3060 kraschar i spel med Raytracing/DLSS

Permalänk
Medlem

3060 kraschar i spel med Raytracing/DLSS

Har haft mitt ASUS Dual EVO OC 3060 någon vecka nu och allt har fungerat bra, förutom i Cyberpunk.
Initialt trodde jag det berodde på Cyberpunk och dess rykten om alla buggar, att det var diverse buggar i spelet som gjorde att spelet kraschade.

Igår laddade jag ner Watch Dogs Legion (som också har stöd för Raytracing/DLSS), som är gratis att spela i helgen. Vid test av detta spel noterar jag exakt samma problem som med Cyberpunk med krasch till desktop.

Alla andra spel jag testat som inte har Raytracing/DLSS fungerar felfritt.

Krascherna i Cyberpunk/Watch dogs uppstår helt slumpmässigt efter ca 10 till 30 min spelande.
I Cyberpunk, testade jag att stänga av Raytraycing, men lät DLSS fortfarande vara på. Spelet kraschade fortfarande. Ska göra ett nytt test senare ikväll och stänga av både Raytracing/DLSS.

Har testkört diverse syntetiska tester och det verkar som mitt 3060 går ganska varmt?

I 3DMark Time Spy ligger temp kring 72 grader med enstaka spike till 73 grader
CPU (R5 3600) Snittar någonstans kring 63 grader under GPU-testerna och når som högt under CPU-testet 86 grader.

Har redan ägnat 2 dagar åt alla tänkbara felsökningar.

- DDU och nyinstallation av drivrutiner
- Uppdaterat Windows till 20h2
- Felsökt/scan/repair av Windows

Datorn som byggdes 2019 har fungerat felfritt utan en enda krasch.

Problemet verkar uteslutande vara kopplat till när RT kärnorna används på mitt nya 3060

Permalänk
Medlem

Upplösning? Vad får du för fps?

Permalänk
Medlem

72-73 grader vid benchmark kan väl inte vara speciellt högt?
Vad har du för nätaggregat?

Permalänk
Digital fyndjägare

Uppdatera BIOS.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Prova en äldre drivrutin om det finns till ditt kort.
Många på nvidias forum som har problem med 3000 serien.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/game-ready-driver...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har du någon OC på kortet? Jag hade problem med crasher i cyberpunk med OC som var stabilt i allt annat.

Edit: Kan kanske vara värt att testa klocka ner lite även om du kör default bara för att testa.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av npftd:

Upplösning? Vad får du för fps?

1440p. Vet ej vad jag har för FPS i Cyberpunk. Vad jag vet så finns det ingen inbyggd FPS counter, och jag har inte Geforce experience installerat. Hur ser jag enklast FPS?

Skrivet av eriksson850:

72-73 grader vid benchmark kan väl inte vara speciellt högt?
Vad har du för nätaggregat?

Har kollat lite olika recensioner av olika 3060-modeller och det högsta jag hittat är att kortet ska nå 68 grader.
I Sweclockers testar dom 2 kort (förvisso bägge med 3 fläktar), högsta temp är 63 grader:
https://www.sweclockers.com/test/31414-nvidia-geforce-rtx-306...

PSU = Corsair RM750X v2

Skrivet av Bl4ckIce:

Uppdatera BIOS.

Detta ska jag ge mig på strax. Har för något år sedan justerat timings på RAM och custom fan curve på CPU så måste skriva ner alla dessa detaljer.

Skrivet av SCORPIUS:

Prova en äldre drivrutin om det finns till ditt kort.
Många på nvidias forum som har problem med 3000 serien.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/game-ready-driver...

Till 3060 så tror jag det bra finns en tidigare drivrutin.

Skrivet av Boozfob:

Har du någon OC på kortet? Jag hade problem med crasher i cyberpunk med OC som var stabilt i allt annat.
Edit: Kan kanske vara värt att testa klocka ner lite även om du kör default bara för att testa.

Ingen egen OC, men det är fabriksöverklockat av ASUS
https://www.asus.com/Motherboards-Components/Graphics-Cards/D...
OC Mode: 1867 MHz (Boost Clock)
Gaming Mode: 1837 MHz (Boost Clock)

Vid egna testar så boostar dock GPU upp i 1905 Mhz, ser ibland att det boostar upp mot 1945 Mhz.
https://imgur.com/a/MliuUkV
Kan det vara denna extra boost som göra kortet instabilt?
EDIT: Varför säger Unigine Heaven att Clock speed är 2115 Mhz ??

Jag testade igår att undervolta kortet och känns som det blev mer stabilt. Kraschar i alla fall inte lika ofta/snabbt.

Default som kan utläsas av min screenshot drar kortet 1081mV
Detta klockade jag ner till 975mV och kortet går stabilare och svalare.
Dock är det ju ingen helhetslösning på problemet. Framförallt inte när jag nån gång i framtiden ska sälja kortet. Kan inte skriva i annonsen att "OBS kortet måste undervoltas för att inte krascha"

Har googlat runt lite mer och jag verkar ju inte vara direkt ensam om att både cyberpunk, Watch dogs legion och lite andra spela kraschar. Senaste drivrutinerna verkar också få mycket skit.

Någon som skrev en kommentar ang Nvidias senaste drivrutin:

"Watch Dogs Legion, every 5-10 mins, AC:Valhalla as well but its so random, i can repeat the error over and over in Watch Dogs Legion as i'm stuck in the same mission and always crashing in it.

AMD 3700x + 1080 Ti, nothing OCed, all stock, latest Bios on x570 Asus Gaming-F mainboard + ASUS MG278Q 144Hz 1ms FreeSync Monitor."

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Ingen egen OC, men det är fabriksöverklockat av ASUS
...
Kan det vara denna extra boost som göra kortet instabilt?

För mig fortsatte det att crasha i menyer med default clocks, jag löste det genom att låsa FPSen med rivatuner.

Fick idén då jag såg att kortet låg på "max" boost clock konstant i menyerna, oklart om det var därför men det löste iallafall problemet för mig.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Uppdatera BIOS.

Vill inte ropa hej riktigt än, men efter att ha uppdaterat BIOS till moderkortet så har jag nu kört ~1,5h Watch Dogs Legion utan krasch!
Antingen var det något i BIOS eller så var det överklockningen av RAM-minnet (som nollställdes efter BIOS update)
Om det är RAM-minnet så är det lite mysko då jag kört med denna överklock i över 1 år.

Behövde uppdatera BIOS i vilket fall för att få tillgång till Nvidias resizable bar.
Just Watch Dogs Legion är ett av spelen som har stöd för detta, märker dock ingen direkt prestandavinst måste vara under 5%

Permalänk
Medlem

Hoppas det löste sig nu

Angående din överklockning på minnena... det är tyvärr så med våra kära datordelar att det som funkar ena dagen kan sluta funka tvärt. Det är vanligare än man kan tro att en återställd bios inte klarar exakt samma överklockningsparametrar igen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.