Det är dags att ersätta min gamla trotjänare (budget ~20k utan GPU)

Permalänk
Medlem

Det är dags att ersätta min gamla trotjänare (budget ~20k utan GPU)

Hej Sweclockers!

Efter lite mer än 12 år så börjar jag inse att det är dags att ersätta min gamla dator. Jag har gjort diverse uppgraderingar för att förlänga datorns livstid, men nu börjar det kännas som att det är CPUn som är den stora flaskhalsen i mitt system. (Jag *gissar* att nyare CPUs har fler roliga hårdvaruacceleratorer som program förväntar sig, och sedan fungerar dåligt när dessa inte finns).

Så, vad ska min nya dator användas till/hur har jag själv tänkt?
Jag spelar inte så mycket spel nu för tiden, utan det jag egentligen är ute efter är prestanda för musikproduktion, live-streaming och programmering. För detta så kommer jag att dualboota Windows och Linux. Jag har dessutom nyligen köpt in en NAS, så lagring kommer jag inte att behöva. Min plan är därför att ha en bootdisk på 1Tb där Linux får 250gb och Windows resten, sen när (snabbt) utrymme behövs så kommer jag uppgradera med en m2 för Windows och en m2 för Linux. De spel jag spelar flyter väl inte på extremt bra, men det funkar bra nog för mig, så jag tänker att jag behåller mitt 7950 tills den rådande GPU krisen är över och man kan få tag på ett okej kort utan att behöva pantsätta resten av datorn.
Då jag inte behöver massa utrymme för hårddiskar så tänkte jag satsa på ett litet chassi med bra ljuddämpning. Mitt Antec 1200 i all ära, men jag använder knappt några av alla hårddisk-bays den har. I övrigt på chassi sidan så är det inga leds och inget fönster som gäller!

Eftersom min förra dator höll i 12 år så känner jag att det är lika bra att "go big" igen. Kontinuerlig uppgradering av datorn är inte jätteintressant, jag vill bara ha nåt som tuffar på i ett decennium.

Här är en lista på de komponenter jag själv valt ut som jag tycker fyller mitt krav, men jag tar gärna feedback innan jag faktiskt trycker på köp:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/15105588/nyare-dator

ps. Jag såg nu att moderkortet jag valt utgått, så jag tar gärna tips på ett nytt med 3st m2 slots utan leds och annat krimskrams

Permalänk
Medlem

Det är mer eller mindre samma delar som jag har (fast återanvänder ett gammalt R4 och har ett simplare moderkort).

https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550...

Du kommer nog inte bli besviken men personligen känner jag att jag kunde tagit en 5900X (om de gått att få tag i)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det är mer eller mindre samma delar som jag har (fast återanvänder ett gammalt R4 och har ett simplare moderkort).

https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550...

Du kommer nog inte bli besviken men personligen känner jag att jag kunde tagit en 5900X (om de gått att få tag i)

Tack så mycket för svaret! Jag tycker det kan vara värt de extra kronorna för de extra kärnorna om de gör att den fungerar hjälpligt ett par år till.

Nu ska lönen spenderas innan den tar slut!

Permalänk
Medlem

Skulle nog satsat på lite högre effekt på nätagget, i alla fall 850W för att framtidsäkra ytterligare. Har för mig att i alla fall Nvidia 3080 mår bra av att ha lite högre tak än 750

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jaxc:

Då jag inte behöver massa utrymme för hårddiskar så tänkte jag satsa på ett litet chassi med bra ljuddämpning.

Jaså, är Define 7 Compact ett ”litet chassi” nu? Du ska inte passa på att bygga en verkligt liten, smidig dator om du ändå tänker ha den i tio år? Då menar jag inte nödvändigtvis extremt liten à la Ghost S1, men kanske något i stil med NR200P? Det finns ju inte asmånga ITX-brädor med tre M.2 förstås, men det skulle i mina ögon framstå som ganska förvånande om det vore en dealbreaker för dig. Ljuddämpning skulle däremot kunna tala emot.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jaså, är Define 7 Compact ett ”litet chassi” nu? Du ska inte passa på att bygga en verkligt liten, smidig dator om du ändå tänker ha den i tio år? Då menar jag inte nödvändigtvis extremt liten à la Ghost S1, men kanske något i stil med NR200P? Det finns ju inte asmånga ITX-brädor med tre M.2 förstås, men det skulle i mina ögon framstå som ganska förvånande om det vore en dealbreaker för dig. Ljuddämpning skulle däremot kunna tala emot.

Den är ju bra mycket mindre än mitt nuvarande chassi
Sen blev jag lite lurad av att den heter compact...

Ljuddämpningen är något jag inte vill tumma på, jag stör mig ganska mycket på att min nuvarande dator låter

Permalänk
Medlem

Du saknar en CPU kylare, det följer inte med någon till AMD Ryzen 9 5950X

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Tycker det är lättare att bygga en tyst dator i ett chassi med bra luftflöde. Fåtal tysta fläktar som håller systemet svalt och därmed tyst.

Är lite bakvänt, men luftflödet i de mer avskärmade lådorna är så mycket sämre att det kommer sluta med att fläktarna snurrar snabbare och surrar mer och därmed även hörs mer.