Psvr eller occulus quest 2

Permalänk
Medlem

Psvr eller occulus quest 2

För något år sedan fick jag prova VR (HTC tror jag) och mitt sinne exploderade, det kändes verkligen som framtiden. Tyvärr har jag ingen speldator men väl ett PS4 och har även hört talas om Occulus Quest 2 som ska funka utan dator och har några frågor.

Är PSVR bra eller känns det gammalt, lågupplöst och hackigt? Är det svårt att komma igång med?

Har OQ2 några bra "riktiga" spel och ska jag då investera i större hårddisk?

Vilken av dem är mest barnvänlig (7 år) när det kommer till spel och hur man använder den?

Permalänk
Medlem

Har ett psvr och en oculus rift s, oculus vinner med marginaler, psvr känns osmidigare att använda och har sämre skärm, mycket suddigare, min tanke efter använt den ett tag var "detta är riktigt coolt, i framtiden", vi är inte där än och det behövs nog några generationer till innan det är riktigt bra.

Det ända negativa jag ser med oculus är facebook, och kravet på att du med har detta.

Min oculus är pc beroende så jag vet inte vad för "riktiga" spel questen har.

Men det är riktigt coolt, och jag hoppas det fortsätter att utvecklas både maskinvara och spel.

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Medlem
Skrivet av MerLox:

Har ett psvr och en oculus rift s, oculus vinner med marginaler, psvr känns osmidigare att använda och har sämre skärm, mycket suddigare, min tanke efter använt den ett tag var "detta är riktigt coolt, i framtiden", vi är inte där än och det behövs nog några generationer till innan det är riktigt bra.

Det ända negativa jag ser med oculus är facebook, och kravet på att du med har detta.

Min oculus är pc beroende så jag vet inte vad för "riktiga" spel questen har.

Men det är riktigt coolt, och jag hoppas det fortsätter att utvecklas både maskinvara och spel.

Tack, det låter ungefär som jag trodde och då är frågan kanske om spelutbudet till PSVR kan kompensera den sämre tekniken? För prismässigt ligger de väl ungefär på samma nivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlil:

Vad är ett "riktigt" spel? När du kommer fram till det tittar du bara själv vad som finns på Oculus store?

https://www.oculus.com/experiences/quest/

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att PSVR till PS4 är gamla grejer redan. PSVR2 kommer inom en förutsebar framtid till PS5.

Jag skulle köra på Quest om de var alternativen. Quest har riktigt bra utbud på spel och är kompatibelt med PCVR. Största skillnaden är ändå tråslösheten och kontrollerna, där PSVR är riktigt efter. Det är visserligen inte konstigt heller med tanke på åldern.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tips: https://www.sweclockers.com/forum/161-virtuell-verklighet

Använder själv OQ2 samt har testat PSVR och enligt mig är det mycket stor skillnad på upplevelse, PSVR är mycket suddigare och pixligt vilket förstör upplevelsen. Det finns riktigt bra standalone-spel för OQ2 men genom att köra spel från datorn får du ut den fulla kapaciteten samt mängden av spel såklart.

Summa summarum: jag skulle valt OQ2 standalone framför PSVR om jag inte var ute efter en viss typ av spel som endast finns på ena platformen.

Edit: 64GB räcker långt så finns inget behov av att köpa större enligt mig.

Permalänk

Hat haft psvr och har nu Oculus Quest 2 behöver jag säga mer. Bättre upplösning - Friare känsla - inga sladdar - flytta på möblerna och du kan gå omkring i spelet. OQ2 är mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Vad är ett "riktigt" spel? När du kommer fram till det tittar du bara själv vad som finns på Oculus store?

https://www.oculus.com/experiences/quest/

Jag känner inte igen de flesta av de spelen och tänkte att någon kanske kunde ge mig en genväg förbi egen research 😉. Med "riktigt" inom citationstecken tänker jag väl ett fullprisspel som antingen är skapat för VR eller väl anpassat, alltså inte en showcase för VR eller med en enkel upprepade mekanik. Så typ Alyx, Walking Dead, Resident Evil 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Tips: https://www.sweclockers.com/forum/161-virtuell-verklighet

Använder själv OQ2 samt har testat PSVR och enligt mig är det mycket stor skillnad på upplevelse, PSVR är mycket suddigare och pixligt vilket förstör upplevelsen. Det finns riktigt bra standalone-spel för OQ2 men genom att köra spel från datorn får du ut den fulla kapaciteten samt mängden av spel såklart.

Summa summarum: jag skulle valt OQ2 standalone framför PSVR om jag inte var ute efter en viss typ av spel som endast finns på ena platformen.

Edit: 64GB räcker långt så finns inget behov av att köpa större enligt mig.

Tack! Drömmen är ju att kunna köpa en fläskig dator i framtiden och köra sånt som Alyx, Resident Evil 7 m.m. och även få visa mina grabbar hur häftigt det är. Då kanske det är bättre att satsa på OQ2 så har jag säkrat en del iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Hat haft psvr och har nu Oculus Quest 2 behöver jag säga mer. Bättre upplösning - Friare känsla - inga sladdar - flytta på möblerna och du kan gå omkring i spelet. OQ2 är mycket bättre.

Tack! Det verkar vara konsensus kring detta 🙂. Slippa sladdar, kameror och sånt är ju en stor grej. Hur är batteritiden då?

Permalänk
Skrivet av Marlil:

Tack! Det verkar vara konsensus kring detta 🙂. Slippa sladdar, kameror och sånt är ju en stor grej. Hur är batteritiden då?

Tror det är två timmar men jag brukar lägga av fortare än så.. Finns ju batteribackup som man kan ha. Det finns en tråd om OQ2 här på SC som man kan gotta i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Tror det är två timmar men jag brukar lägga av fortare än så.. Finns ju batteribackup som man kan ha. Det finns en tråd om OQ2 här på SC som man kan gotta i sig.

Ok, tack för det!

Permalänk
Medlem

Såg den här artikeln häromdagen:

Sony reveals next-gen VR controller for PlayStation 5 @flatpanelshd.com

Den avslutas med texten: "The new VR system for PS5 will not launch in 2021, the company said in February.".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenFour:

Såg den här artikeln häromdagen:

Sony reveals next-gen VR controller for PlayStation 5 @flatpanelshd.com

Den avslutas med texten: "The new VR system for PS5 will not launch in 2021, the company said in February.".

Tack jag läste nyheten, men kommer med stor sannolikhet inte att uppgradera till en PS5 de närmaste åren.