LäsClockers - Vad läser du på svenska?

Permalänk
Avstängd

LäsClockers - Vad läser du på svenska?

För att kunna bredda på potentiella arbetsuppgifter och tillgängliga svenska kunder runtom webben så har jag insett att jag måste bättra på mitt svenska ordförråd och framförallt min svenska grammatik gällande meningsuppbyggnad och att inte skriva så långa meningar såsom denna.

Min nuvarande svenska kund tipsade om att börja läsa svensk skönlitteratur som ett sätt att snappa upp mer vanlig svenska i meningsuppbyggnad, fraser, huvud- och bisatser, metaforer, med mera. Således kommer den ultimata frågan:

Vad läser du på svenska där en positiv bieffekt är att din svenska bättras med grammatiken och ordförrådet? Det kan vara allt från bra nyhetskällor på webben, fysiska nyhetstidningar eller tidskrifter, till riktiga guldkorn till modern svensk skönlitteratur, och liknande.

Möjligen är det inte lämpligt att läsa gamla svenska arbetarförfattares böcker även om de säkert har riklig svenska från sin tid.

Så - LäsClockers -vad läser du på svenska som gett dig förbättrad användning av det svenska skriftliga språket i dina arbetsuppgifter?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

För att kunna bredda på potentiella arbetsuppgifter och tillgängliga svenska kunder runtom webben så har jag insett att jag måste bättra på mitt svenska ordförråd och framförallt min svenska grammatik gällande meningsuppbyggnad och att inte skriva så långa meningar såsom denna.

Min nuvarande svenska kund tipsade om att börja läsa svensk skönlitteratur som ett sätt att snappa upp mer vanlig svenska i meningsuppbyggnad, fraser, huvud- och bisatser, metaforer, med mera. Således kommer den ultimata frågan:

Vad läser du på svenska där en positiv bieffekt är att din svenska bättras med grammatiken och ordförrådet? Det kan vara allt från bra nyhetskällor på webben, fysiska nyhetstidningar eller tidskrifter, till riktiga guldkorn till modern svensk skönlitteratur, och liknande.

Möjligen är det inte lämpligt att läsa gamla svenska arbetarförfattares böcker även om de säkert har riklig svenska från sin tid.

Så - LäsClockers -vad läser du på svenska som gett dig förbättrad användning av det svenska skriftliga språket i dina arbetsuppgifter?

Jag läser det mesta jag kommer över både på svenska, norska, engelska, finska och danska. Skönlitteratur, facklitteratur.
Är väldigt förtjust i språkets utveckling och nyord influerade av/från andra språk. Det är en kul utveckling. Låneord och slang som trender. Hoppas att språket förädlas att vara näst intill oigenkännligt om några hundra år.

E: Poesi glömde jag nämna. Vilken lek med språket det är.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Läste LäskClockers och klickade in.
Kul med en lästråd för de intresserade. Med det sagt har jag läst 5-6 böcker i hela mitt liv. Hatar att läsa och kommer inte ändra mig. Sambon läser en del men då hoppar jag över till PCn och spelar istället. En av hennes favoritbokserie är The Mortal Instruments på Svenska.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

För stunden så läser jag för tredje gången '1984' av George Orwell. Extremt bra bok och väl översatt till svenska, men med ganska svåra och udda meningsuppbyggnader.

I andra fall skulle jag rekommendera att läsa rundor i lagparagrafer m.m. och dylikt. Där använder man ganska ordagrann och ren svensk grammatik.

Poesi är också en väldigt stark kandidat för att förbättra ordförråd.

Permalänk
Avstängd

Satansverserna - Salman Rushdie

Varför går det inte att bifoga bilder btw?
http://www.bilddump.se/bilder/20210316170301-89.39.107.191.jp...

Permalänk
Medlem

Liftarens Guide Till Galaxen... Är väl 6 gången jag håller på att läsa om den, skruvad som få men underhållningsvärdet är snudd på oslagbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Liftarens Guide Till Galaxen... Är väl 6 gången jag håller på att läsa om den, skruvad som få men underhållningsvärdet är snudd på oslagbart.

Just den är dock extremt dåligt översatt, med nästan inget kvar av underfundigheterna och nyanserna i det engelska originalet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Läs chockdoktrinen om du vill bli orolig över vad som händer och kommer att hända nu under pandemin. Annars kan jag passa på att pusha för en yngre författare härifrån: Elin Boardy.

Permalänk
Medlem

Läser man för att träna språk ska man läsa det som är så intressant så att man inte vill sluta läsa. Jag hade problem att lära engelska en gång i tiden. Prenumererade på tidningen Newsweek. Där hittade jag bra läsning, men den tidningen finns inte mer. Just nu läser jag boken "Kosmiskt pussel" av Joanna Rose. Där får man mycket att fundera på. Förr kunde jag läsa serien Ernie i amerikanska tidningar. Den var kul. Då kändes det inte alls jobbigt att slå upp ord jag inte kunde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Läser man för att träna språk ska man läsa det som är så intressant så att man inte vill sluta läsa. Jag hade problem att lära engelska en gång i tiden. Prenumererade på tidningen Newsweek. Där hittade jag bra läsning, men den tidningen finns inte mer. Just nu läser jag boken "Kosmiskt pussel" av Joanna Rose. Där får man mycket att fundera på. Förr kunde jag läsa serien Ernie i amerikanska tidningar. Den var kul. Då kändes det inte alls jobbigt att slå upp ord jag inte kunde.

Det där skriver jag under på, även om det inte initialt handlade om läsning, utan faktiskt något så trivialt som "Kabel-TV"
Vi fick Kabel-TV 1985, då gick jag i sjunde klass och var inte speciellt intresserad eller bra på Engelska. TV-kanalerna som kom "Sky Channel/Super Channel" hade ju inte text.
Då blev det genast mer intressant att se serier/filmer och "exponeras" för språket på ett helt nytt sätt.
Väldigt lärorikt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Jag läser inte så mycket (böcker), ännu mindre på svenska.
Rent språkligt tyckte jag att Ett Öga Rött va väldigt intressant, men nog inte vad du är ute efter för att öka ditt ordförråd.

Om du inte läser så mycket så är nog det bästa att du läser något du tycker är kul. Om målet bara är att bygga ordförråd så kan du lätt tappa motivationen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av AplAy:

Vad läser du på svenska där en positiv bieffekt är att din svenska bättras med grammatiken och ordförrådet?

Inlägg av den där SweClockers-användaren med en hammarviftande svart gubbe som avatar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Läs chockdoktrinen om du vill bli orolig över vad som händer och kommer att hända nu under pandemin. Annars kan jag passa på att pusha för en yngre författare härifrån: Elin Boardy.

Chockdoktrinen är fantastisk!

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Kul trådstart!

Har inga direkta tips. Håller med Galadhnen om att läsa något du tycker är kul.

Så därför ställer jag nu frågan, vad gör en bra bok?

Har insett att av det lilla jag har läst att skönlitteratur som utspelar sig i Sverige överlag är mer relaterbar. Av de böckerna jag läst på gymnasiet så minns jag de i svenskan bättre än de i engelskan, trots att vi skrev "book reports" i engelskan. Och visst har språket en viss betydelse också. Men när jag kan relatera till, platser, karaktärer, saker, handling o.s.v. så blir det en bra bok, oavsett om den egentligen är dålig.

Kanske blev lite flummigt, men tror att det är därför bokrekommendationer inte alltid fungerar så bra. Så därför blev jag glad av att se denna tråden, eftersom det är mer sannolikt att boktipsen här är böcker som jag kommer att kunna relatera till i högre utsträckning än mammas, reddits och kanske till och med bibliotekariens..

Permalänk
Medlem

Kul, tar gärna tips. Läser för nuvarande uteslutande på engelska då ingen av de böcker jag läser är översatta.(science fiction)

Permalänk
Medlem

Om syftet är att vidareutveckla språket anser jag att du ska läsa så mycket som möjligt inom så många genrer som möjligt. Inkludera även facklitteratur, serier och barnböcker så ser du hur man kan anpassa vad och hur du skriver beroende på kontext.

Permalänk
Medlem

Läser ca 30 böcker om året, det blir lite blandat vad jag känner för för stunden. Huvudsakligen skönlitteratur/romaner och historieböcker, ca 50/50 på svenska/engelska. Om jag får komma med lite tips så är bra svenska böcker (enligt mig, attackera mig inte nu) som publicerats nyligen 1793+1794+vad hjärtat aldrig glömmer (en av de bästa böckerna jag läst IMO). Annars har jag även läst de gamla nordiska fornhistorierna så som eddan och heimskringla. Där är det ju ett äldre språk så det kanske introducerar ett annat sorts språk än den du är ute efter att bättre men intressant är det ändå.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Läser ca 30 böcker om året, det blir lite blandat vad jag känner för för stunden. Huvudsakligen skönlitteratur/romaner och historieböcker, ca 50/50 på svenska/engelska. Om jag får komma med lite tips så är bra svenska böcker (enligt mig, attackera mig inte nu) som publicerats nyligen 1793+1794+vad hjärtat aldrig glömmer (en av de bästa böckerna jag läst IMO). Annars har jag även läst de gamla nordiska fornhistorierna så som eddan och heimskringla. Där är det ju ett äldre språk så det kanske introducerar ett annat sorts språk än den du är ute efter att bättre men intressant är det ändå.

Håller med om att 1793 och 1794 är rikligt bra, både språkligt och historien.
Kan även rekommendera en klassiker som Röde Orm.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Artiklar av @laxpudding här på SC och Jörgen Städje lite varstans brukar hålla en hög nivå på språket.
John Ajvide är nog det enda jag läst där svenska är originalspråket på typ fem år. Hans böcker är ju dock inte för alla, men riktigt bra.
Svenska Dagbladet tycker jag håller högre kvalitet på språket än Aftonbladet och liknande, men det är väl väntat (och det finns säkert undantag till den regeln).

Permalänk
Medlem

Frans G Bengtsson; motiveringar behövs ej.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Frans G Bengtsson; motiveringar behövs ej.

Röde Orm är en av mina absoluta favoritböcker. Rekommenderar den varmt till vem som helst.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Silmarillion av Tolkien.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC