Veckans fråga: Använder du fortfarande mekanisk hårddisk?

Permalänk
Medlem

Det är ju inte all data som behöver komma blixtsnabbt - ex.vis backups, dessutom så kan accessen snabbas på av en SSD-cache - om snabb access behövs till delmängd av det lagrade.

Permalänk
Medlem

3 interna SSDs och 3 externa HDDs formfaktor portabel.

Permalänk
Medlem

Som systemdisk så är det SSD som gäller, för lagring av filer är mekanisk duglig.

Permalänk
Medlem

Ja, en hdd som får finnas kvar tills den börjar visa på något vis att den tjänat ut sitt syfte.
Utöver den har jag 2, snart 3, ssd'er i min dator

Permalänk
Medlem

Jag valde kanske. Har inte haft en hårddisk i den dator jag dagligen använder hemma på säkert 5 år eller liknande. Men min server i garderoben har några mekaniska. Behöver ingen vidare snabb access för det jag anvä'nder servern till, lagring backup filmer med Emby och lite sånt. Funkar fint.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Lade en "kanske" då servern är fullproppad med snurrande diskar, men andra datorerna är bara SSDer.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Känns illa tvungen då jag inte har en NAS och mycket media. Hårddisken rycks dock snabbt ut med lite övervåld om jag skaffar en NAS. Hårddisken är för mig det mest högljuda även under högre belastning av datorn, så det är lite frusterande när man gjort sig besväret att få en i övrigt tyst dator och ljudet från hårddisken skrapar lite lätt på trumhinnorna till-och-från. Synd att det inte satsas mer på att få ner ljudnivån på hårddiskar. Masslagrar ändå bara så de kunde gärna få spinna inte mycket snabbare än att det precis går att se 8K (så de finns lite marginal) video från de. Bara man blev av med oljudet!

Permalänk
Medlem

Ja, hade en 750GB 2,5” kvar så den fick åka in som onedrive-disk när jag byggde burken. Ska bytas mot 1-2TB SSD när andan faller på och det finns ett fynd
En extern 4TB disk med för lite extra lagring, den/en större när jag orkar uppgradera kommer nog finnas kvar ett gäng år till.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

I speldatorn nej, i server dator ja.

Permalänk
Medlem

Röstade nej eftersom ingen av datorerna jag använder till vardags har mekanisk hårddisk. Dock så står det en NAS i garderoben med ett gäng mekaniska diskar.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

nasse har mekanisk annars är resten solida.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Än använder jag för att hårddiskar är snäppet prisvärdigare i terabyte per pris än SSD's och M.2.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Power-kabeln har jag iofs gjort en egen som tar minimalt med plats och disken ligger bakom nätagget, men sata-data är extra otymplig, stel, står rakt ut från moderkortet, alldeles för lång.. Kan man göra egna såna också?

Finns säkert någon obskyr variant på Google som passar dig

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

"bara" i servern som jag har mekaniska diskar som lagring men operativet till servern har ssd.

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av gashemi:

Nej det är ju sån sjuk skillnad, har man en gång testat SSD kan man aldrig gå tillbaka

Ville bara säga, att även vi som svarat "Ja", har testat SSD, vi har oftast både SSD och HDD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Känns illa tvungen då jag inte har en NAS och mycket media. Hårddisken rycks dock snabbt ut med lite övervåld om jag skaffar en NAS. Hårddisken är för mig det mest högljuda även under högre belastning av datorn, så det är lite frusterande när man gjort sig besväret att få en i övrigt tyst dator och ljudet från hårddisken skrapar lite lätt på trumhinnorna till-och-från. Synd att det inte satsas mer på att få ner ljudnivån på hårddiskar. Masslagrar ändå bara så de kunde gärna få spinna inte mycket snabbare än att det precis går att se 8K (så de finns lite marginal) video från de. Bara man blev av med oljudet!

Det kan vara så att den börjar bli sliten. Gamla diskar låter mer än nya.

Tråkigt nog är det de gamla diskarnas ljudnivå många kommer ihåg när det är dags att köpa ny disk...

Permalänk
Medlem

Givetvis mekanisk disk. Alldeles för osäkert att lagra på SSD. Dyrt också.

Permalänk
Medlem

Självklart ingen mekanisk disk i min spel/arbetsdator, vem orkar sitta och lyssna på det skramlet.

Min server har dock ett flertal mekaniska diskar. Blir för dyrt att köra med stora SSD och har inget riktigt behov av prestandan.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande en 4 TB hårddisk i datorn. Det är praktiskt för att kunna dumpa saker man inte använder så ofta på, packa upp stora arkiv utan att slita ut SSD:erna, eller t.o.m. installera spel man inte spelar särskilt ofta.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

SSD för OS, /home mekaniska diskar cachat på SSD:n.

Permalänk
Medlem

Ja, i stationära datorn som lagringsmedia, ej OS samt i en bärbar dator som 2:a disk. OS disk har jag haft SSD sedan typ 2013 eller nått sånt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kör bara SSD i mina datorer jag sitter o använder. Känner att det vore bra med en mekanisk ibland (för att inspelningar på t.ex.), men jag står inte ut med ljudet och att Windows ibland fryser när den väntar på att disken ska spinna upp.

Servern (NASen) är full av mekaniska diskar såklart.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Nej, men har hdd's i en dockningsstation om / när de behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Det kan vara så att den börjar bli sliten. Gamla diskar låter mer än nya.

Tråkigt nog är det de gamla diskarnas ljudnivå många kommer ihåg när det är dags att köpa ny disk...

Jag fick lov att ersätta min 5 åriga disk vara här om veckorna och gjorde mitt bästa för att leta på en så tyst som möjligt. Jag är bara extremt kräsen med ljud. Du måste anstränga dig även i ett tyst rum för att överhuvudtaget hör min dator om man bortser från HDD:n. Har BQ Silent Wings 3 som inte går över 580 RPM och annars ligger på högst 525 RPM 99% av speltid och 450 RPM i Idle.

Permalänk
Medlem

Ja, jag har drygt 4TB men har funderat på att byta till NAS då de avger irriterande vibration/ljud när dom är igång.

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem

Så länge som mekaniska hårddiskar har bättre pris per TB kommer jag fortsätta använda dom i mitt NAS.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande mekanisk disk som systemdisk i en av datorerna.

Sett att många anger "ljudnivån" som en anledning till att undvika mekaniska diskar? Använder de en totalt passiv kyllösning? Eller vad är det för högljudda diskar?

Permalänk
Medlem

Nej. Har flera datorer, men bara SSD. Det ska vara tyst!

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem

Har en på 2TB som jag ska byta ut till en 4TB då jag behöver mer lagringsutrymme. SSD blir för dyrt tycker jag.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Eftersom frågan var i datorn så är svaret nej - ingen HDD i någon av datorerna. Har dock en kvar för extern backup, plus ytterligare en som inte är inkopplad men som används som ren scratch ibland.

Visa signatur

5900X | 6700XT