Utforskaren i Windows 10 får nya ikoner

Permalänk
Melding Plague

Utforskaren i Windows 10 får nya ikoner

Papperskorgen får ett ansiktslyft och Utforskaren blir färgglad i förhandstitt på Windows nya design.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen

Permalänk
Medlem

Ser bra ut!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

"If it ain't broken, don't fix it?.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

"If it ain't broken, don't fix it?.."

Men absolut! Varför inte behålla detta?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag använder gult i symbolen för att snabbt identifiera mappar. Den möjligheten ser ut att försvinna.

Får väl hoppas att man kan modda symbolerna enkelt. De bör ju ligga som bildfiler nånstans.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Betydligt bättre än dagens. Det kanske inte är så snyggt, men väldigt mycket tydligare och mer funktionellt. T ex var det ju där tydligt var en sak slutade och en annan började. Zoner för knappar var kristallklara, till skillnad från dagens oprecisa gissningslek.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Nya ikonerna är mycket bättre än de gamla. Men för varje generation av ikoner blir det mer simpelt, kanske estetiskt snyggare men ibland svårare att se skillnad vid snabb blick.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

En triangel och en cirkel skriker väl inte direkt "Bilder!" tycker jag, om man inte har som hobby att samla bilder på just pyramider i fullmåne.

Den förra ikonen å andra sidan visade något som omisskännligt är ett bild-objekt med någon slags ram.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Cenorida:

"Det var bättre förr"

Skämt åsido, har varit mycket hattande fram och tillbaka. Tycker det här ser mycket bättre ut än det som finns idag.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Funktionaliteten av Windows 10 med det där utseendet hade jag seriöst skaffat direkt!

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Design overhaul har jag inga problem med.
Väldigt ofta väljer man att ändra "kosmetika" bara för ändringens skull.
Alla som minns Vista och Windows 8 kan nog hålla med mig?

Permalänk
Medlem

Usch

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Finns det någon som använder dom där mapparna till att lägga "musik" och "bilder" etc i?

Permalänk
Medlem

Blandade känslor, till största delen känns det som en försämring. Ex Bilder mappen. Gul ikon med en bild. Tydligt. Ett blått brev?

Visst snygga stilrena men lite väl mycket förändring för förändringens skull. Och de olika kategori mapparna, musik video etc, använder någon någonsin dom?

Känns som att dom återigen försöker härma andra, typ som google när nu alla ikoner på android ser lika dana ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag använder gult i symbolen för att snabbt identifiera mappar. Den möjligheten ser ut att försvinna.

Får väl hoppas att man kan modda symbolerna enkelt. De bör ju ligga som bildfiler nånstans.

Jag ser inte hur den möjligheten försvinner? Det enda artikeln och dess källor tycks tala om är nya utseenden på saker som redan har special-designade ikoner idag. Eller brukar du navigera runt i visningsläget "Extra large icons"? Om man kör vanliga visningslägen ser det ju inte ut att vara någon förändring.

Om det trots allt är ett problem kanske det faktum att ikonen är formad som en mapp kan hjälpa till med att förmedla information om att det är en mapp Om formen berättar för mig att det är en mapp och färgen/bilden berättar vilket innehåll den har så föreställer jag mig att ikonen gör ett bra jobb med att snabbt berätta för mig vad den innehåller (t.ex. en mapp med bilder).

Angående bildfiler så tvivlar jag starkt på det. Ikoner brukar ligga som inbäddade resurser i diverse systemfiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Finns det någon som använder dom där mapparna till att lägga "musik" och "bilder" etc i?

Ja, jag använder bilder- och videomappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag använder gult i symbolen för att snabbt identifiera mappar. Den möjligheten ser ut att försvinna.

Får väl hoppas att man kan modda symbolerna enkelt. De bör ju ligga som bildfiler nånstans.

Ja och det kommer väl fortsätta vara gult? Som jag förstår det är det "bilder"-mappen som kommer bli en blå mapp med "bilder"-symbolen på själva mappen.

Permalänk
Musikälskare

Snyggt, får lite Linux-känsla över designen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hurra mer blå ikoner :S tror att 80% av alla mina ikoer är blå på min job pc. ganska jobbigt när alla är blå vita små fyrkanter.
men så länge de kan fixa så man inte har vita fönster med vita ramar mot andra vita fönser med vita ramar så är jag nöjd.

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta

Permalänk

Det är så otroligt mycket de behöver göra om i utforskaren och det är ett sådant verktyg så det ej går göra ett som passar alla. Utan de borde 2st konfigurerbara olika versioner.

Det jag nu saknar är konfigurbara snabblänkar. Jag vill ha dynamiska såna och intelligenta såna.
Så om man är uppkopplad emot ett ställe så har man ett antal snabblänkar dit, kopplar man upp sig emot ett annat ställe så kan dessa försvinna och ersätta med något annat.
Idag blir det för mycket skrivande \\servernam\D$ hela dagarna om och om igen.

Permalänk
Medlem

Snacka om att sminka en gris, funktionsmässigt är det pinsamt hur kass Explorer är.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Tyvärr känns Windows mer som något man måste dras med p.g.a. kompatibilitet. Annars hade jag valt Linux vilken dag som helst (kör linux på laptopen men inte på min stationära dator). Det är kul att själv kunna skräddarsy sin desktop-upplevelse. Operativsystemet som gjorde detta bäst var nog ändå Amiga Workbench, där man kunde rita om sin muspekare och ikoner direkt i OS'et. Kan sakna tiden när ett operativsystem hade ett funktionellt och användaranpassligt UI som inte var specifikt knutet till varumärke eller en grafisk profil.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Ptja varför inte säger jag. Det ut som en mycket mer genomtänkt design spontant.

Nuvarande ikoner är ju tekniskt sett olika, viket är bra, men de har alla samma gul/beige mapp i bakgrunden som den beskrivande bilden ligger i och denna mapp tar upp större delen av den totala ikonytan så de blir till egentligen väldigt lika i praktiken, vilket är dåligt, så alla ikonerna blir lite för intetsägande. De delger inte rätt info snabbt nog.

Nya ikonerna behåller ju de unika bilderna som grovt försöker förklara det tänkta innehållet, vilket är bra. Så ingen skillnad så långt. Men de färgkodar ju mapparna också för tydlighet istället för exakt samma färg på alla. Det är här de fångar min uppmärksamhet, detta är det som gör skillnaden för mig och varför jag är positiv till ändringen. Det möjliggör ju att man kan memorera vilken färg som är kopplad till det man söker och snabbt komma rätt för man ser det ju med periferin liksom. Formen och bilden på ikonen kvittar ju. Man går på färgen.

Min enda kritik är att dokument, skrivbordet och bilderna är nog lite för lika färger på i deras exempel, tycker jag. Det liksom sabbar vitsen med ändringen till stor del då. Men där kan förhoppningsvis användaren styra över så man kan få till den kontrast man önskar på mapparna.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Så äntligen kommer det lite gradienter. MS har verkligen börjat om från början i sitt designprogram. Från 3.11 till Win 95, eller kanske ännu kortare steg?

Skämt åsido tycker jag ikonerna ser patetiska ut och som flera säger så är avsaknaden av avgränsade knappar en ren bedrövelse.

Designers borde ta ett steg tillbaka och fråga sig, vad gick fel sedan lanseringen av de designhavererade ikonerna med Win 8?

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på "windows 7 theme" val.
Kör alltid Open shell med Windows 7 tema och startmeny och tar bort allt som har med metro att göra.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Snacka om att sminka en gris, funktionsmässigt är det pinsamt hur kass Explorer är.

Jag håller med. Och varför kan man inte dumpa music, movies 3D objects mapparna t ex? Eller åtminstone plocka bort genvägen på vänster sidan. Förstår att de ligger där för legacy men de borde göra det möjligt att ta bort dem.

Permalänk
Medlem

Jag förstå inte varför Microsoft har så svårt för att hitta ett modernt och enhetligt interface. Det spretar åt alla håll och finns inte mycket logik i det hela. Det är som att Microsoft är så livrädda för reta upp folk att man bara lägger på nya saker och låter det gammla ligga kvar. Ett bra exempel är inställningarna i Windows som är ett fullständigt kaos, med gammalt och nytt om vartannat.

Permalänk
Avstängd

Personligen tycker jag att ikonerna som finns just nu och som har funnits sedan Windows XP är allt som behövs. Den grafiska uppgraderingen från 2000 -> XP var allt som behövdes rent grafiskt i mina ögon för att fulländas.

Nu känns det bara som om Microsoft hoppat på skins-hetsen - utan att ens få betalt i mikrotransaktioner för det!

Skrivet av CrazyDriver:

Jag förstå inte varför Microsoft har så svårt för att hitta ett modernt och enhetligt interface. Det spretar åt alla håll och finns inte mycket logik i det hela. Det är som att Microsoft är så livrädda för reta upp folk att man bara lägger på nya saker och låter det gammla ligga kvar. Ett bra exempel är inställningarna i Windows som är ett fullständigt kaos, med gammalt och nytt om vartannat.

På tal om inställningar i Windows 10(!) så mår jag illa av det nerdummade gränssnittet där det knappt finns något att ställa in i varje flik medan jag njuter av att använda Windows XP/7 inställningsmenyer.

Sedan ska vi inte tala om hur det är att fildela i lokalt nätverk i Windows 10 kontra Windows XP. Dvs., går knappt i Windows 10 utan flera migränanfall. Får nästa ett nu bara jag tänker på det...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Lustigt hur folk blir så upprörda över så irrelevanta saker som byte av ikoner. Det tar max en dag eller två så har ni vant er och efter några veckor har ni glömt bort hur de gamla såg ut.