Testpilot: Komplett a160 Core Gaming PC – välbalanserad och tyst dator

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Komplett a160 Core Gaming PC – välbalanserad och tyst dator

Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman undersöker vad Komplett har att erbjuda när det kommer till färdigbyggda speldatorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Medföljer grafikkort eller får man enkelt ordna det på egen hand?

Permalänk
Medlem

Helt ok test och intressant perspektiv med just betalningsmöjligheterna, är sådana saker man vill se, dvs info kring andra delar som knappt alls nämns. Även fast man själv i regel köper kontant är det intressant info.

Lite andra perspektiv och fokus på olika delar, hur systemet presterar går hyfsat enkelt att se om man kollar spec.

Permalänk
Medlem

Saknar jämförande siffror i tabellerna, kanske går att länka in redaktionens resultat från 3070-recensionen eller liknande?

Bara för att se att den ligger på ’rätt’ nivå

Permalänk
Medlem

Bra med sån här recension! Hjälpte en kompis konfigurera en "a140 Epic Gaming" här om dan (bytte 3700X till 3600, 2060 till 3060, 2933 ram till 3200) och baserat på denna recension tror jag han blir nöjd. Jag har varit lite orolig om bloat, "första start upplevelse" och paketering men det verkar ju bra.

Jag hade helst byggt själv åt han men pga brist på delar (Komplett hade 100+ 3060 i lager stod det när man konfigurerade... dock var det lite skeptiska märken) och corona tyckte jag det vore bättre att göra på detta vis istället. Tror det blir bra!

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Medföljer grafikkort eller får man enkelt ordna det på egen hand?

?

Det står ju färdigbyggd dator i artikeln, samt att lösningen heter komplett.
Sen står ju även grafikkortet med under komponenter.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Faulisto:

Helt ok test och intressant perspektiv med just betalningsmöjligheterna, är sådana saker man vill se, dvs info kring andra delar som knappt alls nämns. Även fast man själv i regel köper kontant är det intressant info.

Lite andra perspektiv och fokus på olika delar, hur systemet presterar går hyfsat enkelt att se om man kollar spec.

Håller med, för den stora majoriteten är det delbetalningar som gäller när man köper dator, oavsett vad vissa här påstår.

Så mycket bra att sådant tas upp.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av samurai:

?

Det står ju färdigbyggd dator i artikeln, samt att lösningen heter komplett.
Sen står ju även grafikkortet med under komponenter.

Antar att det var ett skämt riktat mot komponentbristen i världen

Permalänk
Testpilot
Skrivet av exroz:

Medföljer grafikkort eller får man enkelt ordna det på egen hand?

Om du köper datorn i standardutförandet så medföljer (förhoppningsvis!) grafikkortet också då det är en fullt komplett dator – Men skulle du inte vilja ha grafikkortet är det fullt möjligt att plocka bort det med hjälp av konfigurations-verktyget

Skrivet av Faulisto:

Helt ok test och intressant perspektiv med just betalningsmöjligheterna, är sådana saker man vill se, dvs info kring andra delar som knappt alls nämns. Även fast man själv i regel köper kontant är det intressant info.

Lite andra perspektiv och fokus på olika delar, hur systemet presterar går hyfsat enkelt att se om man kollar spec.

Tackar för kommentaren och uppmuntran!

Jag hoppades det skulle vara intressant att ta en liten annan infallsvinkel på det hela istället för bara en massa råa siffror och stora staplar. Det finns gott om tester på både Ryzen 5800X och RTX 3070, inte mindre än av SweClockers redaktion själva.

Med det sagt är det inte uteslutet att tillhandahålla mer djupgående tester i framtiden om möjligheten presenteras. Men just 1% och 0.1% 'lows' var inte en prioritering denna gång. Utan mer som du nämnde, saker som betalningsalternativ och självaste användareupplevelsen av produkten i fråga var det jag ville lägga fokusen på framförallt.

Skrivet av medbor:

Saknar jämförande siffror i tabellerna, kanske går att länka in redaktionens resultat från 3070-recensionen eller liknande?
Bara för att se att den ligger på ’rätt’ nivå

Var det speltesterna du hade i åtanke där du hade velat se mer jämförande resultet gentemot andra system?
Jag kan hålla med dig om att det hade varit intressant att kika närmare på. Dessvärre kan det vara väldigt svårt eller rent av missvisande att dra direkta paralleller då det kan variera skapligt i diverse testare:s metodik och inställningar – Men jag ska ha det lite extra i åtanke i framtiden

Under sektionen "Syntetiska tester" finns det två stycken hyperlänkar till SweClockers TimeSpy Extreme test samt Guru3D:s TimeSpy test. Båda är RTX 3070 tester i fråga och visar att Kompletts system ligger helt i linje med förväntade resultat där åtminstone.

Skrivet av lambdan:

Bra med sån här recension! Hjälpte en kompis konfigurera en "a140 Epic Gaming" här om dan (bytte 3700X till 3600, 2060 till 3060, 2933 ram till 3200) och baserat på denna recension tror jag han blir nöjd. Jag har varit lite orolig om bloat, "första start upplevelse" och paketering men det verkar ju bra.

Jag hade helst byggt själv åt han men pga brist på delar (Komplett hade 100+ 3060 i lager stod det när man konfigurerade... dock var det lite skeptiska märken) och corona tyckte jag det vore bättre att göra på detta vis istället. Tror det blir bra!

Tackar för kommentaren!

Baserat på dom där specifikationerna är jag rätt säker på att han kommer bli kalas nöjd
Datorn är så nära som det går om du gjort jobbet själv med plus:et att allt är uppdaterat och klart för att bara kötta på direkt när datorn kopplas in.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Baserat på dom där specifikationerna är jag rätt säker på att han kommer bli kalas nöjd
Datorn är så nära som det går om du gjort jobbet själv med plus:et att allt är uppdaterat och klart för att bara kötta på direkt när datorn kopplas in.

Kom på en fråga nu jag inte ser i din artikel: var XMP profilen aktiverat på RAM minnena?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Testpilot
Skrivet av lambdan:

Kom på en fråga nu jag inte ser i din artikel: var XMP profilen aktiverat på RAM minnena?

Det var en väldigt bra fråga du, en sådan som jag med högsta sannolikhet kollade i början av allt men som sedan helt glömdes bort under artikelns gång heh... Får tacka för påminnelsen
Innan jag svarar definitivt på den frågan lär jag dubbelkolla, vill inte sitta här och ljuga folk rakt upp i ansiktet – Men jag är 99% säker att XMP var aktiverat redan från början!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Om du köper datorn i standardutförandet så medföljer (förhoppningsvis!) grafikkortet också då det är en fullt komplett dator – Men skulle du inte vilja ha grafikkortet är det fullt möjligt att plocka bort det med hjälp av konfigurations-verktyget
Tackar för kommentaren och uppmuntran!

Jag hoppades det skulle vara intressant att ta en liten annan infallsvinkel på det hela istället för bara en massa råa siffror och stora staplar. Det finns gott om tester på både Ryzen 5800X och RTX 3070, inte mindre än av SweClockers redaktion själva.

Med det sagt är det inte uteslutet att tillhandahålla mer djupgående tester i framtiden om möjligheten presenteras. Men just 1% och 0.1% 'lows' var inte en prioritering denna gång. Utan mer som du nämnde, saker som betalningsalternativ och självaste användareupplevelsen av produkten i fråga var det jag ville lägga fokusen på framförallt.

Var det speltesterna du hade i åtanke där du hade velat se mer jämförande resultet gentemot andra system?
Jag kan hålla med dig om att det hade varit intressant att kika närmare på. Dessvärre kan det vara väldigt svårt eller rent av missvisande att dra direkta paralleller då det kan variera skapligt i diverse testare:s metodik och inställningar – Men jag ska ha det lite extra i åtanke i framtiden

Under sektionen "Syntetiska tester" finns det två stycken hyperlänkar till SweClockers TimeSpy Extreme test samt Guru3D:s TimeSpy test. Båda är RTX 3070 tester i fråga och visar att Kompletts system ligger helt i linje med förväntade resultat där åtminstone.
Tackar för kommentaren!

Baserat på dom där specifikationerna är jag rätt säker på att han kommer bli kalas nöjd
Datorn är så nära som det går om du gjort jobbet själv med plus:et att allt är uppdaterat och klart för att bara kötta på direkt när datorn kopplas in.

Ja det var lite så jag tänkte. En FPS-siffra i sig själv är ju viktigt för en köpare, men utan jämförelse blir det lite som att säga att en bil drar noll soppa i nerförsbacke (alla datorer kan ju spela spel med rätt inställningar)

Permalänk

Har en egen komplett-dator som levereras idag. Förstår inte riktigt varför skribenten sätter finansmöjligheterna som en känga. Nu använder ju inte jag Komplett Bank, visserligen, men möjligheten att betala om 3 eller 6 månader utan något större påslag är fantastiskt. Själv valde jag att betala om 3 månader eftersom jag vill få in två löner till innan jag betalar min maskin.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av EkorrenHJ:

Har en egen komplett-dator som levereras idag. Förstår inte riktigt varför skribenten sätter finansmöjligheterna som en känga. Nu använder ju inte jag Komplett Bank, visserligen, men möjligheten att betala om 3 eller 6 månader utan något större påslag är fantastiskt. Själv valde jag att betala om 3 månader eftersom jag vill få in två löner till innan jag betalar min maskin.

Tackar för kommentaren och frågeställningen!

Varför är Komplett Bank och finansiering en negativ i sammanhanget?
Föga förvånande för många på SweClockers emellertid är att många människor faktiskt lär delbetala sina köp om dom inte vill spara i potentiellt flera år istället - Eller av olika anledningar inte har möjlighet att spara alls (t.ex. bidrag som förbjuder besparingar).

Kollar man statistiskt sett var över 400 000 svenskar året 2020 i kredit skuld, detta inte räknat bolån. Så det är en högst relevant sakfråga i min mening att nämna då att just Komplett Bank erhåller relativt usla avtal för slutkund när det kommer ner till just finansiering/delbetalning.

Hoppas det svarade på din fråga

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Tackar för kommentaren och frågeställningen!

Varför är Komplett Bank och finansiering en negativ i sammanhanget?
Föga förvånande för många på SweClockers emellertid är att många människor faktiskt lär delbetala sina köp om dom inte vill spara i potentiellt flera år istället - Eller av olika anledningar inte har möjlighet att spara alls (t.ex. bidrag som förbjuder besparingar).

Kollar man statistiskt sett var över 400 000 svenskar året 2020 i kredit skuld, detta inte räknat bolån. Så det är en högst relevant sakfråga i min mening att nämna då att just Komplett Bank erhåller relativt usla avtal för slutkund när det kommer ner till just finansiering/delbetalning.

Hoppas det svarade på din fråga

Absolut. Men ska man lyfta det negativa är det även värt att lyfta det positiva. Eftersom Komplett erbjuder möjligheten att skjuta upp betalningen ger det kunden fler valmöjligheter än många andra leverantörer. Detta är något positivt. En avbetalningsplan är alltid dyrare och även förväntat dyrare.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av EkorrenHJ:

Absolut. Men ska man lyfta det negativa är det även värt att lyfta det positiva. Eftersom Komplett erbjuder möjligheten att skjuta upp betalningen ger det kunden fler valmöjligheter än många andra leverantörer. Detta är något positivt. En avbetalningsplan är alltid dyrare och även förväntat dyrare.

Dock finns det inte direkt något positivt att lyfta här som konkurrenterna inte redan gör också eller gör bättre bara.
Möjligheten att betala senare är något både Qliro och Klarna erbjuder sina kunder också, så det är inte något unikt för Komplett Bank i detta fallet. Vad avser avbetalningsplanen så är det alltid dyrare, absolut – Men det är skillnad på 199-299 kronor uppläggningsavgift för 3 - 12 månader (räntefritt inom den perioden), kontra de 3 000+ kronor Komplett Bank vill ha för 12 månader som är en minimumperiod.

I mina ögon finns det inte något positivt försvarsbart hos Komplett Bank, både Qliro och Klarna är helt enkelt bättre på mer eller mindre alla fronter. Enda gången Klarna faller bakom Komplett Bank är när vi pratar delbetalningar som är längre än 2 år, och då är det marginell skillnad vid den punkten dessutom.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Verkar vara en väl balanserad dator för de flesta uppgifter.

Gällande avbetalningsalternativ så håller jag med om att avsaknaden av kortare alternativ är ett minus. En dator bör inte ha längre avbetalningstid än max 12 månader, absolut max 24 månader.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Olle P:

Verkar vara en väl balanserad dator för de flesta uppgifter.

Gällande avbetalningsalternativ så håller jag med om att avsaknaden av kortare alternativ är ett minus. En dator bör inte ha längre avbetalningstid än max 12 månader, absolut max 24 månader.

Väldigt balanserad maskin faktiskt!
Inga uppenbara bottlenecks förutom i 1080p under vissa titlar, men tror att Ryzen 5800X och RTX 3070 gör sig bäst lämpad för 1440p i slutändan. Om det enda man spelar är Fortnite och CS:GO och ska spela i 1080p kanske man kan kolla på datorer som har lite andra komponenter, exempelvis Ryzen 5600X och RTX 3060/RX6700.

Det är absolut inte någon budget-dator om man säger, men det är inte något totalt ur riket av orimlighet heller. En high-end dator som är "framtidssäker" och utan massa lull-lull.

Kortare alternativ än 12 månader hade helt klart varit önskvärt, men framförallt vill jag se Komplett Bank matcha Klarna/Qliro i att endast ta ut en uppläggningsavgift och slopa räntan för spannet om 3-12 månader också.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Väldigt balanserad maskin faktiskt!
... tror att Ryzen 5800X och RTX 3070 gör sig bäst lämpad för 1440p i slutändan.
... framförallt vill jag se Komplett Bank matcha Klarna/Qliro i att endast ta ut en uppläggningsavgift och slopa räntan...

1440p definitivt! Med "... för de flesta uppgifter" menade jag att som renodlad speldator skulle en R5 5600X prestera lika bra men kapa 2000kr på priset. De två extra kärnorna i 5800X nyttjas bättre till andra uppgifter än spel. (Största fördelen med 5800X är just nu tillgängligheten.)

Lånekostnadens fördelning mellan uppläggningsavgift och ränta känns rätt ointressant. Det är totalbeloppet som räknas, och ur kundens synvinkel är det en fördel om utläggen sprids jämnt över alla betalningstillfällen. (Jämför med muslimska banker som (av religiösa skäl) aldrig har någon låneränta, men går med vinst ändå...)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Olle P:

1440p definitivt! Med "... för de flesta uppgifter" menade jag att som renodlad speldator skulle en R5 5600X prestera lika bra men kapa 2000kr på priset. De två extra kärnorna i 5800X nyttjas bättre till andra uppgifter än spel. (Största fördelen med 5800X är just nu tillgängligheten.)

Det beror nog lite på titel faktiskt.

T.ex. Battlefields senaste utskott kan utan problem lasta en 8C/16T CPU till max, så sent som sist jag spelade BFV på datorn i sign (2700X) lastades CPU mellan 82-94% och väl utspritt på alla trådar. Även senaste tre Assassin's Creed spelen skalar rätt skarpt över fler än 12 trådar också, om möjligheten finns. Även Civ 6 vill jag minnas skalar på antalet tillgängliga trådar (upp till 20-något).

Men generellt anser även jag att för en renodlad spelmaskin är en 5600X mer än godtycklig i slutet av dagen. Ett stort frågetecken om tillgänglighet bara tyvärr.

Skrivet av Olle P:

Lånekostnadens fördelning mellan uppläggningsavgift och ränta känns rätt ointressant. Det är totalbeloppet som räknas, och ur kundens synvinkel är det en fördel om utläggen sprids jämnt över alla betalningstillfällen. (Jämför med muslimska banker som (av religiösa skäl) aldrig har någon låneränta, men går med vinst ändå...)

Självfallet är det totalbeloppet som spelar roll primärt. Men mig veterligen bakar både Klarna och Qliro in sin uppläggningsavgift på de månader som avbetalningen avser – d.v.s. 200-300kr utspritt på X antal månader. Detta då även räntefritt som nämnt upp till och med 12 månader. Med andra ord är det en knappt märkbar skillnad i slutändan från månad till månad på en produkt i denna prisklassen och ännu desto trevligare i reflektionen av det totala beloppet.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu Riktigt bra test/recension. Har du någon uppfattning om temperaturerna på dessa nya Ryzen, hur funkade det för dig ? Idle temps, load temps ? (om jag inte missade något i det du skrev) Jag är lite sugen på samma bygge förutom att byta till 5900x cpu. Vad jag förstår är de nya Ryzen gjorda att palla upp emot 90 grader och att det är normalt. Känner mig både tveksam till att behålla den där kylaren som är förkonfigurerad samtidigt oklart om de gör någon större skillnad att lägga på tex en Noctua som denna:
https://www.komplett.se/product/831518/datorutrustning/datork...

Jag har inga planer på att överklocka direkt men spela tungt och på höga/högsta inställningar måste såklart funka i 1440p.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av zauii89:

@Yatagarasu Riktigt bra test/recension. Har du någon uppfattning om temperaturerna på dessa nya Ryzen, hur funkade det för dig ? Idle temps, load temps ? (om jag inte missade något i det du skrev) Jag är lite sugen på samma bygge förutom att byta till 5900x cpu. Vad jag förstår är de nya Ryzen gjorda att palla upp emot 90 grader och att det är normalt. Känner mig både tveksam till att behålla den där kylaren som är förkonfigurerad samtidigt oklart om de gör någon större skillnad att lägga på tex en Noctua som denna:
https://www.komplett.se/product/831518/datorutrustning/datork...

Jag har inga planer på att överklocka direkt men spela tungt och på höga/högsta inställningar måste såklart funka i 1440p.

Jag uppfattade temperaturerna under perioden jag testade datorn som okej. Har dessvärre inte Komplett-maskinen till hands längre, kan därmed inte ge några exakta siffror på just denna konfiguration. Det jag kollade primärt under mina tester var om processorn (5800X) 'throttlade' eller inte med Hyper 212 Black Edition (vilket den aldrig gjorde) samt om datorn var tystgående (vilket den helt klart var).

I efterhand borde jag även sammanställt nummer för värmeutveckling i artikeln, men kände inte när jag skrev att det var fullt relevant att lista i samtliga speltester – Utan att datorns relativa prestanda i helhet borde vara mer i fokus då det är vad de flesta faktiskt bryr sig om (vad för FPS man kan förvänta sig). Detta är något jag definitivt kommer omvärdera om jag i framtiden får möjligheten att skriva ett test likt detta igen

Men med det sagt kan vi ändå försöka att analysera vad datorn i teorin skulle kunna uppnå för temps!
Hyper 212 Black Edition har en kylkapacitet på upp till 150W, medan 5800X (och 5900X) har en bas-TDP om 105W. Ställer man det jämte med den i5.an jag har idag – i5 11600K – vilket har en TDP om 125W, då kan vi få fram lite jämförbara siffror. Jag kör även samma kylare som datorn i artikeln, d.v.s. Hyper 212 Black Edition.

Min i5 11600K i stock utförandet har en idle temp om ca. 38-42c och max load temp på 82c. Med all-core enhancement aktiverat då snuddar jag nog på gränsen av dessa 150W i kylkapacitet, men har inte upplevt temps över 84c under spelande i 1440p@144Hz.

Planerar du inte att överklocka något ser jag därmed ingen mening byta ut kylaren som kommer i grundkonfigurationen alls faktiskt. Ingen Ryzen CPU i 5000-serien kliver över Hyper 212 Black Edition's 150W-gräns (mig veterligen), åtminstone inte i grundutförande. Planerar du däremot att överklocka kan det vara värt att kolla på Noctuas U14S eller D15 som har lite mer spelrum, 220W respektive 250W närmare bestämt.

Fixade upplägg för lättare läsning istället för en vägg med text. Förtydligade produktnamn och kontext.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag uppfattade temperaturerna under perioden jag testade datorn som okej. Har dessvärre inte Komplett-maskinen till hands längre, kan därmed inte ge några exakta siffror på just denna konfiguration. Det jag kollade primärt under mina tester var om processorn (5800X) 'throttlade' eller inte med Hyper 212 Black Edition (vilket den aldrig gjorde) samt om datorn var tystgående (vilket den helt klart var).

I efterhand borde jag även sammanställt nummer för värmeutveckling i artikeln, men kände inte när jag skrev att det var fullt relevant att lista i samtliga speltester – Utan att datorns relativa prestanda i helhet borde vara mer i fokus då det är vad de flesta faktiskt bryr sig om (vad för FPS man kan förvänta sig). Detta är något jag definitivt kommer omvärdera om jag i framtiden får möjligheten att skriva ett test likt detta igen

Men med det sagt kan vi ändå försöka att analysera vad datorn i teorin skulle kunna uppnå för temps!
Hyper 212 Black Edition har en kylkapacitet på upp till 150W, medan 5800X (och 5900X) har en bas-TDP om 105W. Ställer man det jämte med den i5.an jag har idag – i5 11600K – vilket har en TDP om 125W, då kan vi få fram lite jämförbara siffror. Jag kör även samma kylare som datorn i artikeln, d.v.s. Hyper 212 Black Edition.

Min i5 11600K i stock utförandet har en idle temp om ca. 38-42c och max load temp på 82c. Med all-core enhancement aktiverat då snuddar jag nog på gränsen av dessa 150W i kylkapacitet, men har inte upplevt temps över 84c under spelande i 1440p@144Hz.

Planerar du inte att överklocka något ser jag därmed ingen mening byta ut kylaren som kommer i grundkonfigurationen alls faktiskt. Ingen Ryzen CPU i 5000-serien kliver över Hyper 212 Black Edition's 150W-gräns (mig veterligen), åtminstone inte i grundutförande. Planerar du däremot att överklocka kan det vara värt att kolla på Noctuas U14S eller D15 som har lite mer spelrum, 220W respektive 250W närmare bestämt.

Tack för det utförliga svaret!

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu

Fanns det någon stötdämpning eller emballage inne i chassit så att grafikkortet/CPU-kylaren att inte knäcks/knäcker moderkortet?

Jag avråder alltid folk från att köpa färdigmonterade datorer av det skälet.

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig kritisk till att den där datorn är balanserad. En 5800X bör minst ha ett RTX3080 och 32GB RAM i minst 3600MHz, max CL18. Ett Define 7 är också för stort för enbart en NVME disk.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Sveklockarn:

@Yatagarasu

Fanns det någon stötdämpning eller emballage inne i chassit så att grafikkortet/CPU-kylaren att inte knäcks/knäcker moderkortet?

Jag avråder alltid folk från att köpa färdigmonterade datorer av det skälet.

Datorn skeppades med skyddande material på insidan, ja.

Det var som en stor "krockkudde" som omslöt grafikkortet, CPU kylaren och faktiskt merparten av alla komponenter förutom chassi-fläktarna. Den var dessutom formad efter komponenterna i fråga. Komplett har tänkt till väl här och man kan vara lugn med att datorn bör komma fram i ett helt stycke

Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag ställer mig kritisk till att den där datorn är balanserad. En 5800X bör minst ha ett RTX3080 och 32GB RAM i minst 3600MHz, max CL18. Ett Define 7 är också för stort för enbart en NVME disk.

Idealt hade jag personligen sett att man från Kompletts sida valt en Ryzen 5 5600X och lite snabbare/större mängd RAM här. Men R5 5600X är en extrem bristvara och skulle således leda till otroligt långa väntetider, om man ens får en dator alls (åtminstone detta kalenderår). Det har helt enkelt (enligt min misstanke i alla fall) varit en avvägningsfråga baserat på tillgänglighet mer än att finna den absolut perfekta balansen i prisvärdighets-skalan

Framöver nu snart hoppas jag att Komplett uppdaterar mer eller mindre samma konfiguration som a160 Core Gaming har i dagsläget, fast med en Intel-baserad plattform. Då både med i5 11400(F) och 11600K som alternativ och därefter sänker prislappen för att reflektera bytet. Det skulle enligt mig vara en mycket attraktiv plattform som känns mer i linje med det du pratar om när det kommer till balans – Om Gaming är det primära användningsområdet.

Vad avser valet av Define 7 anser jag det vara sunt. Det är ett stort chassi som erbjuder gott om expansionsmöjligheter och den stora volymen tillåter även en större mängd luft(volym) att cirkulera vilket direkt då leder till att man kan sänka varvtalen på fläktarna. En av a160 Core Gaming - Super Silent stora säljpunkter är just ljudnivån – Bryr man sig inte om ljudnivån utan att storleken är av större oro kan man bara välja ett annat chassi i deras konfigurationsverktyg.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Datorn skeppades med skyddande material på insidan, ja.

Det var som en stor "krockkudde" som omslöt grafikkortet, CPU kylaren och faktiskt merparten av alla komponenter förutom chassi-fläktarna. Den var dessutom formad efter komponenterna i fråga. Komplett har tänkt till väl här och man kan vara lugn med att datorn bör komma fram i ett helt stycke

Idealt hade jag personligen sett att man från Kompletts sida valt en Ryzen 5 5600X och lite snabbare/större mängd RAM här. Men R5 5600X är en extrem bristvara och skulle således leda till otroligt långa väntetider, om man ens får en dator alls (åtminstone detta kalenderår). Det har helt enkelt (enligt min misstanke i alla fall) varit en avvägningsfråga baserat på tillgänglighet mer än att finna den absolut perfekta balansen i prisvärdighets-skalan

Framöver nu snart hoppas jag att Komplett uppdaterar mer eller mindre samma konfiguration som a160 Core Gaming har i dagsläget, fast med en Intel-baserad plattform. Då både med i5 11400(F) och 11600K som alternativ och därefter sänker prislappen för att reflektera bytet. Det skulle enligt mig vara en mycket attraktiv plattform som känns mer i linje med det du pratar om när det kommer till balans – Om Gaming är det primära användningsområdet.

Vad avser valet av Define 7 anser jag det vara sunt. Det är ett stort chassi som erbjuder gott om expansionsmöjligheter och den stora volymen tillåter även en större mängd luft(volym) att cirkulera vilket direkt då leder till att man kan sänka varvtalen på fläktarna. En av a160 Core Gaming - Super Silent stora säljpunkter är just ljudnivån – Bryr man sig inte om ljudnivån utan att storleken är av större oro kan man bara välja ett annat chassi i deras konfigurationsverktyg.

Bra test och bra att belysa problematiken med avbetalning i 36 månader faktiskt kostar närmare 12000 kronor mot att köpa från kanske två butiker @ din lista på Komponentkoll. 12000 kr är väldigt mycket pengar
Men men. Fördelen med att köpa finansierat, färdigbyggt och med 3070 kort i lager får ställas mot den skyhöga extrakostnaden..

Personligen hade jag sett ett test av en utvecklad version av deras ITX bygge med som du säger 11400 på en B560 bräda tillsammans med 3070 kortet

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ett Define 7 är också för stort för enbart en NVME disk.

Man hade ju kunnat tagit något från campact-serien. Undra varför man valde bort den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Datorn skeppades med skyddande material på insidan, ja.

Det var som en stor "krockkudde" som omslöt grafikkortet, CPU kylaren och faktiskt merparten av alla komponenter förutom chassi-fläktarna. Den var dessutom formad efter komponenterna i fråga. Komplett har tänkt till väl här och man kan vara lugn med att datorn bör komma fram i ett helt stycke

Riktigt nice att höra jag och en polare köpte varsin komplett dator med 2080 ti när det var nytt och då hade dom inte något emballage i datorn så båda korten var trasiga och hade skadat moderkortet. Så det var bara att reklamera och med dagens komponent brist så hade det inte varit någon höjdare.

Permalänk

"Prisvärda komponenter"

Jo men tjenare!

PS.
Byggde ihop min egen färdiga dator från komplett med ganska snarlika komponenter för bara 16500:-
Med dessa komponenter:

Corsair Carbide Series SPEC-DELTA RGB

ASUS TUF B460M-PLUS GAMING WI-FI moderkort

Intel Core i9-10900 Processor Socket-LGA1200, 10-Core, 20-Thread

CM Hyper H411R ARGB Black Komplett Edition

Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB 2x8GB DDR4

Gigabyte GeForce RTX 3070 VISION OC

Corsair TX650M, 650W PSU

WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD, 2400/1950MB/s

7000:- billigare hehe