Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Bra jobbat! Har hört att endast 1 kort funkar och hdmi(dummie) måste vara inkopplat, stämmer det?

Beror på moderkortet hur många kort man kan köra. HDMI-dummy behöver du bara använda om du inte har en skärm inkopplad till kortet.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Bra jobbat! Har hört att endast 1 kort funkar och hdmi(dummie) måste vara inkopplat, stämmer det?

Grafikkkortet kräver för närvarande koppling till ett PCIE x16 slot (avlångt, direkt på moderkortet) och mining fungerar inte om en PCIe x1 riser (den lilla varianten på 30ish mm ) används. Om du inte har en skärm kopplad till kortet så måste du använda en s k dummy som simulerar en ansluten skärm.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Bra jobbat! Har hört att endast 1 kort funkar och hdmi(dummie) måste vara inkopplat, stämmer det?

Det som krävs för att nå 50 MH/s är att PCIe är Gen3 och 16x eller 8x. Så klart behöver CPUn även ha tillräckligt med PCIe lanes. Fler än en 3060 fungerar alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Tänker att det ska mycket till, beroende på hur storskaligt du kör såklart. Men jag menar, iallafall 3070 och 3060 ligger ju mellan 100-120w vid mining. Ett par sånna är ju ingenting egentligen. Folk kan sitta med gamla plasmaTV, dammsuga 2 gånger om dagen och använda el-element. Känns, för mig, tveksamt att några hundra watt skulle dra sån uppmärksamhet åt sig men det kanske bara är jag som resonerar så.

Ja precis, om jag fick för mig att satsa alls på brytning då skulle jag nog göra det ordentligt

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eken:

Någon som vet bra hashrates på ett RX 5700? Köpte ett för en vecka sen, första köpta AMD kortet, får 54,5Mh/s utan bios mod, har bara låst upp den med XT ID profil med MPT mjukvaran.

Har också ett 2080ti som genererar 59,5 Mh/s, tror ni det är värt att sälja av den och köpa 2st RX 5700 eller XT varianterna istället?

Både 5700 och 5700 XT kan uppnå samma hash rate runt 54-59 MH/s.

Om du inte använder ditt 2080 ti till något annat än mining kan det vara värt att byta till två 5700 XT, dvs om du hittar några för ett rimligt pris.

Permalänk
Medlem

Kört ett tag på mitt 3080 nu.

1000 MHz Core (-900 eller vad det nu blir), .725 V, +600 Mem, 92-93 MH/s, 225W, runt 75% fläkt.

Får mycket trevlig Core temp på 49 grader med den kraftiga undervoltningen och tappar inte mycket i hashrate som synes. Dock är ju problemet minnet på mitt TUF som ligger stabilt på 102 grader...

Jag har inte styrkan att skruva isär och sätta pads på. Har ju verkligen satt Mem konservativt på +600. Tror ni det håller ändå?

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peak0001:

Kört ett tag på mitt 3080 nu.

1000 MHz Core (-900 eller vad det nu blir), .725 V, +600 Mem, 92-93 MH/s, 225W, runt 75% fläkt.

Får mycket trevlig Core temp på 49 grader med den kraftiga undervoltningen och tappar inte mycket i hashrate som synes. Dock är ju problemet minnet på mitt TUF som ligger stabilt på 102 grader...

Jag har inte styrkan att skruva isär och sätta pads på. Har ju verkligen satt Mem konservativt på +600. Tror ni det håller ändå?

Långsiktigt sett, nej. Vare sig om det är GDDR5/6/6X rekommenderas det att ligga under 95C. Jag gissar att ligga 8C från Tj max 24/7 sliter på minnena rätt hårt.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en enorm latens sedan minst igår. Jag får runt 60 kr dagen trots 88 MH/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Det verkar vara en enorm latens sedan minst igår. Jag får runt 60 kr dagen trots 88 MH/s.

Som i många stales? Eller vad menar du? 60 kr/dag är väl ungefär det väntade för ~90 MH/s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Som i många stales? Eller vad menar du? 60 kr/dag är väl ungefär det väntade för ~90 MH/s?

Okej, hade för mig det låg på 70 kr ibland.

Jag har nu avinstallerat FireStorm och Afterburner. Alla värden har återställts. Det enda jag kör nu på för att testa är att ha power limit på 68%. Ingen över- eller underklockning. Mycket lägre temperatur och jag är uppe i runt 86 MH/s. Jag är inte ute efter att göra mest vinst - framförallt för att jag inte vill ta kål på grafikkortet men också för jag ändå inte tål högre än max 70% fläktkapacitet då datorn är bredvid mig när jag sover. Innan har jag kört på max 49% i långa perioder.

En annan sak jag hela tiden har gjort är att stänga av datorn och låta den kyla ner ett tag (kan inte uttala mig om hur mycket eller lite skillnad det gör egentligen på grafikkortets livslängd och funktion men det känns bra).

Permalänk
Medlem

Jag vill tacka den här trådens skribenter för att jag ens fick för mig att börja med mining. Det har blivit en trevlig extrainkomst. Jag kör liksom inte grafikkortet på högsta effekt då en liten extra summa pengar räcker.

Något jag ångrar mig är att jag försökte ta ut 500 kr i fredags men det har stått "processing" sedan dess på NiceHash (hade först en som blev avbruten av någon anledning). Hade jag vetat det skulle bli så hade jag ju lika bra väntat ett par dagar till och tagit ut då (har en hundring att hämta ut nu men då måste jag växla mot en avgift igen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag vill tacka den här trådens skribenter för att jag ens fick för mig att börja med mining. Det har blivit en trevlig extrainkomst. Jag kör liksom inte grafikkortet på högsta effekt då en liten extra summa pengar räcker.

Något jag ångrar mig är att jag försökte ta ut 500 kr i fredags men det har stått "processing" sedan dess på NiceHash (hade först en som blev avbruten av någon anledning). Hade jag vetat det skulle bli så hade jag ju lika bra väntat ett par dagar till och tagit ut då (har en hundring att hämta ut nu men då måste jag växla mot en avgift igen).

Banker vet inte hur man arbetar på helger men dom tar gärna emot räntan utan att ersätta dig på något sätt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

@TKD_1337: det ska vara sämre att temperaturcykla.
Bättre att kortet har konstant temperatur.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Okej, hade för mig det låg på 70 kr ibland.

Jag har nu avinstallerat FireStorm och Afterburner. Alla värden har återställts. Det enda jag kör nu på för att testa är att ha power limit på 68%. Ingen över- eller underklockning. Mycket lägre temperatur och jag är uppe i runt 86 MH/s. Jag är inte ute efter att göra mest vinst - framförallt för att jag inte vill ta kål på grafikkortet men också för jag ändå inte tål högre än max 70% fläktkapacitet då datorn är bredvid mig när jag sover. Innan har jag kört på max 49% i långa perioder.

En annan sak jag hela tiden har gjort är att stänga av datorn och låta den kyla ner ett tag (kan inte uttala mig om hur mycket eller lite skillnad det gör egentligen på grafikkortets livslängd och funktion men det känns bra).

Det kan det säkert göra ibland. Jag tror det har diffat +- 30% som mest på en dag för mig. Men jag minar mot en mindre pool, så det påverkar ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Banker vet inte hur man arbetar på helger men dom tar gärna emot räntan utan att ersätta dig på något sätt.

Riktigt dåligt gjort.

Skrivet av glemmy:

@TKD_1337: det ska vara sämre att temperaturcykla.
Bättre att kortet har konstant temperatur.

Aha okej men temperaturändringarna sker med rätt stort tidsmellanrum.

Skrivet av IsseBisse:

Det kan det säkert göra ibland. Jag tror det har diffat +- 30% som mest på en dag för mig. Men jag minar mot en mindre pool, så det påverkar ju.

Okej. Nu gick den upp med 10%.

Permalänk
Medlem

Rätt skön video för suktande gamers. Han köpte av skalper-företag innan korten steg i pris för mycket och plockade ihop sin rigg.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Är det värt att minea med ett cap på 30 mh/s som ett 1080 verkar ha...?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Rekl3M:

Är det värt att minea med ett cap på 30 mh/s som ett 1080 verkar ha...?

Med nuvarande rates så kommer du att gå plus om du säljer det du minar, om det är det du frågar.
Beroende på uppvärmning så kan du nog kvitta elkostnaden mot sänkt kostnad för uppvärmning också för närvarande.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Är det värt att minea med ett cap på 30 mh/s som ett 1080 verkar ha...?

https://www.nicehash.com/blog/post/increase-gtx-1080-1080-ti-...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Nu har förstås priserna ökat igen, alltid samma visa efter jag tagit ut mina pengar. Jag har nu lärt mig att inte överföra på helger och sena fredagar.

Permalänk

Skulle någon kunna förklara hur man enklast gör en utbetalning till sig själv när man säljer ethereum och håller nere avgifterna? Tänker så banken inte nekar betalningen till mitt konto också. Jag har kört via Ethermine och vill helt enkelt sälja min del av ethereum nu och har MyEtherWallet som jag minar till. Har försökt läsa på men hittar ingen guide hur man går tillväga.

Jag har förstått det som att man ska köra MyEtherWallet -> Coinbase -> Coinbase Pro -> Revolut -> min bank för att hålla nere avgifterna. Vad jag inte hänger med på är hur jag för in mina ethereum på Coinbase samt egentligen varför man inte kan lägga in ethereum direkt till Coinbase Pro?

Sedan efter man sålt via Coinbase Pro ska man ta ut till Revolut (via Coinbase eller Coinbase Pro?) för om banken strular så går pengarna tillbaka till sitt egna konto där och inte tillbaka till Coinbase iaf.

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Skulle någon kunna förklara hur man enklast gör en utbetalning till sig själv när man säljer ethereum och håller nere avgifterna? Tänker så banken inte nekar betalningen till mitt konto också. Jag har kört via Ethermine och vill helt enkelt sälja min del av ethereum nu och har MyEtherWallet som jag minar till. Har försökt läsa på men hittar ingen guide hur man går tillväga.

Jag har förstått det som att man ska köra MyEtherWallet -> Coinbase -> Coinbase Pro -> Revolut -> min bank för att hålla nere avgifterna. Vad jag inte hänger med på är hur jag för in mina ethereum på Coinbase samt egentligen varför man inte kan lägga in ethereum direkt till Coinbase Pro?

Sedan efter man sålt via Coinbase Pro ska man ta ut till Revolut (via Coinbase eller Coinbase Pro?) för om banken strular så går pengarna tillbaka till sitt egna konto där och inte tillbaka till Coinbase iaf.

Du kan absolut skicka ETH direkt till Coinbase Pro. Logga in på pro.coinbase.com, klicka portfolios->deposit->ETH->Crypto Address och för över ETH till addressen där. Sälj ETH till EUR på Coinbase Pro sedan klicka portfolio->withdraw->EUR->SEPA och där väljer du ditt Revolutkonto.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av Teval:

Du kan absolut skicka ETH direkt till Coinbase Pro. Logga in på pro.coinbase.com, klicka portfolios->deposit->ETH->Crypto Address och för över ETH till addressen där. Sälj ETH till EUR på Coinbase Pro sedan klicka portfolio->withdraw->EUR->SEPA och där väljer du ditt Revolutkonto.

Är det inte svårare än så? Lägga in uppgifterna så det blir SEPA-överföring och sedan tar det någon dag så är allt klart? Kommer det till valutaväxling på t.ex. Revolut från EUR till SEK?

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Är det inte svårare än så? Lägga in uppgifterna så det blir SEPA-överföring och sedan tar det någon dag så är allt klart? Kommer det till valutaväxling på t.ex. Revolut från EUR till SEK?

Tror du behöver göra en överföring från Revolut -> Coinbase Pro först för att kontot ska dyka upp och vara valbart hos Coinbase Pro, inte hundra på om man kan lägga in det manuellt. Både Coinbase Pro och Revolut har stöd för Instant SEPA så det tar sällan mer än max 15 minuter att få in det som EUR på ditt revolutkonto, sedan kan du göra valutakonvertering på Revolut till SEK.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av Teval:

Tror du behöver göra en överföring från Revolut -> Coinbase Pro först för att kontot ska dyka upp och vara valbart hos Coinbase Pro, inte hundra på om man kan lägga in det manuellt. Både Coinbase Pro och Revolut har stöd för Instant SEPA så det tar sällan mer än max 15 minuter att få in det som EUR på ditt revolutkonto, sedan kan du göra valutakonvertering på Revolut till SEK.

Stort tack för hjälpen! Ska nog föra över en låg summa bara för att se att det fungerar - då kan man göra uttag till samma konto som man förde in från så blir inget fel.

Tillägg: Testade och fungerade bra att föra över direkt med ETH till Coinbase Pro, sälja och därefter föra över till Revolut. Gjorde en överföring från Revolut till Coinbase Pro (gick på sekunder) och därefter gick det göra en överföring tillbaka (kontouppgifter sparades i Coinbase Pro). Testade först med Revolut -> Coinbase Pro -> Revolut vilket fungerade. Därefter skickade jag ETH från MyEtherWallet till Coinbase Pro till en adress hos dem. Fick ETH på mitt konto -> skickade tillbaka till Revolut -> konverterade till svenska kronor och gör överföring till eget bankkonto.

Väldigt smidigt!

Redigerade och la till förklaring på hur det gick så det står i anslutning till vår diskussion.
Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Nu har förstås priserna ökat igen, alltid samma visa efter jag tagit ut mina pengar. Jag har nu lärt mig att inte överföra på helger och sena fredagar.

HODL

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Nu är det verkligen bra betalt. 80 SEK/dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Nu är det verkligen bra betalt. 80 SEK/dag.

på vilken MHS ratio då?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

på vilken MHS ratio då?

Jag har inte datorn framför mig nu längre men står 96 på hemsidan. Det låg på runt det med innan.

Dessutom har kursen gått upp med 5-6%.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av vinylens:

på vilken MHS ratio då?

Gissar på ett 3080, strax över 90 MH/s.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.