Nvidia Geforce RTX 3080 Ti samt RTX 3070 Ti väntas under andra kvartalet

Permalänk
Medlem

Ännu en pappersrelease, nothing to buy here, move along people.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lall86:

4080 lär väl ligga runt hörnet när det finns 3080 kort att köpa

Till ett otroligt lågt MSRP på endast 400 USD! Vilken revolution! Nvidia ger oss 40% mer prestanda för bara 40% av priset!*

*actual price and access may vary

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Skulle inhandla ett 3080ti vid släpp utifall man kan få tag på ett (men inte till vilket pris som hellst), men får väl inte tag på ett när det släpps ändå så spelar ju ingen roll. Men förstår att de vill lansera sina produkter & vara ett steg före amd (eller ha konkurerande produkter så förstår att de vill släppa dessa men e ju surt att ingen ändå får tag på kort som det ser ut i nuläget.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Säger en del om vad du rattar för hink min är väl iaf värd två grafikkort

Det nya prisbasbelopp - Grafikkort

Permalänk
Medlem

Ti betyder nu "better for mining", bättre minnen är precis vad som behövs för högre ETH hash rate. Men priserna kanske kraschar tills dessa släpps, vem vet.

Hoppas de fixar bättre kylning till minnena den här gången GDDR6X har ju kört väldigt varmt annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

De lär knappast prioritera chip till 3080 över ett svindyrt 3080Ti.

Tror inte det är samma chip.Troligtvis är det 3090-chip som blivit "över".
Men om det blir intropris vid c:a 10k menade jag att det kanske är läge att hänga på låset och hoppas att man kan norpa ett 3080Ti. Om inte får man snällt vänta vidare på den gamla beställningen.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Haha, det skulle ju vara något. Folk lägger ner 23-26k på en GPU som sedan blir slagen av lillebror någon månad senare.

Fast nu står det ju klart och tydligt i tabellen att 3090 kostar 1499 USD. Med 25% moms så skulle det bara vara 16000 kr HAHAHAHA

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur länge varade den förra mininghysterin den mellan 2017-2018? Ser inte ett slut på detta så länge miners och scalpers köper upp alla grafikkort.

2nd oktober 2017 låg BTC på 4,4k,
18nd december 2017 låg BTC på 19k
2nd april 2017 låg en BTC på 8k
Därefter sjönk den svagt till 2019 och började sedan klättra igen.

Så var väll under dem månaderna som det va då. Nu minear man ju inte BTC på gpuer längre men BTC men ger ju iaf indikation på när det är populärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur länge varade den förra mininghysterin den mellan 2017-2018? Ser inte ett slut på detta så länge miners och scalpers köper upp alla grafikkort.

Det är intressant att studera Ethereum-nätverkets totala hashrate, som torde väldigt väl korrelera till mängden gpuer som används för att bryta valutan.
https://etherscan.io/chart/hashrate
Man ser att vid förra boomen så var det en stadig uppgång under ett års tid från början av 2017 till början av 2018, med en litet mindre brant stegring en period under sommaren. Under denna tid, ca ett år, torde alltså miners köpt på sig allt fler gpuer för att bryta Ethereum. Vid årskiftet 2017/2018 började luften pysa ur kryptovalutorna, men trots det fortsatte den totala hashraten uppåt ett par månader till, varefter en platå nåddes i början av mars. När bubblan väl pyst ur helt och hållet, så började folk avyttra sina kort. Detta skedde ungefär från och med september 2018.

Det som vi ser nu med den senaste boomen är en ännu snabbare ökning av hårdvarukapacitet som läggs till för att bryta Ethereum. Sedan i augusti har vi haft en brant uppgång där den totala kapaciteten som lags till nu på ett halvår motsvarar ungefär det som lades till under 2017. Korten som används nu är dock snabbare, så det totala antalet kort torde vara färre. Hur länge nuvarande boom kommer pågå är svårt att säga, men antagligen om valutorna börjar minska i värde kommer vi återigen att se en platåliknande period. Eftersom uppgången varit väldigt brant denna gång skulle fallet kunna bli mera dramatiskt, men samtidigt så har kryptovalutor i allmänhet blivit en mera etablerad placeringsform.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem

Hmm förutom spel så håller jag på med machine learning kurser, så jag skulle inte ha något emot ett 3080 kort med 20 GB minne. Får CUDA Out of Memory error på massa exempel. Men kort med mycket och snabbt minne verkar ju vara dom mest attraktiva mining korten som ni säger, så man får väl köra mindre batch sizes och rulla tummarna lite mer. Eller bita ihop och betala för ett 3090 kort.

Eventuell mining-reducerande åtgärder borde väl inte påverka ML väl? Som jag förstått det är det mest hashning som stryps, och ML är ju nästan enbart (matris) multiplikationer?

Permalänk
Medlem

En stor ursäkt skulle passa bättre en nån låtsas release med nya kort med fake priser

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Fast nu står det ju klart och tydligt i tabellen att 3090 kostar 1499 USD. Med 25% moms så skulle det bara vara 16000 kr HAHAHAHA

USD omräknat till SEK bör landa på 13, vilket (borde) innebära om solen skiner och medvind i ryggen;
3090 @ 19500
3080 @ 9000
3070 @ 6500

Och sen
3080 ti @ 13000
3070 ti @ 8000

Ja, iaf om världen hade varit platt som en pannkaka..

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Trevligt med 12GB på en bred buss jämfört med 20GB på en smalare buss som det tidigare ryktats om.

Ändå tur att det inte är en ledbuss

OT:
Varför lansera ny kort när de inte kan leverera befintliga kort.
Jaja jag vet, de tjänar mer pengar på detta.
Trams Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av wgren:

Hmm förutom spel så håller jag på med machine learning kurser, så jag skulle inte ha något emot ett 3080 kort med 20 GB minne. Får CUDA Out of Memory error på massa exempel. Men kort med mycket och snabbt minne verkar ju vara dom mest attraktiva mining korten som ni säger, så man får väl köra mindre batch sizes och rulla tummarna lite mer. Eller bita ihop och betala för ett 3090 kort.

Eventuell mining-reducerande åtgärder borde väl inte påverka ML väl? Som jag förstått det är det mest hashning som stryps, och ML är ju nästan enbart (matris) multiplikationer?

Just mycket minne är såvitt jag vet bara till nackdel - kostar mer och drar mer ström. Ethereum kräver ca 4.5GB minne så 6GB-kort räcker med god marginal. Hastigheten på minnet är dock väldigt viktig.

Sen lär förstås inte detta påverka tillgängligheten nämnvärt då marknaden i princip dammsugs ren på allt med en GPU.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Youjimbo:

Mitt Asus Tuf 3080 non-OC hinner ju inte komma till detta så man får väl hänga på låset och försöka norpa ett 3080Ti kanske... Så blir det avbeställning om man skulle ha tur

Detta. Alla de som väntar på sina 3XXX non-Ti-kort kommer ju så klart vilja ha de nyare korten. Då spiller bara problemen över även till dessa kort!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ändå tur att det inte är en ledbuss

Vore dock bussigt med bätter tillgänglighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vore dock bussigt med bätter tillgänglighet.

Ja de hade ju kunnat bussat ut leveranser så de kom ut lite snabbare.

Permalänk
Medlem

Jag får nog rikta in mig på ett 4080TI... Bör väl lanseras någon gång runt 2024-2025. Hoppas bara att mitt 1080TI inte brakar ihop innan dess.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

jag hade inte riktigt fattat bristen på gfx kort - dvs trodde bara det gällde de nya. Men det finns ju INGENTING att köpa för en icke-överdriven peng. Behövde ett OK HTPC kort, men det får väl vänta tills nästa år. Siktade på ett GF1600/4gb - då Netflix DRM tydligen kräver 4gb minne för 4k upplösning

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Detta. Alla de som väntar på sina 3XXX non-Ti-kort kommer ju så klart vilja ha de nyare korten. Då spiller bara problemen över även till dessa kort!

Och lättar trycker på de andra. Skulle jag få tag på ett TI-kort avbeställs mitt 3080 Tuf. Det är ju knappast samma chip. Snarare samma chip i 3090 och dessa.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Så jävla less på både NVIDIA och AMD pga deras hitte-på-MSRP. För min del ligger de och krälar runt i botten av skäms-lådan.

Bristen är väl en sak. Men att de så uppenbart går ut med missvisande priser borde vara brottsligt. Hoppas EU kan köra ner något form av bot i halsen på dom. Inte för att det kommer göra någon större skillnad då de ändå kan skratta hela vägen till banken. Men kanske det blir förbjudet framgent.

Får väl ta en sida ur Linus Torvalds repertoar men lägga till AMD.

FUCK YOU AMD AND NVIDIA!

Skrivet av teejee:

Fast det är ju snarare tvärtom att tillverkare och grossister får inte diktera priset i EU. Det är upp till affärerna/säljarna att bestämma.

Så riktpriset får inte ha någon stark betydelse i EU.

Tror också att det var AMD's kort som säljs FRÅN AMD för över MSRP, då blir det bra i slutänden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Detta. Alla de som väntar på sina 3XXX non-Ti-kort kommer ju så klart vilja ha de nyare korten. Då spiller bara problemen över även till dessa kort!

Mja, säg inte det. Har man tidiga bokningar på tex 3080 för 8000kr lär man inte vara så sugen på köpa ett Ti kort som säkerligen kommer landa på det dubbla. Minst.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Youjimbo:

Och lättar trycker på de andra. Skulle jag få tag på ett TI-kort avbeställs mitt 3080 Tuf. Det är ju knappast samma chip. Snarare samma chip i 3090 och dessa.

Förvisso, men sen har vi alla scalpers i ekvationen också - samt mining-gänget. Är fortfarande skeptisk, men hoppas du har mer rätt än jag...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Känns som att det kommer dröja år innan man får tillbaks förtroendet för AMD & Nvidia å deras marknadsföring prissättning, nu får man väl hålla tummarna för intel & deras grafikkort (känns konstigt att säga så)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Och lättar trycker på de andra. Skulle jag få tag på ett TI-kort avbeställs mitt 3080 Tuf. Det är ju knappast samma chip. Snarare samma chip i 3090 och dessa.

Tror inte trycket lättar alls tyvärr. Tror inte det finns fler chip totalt och hade jag beställt ett Ti så hade jag inte avbokat mitt andra förrän jag fått mitt Ti :). Inte för att jag tror att jag NÅNSIN kommer få ett 3000-kort om jag ska vara helt ärlig. De som väntat sen release har ju fortfarande inte fått sin och jag bokade i februari =\.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Och lättar trycker på de andra. Skulle jag få tag på ett TI-kort avbeställs mitt 3080 Tuf. Det är ju knappast samma chip. Snarare samma chip i 3090 och dessa.

Det är samma krets(GA102) i 3080 och 3090 redan.

Permalänk
Medlem

Rätt så smart sätt att få folk att kansellera ordrar.......spy ut rykten om en förbättrad variant. Vem fasen köar för ett 3070 vanilla om nu 3070Ti har dom specsen?

Dessutom behöver Nvidia ordna deras problem med driver overhead i spel och applikationer där cpu utgör en betydande faktor.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Jag tar denna nyhet som att deras yield förbättrats.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Undrar vad AMD har i görningen till slutet av året...

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Allt över 4500:- för ett 3070 ÄR rövarpris.

Köpte mitt asus dual 1070 8GB OC för 3990:-

blaj!