med mitt G915 tkl eftersom det kan kopplas både med dongel och BT.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Undrar en sak. Använder ett billigt trådlöst tangentbord från Microsoft och upplever ganska ofta att en eller flera tangenter plötsligt slutar att fungera, för att sedan börja fungera igen. Är detta normalt? Har det med trådlösa anslutningen att göra? Om det har med trådlösa anslutningen att göra, fungerar tangentbordet igen när kabel ansluts? Tänker här på Logitech MX Keys och Magic Keyboard som även har möjlighet att anslutas via kabel. Mitt tangentbord har inte möjlighet att ansluta via kabel så kan inte testa detta.

Inget jag upplevt iallafall.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450