Lämplig hårdvara för strömsnålt proxmoxbygge

Permalänk
Medlem

Lämplig hårdvara för strömsnålt proxmoxbygge

Har under en tid blivit riktigt sugen på att sätta upp en proxmoxserver för att hantera diverse riktiga behov och "skapade behov". Däribland Jellyfin, spelserver som exvis valheim och minecraft, ftp och backuphantering.

Strömsnålt och tyst är önskemålen och jag har tittat en del på intels "T" proppar som är graderade till 35W och funnit att intel i5 9600T 6C/6T är prisad helt okej. Liten formfaktor är önskvärt oxå, däremot måste jag fastställa att Asrocks 310 moderkort klarar av 9th gen utan att behöva uppdatera bios med en 8th gen eller tidigare. begränsningen med Asrock 310 är att det endast finns två minnesplatser vilket medför att den sannolikt kommer toppa ut på 32GB. Jag borde klara mig på det egentligen..

Jag skulle vilja ha AMD men intels grafikkrets fungerar väldigt smidigt med Jellyfin körd från container. För om jag kör Jellyfin i en egen VM så kan jag inte dra nytta av inbyggda grafikkretsen i processorn utan måste ha ett extern Nvidia-kort (1050 och uppåt) för att hantera 4K transcode via passthrough?

All annan nödvändig hårdvara har jag redan så det är bara dessa tre komponenter jag egentligen behöver.

vad tror ni om upplägget jag fantiserar om?

Permalänk
Entusiast

Intressant, följer!

Själv har jag mer tittat på laptopkretsar som AMD 4700u och Pentium 5040. De kan idla på så lågt som 5 W. Problemet är kass IO och i fallet med Pentium, diskutabel prestanda för pengen.

i5 10400 för mer prestanda? Tror att ett propert ITX kort är det enda riktiga om man ska ha 4+ sata vilket jag antar är krav i och med backup (NAS?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Intressant, följer!

Själv har jag mer tittat på laptopkretsar som AMD 4700u och Pentium 5040. De kan idla på så lågt som 5 W. Problemet är kass IO och i fallet med Pentium, diskutabel prestanda för pengen.

i5 10400 för mer prestanda? Tror att ett propert ITX kort är det enda riktiga om man ska ha 4+ sata vilket jag antar är krav i och med backup (NAS?)

Själva datalagringsservern kommer köras separat. Den tuffar på med en Pentium G3258, 4GB minne körandes Jellyfin och Filezilla i containers. 1SSD och 3 mekaniska(8+3+2 TB). Drar ca 40W. Känns okej. Funderar på att byta ut diskuppsättningen. en SSD+18TB och sen en remote backup på 18TB och sen synk däremellan.

Permalänk
Medlem

Låg TDP är inte detsamma som stömsnål. TDP är bara hur mycket värme som avges. Normalt kan en T-processor ses som en icke-T men med en grov nedklockning för att klara värmeavledning i trängre utrymmen som t.ex. en NUC.

Dessutom pratar vi då bara om full användning. För att verkligen bli strömsnål måste vi optimera enheten för så låg idle-förbrukning som möjligt och inte för maxeffekt då en hemmaserver till 95% av tiden inte belastas speciellt.

Jag hade, om jag byggt nytt med nya komponenter idag med dina önskemål, kollat på en Nuc eller Dell/HP/Lenovos motsvarande, där är hela enheten optimerad för effektivitet. Bra stöd i linux och intel VT-x-stöd. Jag körde förut en Prodesk 600 G2 mini som server och det fungerade utmärkt med enda undantaget att jag inte lyckades få av kravet på display inkopplad för att boota (finns dummies att köpa).
Sen har man en NAS och kör iSCASI/NFS för lagringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

Låg TDP är inte detsamma som stömsnål. TDP är bara hur mycket värme som avges. Normalt kan en T-processor ses som en icke-T men med en grov nedklockning för att klara värmeavledning i trängre utrymmen som t.ex. en NUC.

Dessutom pratar vi då bara om full användning. För att verkligen bli strömsnål måste vi optimera enheten för så låg idle-förbrukning som möjligt och inte för maxeffekt då en hemmaserver till 95% av tiden inte belastas speciellt.

Jag hade, om jag byggt nytt med nya komponenter idag med dina önskemål, kollat på en Nuc eller Dell/HP/Lenovos motsvarande, där är hela enheten optimerad för effektivitet. Bra stöd i linux och intel VT-x-stöd. Jag körde förut en Prodesk 600 G2 mini som server och det fungerade utmärkt med enda undantaget att jag inte lyckades få av kravet på display inkopplad för att boota (finns dummies att köpa).
Sen har man en NAS och kör iSCASI/NFS för lagringen.

Det låter ju helt rimligt det du säger, jag har helt missat det. Då jag inte kommer ha problemet med att bli av med eventuell värmeutveckling så är kanske inte T-modellerna nödvändiga. Som jag förstått det så tomgångsförbrukar dagens proppar relativt lite ström om de inte belastas.

Med andra ord så skulle jag kunna plocka hem en vanlig i5 på ex.vis 65W TDP och förvänta mig ungefär likvärdig tomgångsförbrukning? Jag ska kolla över propparna som finns till förfogande.

Vad gäller NUC och liknande är det väldigt intressant men jag saknar eventuell möjlighet till utbyggnad som ex.vis. grafikkort för transcoding eller liknande. Då det känns som att jag kan få ut mer av att köpa dessa tre komponenter kontra att köpa ett helt färdigt paket.

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju kolla på tex Xeon E5-2660 och så vidare tillsammans med nåt billigt X79 chipset moderkort.
Jag fick 10 cores+hyperthreading, mini-itx moderkort för 1000 kr. minnen hade jag redan men kostar runt 1000 kr till för 64 gb ecc.
400 för en CM hyper 212 så blev det billigt och bra.

Kört mitt med proxmox i 1 år nu och det har funkat bara fint.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Det låter ju helt rimligt det du säger, jag har helt missat det. Då jag inte kommer ha problemet med att bli av med eventuell värmeutveckling så är kanske inte T-modellerna nödvändiga. Som jag förstått det så tomgångsförbrukar dagens proppar relativt lite ström om de inte belastas.

Med andra ord så skulle jag kunna plocka hem en vanlig i5 på ex.vis 65W TDP och förvänta mig ungefär likvärdig tomgångsförbrukning? Jag ska kolla över propparna som finns till förfogande.

Vad gäller NUC och liknande är det väldigt intressant men jag saknar eventuell möjlighet till utbyggnad som ex.vis. grafikkort för transcoding eller liknande. Då det känns som att jag kan få ut mer av att köpa dessa tre komponenter kontra att köpa ett helt färdigt paket.

Precis, vad som avgör är hur du optimerar systemet för idle. Se till att använda energiprofiler som klockar ned kraftigt vid låg användning osv.

Så länge det är samma arkitektur, samma klock i idle och samma annat så kommer du ha exakt samma energiförbrukning.

Dedikerade grafikkort är i dagsläget inte värt det för plex då en integrerad intelkrets har betydligt högre effektivitet. 20-30 1080 transcodes på en nyare lågbudget-propp med igpu är inga problem som jag förstår det. Så länge burken uppfyller krav i övrigt hade inte jag stirrat mig blind på pcie-portar.

Skrivet av PierreB:

Annars kan du ju kolla på tex Xeon E5-2660 och så vidare tillsammans med nåt billigt X79 chipset moderkort.
Jag fick 10 cores+hyperthreading, mini-itx moderkort för 1000 kr. minnen hade jag redan men kostar runt 1000 kr till för 64 gb ecc.
400 för en CM hyper 212 så blev det billigt och bra.

Kört mitt med proxmox i 1 år nu och det har funkat bara fint.

Då faller det på effektiviteten. Lga2011 är ju inte precis en krets som är utveckad med låg energiförbrukning/tysta system i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

Då faller det på effektiviteten. Lga2011 är ju inte precis en krets som är utveckad med låg energiförbrukning/tysta system i åtanke.

Den drar inte mer ström än något annat idle. Jag har 10 VMs igång som kör lite blandat tex HA, Plex, Mysql, Prometheus, rtorrent, pi-hole och en 4k ström från plex så ligger den på 8% cpu användning. Den gick att köra passivt kyld när jag hade den öppet på skrivbordet. Har inte provat utan fläkt i chassit.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PierreB:

Den drar inte mer ström än något annat idle. Jag har 10 VMs igång som kör lite blandat tex HA, Plex, Mysql, Prometheus, rtorrent, pi-hole och en 4k ström från plex så ligger den på 8% cpu användning. Den gick att köra passivt kyld när jag hade den öppet på skrivbordet. Har inte provat utan fläkt i chassit.

Vi har alla olika referenser. Lga2011 är inte strömsnål jämfört med det mesta annat. Min speldator med x79 och ivy e 6 kärnig idlar på ca 80 W, efter en del optimering (ram hastighet under 2000 MHz, load line calibration regular, offset voltage...) innan dess låg den på 110 W.

Min server med i7 3770s idlar på 30 W.